• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag har tittat på tälten men jag skjuter på beslutet hur jag ska göra, väl bäst att bli klar med det viktigaste att bli så färdig att jag kan åka lite innan sommaren tar slut. Men när vädret är bra och man kan hålls ute så händer det lite mer inget roligt att ha vardagsrummet som byggplats och mycket måste ju göras på plats.
Garderoben är klar bara dörren som fattas ska skaffa lite gångjärn och lister.
Har tänkt till lite och kommer att göra en som jag tror smart lösning på bordproblemet eftersom jag behöver ett bord till datorn.
Kommer att göra bordet djupare och fällbart med ett som jag tror pianogångjärn.
Ska nog använda Julas beslag som jag använde till sängen som stöd för bordet.
Bordskivan är ett klickgolv med väldigt kraftig och högglans epoxiyta i marmorstruktur.
Har börjat leta efter någon mycket billig gammal symaskin så jag kan fixa lite syjobb själv.
 

Bilagor

  • IMG_0608.jpg
    IMG_0608.jpg
    585,1 KB · Visningar: 15
  • IMG_0609.JPG
    IMG_0609.JPG
    916,6 KB · Visningar: 22
  • IMG_0610.JPG
    IMG_0610.JPG
    1,2 MB · Visningar: 13
I

Ice-Man

Guest
Sv: Campingbil

Tältet finns kvar. Det var en Tom här på forumet som ev var intresserad för sin sons räkning men jag hörde aldrig nåt mer av det så jag antar att sonen inte har intresse.

Ja, jag har ju glömt att svara dig!!!
Sonen talar nu om att byta bil, konstigt nog tycker han att V8-an i Cherokeen vill ha onödigt mycket soppa - jag förstår inte vad han menar, det är ju V8-musik i öronen varje gång man startar den, det måste ju vara värt några deciliter per mil? :)
Så sonen avstår alltså tältet. Lika bra jag svarar här ifall någon (bengtic t.ex.) är intresserad. Tack ändå!

För att hålla mig till trådens ämne: Att montera takbox verkar smart med tanke på värmen och givetvis förvaringsutrymmet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har gjort lite grand igen, har inget schema men ligger efter verkar det som, vädret skappar ingen lust eller förutsättningar för att göra något.
Kom och tänka på att jag har ju källaren med en fin arbetsbänk där det skulle fungera att jobba istället för verandan eller vardagsrummet.
Det är bara det att det står 2 mopeder och en liten motorcykel och en cykel osv. osv, det behövs alltså städas men jag har inget garage som grannarna har att ställa mina fordon. Jag har en parkeringsplats på min egen tomt, grannarna använder inte sina garage för bilen utan för diverse grejor och parkerar på gatan istället, verkar lite dumt egentligen i varje fall om man är rädd om bilen.
Har i varje fall lyckats tillverka en garderobsdörr som blev ganska bra, köpte små magneter på clas som jag ska ha att hålla in dörren.
Har sågat till köksbänken och tänkte som vanligt lite fel men bara lite.
Kommer bli bra ska ta upp hålet för diskhon och det blir svårt och måste borra hål o botten och få dit en slang vilket jag skjutit på eftersom slangmonteringen är problematisk.
Ska montera pianogångjärn på den yttersta fällbara bordskivan, jag får 15cm extra att ställa min dator på, sen kan jag sitta och titta på film i soffan, har fjärrkontoll så jag behöver inte gå upp.
Skaffat en ny telefon samsung note med 5,3" skärm som jag nu lyckats flasha med gamla android ginger bread som ska ta mycket mindre batteri än den nya rootade den så jag kan stänga ner en massa som tar minne och vill att jag ska gå ut på internet och ladda ner nåt jag inte behöver och ta pengar från mitt kontokort.
Var bunden till 3 som inte ville släppa den innan 20 månader till och tyckte jag skulle ta abonnemang. Jag har inget avtal med 3 och vill ha comviq kontant som är billigare så jag lyckades ta bort låsningen och lägger nu in sygic gps kartprogram som flera på forumet anser bäst, har det i lilla telefonen och det är perfekt.
Allt tjänar som en förberedelse för att kunna stanna ute på resa länge, den här sommaren har inte varit någon sommar hittills utan fått mig att överväga en antiröt behandling så man inte ruttnar bort.
Ser framåt att åka söderut och äntligen bli hyfsat klar med bilen.
Men när man sitter dörinne och ser hur man ska göra medan regnet faller så infinner sig en trevnadskänsla som gör att man ser ljuset i tunneln och ser att det här kommer att bli bra.
Kommer att kunna bo länge tror jag men då måste jag släpa med ett tält och montera batteri och solcellerna, blir nog lite fler amperetimmar i batteriet, ett måste om man ska igång kylskåp och belysning utan att köra varje dag.
Att man är ensam betyder ju ensamhet men också plats för bara en person så utrymmet kommer att räcka, med dator, böcker mp3 spelare med många talböcker ska man kunna klara sig ett tag.
Vill gärna ha en stol och bord tält uppblåsbar kanot med mej. Blir svårt men inte omöjligt. Återkommer med lite fler lösningar och förhoppningsvis lite mer gjort.
 

Bilagor

  • IMG_0611.jpg
    IMG_0611.jpg
    902,3 KB · Visningar: 20
  • IMG_0613.jpg
    IMG_0613.jpg
    828,8 KB · Visningar: 22
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat en del med madrassen som jag skurit sönder så att den ska passa både som soffdyna och som säng, blev en del funderande och det blir lite att sy.
Håller just nu och limmar vasken med epoxilim, tog ett bra tag och göra hålet i perfekt storlek, är så lätt att göra det en aning för stort eller orunt.
Tog mig flera timmar att såga slipa med en slipskiva i en vinkelslip och slutligen sandpapper men bra blev det.
Monterade gångjärnet till bordskivan och stödet till den fällbara bordskivan, men jag måste vänta med att limma fast bordskivan eftersom jag inte fått tag på någon vattenkran än. Måste ha en med rattar med strömbrytare, 2 st för varmt och kallt. Ska se om det kan finnas i Norrköping vet inte om det finns nån sån affär där.
Allt tar så otroligt mycket mer tid än man tror, men den här sommaren har gjort det svårare att jobba men å andra sidan har man inte missat att ligga vid någon badstrand än. Lägger 3-4tim varje dag men har fortfarande en hel del kvar. Kanhända går det fortare när jag kommer till sånt jag är bättre på.
 

Bilagor

  • IMG_0640.jpg
    IMG_0640.jpg
    879,2 KB · Visningar: 11
  • IMG_0641.jpg
    IMG_0641.jpg
    844,9 KB · Visningar: 11
  • IMG_0642.JPG
    IMG_0642.JPG
    893,2 KB · Visningar: 11
  • IMG_0643.jpg
    IMG_0643.jpg
    830,3 KB · Visningar: 11
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingbil

Bengt,
Skeppsfouneringen hette det förr, osäker på nya namnet?
ligger nere vid Strömmen i Peking,
dom bör väl ha nåt som passar;
ser ut att bli kanon bil att bo i, häftigt bygge!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag var där tidigare i år och då hade de bara kran för en vattenledning.
Var till Dags husvagnsbutik och hittade en dubbelkran med strömbrytare, den är monterad. Blev väldigt bra, kommer efter mycket funderingar inte limma bordskivan utifall man behöver göra något med slangar och el.
Ska ta mej an gasolköket och fastsättning, sedan är det kylskåpet som ska sättas fast, slangar till vatten och kablar till el.
Man börja så smått ana ljuset i tunneln nu, jag hoppas verkligen det blir en kanonbil att bo i, men det känns väldigt rätt på något sätt. Beror väl på att den känns trivsam invändigt och sedan att det går bra att köra både vanlig körning och motorvägsfart till en mycket låg bränslekostnad.
Att kunna använda den som vardagsbil och alltid ha möjlighet till övernattning fixa mat osv. utan stora förberedelser ger ju en ny dimension.
Det mesta kan ju få ligga i bilen så att det bara är att köra iväg.
Hade den bara varit något större så hade den fungerat bra för två men nu blir det mera ett nödfall.
Hade man haft ordentligt med pengar så kunde man köpt någon nyare Maxi modell som har två meter lastutrymme och lite bredare och byggt likadant men med större säng och fått plats med toalett.
Men jag gillar fortfarande mitt koncept precis som det är, hade nog inte ändrat särskilt mycket om jag gjort om det, det mesta är ju styrt av utrymmet och man kan inte göra mycket annorlunda.
Min nya telefon samsung note är fantastisk som gps bra mottagning och stor skärm och bra batteritid, det enda är väl att den är just det -stor. Ungefär som många husbilar idag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har fått en del gjort satt dit ett spännband som håller fast kylskåpet limmade en bit av ett sittunderlag på väggen av skåpet att spänna emot.
Har limmat väggmatta ovanför bänken och ska skruva fast bänken så fort jag skarvat kablar förmodligen i morgon. Gjort i ordning en fläkt för utsug, kommer att använda garderoben som utsug eftersom den utmynnar i ordinare utsläpp.
Satte dit en microbrytare som är avstängd i mitten och till 12v i ena läget och i andra via en zenerdiod på 6,8v det blir alltså 12,6 - 6,8v = 5,8v
drar 100mA i 12v och 55mA i 6,8v.
Kan alltså strunta i strömförbrukningen det är ju obetydligt.
Har tänkt att använda det lägsta varvet på nätterna för att få lite ventilation.
Har köpt ett batteri 12v 30Ah som ska laddas via generatorn när jag kör, väntar med att montera solcellen på 50w.
Det högre varvet blir när det är någon värmekälla igång.
Börjar kännas att det är på väg att bli färdigt, madrassen ska fixas, annars är det ju målning och sånt, mindre saker men jag vill vänta tills jag vet mera hur jag vill ha det och för det måste jag använda den att bo i så jag planerar att köra en sväng för att se hur det fungerar.
Är fortfarande inne på att göra en längre resa söderut.
 

Bilagor

  • IMG_0645.JPG
    IMG_0645.JPG
    1.016,8 KB · Visningar: 11
  • IMG_0644.JPG
    IMG_0644.JPG
    961,5 KB · Visningar: 9
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Nu är köksbänken äntligen fastskruvad, håller på med elen och vattnet.
Kommer att ha en 10w lampa i serie med vattenpumparna så att jag kan dra ner på kranen utan att bränna upp motorn, har testat och duschandtaget fungerar bra också blir ganska liten vattenåtgång med lampan. blir ca 6v över motorn.
Har tyvärr inte sytt madrassen och monterat batteriet än, men batteriet går fort ska sätta dit ett litet spännband, har lött kabelskorna till elen.
Ett armstöd har hög prioritet om man ska åka långt så det blir att tillverka ett med gångjärn så jag kan fälla upp det, eller så hittar jag ett snyggt på nån fåtölj på återvinningen och skrotar resten.
Har lite bilder från köksbänken, är lite tveksamt om jag ska ha ljushållaren, gjorde ett värmeskydd av plåt och utan det skulle det vara farligt att ha fast det är minst 30cm till taket från värmeljuset. Det blir lite nära gasolköket också. Gjorde ett litet utdragbart nackduksbord för vattenglaset och ev medicin telefonen och sånt man vill kunna nå liggande, det hålls in liksom bänkskivan av en liten magnet.
Börjar bli resklart snart blir kanske en sväng till norrland har ju aldrig varit dit men alla tycker det är så fint där.
 

Bilagor

  • IMG_0647.JPG
    IMG_0647.JPG
    926 KB · Visningar: 12
  • IMG_0655.JPG
    IMG_0655.JPG
    817,4 KB · Visningar: 11
  • IMG_0657.JPG
    IMG_0657.JPG
    977,7 KB · Visningar: 10
  • IMG_0658.JPG
    IMG_0658.JPG
    806,9 KB · Visningar: 13
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja då börjar man bli färdig då, all el är klar förutom en diodlist i taket och sen vet jag inte hur jag ska göra med solfångaren, vill inte ha den inne i bilen och vara tvungen att ta ut den för att den är i vägen så fort man stannar. Sitter några konstiga takräcksfästen jag aldrig sett förut, skulle fixat det när innertaket var nere men nu har jag ingen lust och det kanske inte ens går att ta ner igen. Plåtskruv rakt igenom taket är en lösning men det känns inte kul men det blir en enkel lösning, eller så struntar jag i elen laddar ju batteriet när jag kör är det tänkt.
Det är ju kylskåpet som är problemet drar 55w hela tiden. Att låta en timer slå av och på för att spara ström som någon föreslog är en dålig ide eftersom peltierelementet leder värme jättebra när strömmen försvinner och kylflänsen på utsidan är varm, så man kan lika gärna öppna dörren det blir varmt lika fort. Man skulle ju kunna köra på reducerad spänning men då måste det bli någon form av switchad regulator, då kan man nog köra den på 10w och ha något som liknar kyla i den.
Madrassen är färdigsydd måttade lite fel men det blir bra när man får dit sängkläder och en ullfilt jag tänkte ha som överkast. Två vatten dunkar med pumpar kopplade till kranströmbrytare via 10w lampor. Har gjort duschslang att koppla på kranen så att man tvätta av sig snabbt.
Ett batteri på bara 30Ah är monterat i skåpet väger inte så mycket sitter fast med ett spännband. Omvandlare till 220v 150w att använda till datorn för laddning är monterad på köksbänken och två 12v uttag.
Har tillverkat ett fäste för min samsung note som ska sättas fast på instrumentbrädan, har ju lagt in sygic som gpsprogram det skulle ju vara bäst men nu verkar det som nåt nytt är det som experterna har.
Som extra säkerhet tar jag med surfplattan med navigon kanske bäst att ta med min gamla nokia med garmin 2010.
Jo elen alltså, jag har ju jobbat lite med el och jag har löst det på mitt eget sätt, när man kan får man fuska lite tänker jag, strömbrytaren som syns bryter all spänning till batteriet.
Planerat är att åka mot kroatien om 2 veckor tills dess ska jag läsa alla inlägg från dom som rest där och får jag några tips är jag tacksam. Har planerat att åka över Göteborg Fredrikshamn men inte bokat än, det är nattfärjan för 599kr som gäller. Har en orsak att åka den vägen hem blir det kanske trelleborg travemunde den verkar ju bra om man vill komma hem fort. Har ingen tid jag har bestämt vara borta och ingen som väntar hemma så det blir ju bekvämligheten vädret upplevelserna hälsan och bilen kondition som får styra. Med en driftkostnad på 8kr milen kan man ju åka en del, synd att det är så dyrt att ta sig till kontinenten. I vilket fall så blir det inte så dyrt att åka med en snål diesel, största fördelen med bilen och att det går att göra bra fart på motorvägen. Växelspaken har gått väldigt trögt, använde sprayolja på alla länkar i mars när jag gjorde service.
Det var ingen bra ide , den hade tydligen tvättat bort allt fett och dunstat bort, när jag nu bytte damask till växelspaken så använde jag sprayfett överallt där jag kom åt och vilken otrolig skillnad det blev växlarna ramlar i av sej själv.
 

Bilagor

  • IMG_0676.JPG
    IMG_0676.JPG
    475,8 KB · Visningar: 16
  • IMG_0680.JPG
    IMG_0680.JPG
    438,6 KB · Visningar: 10
  • IMG_0681.JPG
    IMG_0681.JPG
    478,3 KB · Visningar: 8
  • IMG_0671.JPG
    IMG_0671.JPG
    455,4 KB · Visningar: 12

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!
Bilen ser verkligen bra ut nu :). Ett jättefint jobb du gjort. Gratulerar!!
Gott om plats att både sitta och ligga. Angående att det tagit lite längre tid än du beräknat - jag tror det bara är en fördel att det går sakta framåt (även om det kan vara frustrerande), för då hinner man tänka en runda till och kanske förbättra sin lösning (oavsett om det gäller bygge av husbil eller något annat man snickrar på hemma). Lycka till med premiärturen -och jag hoppas att vi får lite vykort här i din tråd med rapporter om hur det går och fungerar nere vid medelhavet med jämna mellanrum :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Det er i dag normalt at en limer fast festene for solpaneler paa taket - mulig du trenger litt andre fester enn de du har for nok limflate.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag funderade på lim och fästen kan man ju göra själv, limmar jag fast en brädbit under och innanför plåt sargen blir den ju helt dold och bygger inte på höjden. Tänkte inte på det tidigare, har epoxilim som jag använt till mina flygplan av god kvalitet, skulle väl vara bättre med ett vinkeljärn trä tar ju upp fukt så man måste ju måla ordentligt. Blir ju inte så stor belastning ca 4kg och inte mycket vindfång.
Skulle kanske behöva något bättre lim som flexar lite, finns ju 2 komponents chassilim som jag använde för att laga ett rosthål i hjulhuset.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Campingbil

Kolla Sikaflex! Funkar till det mesta. Vår 175w panel är popnitad på en aluminiumprofil som limmats på taket med sikaflex. Fast lösningen med alu-profil kräver platt tak. Om taket inte är plant kan man använda plasthörn istället för alu-profiler.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Stod och tittade på sikaflex när jag var till en båtfirma idag, skulle ha köpt!
Min panel är för båt och har en alu ram med in platt undersida på kortsidan men jag kan ju inte limma den direkt emot för då kommer jag ju aldrig att få bort den igen. Taket är tyvärr lite kupat åt alla håll, om jag kunde komma åt lite plåt och en bock och klippmaskin skulle det vara fixat på nolltid, hade ju tillgång till detta under många år som lärare på yrkesavd. på gymnasiet.
Allt fanns ju då svets fräs svarv osv.
Vill montera den direkt på taket eftersom det nog blir tystare mindre luftmotstånd och det finns en gräns för 2 m på färjan, med mina stora hjul så ligger jag nära redan nu så det blir nog precis 2 m om jag får dit den direkt på taket med vinkeljärn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Hej Bengtic!
Bilen ser verkligen bra ut nu :). Ett jättefint jobb du gjort. Gratulerar!!
Gott om plats att både sitta och ligga. Angående att det tagit lite längre tid än du beräknat - jag tror det bara är en fördel att det går sakta framåt (även om det kan vara frustrerande), för då hinner man tänka en runda till och kanske förbättra sin lösning (oavsett om det gäller bygge av husbil eller något annat man snickrar på hemma). Lycka till med premiärturen -och jag hoppas att vi får lite vykort här i din tråd med rapporter om hur det går och fungerar nere vid medelhavet med jämna mellanrum :)

Ja om och när jag får tag i internet så ska jag rapportera, om jag skulle börja från början skulle jag nog vilja ha en bil med 2 m lastutrymme så att man kunde vara två om man ville. annars är det väl mest ett förenklat skåp utan jalusi som skulle vara aktuellt.
Paragraf 1 A gör allt så enkelt som möjligt även om det oftast är svårare att fundera ut. Att krångla till det behövs inte mycket hjärna för det klarar t.o.m. våra politiker. Men att göra det svåra och komplicerade enkelt det är en gåva som kräver mycket tankemöda.
Tror det faktiskt finns en marknad för såna här resebilar. Skulle nog faktiskt gå att handla upp några bra caddy och bygga om och sälja, de dyker upp på blocket med diesel och lite mil emellanåt, fast min med ac och elrutor och och elbackspeglar är nog inte så vanlig.
Så ni som är ensamma äventyrare börja leta redan nu efter projekt för vintern .
Ska bli spännande att se om det går att leva ett bra liv i en caddy, hade ju tänkt testa först och än finns ju tid kvar men den är inte färdig än, kommer ta med mej lite verktyg och se mej omkring om jag kan hitta något roligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har skruvat fast ett par rostfria fästen till elkabel på bakdörrarna kommer att ha glasfiberrör från ett tält i dom fästena rören kommer även gå in i boutrymmet några centimeter och hindra att dörrarna stängs om det blåser.
Blir en speciell plaspressening som tältak blå på ena sidan och aluminiumfolie på andra sidan. ska sy fickor för glasfiberrören så att det är bara att trä på presenningen fästet på taket kommer bestå av två superkraftiga magneter från clas så presenningen hela tiden är sträckt och sitter fast. Verkar kanske vanskligt med magneter, dom här är så starka att man göra sej illa på dom.
Det blir alltså max 2 minuter att få upp taket och vill jag ha svalka så blir det den blanka sidan ut annars på kvällen den blåa sidan utåt.
Alla som provat har väl märkt att det blir påtagligt varmare vid en blank yta.
Mitt tak och väggar är ju klätt med 10mm ljudisolerande skumgummi med aluminiumfolie på, vet inte om det gör någon nytta för nu är det ju ett innertak och väggar av masonit klädda med 5 mm plastmatta som används i båtar. Men innan kände man att värmen strålade tillbaka när man satt i bilen även om det var kallt ute.
Så detta är nästan löst ska jaga rätt lim och aluminiumvinklar med stor fästyta mot karossen i morgon. När detta blir klart kan jag simma lugnt. då är bara finliret kvar -och packningen som blir svår. Har ju en uppblåsbar kanot som är jättebra har varit på kreta och gran canaria med den. Skulle gärna ha den med till adriatiska havet och kanske något annat roligt ställe. Den är superstadig går inte så fort men lättpaddlad så det är bara att nöta så kommer man fram, gjorde ett litet segel med löstagbar aluminiumcenterbord var dåligt att kryssa men gick bra på halvvind.
Känns roligt att ha något att se fram emot nu när hösten närmar sig och vi inte haft något man kan kalla sommar mer än några få dagar. Om det här blir bra så kommer det att bli fler resor, har bokat färja idag så jag har nått punkten of no return. Ska försöka fota och skicka bilder, borde kanske bli fullvärdig medlem här också.
 

Bilagor

  • IMG_0674.JPG
    IMG_0674.JPG
    873,9 KB · Visningar: 10
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Campingbil

Stod och tittade på sikaflex när jag var till en båtfirma idag, skulle ha köpt!
Min panel är för båt och har en alu ram med in platt undersida på kortsidan men jag kan ju inte limma den direkt emot för då kommer jag ju aldrig att få bort den igen. Taket är tyvärr lite kupat åt alla håll, om jag kunde komma åt lite plåt och en bock och klippmaskin skulle det vara fixat på nolltid, hade ju tillgång till detta under många år som lärare på yrkesavd. på gymnasiet.
Allt fanns ju då svets fräs svarv osv.
Vill montera den direkt på taket eftersom det nog blir tystare mindre luftmotstånd och det finns en gräns för 2 m på färjan, med mina stora hjul så ligger jag nära redan nu så det blir nog precis 2 m om jag får dit den direkt på taket med vinkeljärn.

OBS det bör vara 5 cm luft under panelen för att ventilera ut värme. Hög temperatur sänker verkningsgraden kraftigt.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Campingbil

Vill montera den direkt på taket eftersom det nog blir tystare mindre luftmotstånd och det finns en gräns för 2 m på färjan, med mina stora hjul så ligger jag nära redan nu så det blir nog precis 2 m om jag får dit den direkt på taket med vinkeljärn.

Annars finns det ju flexibel marinpanel som kan limmas direkt på taket, bygger ju bara nån mm: Flexibel Marin Solpanel FLEXCELL Sunboard | Stockholm
Inte snorbilligt, men det är ju här frågan om tunnfilmspanel som både tål höga temperaturer och partiell skuggning. Flexibiliteten gör ju att det snyggt kan följa takets form.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Annars finns det ju flexibel marinpanel som kan limmas direkt på taket, bygger ju bara nån mm: Flexibel Marin Solpanel FLEXCELL Sunboard | Stockholm
Inte snorbilligt, men det är ju här frågan om tunnfilmspanel som både tål höga temperaturer och partiell skuggning. Flexibiliteten gör ju att det snyggt kan följa takets form.
Jag har inte dom pengarna, och mitt tak är dubbelkrökt så det hade inte gått i alla fall. Köpte min panel ny för 800kr 50w. Ska limma fast en aluminium profil rektangulär och skruva fast den från sidan, Hade nog limmat direkt om det gått men när den ligger plant så är det nästan 1cm ner i hörnen.
Ja lim var inte enkelt att få tag i häromkring men var till en glasmästare och de har ju två komponent lim och det fanns patroner som det fanns lite kvar i som jag fick gratis.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Campingbil

På busstaket har jag en 235W panel på 1,6 m². Fick två längsgående fästen i rostfritt tillbockade som jag sedan monterade på panelen. Därefter borrade jag rakt genom fäste och bussplåt och stoppade lösa popnitar i de färdiga hålen medan jag borrade klart. Därefter rejält med sikaflex i och runt hålen och utmed fästena och sedan la jag den på plats och popnitade fast den (tror det var 6mm rostfria). Får nog blåsa på rätt rejält innan den lossar!

Har ingen aning om hur jag någonsin ska få loss den, men allt kan ju inte vara monterat med tanke på att det ska vara enkelt att ta bort :)

Följer f.ö. ditt lilla bygge med glädje - alltid kul att se andras lösningar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen