• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Snyggt jobbat.

Var har du fått tag på de utdragbara konsollskenorna som du använder för förlängning av sängen?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Skenorna är för lådor och finns på jula till extrapris just nu, 39kr för två st. kan man leva med, är kullagrade och finns i olika längder, köpte fel först 55cm sedan köpte jag 40cm vilket är exakt för att skapa en förlängning på 40cm så att sängen totalt blir 2m. Det är ju meningen att de ska monteras på högkant men jag hade byggt en del när jag sprang på de här så det blev på andra hållet och de är förmodligen inte så starka där.
Nu ska det gå fortare har fått låna en elsåg som kan såga vinklar, tidigare så fick jag mäta markera använda vinkelhake och trögjobbad ryggsåg och slipa resultatet med en liten vibroslip med grovt sandpapper. Detta för att få en fog som kan limmas, alla hål är förborrade för att träet inte skall spricka extra viktigt vid försänkta skruvar som gärna ger sprickor i fiberriktningen vid ändarna.
Ett tips för er som fotar är att använda ett foto optimeringsprogram som gör att mörka partier och dova färger blir korrigerade till bättre synbarhet, tror att några använder det av bilderna att döma. Jag använder ashampoo photooptimering tror det går att ladda ner för att testa gratis några gånger, t.o.m. mobilkameran tar hyfsade bilder när man kört dom i programmet.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Bra verktyg är halva jobbet säger dom. Och billiga verktyg är ibland inte ens värda kartongen de ligger i. Men sen finns ju massor däremellan och det är inte lätt att svara på vad som är mest "lönsamt" att skaffa.

Skall man bara bygga en sak o aldrig mer kan det löna sig att hyra proffsverktyg i vissa lägen.
Det går väl an om de enkla verktygen tar lite längre tid bara men sådana som sågar snett, skruvmejslar som går av o.s.v. kan göra vilken amatör som helst till en f.d. fixare.

Tyvärr känner jag inte att jag har tid eller motovation att "fotoshoppa" mina bilder. Det blir direkt frånverklighens iPhone in i garagedatorn o sen upp nå Husbilsklubben.se. Håll till godo:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har klätt in sidorna på sängen med klickgolv, blev stående montering sparade ett par skivor på det sättet och tänkte det skulle se bättre ut eftersom skåpet kommer att få samma montering. Limmar med vitlim och det ska ju egentligen inte gå på plast men underligt nog är vitlim ett av de bästa lim man kan använda till mycket, limmat plastkrokar på en målad vägg i badrummet ska inte gå men det gör det.
Köpte även ett jalusiskåp på återvinningen för 50kr jag gillar iden med ett jalusi istället för dörr blir enklare att öppna på litet utrymme. Vet inte hur jag ska få ihop det men det blir nog att skrota det mesta förutom jalusin och skenorna.
Har varit till en doktor och talat om vad han ska ordinera så han skrev ut lite seppofan medicin så nu hoppas jag få lite mer gjort fortare, sågen jag lånade är totalslut i lagren och den räta vinkeln blir inte rät.
Funderar på att köpa en batteridriven cirkelsåg istället, har en 99kr sticksåg som jag dumt nog lånade ut så den sågar inte rakt längre.
 

Bilagor

  • IMG_0580.jpg
    IMG_0580.jpg
    502 KB · Visningar: 17
  • IMG_0581.jpg
    IMG_0581.jpg
    354,5 KB · Visningar: 16
  • IMG_0582.jpg
    IMG_0582.jpg
    564,9 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Campingbil

