• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Hurra!
Lyckades få upp taket i bilen, taket kommer ju från en annan bil med baksäte, det var en seat och jag har vw men förmodligen är det samma fabrik i spanien som tillverkar dom. Men det fanns saker som inte stämde "milt våld" behövdes men taket är ju gjort av masonit liknande pressat material så det gav efter en del tyvärr blev det lite skrynkligt efter att ha stått inne i väldigt torr luft, tror det formar sig så småningom.
Lite spackel och färg löser de utseendemässiga problemen.

Till vänster innanför dörren ska jag försöka få till en liten garderob som kommer bli trekantig, kommer försöka att få öppna ytor så det blir inga skåp på väggarna.
Hade husvagn en gång i tiden en gammal engelsk vagn som fick vit färg och nya dynor men den var ju inte så stor, på en camping var jag inne i en mycket nyare och större vagn och den var mindre invändigt eftersom det var så mycket inredning överallt och mörka imiterade träslag så det kändes betryckande på något konstigt sätt.

Mina nya stora däck har gjort stor skillnad både på utseendet och utväxlingen och komforten men främst vägljudet, ska kolla hastighetsmätaren mot en gps så jag vet rätt hastighet. Har ju lyckats klara mej i 46 år utan böter av något slag.
 

Bilagor

  • IMG_0538.JPG
    IMG_0538.JPG
    6,1 MB · Visningar: 18
  • IMG_0540.JPG
    IMG_0540.JPG
    287,3 KB · Visningar: 18
  • IMG_0541.JPG
    IMG_0541.JPG
    418,6 KB · Visningar: 13
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Tror den är gjord just för det köket, du ser urtagen i botten på tillsatsen den ska passa direkt med bajonettfattning så att den sitter fast som en del av köket.
Men du vet väl hur saker från kina är passformen skulle behöva fixas till lite med en fil.
Värme ger den man behöver inte ha fullt påvridet för att den ska glöda, gasen kostar ju bara 19kr på jula så ett par tre timmars värme i förtältet en kväll blir inte så kostsamt. Varning dock för att ha brännbara föremål i närheten strålningsvärmen blir ganska stark i närheten eftersom en stor del av plåten glöder rött.

Var har du köpt din värmaretillsats?
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Hurra!
Lyckades få upp taket i bilen, taket kommer ju från en annan bil med baksäte, det var en seat och jag har vw men förmodligen är det samma fabrik i spanien som tillverkar dom. Men det fanns saker som inte stämde "milt våld" behövdes men taket är ju gjort av masonit liknande pressat material så det gav efter en del tyvärr blev det lite skrynkligt efter att ha stått inne i väldigt torr luft, tror det formar sig så småningom.
Lite spackel och färg löser de utseendemässiga problemen.

Till vänster innanför dörren ska jag försöka få till en liten garderob som kommer bli trekantig, kommer försöka att få öppna ytor så det blir inga skåp på väggarna.
Hade husvagn en gång i tiden en gammal engelsk vagn som fick vit färg och nya dynor men den var ju inte så stor, på en camping var jag inne i en mycket nyare och större vagn och den var mindre invändigt eftersom det var så mycket inredning överallt och mörka imiterade träslag så det kändes betryckande på något konstigt sätt.

Mina nya stora däck har gjort stor skillnad både på utseendet och utväxlingen och komforten men främst vägljudet, ska kolla hastighetsmätaren mot en gps så jag vet rätt hastighet. Har ju lyckats klara mej i 46 år utan böter av något slag.

Ser snyggt ut. Det är en utmaning att få plats med det nödvändiga på liten yta. Att köpa fördigt för dyra pengar känns inte lika kreativt och utvecklande.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Köpte den på Skeppsfourneringen i Norrköping, de säljer som namnet antyder tillbehör till båtar och fanns när jag var mycket liten och bodde i närheten. 199kr tror jag den kostade. Förmodligen kinesisk som allt annat.
Kan tillägga att de hade ett litet dusch handtag som jag köpte det var gjort för en liten tunn plastslang, funderade ett tag på en sk, soldusch men i det här landet kan det bli så att man får gå otvättad länge om man ska vänta på solvärmt vatten. Båtar och mindre bilar har ungefär samma behov, mindre båtar har inte mer utrymme än jag har i bilen, så det finns en del saker som man med fördel kan handla där.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Föll bort en del verkar det som, värmaren verkar vara gjord för engångs köket passar rakt av med bajonettfattning
 

Bilagor

  • IMG_0537.JPG
    IMG_0537.JPG
    214,4 KB · Visningar: 3
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jo jag såg den annonsen också, men det verkar lite som om man ställt in nåt bara. Tänkte i dom banorna men beslöt att ska det vara så ska det inte bli och då är det lite bättre som gäller, jobbade ett antal timmar med att få en del av sängen klar dvs. den som är mot väggen och styr hur resten skall bli.
Kom på att sängen måste vara ganska låg och det har ställt till problem med portapottin som skulle vara under, slår på ett par centimeter men det är centimeter jag fn inte har.
Har handlat ett kylskåp på Lidl idag, inte så bra funktionmässigt låter och drar ström som jag kanske inte kommer att ha så mycket.
Var till bilskroten och vandrade runt utan hopp att hitta vad jag sökte. Hade efter många timmars googlande funnit ut vad som passade rakt av till caddyn hade även hittat det jag inte ville hitta nämligen att caddy och inca är 99,5% samma bil och det som skiljer är bara plastemblem. Caddy är seat inca utom motorn?
Så då var det kvalitetstänket åt skogen. Rostskyddet är lika eller sämre än konkurrenterna.
Men det positiva var att Ibiza GTI var samma som VW och alltså skulle stolarna passa rakt av, så jag handlade två eftersom man ville helst sälja två och det blir ju snyggare.
Ska kolla elvärmesitsarna och tvätta förarstolen om jag inte enkelt kan skifta från passagerarstolen till förarstolen.
Fastsättningen är osymmetrisk och caddy passar bara polo 6n seat ibiza och cordoba och gamla passat och golf3.
Av egen undersökning även skoda felicia.
Jobbar vidare och har ett klart agenda men har inte löst hur jag ska göra för att fälla soffan/sängen 30cm i längsled och dra ut den icke fällbara delen 15-20cm.
Att det ska se väldigt snyggt och proffsigt ut med fina material är ett krav.
Om man som jag bygger för att möjligtvis vistas där en längre tid måste allt vara tiptop.
Kostnaderna tenderar att dra iväg även för ett sådant litet bygge, men det är min enda bil och man ville i länkarna till tyskland ha över 7000Eu för sämre än vad jag bygger så länge jag har råd är det välinvesterade pengar.
Elslingorna i dom gamla stolarna måste man ju kunna seriekoppla så dom drar lite ström och ha under bäddmadrassen en stund på kvällen ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Är det 12 volt på värmefilten? 20w kan man ju ha på hela natten utan problem.
Har 220v värmefilt jag använder hemma när det är kallt men den drar 100w på högsta effekt hur mycket på lägsta vet jag inte men då måste jag köra omformare och det blir ju förluster.
Så var det lite bilder på de nya stolarna monterade var en del jobb med att försöka tvätta av klädseln och förarstolen var inte bara smutsig utan lädret var lite slitet. Fixade det med svart stämpel färg och använde sedan ett bra medel för skinnklädsel från turtle.
Det tog emot när jag monterade stolen och när jag med våld fått dit den och just monterat låsskruven, och sprayat på luktbortagningsmedel så ser jag något konstigt. Kabeln till elsitsen hade på något underligt sätt fastnat emellan främre fästets längdjustering, hade jag ansträngt mej med att lyckats med det hade jag kunnat hållit på i flera dagar utan att lyckas.
Fick montera isär och göra om och sitta på ett fuktigt bilsäte - inte roligt.

Tråkigt med svart färg men betydligt bekvämare än förut, samma stolar finns på en del skrotar sitter i golf gti bl.a. men de här två var betydligt billigare fick bägge två för halva priset av en stol. Beror det på att den kom från Seat GTI ?
En bild på kylskåpet som kommer att fällas in i köksbänken måste fixa bra ventilation bakom, ska nog skruva isär det och se om jag få i lite fogskum, det kändes lite kallt på utsidan så det är väl dåligt tillverkat av kina som vanligt. Men det var ju billigt 499kr på Lidl denna vecka och precis rätt storlek.
Till sist en bild på skenan som sängbotten ska vila på, tog mycket tid delvis beroende på att påfyllningen av bränsle gör att det är en upphöjning just där.
Kommer jobba vidare med sängen närmast nu. Har lagt in Sygic i min nya mobil efter råd här på forumet och även fått in en del fartkameror, blir även att ladda ställplatser kan vara bra att ha även om jag inte har tänkt betala en massa för campingplatser och betal ställplatser, ser ingen orsak för det eftersom det är en personbil.
Har läst en del reseskildringar och förstått att det rinner iväg ganska många tusen på dylikt pengar som jag inte har.
Jag tycker att Sygic är den klart bästa gps appen med tydliga anvisningar både på skärmen och röstmeddelande, blir dock trött på den svenska manliga rösten provade med den kvinnliga norska och den var mycke bedre men det kan bli svårt att fatta var i rundköringen man ska svänga.
 

Bilagor

  • 2012-06-08 20.39.24.jpg
    2012-06-08 20.39.24.jpg
    1 MB · Visningar: 10
  • 2012-06-07 13.07.55.jpg
    2012-06-07 13.07.55.jpg
    713 KB · Visningar: 16
  • 2012-06-08 20.40.52.jpg
    2012-06-08 20.40.52.jpg
    806,2 KB · Visningar: 11
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Campingbil

Är det 12 volt på värmefilten? 20w kan man ju ha på hela natten utan problem.
Har 220v värmefilt jag använder hemma när det är kallt men den drar 100w på högsta effekt hur mycket på lägsta vet jag inte men då måste jag köra omformare och det blir ju förluster.

Har en billig 1000 watt växelriktare som använder ½ ampere för underhåll och är ~ 81% effektiv
20 + 6 + 4 (förlust) = 30 watt
Jag tycker att det är en småsak.

Det praktiska är inte mindre än perfektion.
Det praktiska finns och perfektion är målet som aldrig uppnås.
;)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Är det 12 volt på värmefilten? 20w kan man ju ha på hela natten utan problem.
Har 220v värmefilt jag använder hemma när det är kallt men den drar 100w på högsta effekt hur mycket på lägsta vet jag inte men då måste jag köra omformare och det blir ju förluster.

Har lagt in Sygic i min nya mobil efter råd här på forumet och även fått in en del fartkameror, blir även att ladda ställplatser kan vara bra att ha även om jag inte har tänkt betala en massa för campingplatser och betal ställplatser, ser ingen orsak för det eftersom det är en personbil.
Har läst en del reseskildringar och förstått att det rinner iväg ganska många tusen på dylikt pengar som jag inte har.

Det finns värmefiltar för 12v.

Westfalia Heizdecke 12V für das Auto

Jag har tidigare sett en 12v värmefilt från Waeco som hade två effektlägen. Jag har försökt att hitta den igen, utan resultat. Den har kanske utgått ur sortimentet. Har tänkt att skaffa en 12v värmefilt och lägga den i påslakarnet och framförallt ha den inkopplad när jag kör för att slippa krypa ner i en kall säng.

Jag har också en campingbil (VW-buss). När det är dax att sova brukar jag bara stanna på lämplig parkering, gärna upplyst. Med termomattor på fönstrena blir det relativt mörk i bilen även under dagtid. För "krissituationer" har jag en potta-potti, som kan användas utan att man behöver gå ut ur bilen. Om jag inte kan gå ut och göra morgontoaletten glider jag bara ner i förarstolen och kör en bit och stannar på någon lämplig plats. Jag brukar bara ta in på camping för att duscha, då jag inte har hittat någon annan duschplats, eller när jag vill besöker någon större stad och vill slippa parkeringsbekymmer.

Jag har inte några kokmöjligheter inne i bilen, utan jag lagar bara mat utomhus eller i "förtältet" när jag står på Camping. Eftersom jag inte har köpt en stor och dyr husbil kan jag unna mig att äta lagade mål på restauranger vid "otjänlig väderlek".
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Campingbil

Jag använder en vanlig lös 12V värmesits som "bäddvärmare" i husbilen när det är kallt. Sover inte på den, räcker fint om den värmt upp sängen tills man ska koja, oftast blir det medan jag kör och då drar den inte ur bodelsbatt. Den är inte så stor ca 90x45cm men det funkar alla tiders, man kan ju flytta den efter en stund om man vill värma hela sängen.
En sån HÄR är det, ställbar 36w/48w
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Ska försöka svara lite, ja har man ett par bodelsbatterier så har man kanske runt 200Ah så då spelar kanske inte 10w så stor roll men de måste ju ersättas förr eller senare på det ena eller andra sättet, jag har inte köpt nåt batteri än och det jag funderar på är ett litet till trädgårdstraktorer 30Ah biltema 499kr.
Och det bara av den orsaken att jag är rädd för att bli utan ström på något avlägset ställe utan laddmöjligheter, har hänt mej en gång och det var ingen bra upplevelse. Problemet med en omvandlare är att de enkla spänningsregulatorerna är gjorda för att jobba och trigga på sinus kurvan och någon sån finns ju inte är ju mer än fyrkantvåg så jag vet inte riktigt vad som händer. Är lite orolig för vad datorns laddare säjer. ev går det att köra med spänningen direkt från bilbatteriet.
Jag kanske är petig men det beror på mitt modellflygande och tävlande på klubbnivå. Har byggt och konstruerat plan upp till drygt 4 m och då måste man vara lite nogrann och omständlig annars ramlar det ned vilket det har gjort, en gång gick kroppen ner nästan en halvmeter i backen så det var några hundra km/t.
Det verkar vara en riktigt bra värmefilt av samma sort som jag har fast för 12v. Går säkert att skicka efter själv från waeco, är inte så förtjust i att låta detaljhandeln ta hem det blir oftast problem.
Tror att man har reglering som i bilar med serie och parallellkoppling så man kan ha lite underhållsvärme på bara 20w.
Har även funderat på elsits för bil har använt såna mycket förr i tiden.
Men jag fick ju över två ganska oslitna bilsäten så där kan man nog ta ut värmetrådarna och värmesensorn det sitter ju ett relä där också. Men nu är det sommar så det blir något att jobba fram till hösten.
Det är ju så att jag tänkte ha en tempurmadrass i bilen också och de blir ju hårda som en planka när det är kallt, densiteten är ju hög så man blir riktigt kall när man lägger sej, så det blir nog en bäddvärmare till att börja med. Man kan hitta otroligt mycket på en bilskrot, såg en jättefin yllefilt i en bil som jag säkert kan få gratis bara att slänga i maskin. De är jättedyra och mycket bättre än billig syntet.
Har jobbat fram en lösning på sängproblemet och skruvat och limmat lite.
Kommer att ha en bräda på gångjärn som man har under madrassen och sedan fäller ut, jag vinner 20cm bredd och det är lagom, 60cm att sitta på och 80cm att sova på. Tar bara ett par sekunder att fälla ut, men så har vi problemet med längden, sängen blir ju knappt 160cm hopfälld och ska bli 200cm utfälld, det är alltså 40cm som ska till.
Sen ska det vara en madrass uppepå också och lösa dynor som glider omkring när man ska sova och krånglar till när man ska bädda är inget bra och var ska man göra av dom på dagtid??
Det verkar vara ett fempipors problem min käre Watson!
Hade bilen varit större hade den snart varit färdig men nu måste man tänka hela tiden, men det ska ju va nyttigt i min ålder, men på nåt sätt känns det som när en ungdom astrimmar en gammal trött Volvo och tar livet av den på motorvägen.
Sokrates, jag har haft ett par hembyggda vw-bussar 60 och 70-tal och jag tänker precis som dej eftersom vi har samma behov, vi har inte satt en motor i en husvagn utan tvärtom. Har faktiskt svårt att förstå vitsen med en stor jättedyr husbil när man lika gärna kan ha en husvagn som är billigare om man ändå bara ska stå på campingplatser hela tiden. Trodde äventyret var att fri från allt fara runt och stanna där man ville.
Inte att trängas med några grannar som sitter och festar och grillar ett par meter från bilen då kan jag lika gärna sitta på verandan i radhuset en lördagkväll och uppleva samma sak.

Nu lär jag väl få kommentarer men det var ju meningen med att sticka ut hakan. :twitcy:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Campingbil

......... ja har man ett par bodelsbatterier så har man kanske runt 200Ah så då spelar kanske inte 10w så stor roll men de måste ju ersättas förr eller senare på det ena eller andra sättet, jag har inte köpt nåt batteri än och det jag funderar på är ett litet till trädgårdstraktorer 30Ah biltema 499kr.

Om du måste köpa en ny varm-filt 12 volt är att föredra.
Om du har 230 volt växelriktaren redan, da ger 230 volt fler alternativ med 20 till 100 watt för kortare eller längre tid - beroende på behov.

45 Ah samme pris - 802455 Bilbatteri - Biltema
om det är storleken l x b x d UnderhÃ¥llsfria batterier för MC och skoter - Biltema - minimum ~18Ah.
Placera i en varm plats med
Skiljerelä - Biltema
som detta arrangemang - med eller utan automatik
startochkompres.jpg
Använd tunna trådar (2,5qmm -) och i nödsituation - lösa start kablar - de alltid kan användas. Kom ihåg att koppla bort urladdade batterier i nödfall- start.

Nu kan du använda en stor startbatteri med full kapacitet till bodelen - utan oro.
till exempel.
AGM-batteri - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Mitt problem är utrymmet för batteri och i någon mån priset.
Har jag separat bodelsbatteri så kan jag ladda via skiljerelä har också funderat på en diod emellan de bägge batterierna, har skaffat en 50w solpanel blir nog att jag monterar plant på biltaket vartefter.
Det har att göra med den termoelektriska kylen, vet nu varför en sådan blir varm direkt så fort man stänger av den. Helt enkelt går värmen över från den varma utsidan direkt in till insidan och det är stor yta och litet värmemotstånd, blir nästan som att öppna dörren så fort man slår av den.
En ganska låg spänning på några volt borde förhindra det, blir nog att jag gör en switchad regulator som tar ner spänningen till ca: 5 volt då borde den dra väldigt lite ström och samtidigt kunna hålla kvar kylan över natten. Får testa det.
Har klurat ut fällningen av sängen -tror jag ska försöka snickra lite. Men det är så mycket som kommer imellan datorn formel 1 på tv regnväder av och till - så blir man hungrig osv.
Finns det inte någon som likt Sokrates har någon mindre campingbil som kan skriva något om sina resor. Har läst ganska mycket på forumet och ordet ställplats näms väldigt ofta och folk försöker göra det festligt med bord och stolar utanför och mat och vin, men av de flesta foton att döma sitter man alltså och festar på en parkeringsplats!
Verkar varken mysigt eller exotiskt skulle vara roligare där man sitter vid en mysig insjö eller vid havet och några klippor eller kanske djupt inne i skogen vid en liten äng, tyst och lugnt. Tappade faktiskt sugen lite när jag tänkte på att det kanske är så där man måste göra för att bo utomlands. Här i sverige borde man fortfarande kunna hitta massor med natursköna platser platser men det kanske är storleken det beror på. Har läst om en del som bytt ner sig till en "liten" plåtis och kommit mycket närmare naturen och tagit sig fram på vägar som inte passar för en stor lastbil.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Campingbil

Med min förra lilla Isuzubuss stod jag där det behagade men så klart hellre på en bakgata än mitt framför fina badhotellets entre. Enda gången jag bangade var när vi kom till London första gången. Först fina kvarter där det stod "residents only" på alla parkeringsplatset, sen mer ljusskygga kvarter där mörkyade män strök runt husknutarna. Vi hittade dock världens mysigaste Camping kallat Hackhey camping som var nån sorts projekt att ge ungdommar inom EU sommarjobb. Massor av backpackers och en o annan husbil. Själva servicehuset var normalt omklädningsrum för fotbollslag så när man vred på duschkranen sprutade det ur 11 duschstrilar samtidigt.

Idag tror jag mig veta var man kan stå även i London men kommer jag nån gång dit igen är det Hackney camping som gäller om det bara finns kvar.

Med din lilla smidiga bil kan du stå var f.n. du vill och det är just det som är grejen med att inte åka runt med 2 rum och kök.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Campingbil

Har läst ganska mycket på forumet och ordet ställplats näms väldigt ofta och folk försöker göra det festligt med bord och stolar utanför och mat och vin, men av de flesta foton att döma sitter man alltså och festar på en parkeringsplats!
Verkar varken mysigt eller exotiskt skulle vara roligare där man sitter vid en mysig insjö eller vid havet och några klippor eller kanske djupt inne i skogen vid en liten äng, tyst och lugnt. Tappade faktiskt sugen lite när jag tänkte på att det kanske är så där man måste göra för att bo utomlands. Här i sverige borde man fortfarande kunna hitta massor med natursköna platser platser men det kanske är storleken det beror på. Har läst om en del som bytt ner sig till en "liten" plåtis och kommit mycket närmare naturen och tagit sig fram på vägar som inte passar för en stor lastbil.

Jag har stannat till på några Ställplatser utomlands. Dom behöver inte vara tråkiga, men det är defacto en parkering för husbilar, ev. med el och möjlighet att fylla på vatten och släppa ut grå- och svartvatten. En av mina favorit ställplatser är Rinteln i Tyskland där man står på gräs vid floden. På andra sidan bron ligger stadskärnan med sina mysiga gamla hus. El köper man med 50 cents mynt. Andra ställplatser kan vara parkeringsplatser för husbilar på en vanlig parkering, t.ex. Lintz i Tyskland.

I tätbefolkade områden kan det vara problem att parkera bilen över natten. Blev varse om detta när jag var i London för ett tag sedan. Servicestället utmed motorvägen hade begränsad parkeringstid, så man inte skulle kunna stanna och sova i bilen.

Den som vill flytta ut och ställa ut bord,stolar, etc. ute i Europa gör lämpligast att ta in på en Campingplats eller en Ställplats. Ställplatserna har mindre service och kan dock vara parkeringsliknande. Idén med Ställplatser är att man inte har samma service behov eftersom man har "huset" med sig.

Husbilslivet handlar för mig om att upptäcka nya platser. Om man vill ligga still kan man lika gärna skaffa en husvagn. Campingbilens fördel är dess litenhet, lägre bränsleförbrukning, etc. En nackdel är att det inte finns plats för dusch i bilen. Man har dock alltid med sig sängen och mat så man inte behöver gå hungrig. En annan nackdel med campingbilen är den begränsade platsen som gör sig påmind när det råder regn och rusk. Man kan dock kompensra detta med restaurang besök, etc.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Jag har ju inte varit utomlands med bil på väldigt många år så för mej kommer allt att bli nytt och spännande, men ska väl ta lite testresor i sverige först det är ju "sommar". F.ö. är ju inte bilen klar än men sängen är snart färdig, så fort jag fick klart för mej hur det skulle se ut gick det fortare och nu så ska jag snickra färdigt sängbotten av ribbor som jag valde efter råd om kondens på forumet. Kommer att göra en stor lucka med gångjärn så det blir lätt att lasta, blir också en pinne som ska hålla luckan öppen när man lastar, har så många gånger hållit den uppe med ena handen och försökt plocka grejor med den andra.
Blir en tunn plywood skiva i fotänden för att förlänga sängen.
På dagtid kommer jag ha en soffa som är ca: 60cm djup och på natten fäller jag alltså ut en bräda som sitter på gångjärn så att sängen blir drygt 80cm bred. Tycker det verkar som om många sängar är ganska smala i husvagnar och husbilar och det verkar inte bekvämt.
Ska klä in stommen med klickgolv, det blir fort färdigt och snyggt man slipper ju målning och liknande, hade tankar på tunn plywood med limmad matta på men det blir dyrare och svårare att få till. Skulle behöva måla insidan av sängen men vet inte riktigt vilken färg jag ska ta finns ju nästan bara vattenbaserat som fäster dåligt och täcker uselt. Men det är ju sånt man kan göra längre fram, ska börja på min garderob och köks bänk så fort sängen är klar och den är ju snart färdig.
 

Bilagor

  • 2012-06-15 21.43.27.jpg
    2012-06-15 21.43.27.jpg
    758,2 KB · Visningar: 15
  • 2012-06-15 21.43.00.jpg
    2012-06-15 21.43.00.jpg
    740,8 KB · Visningar: 15
  • 2012-06-15 21.44.19.jpg
    2012-06-15 21.44.19.jpg
    786,3 KB · Visningar: 14
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Campingbil

Har jobbat med sängen idag mellan loppen i motorcykelracing motogp.
Har snickrat färdigt ska bara sätta på klickgolv utanpå så det ser lite snyggare ut. Så här i efterhand så funderar jag på om jag inte gjort det onödigt svårt att bygga själv men jag kunde inte få rätt storlek och hålla ner vikten och framför allt få den så stadig som behövs eftersom den skulle kunnat skaka sönder på en dålig väg med så hård fjädring som det är. Har skruvat fast allt i karossen, allt är skruvat och limmat.
Jag är lite missnöjd med fotändan, den blev lite väl smal och den behöver kanhända någon sorts stöttning, beslagen ska ju tåla 45kg men det är på högkant! Det går i varje fall väldigt snabbt att fälla ut och har inbyggd låsning i infällt läge.
Det är meningen att bilen ska provliggas på midsommarafton om inte vädret blir för dåligt, måste fixa med madrass tills dess blir något provisoriskt förmodligen.
Mycket arbete kvar liten garderob och köksbänk återstår, är lite i valet och kvalet om garderoben ska vara vid ingången eller bakom förarstolen.
På de ombyggda caddy jag såg på mobile.de hade de garderob bakom passagerarstolen och köksbänk på höger sida, sängen var bakom förarstolen till vänster.
Kände mej inte speciellt imponerad eller sugen på att göra likadant, vill kunna slänga mej i förarsätet och köra direkt om jag skulle behöva utan att bädda upp.
Var roligt att titta på en firma i england som byggde om gamla vw-bussar en del var riktigt bra andra original veteran och några riktigt lyxiga så man blev inspirerad.
Märkte att det såg alltid trevligast och rymligast ut med ljusa träslag och färger och det har jag försökt efterlikna, fick även råd om att inte ha för många och starka färger så därför har jag avstått från att klä in sängen med ett otroligt snyggt epoxiklickgolv i ädelträimitation som var rea på bahaus. Tror man blir trött på det i längden.
 

Bilagor

  • IMG_0567.JPG
    IMG_0567.JPG
    286,2 KB · Visningar: 16
  • IMG_0568.jpg
    IMG_0568.jpg
    305,5 KB · Visningar: 15
  • IMG_0572.JPG
    IMG_0572.JPG
    299 KB · Visningar: 17
  • IMG_0575.JPG
    IMG_0575.JPG
    302,3 KB · Visningar: 14
  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    331,9 KB · Visningar: 13
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen