• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

:)Som jag ser det kommer det vara ganska svårt att komma åt konsolerna när skivan är på plats.
Den första går väl an men sen när nästa skiva skall fällas upp så blir det krypa under för att fälla ut dem. Därav iden med fjädrar o snören.

Men som sagt kan finnas andra, smartare lösningar och jag tar tacksamt emot ideer även om jag ju kommer testa denna idéen nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Du ska undvika vanliga snören de har ju en benägenhet att töja sig, nylonlina för fiske kan gå den kraftigare sorten. Vajer till cykel kan man ibland köpa på metervara med lösa höljen de töjer sig obetydligt och klarar både belastningar och krökar. Går ju även löda fast i något fäste. En spak av något slag som fälls in av en fjäder, och som man kan fälla åt bägge hållen via en vridpunkt skulle kunna manöverera konsollerna.
Detta är en sak som kan bli en källa för förtret om det inte fungerar men också något man stolt kan visa upp hur det fungerar när man lyckats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

:)Som jag ser det kommer det vara ganska svårt att komma åt konsolerna när skivan är på plats.
Den första går väl an men sen när nästa skiva skall fällas upp så blir det krypa under för att fälla ut dem. Därav iden med fjädrar o snören.

Men som sagt kan finnas andra, smartare lösningar och jag tar tacksamt emot ideer även om jag ju kommer testa denna idéen nu.

fäller man inte ut konsollerna först, och lägger på skivan därefter? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Klapring under kjøring kan du enkelt motvirke med et par filtknotter på utsiden av hver konsol. Innsiden burde ikke bli et problem - fjærene skulle holde klaring der, men holder ikke det så en ytterst og øverst på hver innside av konsolene skulle greie seg der. Snorløsningen er enkel og frekk! Selv ville jeg brukt tynn flaggline eller 3mm paracord. Har og en ide om håntak for snorene, en bom som en kan vippe over rundt en akse - i ene posisjonen er konsolene frie og i den andre er de trukket inn til benken. Fordelen med en slik løsning er at snorene mesteparten av tiden er nesten stramme og floker seg ikke.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Det är lite svårt att förklara och bilderna är säkert svåra att tyda också.

Skivorna sitter med gångjärn i sittbänken och fälla alltså ner över konsolerna när man bäddar ner.

Konsolerna med fjädrar o snören o hela baletten kommer alltså inte synas.

När man tar tag i skivan och fäller den uppåt/innåt kommer konsolerna, med hjälp av fjädrarna, fällas ut så snart skivan lämnat dem "fri plats"

Den delen tror jag nog har goda möjligher att fungera tämligen smidigt.

Sen kommer infällningen och det är då jag tänker mig snören. Dessa snören kommer alltså inte vara belastade annat just när man skall fälla in konsolerna så iläggsskivan kan fällas ner.
Jag tror därför inte töjning är något stort problem om man inte har mkt tunn eller dålig lina.

Tänker mig som Knut säger en ca 3-4 mm tjock lina i syntetmaterial typ flagglina. Jag tänker mig att denna lina skall gå in i sittbänken antingen via hål (skodd med rör eller liknande för friktion och förslitningsskäl) eller via litet infällt block.
Inne i sittbänken skall sen linan ledas bakåt till sittbänkens bakre gavel där den träs ut genom ett hål. Enklast vore förståss att man gör en öggla som man drar i men kanske finns det en snyggare lösning. Som jag ser det kommer slaglängden från fullt utfällt till fullt infällt bli i storleksordningen 20 cm (beror förståss var på konsolerna jag fäster dragpunkten och vilken utväxling jag behöver för att det inte skall bli för tungt.

I enklaste utföranade betyder det att linan kommer hänga ut en 20 cm när konsolerna är inne och skivan är nedfälld. Kanke inte så snyggt.

Skall fundra lite på hur Knuts "vipparm" skulle kunna realiseras.

Tack för ideer och det finns plats för fler innan detta projekt är färdigt.

Skall montera ihop ena sidan i kväll så kanske jag kan ta lite mer bilder som förklarar hur det är tänkt att fungera.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej Pontus.
Jag vet inte om du har plats på insidan av gaveln men om du har det så är min idé (en utveckling av Knuts) följande: Du gör en genomföring i gaveln för en axel, på utsidan gaveln sätter du ett arm på axeln och på insidan sätter du en motsvarande arm där du fäster linan/wiren och när du rör armen på utsidan åt ena hållet så drar du in konsolerna och när du vill ha ut konsolerna så för du armen åt andra hållet. Genomföringar och block vid konsolerna är en bra idé. Hoppas du förstår hur jag menar, jag tror att den här lösningen blir snygg på utsidan ( du ser ju bara armen) och dessutom tar den inte så stor plats.
Mvh / Roland
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Facket i höger sittbänk skall användas till en hoprullad bäddmadrass. Bäddmadrassen kommer förhoppningvis kunna vara i stora drag lika bred som sittbänken är lång (150cm)
Det gör att utrymmet inte bör minskas nämvärt på längden.
Andra sidans sittbänk är allmänt stuvutryme så det är inte så petigt.

Vid högersidans sittbänks gavel skall lådorna under köket dras ut. Det gör att jag inte kommer ha mkt mer än 5-8 mm spel mellan lådfront och gavel när lådan dra ut.

Tight med andra ord. :wideeyed:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hann så klart inte alls det jag hoppats på ikväll. Å nu dags o betala räkningar:confused:

Koll frugans bil då hon tycker den låter som en döende hundvalp??!! när hon kör i gupp. Lite extremtest av hjulupphägningarna:)

001.JPG

Hittade dock inget annat än orsaken till att det varit missljud vid typ 2000 var/min i flera år. Lös värmesköld kring katten. Snabbfix med stoooor slangklämma.:)


Kapade och monterade i alla fall gångjärnen till vänstersidans uppfällbara sängbotten.

003.JPG

På högersidan sitter sängbotten lite provisoriskt monterad men ett par bilder.

Första nedfälld och en svart kudde som får representera sittdynan.

004.JPG

Den andra är sängbotten halvt uppfälld så hoppas jag att det framkommer hur skivorna är tänkta att fungera.

005.JPG


Kom sen på att det är ju inte alls nödvändigt att "fälla ner" linorna mynnar i sittbänkens gavel. Går ju med block att leda dessa till annat ställe.
Tex skulle de kunna komma upp under sittdynan ute vid yttervägg. En enkel ögla på linan att dra i och denna kan ligga under dynan där den varken syns eller är ivägen.
Kan det vara nåt att jobba vidare på?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag tror jag förstår hur du menar med linorna, men jag kommer inte direkt på nåt mer än vad du redan kommit fram till här hemma i soffan.:D

En annan lösning kanske? som du redan funderat på kanske??

Image 4 pontus 2.jpg

Det jag tänker på är att istället för linor så tar du ett plattjärn och borrar hål i med samma avstånd som du har mellan vridpunkterna på gångjärnen.
Montera plattjärnet på de där metallpluttarna som sitter längst ut på vridplattorna så att alla vridplattorna (på samma sida) blir sammankopplade enligt den röda linjen på bilden.
Om det fungerar som jag tänkt och om det får plats förstås så borde alla vridplattorna åka ut när du lyfter på sängskivan som du redan räknat ut.

När skivan ska ner så hade jag tänkt mig att du helt enkelt sätter foten mot den yttersta vridplattan och trycker in den och om det fungerar som det ska så åker de övriga med i rörelsen och efter en bit så åker sängskivan ner och då blir det nog dags att flytta foten och trycka ner/in skivan den sista biten.

Jag tror att skivans vikt tillsammans ned effektiv hävstångseffekt mellan skivan och vridplattorna gör att det inte kommer att bli svårt att trycka in skivan den sista biten och någon form av enklare låsning för skivan i nedfällt läge behöver nog inte vara någon jättestark sak, men den har jag inte börjat fundera på än.:twitcy:

Teorier från mig// Jocke:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jag valde att montera konsolerna så att de fälls in mot mitten av sittbänken. de 2 främre fälls alltså bakåt och de bakre fälls framåt. Anledningen till detta är att jag ville ha konsoler så långt ut som möjligt under "sängbotten" när den är uppfälld p.g.a. att man naturligt kommer sätta sig på "sängkanten" och jag tror att plyfaskivorna, med skarven i mitten, kan flexa rätt rejält om stödet till dessa kom så där 25 cm från kanten.

Annars är din ide inte så dum. frågan är om man kunde få ihop nån slags hävstångs historia mellan dem som fälls åt ena respektive andra hållet? men det blir nog knepigt med det utrymme 15-20mm som står till buds + att konsolerna ju skall få plats när de än infällda.

Tål att klura på.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har varit på Bilbuttriks och köpt nylonlina tror den var 2,8mm. Hoppas hinna testa "persienn" idéerna ikväll.:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Första snörförsöket sådär.

Förband konsolerna med varandra 2 och 2 men det blir för dålig hävstång sista biten när konsol nummer 2 skall dras in mot sittbänksfronten av konsol 1 (i dragordning)

Monterade en lina i varje konsol. Det funkade genast bättre. Nu står jag provisoriskt utanför bilen o drar och det krävs en hel del kraft sista biten då när sängbottenskivan med hävståndsverkan tynger påtagligt på konsolerna sista biten innan den fälls ner och hjälper konsolerna in.
När jag, via block, får in linorna (skall sammanföras till en lina) i bilen så man med en hand kan lyfta sängbottenskivan samtidigt som man drar bör det bli lättare men så klart en 2 hands manöver.

Fick en ide om att ha en liten elvinch i varje stuvfack som drog in linorna med ett knapptryck. Måste dock frikoppla och rulla tämligen lätt när konsolerna skall fällas ut. Men var finns lagom kraftiga sådana vinschar?
Eller kanske en tryckluftscylinder som drar in o sen fjädrar ut ?
Slaglängden dock minst 15 cm.

Summa av kvällens krypande och ålande dock:

1. Konsolerna fälls ut mkt pålitligt när man lyfter skivan.

2. Infällning funkar men kräver kraft. Bättre om man lyfter samtidigt men kan bli lite lustig arbetsställning.

3. I nedfällt läge pressar konsolerna utåt en aning så skivan behöver nån låsning i nedfält läge för att inte slå vid körning. Nu har jag visserligen inte madrass i ännu men tror dess kraft blir lite klen. Magnetlås tror jag kan bli smidigast.


001.JPG

002.JPG

003.JPG

004.JPG

005.JPG

006.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

En gängad stång med mutter på en enkel skruvdragare kan dra en hel del.
När konsolerna är infällda och skivan nere kör man helt enkelt tillbaka till utgångsläget så att linorna blir slaka tills man nästa gång lyfter skivorna.
Själv har jag använt en motor komplett med växel och allt för att dra en cellplastsåg via en lång axel och snöre lindat på axeln, hade man en sådan inne i sänglådan så kunde den lätt dra in konsollerna.
Mitt förslag är dock att behålla konstruktionen med dess enkelhet men byta ut stödpunkterna mot små ottomanrullar. Det blir ju en väldig belastning som du skriver när konsollerna nästan är infällda och ett slitage och kärvning kommer nästan bli oundvikligt.
Vridfjädrarna är jag tveksam till de blir ju som kraftigast när de inte ska vara det och tvärtom.
Kan man inte istället ha snören åt båda hållen i en cloosed loop.
Om man vill låsa konsollerna i utfällt läge kan man göra ett litet gupp på skivan så ottomanrullarna inte kan rulla in.
Enklast blir väl att prova om det fungerar med små rullar har sett dom i olika storlekar lite överallt, dom får ju inte ta för mycket plats.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Bengtic! Skruvdragare av mindre modell är ju en bra utgångspungt. Skulle kunna driva en stång eller varför inte ett rör som funkar som vinschtrumma på längden rakt innanför där linorna går in. Men då tror jag det blir problem att backa motorn så linorna blir lösa utan trassel. Någon form av frikoppling, kanske så att motorn kopplas in av centrifugalkraften? frågan är dock om det går att få så låg friktion i en sån lösning att fjädrarna orkar.
Att med motorns hjälp dra ut konsolerna med motsatta linor skulle kanske vara en grej men det blir väldigt dålig hävarma då linorna i så fall kommer mer eller mindre ligga utmed konsolen och direkt in i sittbänken. Men kanske en kombination av fjäder och utdragande linor skulle funka?

Små rullar på konsolerna är ju också en strålande ide alldeles oavsett hur fällningsmekanismen funkar.

Men som du säger "keep it simple" det är lätt att spåra ur i tillkrånglade och på till och ombyggda lösningar.

Fick en fundering i natt om man istället för konsolerna kan ha en längsgående utfällbart stöd innanför sängbotten. Den skulle man kunna komma åt bakifrån när man fäller upp skivan. Får skissa på det. Kanske att en sådan lösning istället skall stötta mot golvet?

Utdragbara stöd i form av kullagrade skenor skulle också kunna funka. Dessa måste dock i en sån här frihängande lösning vara rätt kraftiga och jag kan endast ha en i framkant o en i bakkant av sittbänkarna, i alla fall på höger sida där jag vill ha stuvfacken utan avdelare uppåt.
På något sätt skulle de även behöva förbindas med varandra så även den främre dras ut samtidigt då jag annars skulle behöva klättra runt i bilen vid bäddning.:confused:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

En snabbkoll i morse, svårt med längsgående stöd mot golvet eller in mot sittbänken. Måtten räcker inte till.

Beställt små kullagrade hjul (25mm dia) som borde gå att få plats med med lite karva i plyfan på sina ställen.

Skall också be frugan lyfta lite i skivan samtidigt som jag drar i linorna och se hur det känns då.


Just varit o hämtat ny takplåt till huset. Skall tillägsisolera så tempot med Ambulansen kommer gå ner framöver. Prioritering helt enkelt.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej.
Ett längsgående stöd behöver inte nödvändigtvis ta mer plats. Om du fäster sängbotten med gångjärn i överkant och låter den hänga lodrätt så tar den samma plats som dina konsoler, fäst sedan en skiva med gångjärn i golvet precis utanför den nedfällda sängbotten och gör den så hög att den sticker upp en bit ovanför nivån där dynan ligger så du får ett stöd som gör att dynan ligger på plats. När du sen skall bädda så fäller du ner den yttre skivan och fäller upp sängbotten- skivan, viker tillbaks stödskivan till ca 45 graders lutning och lägger ned sängbotten på stödskivan. Du får sätta en list under sängbotten som stödskivan stöder mot där skivorna möts. Den här lösningen när det gäller nedbäddning av sittgruppen finns bl.a. i Dethleffs Magic Edition som jag har och fungerar utmärkt. Den extra platsen som behövs motsvarar 2 x den tjocklek som stödlisten du väljer har. Hoppas du förstår hur jag menar, om inte skicka ett privat mejl skall jag försöka göra en ritning, dock hinner jag inte det förrän efter helgen.
Mvh / Roland
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Roland!

Tack, ja tror jag förstår hur du menar.

Man låter så att säga skivan och dess stöd byta plats och genom att stödet går upp ovanför sängbotten blir den hög nog att stötta under sängbottenskivan i utfällt läge.

Innebär att jag behöver flytta in sittbänkens framstycke lika mkt som stödlistens tjocklek.
( du skrivet 2X tjockleken men då menar du en på var sida antar jag?)

Absolut en mölighet om jag inte får ording på min nuvarande konstruktion.

När jag skrev att måtten inte räcker till menade jag att en stödskiva innanför sängbottenskivan inte blir hög nog att "räcka upp" i utfällt läge, genom att göra tvärt om som du säger kommer saken i annat läge.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ambulansen!

Hej.
Ett längsgående stöd behöver inte nödvändigtvis ta mer plats. Om du fäster sängbotten med gångjärn i överkant och låter den hänga lodrätt så tar den samma plats som dina konsoler, fäst sedan en skiva med gångjärn i golvet precis utanför den nedfällda sängbotten och gör den så hög att den sticker upp en bit ovanför nivån där dynan ligger så du får ett stöd som gör att dynan ligger på plats. När du sen skall bädda så fäller du ner den yttre skivan och fäller upp sängbotten- skivan, viker tillbaks stödskivan till ca 45 graders lutning och lägger ned sängbotten på stödskivan. Du får sätta en list under sängbotten som stödskivan stöder mot där skivorna möts. Den här lösningen när det gäller nedbäddning av sittgruppen finns bl.a. i Dethleffs Magic Edition som jag har och fungerar utmärkt. Den extra platsen som behövs motsvarar 2 x den tjocklek som stödlisten du väljer har. Hoppas du förstår hur jag menar, om inte skicka ett privat mejl skall jag försöka göra en ritning, dock hinner jag inte det förrän efter helgen.
Mvh / Roland

Så skulle jag okså ha löst det. inga problemmed hållfastigheten eller stabilitet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ambulansen!

Kan förstå problemet.
Här är en annan (Rimor) lösning som har fungerat i 16 år .
Jag tog ett foto för att förklara mer än vad många långa beskrivningar kan förklara. ( dansk - svensk ! )

sengeudvid2.jpg sengeudvid.jpg

Använt pianogångjärn.
 
Toppen