En handriven fogsvans är det bästa om man vill såga rakt. Mycket bättre än billiga eldrivna sågar.
Gamla hederliga verktyg har blivit bortglömda idag.
Har inte sett en borrsväng på många år, men är ofta snabbare och mera effektiv än en borrmaskin.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag har en väldigt bra fogsvans men den blir det lite grova skär med och jag glömde skriva att jag är lat också!
Har tittat efter billiga elverktyg och de är jättebilliga men de skickar inte med laddare och batteri, så det blir tredubbla priset minst när man handlat färdigt. Eftersom jag är modellflygare så funderar jag på om jag inte ska ta dom batterierna till elmotorerna och använda och lura dom laddare har man ju till elflyget och löda kan jag!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har byggt färdigt sängen nu! I morgon ska jag skära till madrassen så den passar, har blivit lovad syhjälp blir nog att sy om ett påslakan till madrassöverdrag. Helt nöjd blev jag inte, en del småmissar retar mej bl.a. gångjärnen var svåra att få i rätt läge men det är ju sånt som går att ändra med nya hål. Fick ta vinkelslipen och skära av ett gångjärn eftersom det gick in spärrade luckan i sängen, tänkte på annat när jag kom på att jag höll på att skruva fast luckan alldeles.
Nu är det alltså skåp och liten trekantig garderob som är på G. Sen blir det elen vattnet solcellen och kylskåpet och förmodligen ett litet batteri sen måste jag löda ihop en regulator, var länge sen jag gjorde nåt med elektronik men en regulator kan man nästan göra i sömnen eftersom den bara ska spänningsregleras bara problemet med en kylare som kan ta bort 10w värme.
Jag ska tala om hur jag gör med mina foton jag skickar upp, först kör jag dom i Ashampoo photooptimizer 3 sedan kör jag dom i paint.net och minskar storleken från 4000*3000 pixlar till 1280*960. Eftersom jag inte vill att bilderna ska ta för mycket plats på servern.
 

Bilagor

  • 2012-06-15 21.44.19.jpg
    2012-06-15 21.44.19.jpg
    394,9 KB · Visningar: 23
  • IMG_0586.jpg
    IMG_0586.jpg
    497,2 KB · Visningar: 18
  • IMG_0588.jpg
    IMG_0588.jpg
    494 KB · Visningar: 16
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Då har man provsovit caddyn och det gick bra, men jag fick lära mej hur dörrlåset fungerade den hårda vägen.
Är förvånad av hur mycket plats det trots allt var när man låg i sängen, inga problem med bredden inga spår av klaustrofobi, med modifiering så kan man säkert vara två men då blir det inget utrymme över att sätta ner fötterna för sängen kommer att ta några dyrbara cm till. Att ha en bil som fungerar som en tvåsitsig personbil av mellanklass i allt väsentligt gör ju att det blir kompromisser, man ska kanske inte kalla den för Campingbil utan för Resebil. Kanhända kommer det att konstrueras och byggas en sådan bil som från början är avsedd för ett sånt ändamål, idag är alla sådana små fordon mej veterligen lätt modifierade vanliga skåpbilar.
Tror det finns en nich där men så fort det är lite bostadsinredning i något så blir det plötsligt väldigt dyrt.
Kommer ni ihåg det gamla jalusiskåpet jag köpte på återvinningen?
Det har plockats i bitar och allt har kapats provat kapats igen osv. så nu är det lägre smalare mindre djupt och bakdelen snedsågad.
Blir bra tror jag är ju meningen att det ska komma en skiva som är bredare över och täcka kylskåpet den kommer att att byggas upp så att diskhon kan sänkas ner i den, fick byta diskho till en lägre och mindre eftersom jalusin tar utrymme. Men nu slipper jag dörrar som blir problem på små ytor. Får inte plats med två vattendunkar som jag tänkt utan får ha den andra någon annanstans kanske under sängen eller så får jag hitta en med annan form och storlek. Batteriet blir nog inte heller placerat där som jag först tänkt men det finns ju en bra plats under golvet bakom sätet, där det varit fotutrymme om det varit baksäte där. Däremot ska det nog gå att göra en hylla för kastrull stekpanna bestick och lite matvaror. En ny madrass är inhandlad på Ikea för 329kr eftersom den jag hade hade tjänat ut.
Börjar få klart för mej hur allt ska bli nu, har ju inte gjort ritningar som jag brukar utan skaffat grejorna och suttit och plockat med dom för att se hur det blir. Lite tidsödande och några felköp har det blivit, toaletten t.ex som om jag ska ha den med får ha den på golvet i framsätet, när den ska förvaras. Det går ju att ha den stående på golvet bak men det känns inte så trevligt med en toa som man inte kan stänga in i ett skåp, problemet beror på att takhöjden blir för dålig för att ha den under sängen det gäller bara några få cm men det skillnaden att ha huvudet i taket eller lite luft imellan. Mycket av problemen beror förståss på mina 193cm, kunde gott ha varit 10cm kortare det skulle löst många problem i livet men man är uppskattad av spinnsidan så det är ju någon tröst.
 

