• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja den dagen den sorgen, frugan vill åka Östersjön runt men jag vill nog ta det lite försiktigt och prova lite på hemmaplan innan. Det är ju trotts allt en idag rätt gammal bil som i princip inte varit i drift sen 1998.

Nåväl det går framåt men med snigelfart. Och varje timme i garaget är en timme som står i konkurrens mot vad man borde gjort på jobbet. Och allt tyder tyvärr på att det snarare ökar så här före och kring nyåret. Jobbar i huvudsak mot kommuner och organisationer som har årsbokslut vid nyår och i bästa fall har de lite pengar kvar att satsa på tillgänglighetsatsningar som hörselteknik.

Fast nu skall jag inte klaga, man skall var glad att ha jobb och kunder.

Labbat lite med skenorna till skjutluckorna. Tänkte först försänka dem i trälist men det var svårt att fräsa spår i trälister. Kom på att jag har aluminium U-profil som passar perfekt att trycka ner de plastskenor jag har liggande. Och med U-profil får jag plats med skruvskallarna innanför plastlisterna.

020.JPG

Monterat dit sargen runt takluckan för att kolla så den inte krockar med överskåpsluckorna.

019.JPG

Flurat på golv. La in nytt golv på firman för nåt år sen. Ville ha ett tåligt golv som tål typ kontorsstolar men inte laminat som gärna skapar ljud. Golvläggaren rekommenderade då det han kallade fartygsgolv som finns på typ finlandsfärjorna och även i den del butiker.
Kanske kan det vara något även i ambulansen. lättare på sätt o vis med mindre bitar som jag skäras till och anpassas. Väger ca 4,5 Kg /Kvm, vanlig plastmatta är lättare men nog svårare att lägga in.

021.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Lättar den ena lådhurstsen. Kanske överkurs men totalt sparade jag 6,6 Kg. Lite hör o lite där. Men det är oerhört mkt lättare att lägga på några Kg än tvärs om:wink:

009.JPG


Ikväll blir det svartmiddag på Almåsa. Skall bli intressant att käka 3 rätters i totalt mörker:) Hoppas man får låna haklapp.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Flurat mkt på köket idag.

Den spis-disk combo jag skaffade vid projektets start passar inte 100%

Antagligen tänkt att toppa ett köksskåp.

Min konstruktion med tvärgående "skott" blir lite annorlunda samt att jag måste göra köksbänken något djupare för att få plats med lådorna samt nya lådfronter.

Nu är därför planen att skaffa bänkskivor i trä och montera spis/disk combon ovanpå denna med 10 mm plyfadistanser som limmas i den rostfria plåten.
(och något att skruva fast den i)

Den nya bänkskivan kommer att sticka ut 20-30 mm utanför den rostfria plåten. Tror det blir bra då bänkskivan kommer rundas av för att vara lite vänligare att komma emot, inte minst när man sitter i sofforna.

Har funderat på att skrota denna spis/disk combo och skaffa nåt snyggt med glaslock men gillar det funktionalistiska i en sammanhängande rostfri yta som är lätt att göra ren när potatisvattnet kokat över....

På inköpslistan står även 32 mm VP-rör som skall gå under hurtsarna på var sida för bl.a färskvatten, gasol, 12 och 230 volt kablar.

001.JPG
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Ambulansen!

Hej
Gå iväg till en plåtslagare och få bockat till en plåt i bakkant att ansluta mot vägg
Bocka den som ett Z, limma emot diskbänkskivan och skruva emot vägg

Lars
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ambulansen!

Storpontus,
vilket förhållande har med "de blinda"?
Själv läste jag in radioamatörernas månadstidning i 18-19 å
innan men datoriserade funktionen.

Hans / SM0ETT
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Hans.

Nej ingen koppling direkt.

Har jobbat med hörselteknik nästan hela mitt arbetsliv och så klart kommit i kontakt med SRF och även gjort någon hörsslinginstallation hos dem.

Annars närmaste jag kommer SRF är att en av min fars fruar jobbade på tal och punktskriftsbiblioteket i Enskede.

Att vi hamnade på Svartkrogen på Almåsa berodde annars på att min fru fick ett sånt där Live It presentkort av sina arbetskamrater när hon fyllde jämnt häromåret. Där kunde man så välja allt möjligt som ballongflyg och bungi-jump och liknande som hon är måttligt road av.
Svartkrogsmiddag var ett av valen och vi tyckte det lät spännande.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Går ju inte med raketfart precis. Jobb, jobb och jobb och däremellan snöplogning;)

Kanske kan julhelgen ge mig lite kvalitetstid i garaget? Blir väl i så fall i konflikt med div. sociala åtaganden som släkt o vänner.....

Plockar nu ner bit för bit av stommarna för att bl.a. fräsa avrundningar och en del förstärknings lister m.m.

Funderar på att slopa planerna på elvärmegolv. Rätt mkt både jobb o pengar och inte så ofta vi kommer ha användning av det trots allt. Sätter in en frostvakt eller kupefläkt i sänglådan som kommer härbärgera vattentankarna och någon kanske en lös dito att använda inne i "huset" när tex bilen står parkerad hemma o det är minusgrader. Ebensprakaren blir hur som helst vår huvudsakliga värmekälla oberoende av eluttag.


012.JPG



011.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kanske inte Tomtens verkstad men nog är det mysigt att pula i garaget medan julemörkret ligger lika tungt som snön utanför.


005.JPG

Plockar ner de testmonterade skåpstommarna och justerar samt fräser avrundningar på dem. En och en och så upp igen. Känns att jobba med armarna uppåt hela tiden.


002.JPG

003.JPG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ambulansen!

Kanske inte Tomtens verkstad men nog är det mysigt att pula i garaget medan julemörkret ligger lika tungt som snön utanför.

Håller helt med dig. En del östgötar skulle nog hävda att det finns ställen där det är mysigare att pula än i garaget. Jag kommer från Hälsingland och blev förvånad då mina grannar i Motala började fnissa då jag sa att det var rolig att hålla på o pula. Man menade att ordet hade en helt annan, men trevlig, betydelse i Motala.

Pula på bara. Även i garaget.

Gott Nytt År!

Alve
 
Toppen