• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan till England 2014

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Årets semesterresa med husbilen gick via Danmark, Tyskland, Holland och Belgien till Dunkirk och färjan över till Dover. Den 37 dagar långa vistelsen i öriket blev en motsols runda, företrädesvis längs kusterna men också ut på de stora hedarna och nationalparkerna.


Visa bilaga Semester 2014 smal textspalt.pdf (14,5MB) Ny korrigerad version 2014-11-04

20140609-039.jpg

20140610-267.jpg
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Resan till England 2014

Har cycklat i Dartmor så jag vet vad smala vägar är. Hade kärra efter cykeln och upptäckte att jag hade bilar bakom. Fick stanna vid en utbuktning av vägen så att bilarna kom förbi.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Resan till England 2014

En av de bästa reseberättelser jag läst på forumet...fina bilder så klart...
Men mycket matnyttig information om resan. Blir verkligen sugen att prova en tur till Britt öarna.:)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Tack för det. Jag håller som bäst på att omarbeta den eftersom jag upptäckt ett par fel här och var. Framför allt är det text som försvunnit när jag varit ouppmärksam och råkat markera en textrad när jag skulle infoga bilder. Då ersattes texten med bilden (så klart).

En resa till de brittiska öarna är alltid intressant och trevligt. Mycket att se och inte alls så regnigt som ryktena gör gällande, speciellt på sommaren.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Resan till England 2014

Tack!!

Suveränt skrivet. Du kan verkligen fånga intresset. Vi har också en resa till brittiska delen av Europa på önskelistan, och intresset minskade definitivt inte när vi läser din berättelse.

lailaouno
 
H

Helter

Guest
Sv: Resan till England 2014

Fantastiska bilder! Jag hade inte tid att läsa allt nu, men scrollade igenom sidorna och tittade på bilderna. Vi var också i England i somras, men de enda ställena vi hade gemensamt var Dover, New Forest och Holy Island, tror jag. Det var verkligen inspirerande till en ny resa att ta del av er blogg. Ska läsa allt bättre när jag har tid :)
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Gokväll

Blir lite svettig när jag läser hur ni hamnar på smala vägar och vad som kan hända där.

några funderingar;

* dvärgbandmaskbehandling visst kan man göra det i Sverige
* har ni använt den engelska delen av bifogad bild
* lämplig kartbok

ha d
 

Bilagor

  • bok .jpg
    bok .jpg
    55,4 KB · Visningar: 5

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Det är fullt möjligt att göra behandlingen för dvärgbandmask här i Sverige men det gäller att komma över Engelska Kanalen i tid då.

Någon bok eller lista över ställpatser i UK har vi inte. Det finns en lista för GPS som vi försökt använda ett par gånger för ett par år sedan men den visade sig vara värdelös. De gånger vi körde till platser som fanns upptagna i den listan kom vi till platser som antingen lutade fruktansvärt eller hade bebyggts eller inte var tjänliga för övernattning av andra skäl. Numera kör vi tills det börjar bli lagom att leta efter nattparkering och tar helt enkelt en parkering som vi råkar passera. Oftast funkar det utmärkt, på våra tre senaste resor har vi bara blivit bortkörda vid två tillfällen.

Kartor använder vi inte, enbart Autoroute i datorn där jag har lagt in en del platser som jag tyckt verkat intressanta när jag surfat runt på nätet. Vi planerar inte så mycket på förhand utan tar dagen som den kommer när vi är ute och reser. Ser jag någon intressant punkt jag lagt in i Autoroute i närheten av vår aktuella resrutt så kan det hända att jag justerar färdvägen efter denna punkt då. Det mesta av resan avgörs av slumpen.
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Jag undrar hur hunden färdades under båtresan? Var den tvungen att vara kvar i husbilen och hur lång tid tog resan över? Du skrev att du stannade kvar i husbilen och vilade på vägen tillbaka, får man vistas i bilen på bildäck?

Undrar för vi har tankar på att åka till England på semester i augusti med hund.

Tack för en mycket trevlig reseberättelse med fina bilder och beskrivningar.

:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Överfarten Dunkirk - Dover tar ca två timmar, Calais - Dover en timma. Hunden fick stanna kvar i bilen, inga problem på en så kort resa.

Nej, det är inte tillåtet att vistas i bilen under överfarten. Eftersom vi stod på en öppen del av övre bildäck tyckte jag inte att det kunde vara så farligt.
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Hur långt i förväg bokade ni resan och har du nåt bra tips på hur man bokar den för att få bästa pris? Jag har varit inne på direct ferries och kollat men det kanske finns andra sätt att hitta tidtabell och pris på? Tacksam för alla tips i detta ämne.

:yes: Eva
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Vi beställde direkt från DFDS som vi åkte med förra gången (Dunkirk - Dover). Tidigare har vi åkt med Sea France (Calais - Dover) men de har kursat och ersatts med något annat rederi som jag inte minns namnet på nu.

Jag brukar boka biljetter ett par månader i förväg. Hr du hund så tänk på att du bara skall betala för dem för resan till UK. Det finns ingen speciell kontroll av husdjur från UK. Eventuellt kan det vara idé att boka enkelbiljetter, en till UK med djur och en från UK utan djur.
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Tack för tipset om hundkostnaden, jag har varit inne och gjort en priskontroll och dess Calais - Dover tur och retur skulle gå på 1500 utan att utnyttja ev rabatter. Det tyckte vi var ett skapligt pris, så det kanske blir UK i augusti/september. Hoppas jag får återkomma till er om det dyker upp fler frågor efter tips.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Resan till England 2014

Tack, en uppskattad läsning, planerar åka till ö-riket i sommar, men håller bara till I de södra delarna, från Dover till Lands End. upp till Wales.
Finns det nått I dessa trakter son bör besökas ??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Resan till England 2014

Det är ju lite beroende på intressen vad som är sevärt.

Personligen är jag väldigt förtjust i området kring Lydd, Dungeness och New Romney. Speciellt Dungeness är säreget med sina små bostadshus av ombyggda järnvägsvagnar utslängda lite på måfå. Men det är kanske inget för den som vill ha mycket folk och liv o rörelse omkring sig. Det går en smalspårig järnväg mellan New Romney och Dungeness med ånglok i skala 1:2 ungefär.

På vägen till ekller från Wales kanske ni kör lite norr om själva sydkusten och kommer i närheten av Marlborough mellan Swindon och Newbury. Då kan jag rekommendera ett besök på Crofton Pumping station som är en ångdriven vattenpump för att förse Kennet & Avon Canal med vatten. Ångmaskinen byggdes av James Watt som sedermera gav upphov till energienheten Watt. Här kan man känna historiens vingar. Vissa helger körs maskinen med ånga från en stor koleldad ångpanna. Kolla här: www.croftonbeamengines.org.

Eden Project är också väl värt et besök men kräver fint väder för att komma till sin rätt. Fantastiska biotoper med vackra växter, både i de kupolformade växthusen och utomhus.

Minack Theatre, någon mil öster om Lands End, kan också vara sevärt med sin teaterscen med havet som bakgrund och åskådarläktare inhuggna i bergssluttningen.

I Wales kommer jag att tänka på den lilla Medelhavsbyn Portmeirion inte långt från Porthmadog i den norra delen. Från Porthmadog går det ett par ångtågsjärnvägar som kan vara intressanta. Den ena kan följas längs väg A498 till Beddgelert och vidare längs A4085 till Caernarfon. I området ligger också Snowdonia National Park. Ett ång- respektive dieseltåg går upp till toppen av Snowdonia.

På väg till eller från norra delen av Wales mot sydöstra England och kanske Crofton så ligger Ironbridge nästan på vägen. En historisk by med världens första bro byggd av prefabricerade gjutjärns element plus en massa annat sevärt.

Sedan finns det ett och annat mera att se (för att dra till med ett verkligt understatement). Lycka till med resan!
 
H

Helter

Guest
Sv: Resan till England 2014

Vi besökte staden Bath. Det är en fin stad med begynnelse i romartiden. Vi besökte aldrig de romerska baden,mycket p gr av köerna som var då när vi var där, men om ni kommer dit när det är lite mer utanför stora turistsäsongen så tror jag att det kan vara värt ett besök. I Bath ligger också adressen "Royal Crescent street", med ett hus som är känt från flera film och tv-inspelningar. Om man tycker om hästar så är också en sväng genom New Forest en upplevelse. Själv kände jag efter ca 3 veckor i Brittanien att vi bara hade skrapat på ytan av allt man velat se och uppleva. Jag kan också tipsa om att det finns ett "overseas membership" som ger entrér och rabatter inklusive fri parkering på en hel lång rad av historiska besöksmål. Om intresse finns kan jag leta reda på broschyren och skriva adressen, jag har den ute i bilen någonstans. Vi missade tyvärr den själva,fick reda på att det fanns först när vi kom till Stone Henge och då var det lite för sent för vår del.

Mvh // Helén
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Resan till England 2014

Det hade varit snällt om att få tipset, ha du tid o hittar den så får du gärna förmedla detta.
Tack för många fina tips. Själv har jag betalat medlemskapet i Brit Stop o på det får man en bok med ställplatser på bondgårdar och vid pubar. Har läst den nu o den verkar "gör" bra.
;)
 
H

Helter

Guest
Sv: Resan till England 2014

Hej. Såg detta nu, jag fixar det så snart jag hinner :)

// Helén
 
Toppen