Bilagor

  • IMG_0589.jpg
    IMG_0589.jpg
    456,9 KB · Visningar: 13
  • IMG_0582.jpg
    IMG_0582.jpg
    564,9 KB · Visningar: 10
  • 2.jpg
    2.jpg
    496,4 KB · Visningar: 12
  • 1.jpg
    1.jpg
    444,1 KB · Visningar: 12
  • 3.jpg
    3.jpg
    391,4 KB · Visningar: 12

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Campingbil

Man blir smått nostalgisk!
1979 inredde jag en då fem år gammal MB 206 D till bobil. Genom att bygga en isolerad vägg och dito dörr mellan förarhus och bodel så gick det bra att hålla värmen vintertid med en punktvärmekamin, inbyggd i fronten på en garderob vilken även fungerade som torkskåp. Kaminen krävde inte ens elanslutning och sådana gasolkaminer säljs fortfarande av Truma. Inte för att jag idag begriper hur vi bar oss åt men vi två vuxna och två barn lyckades övernatta i denna bil under riktigt kalla vinternätter i Jämtland.
Här ett par bilder på bilen efter tio års flitigt bruk, mer än 20.000 mil och efter motorbyte och omlackering.

Nordtröndelag ca -91 (Large).jpg

img334 (Large).jpg

aake
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Brukar säga att när det kommer till campingbilar o båtar så har jag fördelen av att inte vara fullt fullvuxen (167cm)

Men du får glädja dig åt att se bra i folksamlingar, nå översta hyllan i köksskåpen mm :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja ibland är det bra att ha inbyggd stege men lite jobbigt att släpa med den vart man än går.
Ja en sån mercedes skulle man haft istället för risiga vw-bussar och en gammal televerkstransit så rostig under att man skulle vilja hämnas på den religiösa mannen som sålde den helt utan samvete.
Bra storlek perfekt för högst två, men det gick tydligen ändå, punktvärme utan fläkt gör väl att det blir kallt på golvet och hett i taket, har ett minne av en sådan från en gammal husvagn från 60-talet.
Jobbade lite med mitt skåp blir en pinne ibland, mesta tiden går åt till att fundera på hur man ska få plats, men alla skåpbilar jag hittade hade runt 1,70 som standardlängd, har väl något med bestämmelser att göra. Maximodellerna som finns numera är ju för dyra och åka omkring i en vanlig skåpbil till vardags är inte så bra i längden, det är klart en cheva van hade passat bra men jag vet inte var på tomten jag skulle placera bensinpumpen som är ett nödvändigt tillbehör.
Det mesta har klarnat nu bara skaffa ett par lister till sedan försöka få anslutningen mot väggen bra och det jobbet avskyr jag skulle vilja ha någon slags profilmall i enmeters längd, men den enda jag känner till är bara 20 cm.
De mallar jag gjort på väggen i bilen har jag gjort genom att skära cellplast isolering med en skarp kniv ett antal gånger och sedan ritat av den, blir nog så nu också om ingen här har någon bra ide?
Kommer bli tvungen att krypa under bilen för att se så mina plåtskruvar inte kommer ut genom tanken eller något bromsrör.
Golvet ligger ju på cellplastisolering som är gjord för golv, men när jag satt på det så stämde inte måtten mot väggen så tydligen så sjönk golvet några mm och det räckte för att det skulle bli snett. Men när jag skruvar fast allt i karossen så blir det bra. Gäller bara att tänka i förväg så man inte kommer på att man skulle behövt dragit en skruv från andra hållet när allt sitter på plats, har ju köpt plåtvinklar och skarvjärn men har hittills lyckats undvika och använda dem, bättre och sundare med bara trä lim och skruv.
Allt tänkande flera steg i förväg utan ritningar gör att det går väldigt sakta men är ett måste för att undvika misstag hittills har jag lyckats undvika genom att dubbelkolla allt innan jag gjort något oåterkallerligt fel.
Har annars lyckats skära två högervingar med cellplastsåg även vända ena skärmallen åt fel håll vilket gav en helt ny vingprofil. Vanligt trälim är annars bra för om det är små fogar kan man genom att värma försiktigt med en värmepistol få det att mjukna så att man kan ta isär utan skador och göra om.
Ska försöka få lite gjort i morgon om inte börsen konstrar utan stiger lugnt och fint som jag förutspått, var ju riktig bra fart i fredags och Euron nere på årslägsta -bra för semesterkassan, men bankerna väntar väl till den gått upp innan de justerar kursen i vanlig ordning.
 

Bilagor

  • IMG_0600.jpg
    IMG_0600.jpg
    971,5 KB · Visningar: 11
  • IMG_0602.JPG
    IMG_0602.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Campingbil

Häftigt bygge.
Angående att ha större bil, jag har en Sprinter från -02. Extra hög och 6.75m lång. Lite lurig att få in på trånga parkeringar, men det går.
den ligger nu på strax under 0.9 l/mil och är på det den snålaste bil jag haft. :wideeyed:
(Haft gammvolvo och saab tidigare)
Har insett en sak nu dock... Jag tänkte inte nog mycket på packutrymmen man kommer åt inifrån när jag byggde inredningen i den. :p
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja en diesel blir ju klart billigare att köra med, men att ha en sprinter som enda bil känns lite jobbigt och för mej var förutsättningen för att överhuvudtaget tänka på campingbil att bara ha en bil att köra med.
Efter en tids sjukdom så fick jag min projekt ide funderade på att blir det inte nu så blir det aldrig och varje höst har jag tänkt på att det skulle vara så skönt att åka söderut ett tag men det har bara blivit någon vecka sistaminuten charter.
Har som ensam pensionär helt enkelt inte ekonomi till annat än att ha en liten caddy.
Klart om jag säljer huset och realiserar alla tillgångar kunde man väl köpa en vettig husbil men då var det ju den man måste bo i sen, tror inte man står ut att vara utan en ordentlig bostad någon längre tid även om jag vet att det finns dom som bott 6 mån i en liten husbil. Dom som seglar långt i småbåtar har ju ofta väldigt små utrymmen och de kan ju inte gå någonstans.
Har ju främst tänkt göra små resor i sverige i sommar och testa men nu har ju funderingarna blivit att resa lite längre, frågan är också hur mycket jag hinner göra innan sommaren är slut, vädret har ju satt stopp för mycket arbete, sedan har jag varit lat också. Men jag reser inte utomlands utan att allt är ok och färdigt, möjligen kan en del små saker bli färdiga under resans gång, lite färg och pensel kan man ju ta med t.ex.

Har skruvat fast skåpet i karossen, monterat en bräda som själva köksbänken ska vila på, skåpet är alltså bara underdelen av köksbänken bänkskivan ska sitta 12 cm högre upp.
Gjort en mall av väggen och ska rita av den på en skiva klickgolv som ska användas som mall till minigarderoben. Blir nog inget tak till garderoben eftersom det vid golvet finns ett utsläpp som öppnas när man sätter på värmefläkten.
Min ide är att om man hänger in något som är fuktigt så kommer luften att passera genom garderoben och ut. Varm luft samlas ju upp vid taket och det är ju den som kommer att ventileras ut i första hand.
Kommer också att montera en ventil genom väggen ovanför köksbänken, har inte defintivt bestämt var gasolköket ska stå och det är det som bestämmer var hålet skall tas upp. Men det blir alltså ett STORT HÅL 100mm mitt på karossidan! Kommer att sitta en datafläkt där och ordinarie värmesystem kommer att vara luft in eftersom fläkten kommer skapa undertryck. Fördelen blir att jag kan välja var luften ska komma in och att det blir genom flera ventiler så att man slipper drag, om man har öppet till defrostern kanske man kan slippa allt kondensvatten som blir på vindrutan.
Kommer att ha olika farter på fläkten så att den kan gå tyst under natten.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Tycker det är helfräckt med en liten campingbil. Det är en stor utmaning och krävs stor tankemöda att få god funktionalitet på ytterst begränsad yta. Det fina med en mindre bil är att man lättare kommer fram och har mindre parkeringsbekymmer. Den som enbart åker runt i Sverige kanske kan ha en 6 m bil till vardags, men i Sydeuropa, där det kan vara rejält trångt blir den sannslöst otymplig. En mindre bil ökar framkomligheten och gör att man kan upptäcka fler platser och kan stanna till och sova varhelst man hittar en vettig parkering.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja det blir ett äventyr som jag ser fram emot, har så smått börjat fundera på att köpa storpontus tält om det finns kvar?
Skulle vara lösningen om man skulle vilja stanna söderut en längre tid, kostnaden för själva resan blir ju samma oberoende om jag stannar lite längre. Risken är att om man åker iväg i sept/okt och hör väderleksrapporten hemifrån så vill man inte åka tillbaka. Har ju problem med värk i kroppen och vinterdepressioner.
Men lite rädd blir man att åka långt ensam, men jag brukar alltid träffa folk som jag får kontakt med och hålla låda har jag inga problem med yrkesskadad som man är. Nu ska jag ut och såga!
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Tältet finns kvar. Det var en Tom här på forumet som ev var intresserad för sin sons räkning men jag hörde aldrig nåt mer av det så jag antar att sonen inte har intresse.

Bild på tältet i gammal katatog. [FONT='Calibri','sans-serif']http://np.netpublicator.com/np/n85029876/o_Husvagnsvensson-yes.pdf[/font]
[FONT='Calibri','sans-serif']Sid 14.[/font]

[FONT='Calibri','sans-serif']Tältet är rätt tungt o skrymmande. Material som husvagnsförtält.[/font]
[FONT='Calibri','sans-serif']Har för mig att det gick att stänga till om man låter det stå kvar och kör i väg med bilen?[/font]

[FONT='Calibri','sans-serif']Kan nog vara vettigt om man stannar längre på samma ställe, värdelöst o sätta upp o ta ner varje natt skulle jag säga.[/font]
[FONT='Calibri','sans-serif']Tror det funkar bättre med Caddyns slagdörrar bak än den rätt höga Cherokeen med uppfälld baklucka. I det fallet tar bakluckan i tältets tak där de är som lägst vid sidorna varvid luckan ej fäldes upp helt o den begränsade höjden en hel del inne i tältet.[/font]

[FONT='Calibri','sans-serif']Jag förvarade tältet i en skidbox på taket under färd tillsammans med bord o stolar m.m. campingtillbehör samt en balkonggräsmatta som fungerade som golv i tältet.[/font]

[FONT='Calibri','sans-serif']Hör av dig. Priset inte avgörande, bra om det kommer till användning. [/font]
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ja det är faktiskt storleken det hänger på, det måste kunna gå att transportera och bo i bilen när det inte är uppslaget, vikten är inte så avgörande.
Det skulle ju skapa förutsättningar för att bo en längre tid och även att bo bra när det regnar. Antar att man måste bo på campingplats om man har tält men ska man stanna länge behöver man väl tvätta och duscha så det blir man väl tvungen till.
Här i sverige kan man ju stanna och bo med tält ute i obygden. Som sagt det är mycket funderingar, visste man vart man skulle fara så nog kunde man bo minst en månad i spanien i tält när man har bilen att bo i och laga mat, kan man sen lämna tältet kvar medan man åker runt och handlar så är det ju en stor fördel.
Har jobbat några timmar med garderoben och det är otroligt vilken tid det tar att passa in skivorna mot väggen, har sedan borrat skruvat limmat.
Har använt självborrande skruv också men när man fäster skivan så vill det hamna spån mellan skivan och regeln och även under skruvskallen, så varje skruv får man ta bort och rensa hålen innan man sätta ihop det.
Har ett problem skivorna från garderobsidorna möts ju jag vill ha ett snyggt hörn gärna rundat men vinkeln är ju spetsig ca: 60 grader så det finns inga lister som passar och jag äger heller ingen hyvel.
Hade ju tillgång till en byggavd. med alla möjligheter under många år så man behövde inga egna verktyg.
Blir att skaffa gångjärn och få till en dörr på enklast vis blir nog en liten neodymmagnet som lås, de är ruggigt starka, har en som är 30mm i diam och den kan man inte få loss utan verktyg på en plåtvägg. De finns hos Clas. Sedan har jag problemet med kantlist på köksbänksskivan och så vill jag kunna fälla ut bordskivan lite så jag kan ha datorn där.
 

Bilagor

  • IMG_0605.JPG
    IMG_0605.JPG
    815,1 KB · Visningar: 9
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Harald Nyborg har ett tält som kanske kunde passa din bil, #5844, 8,2 kg och 999 kr. Det borde gå att backa in bilen så att "läppen" kan fungera som skydd över bakdörrarna när dom är öppna. Du kanske kan transportera tältet i en taxbox för att spara utrymme inne i bilen. Jag har två skidboxar på taket med en solcellspanel på varje. Takboxarna skuggar stora delar av taket och medför att taket blir markant kallare, vilket är en fördel så här års i Sydeuropa. Jag har funnit det praktiskt att förvara smutstvätten i takboxarna, så jag slipper dålig lukt i bilen.

Solpaneler på takboxar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen