• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack Bredo för bilder. Skall ta mig en alvarlig funderare på om jag skall avbryta mina tillkrånglade försök.

Fast det är rätt läckert att, som nu, bara ta tag i skivan och fälla den uppåt så hoppar konsolerna automatiskt. O sen dra i ett snöre så fälls de ner igen.....



Hittade några inscannade bilder på min förra bil. Den tog mig och dottern runt på många turer med viss övervikt för Storbritanien och Norden. Saknar den ibland.

Gick verkligen att parkera var som helst utan att nån brydde sig. Bilden längst ner till höger är tex vår "ställplats" i Hastings.

Efter dessa bilder monterade jag fejkade takreling under skidboxen samt en radda extraljus framför. Då såg taklådan ännu mer ut som just en taklåda.

scan0001.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Inte hänt så mkt med Ambulansen. Fel årstid kanske. Naturen måste bekämpas med gräsklippning mm. Nedblåst björk (skön värme nästa vinter) tas om hand o.s.v.

Lite fortsatt utmätning för överskåp. Som tidigare sagt trevligt med matt vit grundfärg. Är som att rita på papper.
Magnet hjälper att hitta stålbalkarna.

Om bra väder på onsdag blir det hamnträffen i Nyköping på kvällen. Mkt trevlig veteranbilstillställning.


002.JPG

003.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fortsatt med överskåpen. Känns nästan som vi kommer få nästan onödigt mkt förvaring. Var kanske bristen på det samma i förra bilen som fick mig att "maximera" dessa i den nya?

004.JPG

005.JPG



Ja jag vet man kan nog aldrig få för mkt av det goda (förvaringsutrymmen) och med en loppis intresserad hustru kan det vara bra att ha, eller ska man ha med sig släp på semestern:confused:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Varför inte vänta med att montera ett par skåp, de går väl alltid att hänga dit efteråt. Själv gillar jag ju inte överskåp eftersom jag får problem med att jag slår huvudet i dom och att jag känner mej instängd. Sen när man ska ha tag i något och inte vet i vilket skåp det ligger.
Det blir lätt att man fyller i skåpen för det är ju synd om dom om de ska stå tomma. Och vem har hört talas om en tom garderob hemma? spelar ingen roll hur många man har de innehåller alltid något och ofta det man inte hittade när man letade så man köpte nytt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo ju mer plats man har ju mer skit samlar man på sig, så är det bara.

Å andra sidan är det ju mkt lättare att hitta bland sina saker om man har dem sorterade i olika fack och lådor.

Det främre överskåpet som går längs framväggen skall vara för kuddar o täcken när sängen är omgjord till soffor.

De 2 följande på var sida är tänkta för kläder, en sida för mig o en för frugan. I det större av dessa 2 fack skall en mindre sportbag gå in. Tänker mig att om man skall iväg över en helg eller så är det enklare att packa en väska hemma o slänga in i bilen utan att packa upp den.

Sen blir det plats för allehanda papptalrikar, glas, muggar, torrvaror, literatur, turistbrochyrer och annat smått o gått. Det mesta övriga husgeråd i lådorna under spisen.

Sen är ju en av ideerna med egen husbil att man har all grundutrustning packad o klar. Släng med lite kallingar o stanna vid Coop å handa lite käk o sen skall man vara iväg.:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Blir som sagt färdig vilket år som helst. Som det ser ut just nu är det lika med 2013.
Men mycket kan komma i mellan. Snart lyfter vi hatten av huset för att tilläggsisolera och det kommer få högsta prio ett tag framöver. Fast regniga dagar är det ju svårt att jobba på tak o då blir det kanske garaget. Och framöver så kommer perioder då företaget kräver det mesta av ens tid och då stannar det upp o..s.v.

Vi oss dock kort hotellsemester i Blekinge om taket är klart.

Kul att du är iväg och att bilen verkar funka som avsett!
Och det är nu alla ideerna till förbättringar dyker upp antar jag. :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Idag kom de små kullagrade hjulen som skall monteras på sängarnas konsoler för att minska friktionen. Ger iden en sista chanse sen blir det fälla ut o fälla upp lösningen istället.


IMG_0878.JPG

Isolermaterialet till hustaket har anlänt. Ett helt system med olika difussionstäta och diffusionsöppna membran o tätband m.m.


IMG_0879.JPG


På lördag dags att sätta upp byggställningar o sen bara en vecka kvar att jobba innan jag får jobba med taket istället:)


Ambulansen bidar sin tid i garaget.:oops:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Med tanke på alla p-förbud för Pb klass 2 som uppenbart börjar dyka upp här och där. (som jag befarat)

Undrar om det skulle gå att behålla registreringen Personbil (klass1) för Ambulansen?

(den är idag registerarad som personbil med 3 passagerare varav 1 på bår.
Kaross: Ambulans (99)

Personbil klass 1 skall ju vara alla personbilar som inte uppfyller kraven för Personbil Klass 2 som tex att det skall gå äta o sova o skita i.
Hittar inte exakta lagtexten nu men ungeför som nedan.

Campingbil: [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Ett fordon i kategori M1 avsett för ett särskilt ändamål konstruerat med boendemöjligheter vilket omfattar minst följande utrustning:
 Sittplatser och bord.
 Sittplatser som kan göras om till sovplatser.
 Matlagningsmöjligheter.
 Lagringsmöjligheter.
Denna utrustning skall vara ordentligt fastsatt i väggar, golv eller tak. Bordet kan dock vara konstruerat så att det lätt går att flytta.

Om jag tex plockar ur köket o kylskåpet vid regbesiktningen??

(fast då kanske jag måste göra det varenda årlig besikting sen:confused:

Skatten är nog högre som personbil klass 1 men å andra sidan ställer man säkert av den mellan varven och om 9 år är den skattebefriad.:) (idag som personbil är årskatten 5442KR)


Hur är mindre campingbilar som registras idag registrerade?

VW Multivan som är bäddbar men saknar kök antar jag är Pb Klass1 men hur är det med de lite mer utrustade? VW har väl en som heter California o det finns även nån liten Mb Vito/Viano modell med enkel inredning?

[/FONT]
[/FONT]
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej!

Det var ett par månader sedan nu.

Har jobbat som en tok med huset och Ambulansen har stått orörd.

I morgon skall vi riva arbetsställningarna runt huset och med det får sommarens husprojekt anses klart.

Nu ut o städa garaget och snart dags för silverpilen igen.
(risk dock att jobb kommer kräva rätt mkt tid som det ser ut nu men det låtsas jag inte om.)

Lutar åt att skrota mina sängbäddningsideer även om det i princip funkar redan nu. Men man kan nog ge sig f.n. på att linorna kommer trassla sig förr eller senare.:(

Skall därför testa fäll ut-fäll upp lösningen istället.

Hoppas höra av mig snart.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Från början när detta projektet startade var det tänkt att den skulle registreras som lätt lastbil med bostadsinrede. Detta var ju innan PB2 var uppfunnet.

Idag är det som jag fattat det, rätta mig om jag har fel, 2 orsaker till att det blir problem.

Det ena är att den har en totalvikt på 3900 Kg. På det glada 90 talet kunde man utan större problem registrera om G30 vanar både över och under den magiska 3500 Kg gränsen med ett intyg från GM sverige och tex byta till däck med lägre beslastningsindex eller plocka bort ett blad i bakfjädringen.

Idag tycks det vara svårt att få dylika intyg. GM sverige finns knappast och för några år sen hänvisade man till en person på GM i Holland men han hade visst slutat där....

Vad är det då för intyg som behövs?

Jo det är så att ett fordon över 3500 Kg får ha mindre effektiva bromsar än ett fordon under denna gräns. Trodde i min okunskap att detta gällde tunga lastbilar som får köra max 80 (90 på motorväg).
Men det är alltså så att en personbils-registrerat utryckningsfordon på 3900 Kg får ha sämre bromsar än tex en husbil på 3499 kg. Inte helt logiskt i mina öron.
Och bilprovningen kräver alltså intyg på att bromsarna klarar kraven för en lättare bil.

Som Ambulans hade de en tjänstevikt på 3300 kg = en lastvikt på 600 Kg.
Det fanns förvisso en hel del tungt i ambulansen men jag misstänker att även om jag tagit ut detta kommer det jag stoppar in väga en hel del det också. Jag har därför insett att det kan vara bra med en högre totalvikt = bättre lastvikt.

Då jag saknar C-kort vill jag inte ha den registrerad som tung lastbil.

Problem nummer 2 är just det ändrade synvinkeln med PB2. att ett fordon som i huvudsak är inrättat för persontransport skall klassas som PB (1 eller 2) och ett fordon som i huvudsak är inrättat för transport av last skall klassas som lastbil.

Tror att det skulle vara svårt att övertyga SBP om att den i huvudsak är inrättad för transport av last????

På grund av de tydligen allt mer vanliga p-förbuden för PB2 började jag fundera på om det skulle gå att behålla PB1 klassningen. Som jag förstått regelerna är en PB 1 just ett fordon inrättat för personbefodran men som inte kvarar in som PB2 d.v.s. har minst sittplats, sovplats, matlagning och förvaring samt bord.
Om jag lämnar bordet hemma borde :))) det inte räknas som PB2 eller????
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu har snart halva hösten gått och äntligen har jag kommit igång med Ambulansen igen!

Ritar på alternativ sänglösning enl. Roland/Bredo förslag. Fullskaleritningar på golvskyddspapper för att "simulera" exakt vad som händer när man fäller upp och ner.

Funderar, efter synpunkter från hustrun, att även minska bänkarnas djup något för bättre sittkomfort. Dock innebär det mindre stuvutrymmen men det ligger trots allt en del i det hon säger :)
 
F

F.d. 55451

Guest

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Visst måste ryggstödsdynorna få plats de med.

Som det är nu så lär man få stoppa in en kudde mellan dyna och rygg för att "nå fram" med ryggen. Alternativt bygga nån form av ryggstöd bakom dynorna men dessa måste i så fall vara undanfällbara då de annars inverkar på ligglängden i sängen. (nu ca 199 cm ligglängd) Sen har jag ju på ena sidan lucka ner till lastutrymme där vattendunkar o gasol skall förvaras och det skulle krocka med ett sådant "ryggstöd"

Även höjden påbänkarna kan komma att visa sig lite i högsta laget. Men här är jag låst till lastluckornan höjd och om det blir allt för hög sitthöjd när dynorna är på plats så finns alternativet att höja golvet något mellan bänkarna. (med sämre ståhöjd som resultat förståss) Kanske bara höja golvet vid den främre halvan av sittbänkarna. Där har man ett överskåp ovan och man kommer därför inte stå där normalt. Endast om man skall gå mellan hytten och bodelen blir det lite krypigare.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Gärna lite mått från befintliga bilars sittbänkar. Kan fungera som referens när man gör sina kompromisser som det ju alltid är i en liten bil/bostad.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Vi hade ju ett begränsat utrymme, sängen bäddad blir 1970x1280 mm
Min äkta hälft och jag sov ett par veckor i sträck i somras och vi sov kanon!
En dyna är 600x1970x100, och en ihopsydd (290+390)x1970x100.
Vi får en bra förvaring under.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    430,3 KB · Visningar: 3
Toppen