• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingbil

Vi använder våra flitigt, det fungerar utmärkt, kul att cykla på, tar liten plats, låg vikt! :)
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Kul höra att det finns de som använder och trivs med Microbike, skall användas för att övertyga frugan:wink:

Jag tycker också att det är hel okej att cykla måtliga sträckor i måttlig fart, så länge det inte är skogsstigar.
Första resan med mkt dåligt pumpat bakdäck och skaplig nedförsbacke var dock en nära döden upplevelse! Sen lärde jag mig att hålla nere farten.

Men vore de inte mer kontroll med ett mer normalbrett styre? Jag skall prova nån dag, misstänker att styret är den enkilt största orsaken till att det inte riktigt känns som man har full kontroll över fordonet.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingbil

Man vänjer sig vid det korta styret, och som mountainbike fungerar dom ju inte så bra, men med välpumpade däck och eventuellt en lite bättre sadel är några kilometer inte något problem! :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja en riktig sadel gör ganska mycket, styret tar det bara en stund att vänja sig vid och krångla med lösa styrändar verkar besvärligt. Som sagt man ska ha mycket luft i för annars blir det jobbigt att trampa.
Har måttat och sågat ut en vitmålad masonitskiva att ha på väggen, har dragit mej för det jobbet eftersom det inte känns som att det blir bra. Och så fort jag skulle ut och prova så regnade det -massor och blåser.
Taket satt ju fast med nån slags plastplugg i en annan bil en Seat, det är ju tydligen dom som byggt skåpet på Caddyn också så det ska ju stämma. Kommer bli lite halvsvårt att få upp det får väl ställa in en massa grejor att lägga upp det på ensam som man är.
Ibland är det besvärligt just att man är ensam med dynor och sy och pyssel, men det får man försöka klara.
Att vara ensam är ju förutsättningen för att bygga en sån här bil eftersom den är för en person, skulle inte bli populärt annars.
Att man är äldre och har pension och inte tänkt flytta ihop med någon är två viktiga förutsättningar tror jag för att kunna bygga och utnyttja en sådan här liten smidig bil. Med tält borde man kunna klara en längre resa utan att lida nöd, man kanske inte behöver bygga allt helt färdigt innan första resan det går ju att snickra lite lätt på vägen om man hittar några roliga saker. En sak som måste vara helt färdig är ju sängen och den blir ju lite knepig att göra eftersom den ska vara soffa samtidigt och utdragbar på längden.
Frågan är hur jag ska göra med solcellen, vågar knappt ha den i framänden på skåpet för då blir det väl snart ett stenskott som förstör den, så då blir det väl på taket och då ska man ju ha en kabel in där genom taket. Finns en gummiplugg i ett hål där redan så det är enkelt men sedan ska den monteras inifrån och då kan jag inte sätta upp taket osv. blir nästan rundgång på det hela.
ventilation har jag funderat på, enklast vore att använda befintlig fläkt fast på ytterst lågt varv. Har använt electroluxventil med solcell och fläkt på taket tidgare och när man kör så rusar ju fläkten och den fungerar ju inte på natten. Har ju AC efter felsökning verkar det som om den skulle behöva fyllas på hur gör man det utan att bli rånad av någon bilfirma som ska göra sig en god hacka genom att skylla på miljökrav.
 

Bilagor

  • IMG_0517.jpg
    IMG_0517.jpg
    348 KB · Visningar: 12
  • IMG_0518.JPG
    IMG_0518.JPG
    375,5 KB · Visningar: 7
  • IMG_0519.JPG
    IMG_0519.JPG
    433,3 KB · Visningar: 8
  • IMG_0520.JPG
    IMG_0520.JPG
    319,7 KB · Visningar: 5
  • IMG_0521.JPG
    IMG_0521.JPG
    285 KB · Visningar: 5

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Dags att lämna cykelsidospåret:)

Jag tror att använda bilens eget fläktsystem vid stillastående blir aldeles för strömslukande, även om du kopplar via nån form av restistans eller regulator.

Ett rent passivt system i grunden. Tex en vanlig elektroluxventil (utan fläkt) på taket och någon form av luftintag i golvnivå. Bilprovningen, åtminstånde tidigare, krävde det vid regbes.

Sen någon form av öppningsbar taklucka. På min förra bil använde jag en sån där Skyport i glas som var vanlig på 80 talet. bra för den byggde mkt lite på höjden och syns därmed bara uppifrån.
(I nuvarande bil taklucka typ buss, lite klumpig men klarar att vara öppen vid färd)
Kan vara ide att kolla, förutom husvagns-husbils varianter även båtskylight.

Om du kan hitta vindavisare som man sätter på sidorutornas karmar kan du låta dessa stå med springa även om det regnar. Vet inte om det har funnits till SEAT men omöjligt är det inte. (vart glad när jag fick tag i rostfria dito till Cheva van, skall självklart monteras på Ambulansen)

Solcell är mest om du kommer stå still flera dagar. Och då för att klara kylskåp/box. (satsa på kompressorvariant oavsett skåp eller box) Gissningsvis kommer du inte ha så många andra strömförbrukare igång.

Att täta kabelgenomföringen i taket är nog minsta problemet. Sikaflex är utmärkt att limma/täta med. En solcell som gör påtalig skillnad i laddstatus tar mer eller mindre hela ditt tak i anspråk. Visst allt tillskott är tillskott. I min förra bil hade jag en 25 Watt panel mest med tanke på att underhållsladda när den stod på hyreshusparkeringen. De den gav i tillskott under resa var nästan försumbart i gämförelse med det bilens generator laddade under färd.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Kanske bör tillägga att i min förra lilla bil satt Elektroluxventilen precis framför taklådan, och därmed ovan pentryt och strax bakom förarens högeröra.

Brusade ganska bra vid körning så efter reg.bes, då jag var tvungen att låsa den i öppet läge, togs denna låskruv bort och jag stängde vid körning.

Var för övrigt tvungen att klistra fast skylt som sade typ,"livsfarligt att använda öppen låga i detta fordon utan erfoderlig ventilation" eller liknande med samma innebörd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja förmodligen har dom lyckats bygga en fläktmotor som drar massor även om den inte jobbar, en datafläkt drar knappt något, har två stycken som går dygnet runt i sovrummet, kör på 5 - 6volt kontinuerligt i flera år.
Min bil är reggad lätt lastbil och vad jag har i skåpet om det är last eller nåt annat har dom väl knappast med att göra, kan slänga en presenning över i så fall. Eu har ju medfört att många "sverigebestämmelser" undan för undan fått stryka på foten, gasolkontrollen har ju försvunnit förmodligen ventilations bestämmelserna också.
Takluckorna försvann från bilarna för att ingen vill ha dom mer! Vet att det droppade kondensvatten i nacken på passagerarna. Vem vill ha ett fönster utan gardin som lyser rakt på ansiktet när man ska sova.
Jag tål inte drag något vidare så jag kör aldrig med öppna fönster takluckor eller liknande utom några hundra meter, hoppas lösa detta med AC om jag får nåt tips om fyllning.
Solcell behöver jag för att kunna ha datorn igång och det är inte under körning, ska bara ha ett mindre batteri eller enbart starbatteriet. Min solcell är på 50W 65*65 cm alltså är taket betydligt större. Kylbox är det stora problemet, en box i mitt prisläge kan jag bara ha på när jag har motorn igång. Tror mer på ett gasolkylskåp i 12v läge, testade en gång och det var mycket effektivare och sedan arbetade termostaten så den drog mindre ström, Peltierelementen som jag testat verkar rena skämtet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

så om du tände grillen utomhus kunde du ta in den sen för det var ju bara "öppen" låga som var farlig. Tror dom att folk är idioter? I Finspång sa ingen nånting om min inredning i kadetten bara att dom tyckte jag skulle ha lastförskjutningsskydd hade ju kastat originalet, gjorde ett av rör som man har till elledningar och lite plastnät från ett staket och det köpte dom och det tog jag bort så fort jag parkerat.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Ursäkta, jag kanske verkar provocerande i mina inlägg. Det är inte alls min mening. Försöker bara dela med mig av mina erfarenheter från tidigare kompakt bygge. Självklart kan regelr m.m. ändrats sen dess.

Jag fortsätter med mitt bygge med mina ideer så får du lycka till med ditt.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag kanske inte utryckte mej så bra det var inte elakt menat, jag uppskattar dina kommentarer och åsikter.
Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte mej för när jag skrev, det blir inte alltid så bra. Är ju första försöket att skriva i ett sånt här forum och jag vill gärna ha alla råd jag kan få.
Funderade väldigt mycket på en sån ruta hade t.o.m. en hemma för att sätta på kadetten men förutom att det verkade svårt att montera så berättade min kompis som hade monterat en sån ruta i sin bil och är bilmek om alla nackdelar så jag beslöt att inte montera den.
Ventilationen vet jag inte hur jag ska lösa men stora hål i karossen känns inte bra, men det är klart att man måste få in luft nånstans men när man har ett ventilationssystem så skulle man vilja använda det på något sätt kanske en extra datafläkt vid luftfiltret skulle kunna göra jobbet man behöver ju inte särskilt mycket fart på luften.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Hittade det här på transportstyrelsens hemsida:
Samtidigt gör regeringen en ändring i fordonsförordningen som innebär att bilprovningen inte längre ska ta hänsyn till SÄIFS 2001:2 vid registrering och besiktning av fordon inklusive släpvagnar. Därmed regleras fordon från och med den 29 april endast genom Transportstyrelsen.
Regeländringarna innebär bland annat att det blir lite lättare och billigare för privatpersoner som vill importera husbilar och husvagnar från övriga EU-länder.
Fordonens ägare måste därmed själva ta större ansvar för att kontrollera t ex gasoldrivna kylskåp, spis och viss ventilation eftersom detta inte regleras av Transportstyrelsen. Fordonens ägare måste också ta initiativ till att fordonens rörledningar och utrustning för gasol blir regelbundet täthetsprovade.
För att minimera riskerna för kolmonoxidförgiftning är det viktigt att försäkra sig om att fordonen har tillräcklig ventilation och att t ex kylskåp och värmare är rätt installerade och i gott skick.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat lite grand fått däcken bytta nu går bilen mycket tystare varvet har sjunkit enda nackdelen är att den kränger något mer i rondeller.
Har monterat en väggskiva av masonit som är klädd med 5mm plastmatta som används i båtar. Ac är tack vare forum med råd och anvisningar fungerande.
Har gjort lite hål i plånboken på saker som ska monteras, kommer ni ihåg de gamla toaletterna på tågen har funderat på att ta upp det i bilen, enkelt och bekvämt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja man kan ju skoja lite om andra tider, ska försöka få ihop en värmare så småningom, liknande den som jag fått tips om i en annan tråd. I min lilla opel kadett hade jag en oljelampa som fick brinna hela natten, värmde upp det lilla utrymmet några kalla regniga nätter. Kommer dock inte installera förrän till hösten, fungerar allt bra då blir det nog så att jag kanske följer flyttfåglarna. Kan ju stanna precis överallt, min kadett sov jag i inne i stockholm under vattenfestivalen. Läste i en artikel om en man som åkte runt i hela europa i en vanlig personbil som han bodde i, parkerade i köpenhamn framför ett fint hotell. På morgonen kom dörvakten med kaffe och smörrebröd och bjöd på!
 

Bilagor

  • IMG_0529.JPG
    IMG_0529.JPG
    6,1 MB · Visningar: 10
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat vidare klätt en skiva och satt upp den på högra väggen, monterat masonitskiva på vänstra väggen, dags att montera taket snart men då blir det svårt eftersom man skulle behöva vara två.
Vet heller inte om taket passar ihop med väggskivorna, blir för modlig att prova märka ta ner kapa osv, ett antal ggr.
Nu är ju vädret bättre och kroppen värker inte så mycket längre så man gör lite varje dag, har inte satt något datum när jag ska vara färdig.
Blir att planera själva inredningen, kom på att en lite sned garderob innanför dörren skulle vara bra för att hänga in kläder. Det är ju inget roligt att trycka ner kläder som ska hänga i en låda. Sedan är det själva köksbänken som ska byggas på plats. Ska försänka platsen för gasolköket och sätta en lite brandtåligare platta eller en aluminiumplåt bakom, har en bit flygplans aluminium som är blank och fin och hårdare än stålplåt. Funderar på att bygga köksbänken av klickgolv på en ram av furu, allt blir ju klart på en gång då, och snyggt blir det. Inte mycket dyrare heller plywood och färg kostar också pengar. Har sett otroligt snyggt klickgolv i marmor som jag skulle vilja ha som bänkskiva men det var det dyraste av allt bahaus har.
Funderar mycket på sängen skulle vilja göra den så att man kan variera bredden på den utifall man skulle vara två någon gång, skulle behöva vara 60cm när man sitter och 80cm som säng med ev. möjlighet att göra den bredare.
Har också ett annat spår med en elektriskt höj och sänkbar säng som kan bli liggfåtölj men det kräver en del att bygga om, elmotorn går på 220v men köpte en omvandlare på 150 watt som ska duga. Skulle bli lyxigt och praktiskt när man ska titta på tv eller några filmer på datorn.
Finns det någon som vet något om tv antenner så man skaffar den bästa?


Har funderat en del på värmare och ventilation och har hittat en ventil som jag får in julas datafläkt i , den är bra för den ökar varvet när värmen ökar.
 

Bilagor

  • IMG_0532.JPG
    IMG_0532.JPG
    6,4 MB · Visningar: 6
  • IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    487,9 KB · Visningar: 10
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Har funderat en del på värmare och ventilation och har hittat en ventil som jag får in julas datafläkt i , den är bra för den ökar varvet när värmen ökar.

Ser ut som att du har en sådan värmaretillsats som jag tidigare drog igång en tråd om.

husbilsklubben.se/forums/t59359/

Det ser även ut som att ditt gasolkök (Globe) är samma som det jag köpte på Jula för något år sedan. Är lite nyfiken på hur bra värmaretillsatsen passar på ditt gasolkök.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Tror den är gjord just för det köket, du ser urtagen i botten på tillsatsen den ska passa direkt med bajonettfattning så att den sitter fast som en del av köket.
Men du vet väl hur saker från kina är passformen skulle behöva fixas till lite med en fil.
Värme ger den man behöver inte ha fullt påvridet för att den ska glöda, gasen kostar ju bara 19kr på jula så ett par tre timmars värme i förtältet en kväll blir inte så kostsamt. Varning dock för att ha brännbara föremål i närheten strålningsvärmen blir ganska stark i närheten eftersom en stor del av plåten glöder rött.
Sitter och samlar krafter för att prova att sätta upp taket, blir inte lätt att få till det och med värk i kroppen och svår arbetsställning blir det kämpigt.
 

Bilagor

  • IMG_0537.JPG
    IMG_0537.JPG
    214,4 KB · Visningar: 4
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja det är utan en mycket fin husbil och den är ju byggd så att du inte ska får läckage och röta i den vilket verkar vara det som tar livet av många husbilar.
Eftersom den är under 6 meter är det väl en "liten" husbil men dock en riktig husbil, jag kallar min bil för campingbil eftersom den egentligen ska bli ett övernattningsfordon.
Hustrur barn osv. har varit med och delat på min livsinkomst så en sådan lär jag aldrig nånsin få råd med.
Men det är roligt med en sån här bil, dels för att det är en utmaning, kan man verkligen göra något användbart av en sådan liten bil? Tror också det finns många i liknande situation som min, med ett resebehov men med liten kassa och med energi och skaparlusta.
Funderingar kring bilen och olika lösningar har gett mej många timmars tankeverksamhet för att finna det optimala vilket har gjort att jag mått bättre efter en tids sjukdom.
Resan är bättre än målet säjer man, och kanske är det så när man med liten kassa finner lösningar både på själva bilens fel och på bygget som sådant.
Du å andra sidan har nog nästan det optimala redan och får inrikta dej på att förbättra mindre saker och att få all elektronik som man måste ha att fungera optimalt.
Jag behöver aldrig fundera på om ett ingrepp kan försämra andrahandsvärdet förmodligen så höjer allt jag gör bilens värde från det ursprungliga.
Deltar i ett mcforum eftersom jag har en 125cc innova, thailandscooter, finns en som reser minimalistiskt med tält till spanien i en månad han åker 5 mil/l och sover ibland på en parkbänk. Han är visserligen ung men inte dum.
Kan han resa på en sån liten scooter så långt borde kanske jag kunna åka lite längre också, men till att börja med blir det nog resor runt om Östergötland för att testa det hela. Funderar ständigt på vad man verkligen behöver egentligen för att må bra, tacksam för synpunkter.
 

Bilagor

  • IMG_0536.JPG
    IMG_0536.JPG
    325,2 KB · Visningar: 12
O

Osten

Guest
Sv: Campingbil

Förstår precis vad du menar. Har oxå varit sjukskriven en längre tid och riktigt skönt att komma ut och skingra tankarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen