• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Passivhusbilen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Om du har tilgang til en stor vakumpresse, så er det relativt enkelt å bygge vegger, gulv og tak uten kuldebroer og rammeverk. Om du velger 1 mm aluplate eller 2 mm gfk som ytterhud på vegger og tak er helt opp til deg, aluplaten blir litt lettere. Undersiden av golvet bør ha en noe tykkere gfk underside slik at du ikke får galvaniske strømmer mellom alu pg stål. Innsiden kan i prinsippet være hva som helst av hel plate. Mellom indre og yttre plate hellimes styroform eller annen ekstrydert plastisolasjon, jo hardere jo bedre. Ppm kan være lettere enn styroform ved samme hardhet og isolasjonsevnen like bra. Innerplaten blir da det en kan skru i for montering av skåp og annen innredning, selv om en får et noe sterkere hold enn platen selv.

Nå sier noen stop, hva med hjørner. Her finnes det en mengde variasjoner, men alle går ut på å gi størst mulig limflate og en overlapping av plater som og hellimes. Innvendige hjørnelister oftest i alu som både limes og skrus til de to flatene. Det går med en god del konstruksjonslim i en moderne husbilskasse.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

JonasS: Tack för att du hoppar in till mitt försvar! Jag instämmer: KONSTRUKTIV kritik mottages tacksamt. Gnäll bemöter jag i mån av tid - jag har inget behov att bevisa något för någon och bryr mig inte om ert forums små interna intriger och politik. Jag är glatt ovetande om dem och hoppas så förbli.

Tips ifall någon missat det: Jag är här för att jag hoppas att det kan hjälpa mig med mitt projekt. Får jag ingen sådan hjälp, eller om det blir för mödosamt att plöja genom svinskiten för att komma åt pärlorna, då tar jag hjälp av andra istället. I utbyte erbjuder jag underhållning i form av text och bild (samt chippen!).

Idag har jag åkt 2x 2,5 timmar t/r för ett första möte på en firma som tillverkar PU-laminat. Mer om det strax, men först ska jag svara på några frågor och kommentarer:

Hade återcirkulation på vattnen varit en toppengrej hade det redan funnits på husbilar och inte som nu ca 100liter vatten.

Jag tror inte att det är en "toppengrej" i största allmänhet. Många husbilar/husvagnar designas primärt utifrån campingliv. Har man tillgång till 230 V, vatten och avlopp så finns inte behovet. Även mitt system måste man ju byta vatten på regelbundet. Det är mest ett sätt att spara gasol, och har man en jättepanna som drar hutlösa mängder gasol i alla fall så skiter nog de flesta i varmvattenbiten. Så för just mina förutsättningar är det en bra lösning, men inte den enda tänkbara.

Sen är ditt argument fel i grunden i största allmänhet, men det är mest en bisak. "Hade X varit bra hade alla gjort så" motsäger alla tekniska framsteg som någonsin gjorts. Kärnkraft måste ha tett sig som ett jävligt bökigt sätt att koka vatten på, à l'époque.

Nej min brors projekt blev aldrig av, han hade vett att inse sitt misstag, allt hamnade i papperskorgen.

Så sparade han en slant, men gick misste om en härlig tur på Göta Kanal med sin bror! Kanske inget han ångrar på sin dödsbädd ändå vid närmare eftertanke, men pengar är ju faktiskt bara pengar. I slutändan kan de ju ändå inte omvandlas till något bättre än mänsklig lycka och välbefinnande.

En hundring har du väll råd med iallafall så folk får lite mer förtroende för vem du är?

Du kan väl skicka en hundring till mig med i så fall om det är så du föredrar att bygga förtroende. Säg till om du vill ha bankgiro. Forumets regler är som de är och så länge ingen moderator har synpunkter på att jag begagnar mig av det gratis så tänker jag fortsätta med det. Som ideellt engagerad måste jag för övrigt säga att skrämsel och utpressning ter som en rätt dålig metod för att ragga nya betalande medlemmar till en förening. Du får försöka vara lite mer säljande, chippen!

Mot dumheten strider den vise förgäves!

Håller verkligen med dig bengtic! Tack och lov har jag inget behov av att strida för egen del. Jag har behov av att bygga mig en husbil.

Det verkar som alla husvagnar/husbilar som har fuktskador har dem p.g.a. läckage. Så att se till att skalet är tätt torde vara mkt viktigare än material i väggarna.

Detta är absolut min prio 1 när det gäller klimatskalet. Och med vakuumpress och glasfiber på 2,5m rulle blir det bara skarvar vid tak/vägg/golv/hörn samt genomföringar såsom dörrar/fönster. Inte så bara, men bättre än vad jag vågade hoppas på från början.

Men det som kanske var besvärligast var att vid den typen av dagligt bruk så torkade aldrig fekalierna som tänkt och det skapade en hel del lukt utanför huset. Och detta trots den ganska kraftiga 230 volt fläkt som gick dygnet runt med 70 mm ventrör.

Bäst man kan lämna området fort då om gör sig ovälkommen på det sättet. :twitcy:

Skämt åsido, torkar inte fekalierna kan man ju använda strö även om Separett säger att det inte "ska" behövas. Men nu ska vi ju inte bo två personer där året runt heller. Dessutom får jag bygga om till 100 mm ventrör för att det ska passa med mitt system. Separetts fläktar ligger på ca 2-3W på de mindre modellerna, oavsett om det är 12V eller 230V.

Husbilstoalett som komposterar:
The Real Truth About RVing With A Composting Toilet

Vad jag förstår är detta som en separett fast med medföljande urintank och en vev för fekalierna? Antar att den är bökigare att få tag på i Sverige än en vanlig separett som kan köpas på t.ex. närmaste Bauhaus?

bara att inreda en plåtis eller bygga om en ambulans på ett bra sätt är ett enormt projekt

Jag håller med dig StefanJennie, jag skulle inte ge mig in på nåt sånt. I min värld ter det sig förhållandevis enkelt att prefabricera golv, väggar och tak i en vakuumpress och smälla upp ett standardkök från typ IKEA, jämfört med t.ex. ambulansprojektet som jag begapat - men alla tycker väl olika saker är jobbigt. Bestiga Kebnekaise t.ex. verkar skitjobbigt i min värld men det finns ju dom som gör sånt som semester.

Kommer fortsätta läsa tråden men jag är övertygad om vem som vinner ...

Spänningen är olidlig! Men vänta nu, vinner? Jag visste inte om att det var en tävling. Jag trodde det handlade om ett byggprojekt jag.

Om du har tilgang til en stor vakumpresse, så er det relativt enkelt å bygge vegger, gulv og tak uten kuldebroer og rammeverk. Om du velger 1 mm aluplate eller 2 mm gfk som ytterhud på vegger og tak er helt opp til deg, aluplaten blir litt lettere. Undersiden av golvet bør ha en noe tykkere gfk underside slik at du ikke får galvaniske strømmer mellom alu pg stål. Innsiden kan i prinsippet være hva som helst av hel plate. Mellom indre og yttre plate hellimes styroform eller annen ekstrydert plastisolasjon, jo hardere jo bedre. Ppm kan være lettere enn styroform ved samme hardhet og isolasjonsevnen like bra. Innerplaten blir da det en kan skru i for montering av skåp og annen innredning, selv om en får et noe sterkere hold enn platen selv.

Nå sier noen stop, hva med hjørner. Her finnes det en mengde variasjoner, men alle går ut på å gi størst mulig limflate og en overlapping av plater som og hellimes. Innvendige hjørnelister oftest i alu som både limes og skrus til de to flatene. Det går med en god del konstruksjonslim i en moderne husbilskasse.

Du vet vad du snackar om du Knut, välsigne dig! Du får ett musikklipp jag gillar som tack. Jag har precis idag varit och tittat på sådana lösningar (jag tänker då särskilt på hörnen som du diskuterar). Jag är helsåld på glasfiber (ojoj, nu får vi akta oss med namedropping här så inte chippen tycker vi går epoxibranschens ärenden!) och kommer köra på det utvändigt.

PU-skummet jag kollade på idag är såpass hårt att reglar är onödigt för de dimensioner det är fråga om. Istället tänker jag köra på 7 mm konstruktionsplyfa (WBP-limmad) invändigt så kan jag skruva direkt i det. Billigt, relativt lätt och mycket god styrka-vikt samt fukttåligt.

Anläggningen var helt klart intressant att titta på. Där finns även stora garagemöjligheter så jag räknar med att kunna montera hela skåpet på bilen på plats. Nästa steg blir att modifiera ritningar utifrån de nya förutsättningarna och göra ett bra underlag för en offerförfrågan (chippen är ju så orolig för att jag ska förslösa mina penningar så det lugnar honom säkert att få ett förhandsbesked).

Samt att börja titta på lämpliga begagnade flakbilar! Vill någon komma med förslag på intressanta objekt runt 50 tkr är det fritt fram för min del.

:mcride:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Passivhusbilen

Har med glimten i ögat läst alla inläggen i denna tråd.
Ni som skrivit alla inlägg tror ni på allvar att "urdjur" verkligen håller på med detta projekt??? Nej han sitter hemma och skrattar!!!
För att bygga en bil på detta vis kan bara en galning göra, var finns bilderna??
För mig är det hela en bluff.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Gillar din stil, hur skulle man kunna låta bli det! :yes:Tyvärr inget inlägg som tar ditt bygge framåt, men imaginära hejarop finns det i överflöd!:applaus:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Min husbil är ju byggd ungefär som du beskriver utan reglar med 2 lager glasfiber med skum emmellan golv och hjulhus i glasfiber, i ungefär samma mått. men det är en färdig husbil med en liten dieselmotor. Jag gav 45000kr för en körbar bil. Tyvärr vet jag inte om det finns någon mer i sverige. Men jag vet att för att få samma boende med eget bygge så blir det mycket dyrare, och man kan helt enkelt inte bygga utan formar och ställningar i en uppvärmd väl ventilerad lokal.
Jag tror du är en teoretiker, allt är lätt tills det ska göras och då helst av någon annan.
Det enklaste och billigaste för dej är att köpa en kylbil med isolerat skåp att bygga på annars blir du aldrig färdig.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Stå på dig urdjur
Jag har byggt 8 nya hus och renoverat 6 från grunden under min tid och har alltid blivit idiotförklarad för mina objekt och kallades ibland där jag bodde senast för den tokiga göteborgaren för detta. Min svärfar talade t.om inte med mig på ett år för ett objekt. Men allt har blivit perfekt och hustrun har stortrivits sedan i alla husen. Bor just nu i det 14:de huset men man vet aldrig. Varför jag berättar detta så visar det sig att om man tror på något och sig själv trots alla ideer man har så blev det alltid något av det.
Fortsätt med ditt projekt och visa vad det blev.
Lycka till :)
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Daniel K: Snygga element, men mineralull = halva isoleringsprestandan och mycket sämre konstruktionsmässigt än PU-skum. Så det går bort tyvärr.

Ni som skrivit alla inlägg tror ni på allvar att "urdjur" verkligen håller på med detta projekt??? Nej han sitter hemma och skrattar!!!
För att bygga en bil på detta vis kan bara en galning göra, var finns bilderna??
För mig är det hela en bluff.

Ja, du har helt rätt i att jag sitter hemma och skrattar i alla fall! OCH att det är en "bluff" såtillvida att jag inte tagit det s.k. första spadtaget ännu, utan ännu är på planeringsstadiet. I så fall är väl också Förbifart Stockholm en bluff? Men vänta du bara så ska du få se på bilder från den här galningen ;)

Min husbil är ju byggd ungefär som du beskriver utan reglar med 2 lager glasfiber med skum emmellan golv och hjulhus i glasfiber, i ungefär samma mått. men det är en färdig husbil med en liten dieselmotor. Jag gav 45000kr för en körbar bil. Tyvärr vet jag inte om det finns någon mer i sverige.

Låter som ett toppenköp, grattis! Som jag sagt många gånger tidigare är huvudskälet (bokstavligen, höhö) att jag inte kollar på begagnade husbilar att jag slår huvudet i taket/sänggaveln. Är 199 cm lång. Får ont i nacken av att bo i husvagn/husbil, men älskar det för övrigt.

Min budget är ca 200 tkr, men jag är inte omöjlig.

Men jag vet att för att få samma boende med eget bygge så blir det mycket dyrare, och man kan helt enkelt inte bygga utan formar och ställningar i en uppvärmd väl ventilerad lokal.

Jag har tillgång till en fabrik med vakuumlimningsbord, vid behov med hjälp från personal som jobbat med skumlaminat sen 70-talet. Jag tror det kommer gå hyggligt!

Jag tror du är en teoretiker, allt är lätt tills det ska göras och då helst av någon annan.
Det enklaste och billigaste för dej är att köpa en kylbil med isolerat skåp att bygga på annars blir du aldrig färdig.

Jag är lat, det ger jag dig, och en duktig teoretiker, men jag är inte så lat att jag inte orkar göra det bekvämt för mig. Har flera gånger övervägt att köpa en begagnad "skåpbil", tilläggsisolera invändigt och plocka bort Z-lyften och sätta dit en kortsida med dörr istället. Men det skiter sig i de flesta fall på takhöjden det med, samt att det blir dyrare än att köpa en beg. flakbil + bygga skåp själv. Så därför är jag där jag är nu.

Appropå att komma igång har jag börjat titta på fordon. Mest intressanta hittills var följande:
Ford Transit 300S 2,2TDCI 0kr Ränta 0kr Konta | Halland

Ser fräsch och fin ut, men totalvikt = 3000 kg enligt transportstyrelsen. Vet inte om det går att ändra på - om inte är max last vikt 1210 kg, vilket är nästan 300 kg mindre att vinka på än vad jag räknat med hittills. Förmodligen inte görbart. Skulle behöva maxlast 3300 kg i alla fall. Överhuvudtaget är det många flakbilar på beg.-marknaden med överraskande låg totalvikt trots ganska rejäla flak, och därmed en försvinnande liten lastvikt. Så av 10 intressanta objekt går kanske 8 bort p.g.a. vikten när man kollar upp reg.nr.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Låter som ett toppenköp, grattis! Som jag sagt många gånger tidigare är huvudskälet (bokstavligen, höhö) att jag inte kollar på begagnade husbilar att jag slår huvudet i taket/sänggaveln. Är 199 cm lång. Får ont i nacken av att bo i husvagn/husbil, men älskar det för övrigt.

Om huvudskälet är ståhöjd och sänglängd undrar jag om du har kikat på alkovbilar? Vi hade en alkov förut, och den hade högt i tak (vet inte hur högt, men jag (bara 168 iofs) behövde stå på soffan för att nå takluckan, så en bra bit över 2 m. Sängarna (alkoven och den tvärställda våningssängen bak) var 210 cm långa.

/Jessika
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Du är 6cm längre än mej, i min husbil står du alltså rak utan skor.
Min son är 202 så där ligger du i lä.
Hur ofta står man upp i ett så litet utrymme, det är sängen som är viktigast.
Jo vikten har jag påpekat och säkert är det många som åker långt över vikten.
Kan bli dyrt och vad gör man om vikten är inbyggd i konstruktionen, går ju inte enkelt att minska kanske omöjligt.
Garaget går kanske inte använda.
Hur roligt är det att åka och känna sej nervös för att hela tiden bli invinkad till en vägningsstation.
Låter häftigt att kunna lägga upp 200 000kr för ett experiment vars värde är mycket osäkert. De flesta här som bygger och fixar själva gör det bl.a. för
att de inte vill ta ett stort lån och känner en glädje att meka själva.
De resurser du verkar ha är det nog inte många som har här för de som har det handlar det nog något nyare och semestrar istället för att slita med en bil.
Många av oss har nog insett att livet inte är ändlöst och man måste fokusera på den tid man har kvar.
Drömmar är bra om det leder till något. Men för en privat person in din skala ger det ingenting inga nya upptäckter ingen fördel för miljön, jag kan faktiskt inte se något som helst positivt med att bygga en låda och ställa på en lastbil det har redan gjorts det heter camper. Du kommer bygga ett höghus hur är det med bränsleförbrukningen och miljön då.
Vill du experimentera ska du ha en liten stuga eller kolonilott där försvinner inte värdet.
Jag försöker finna ett samband med dina påstådda kunskaper och resurser
parat med ditt intresse för miljön och din förmåga att skriva och uttrycka dej, men jag finner ingen.
Det du är bra på är din förmåga att uttrycka dej i text och det är säkert så du tar dej fram i livet.
Att uppfinna hjulet en gång till tar knappast poäng i det här gänget.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

@jessika: Har tittat på allt jag kunnat hitta, men konstaterat att takhöjden ofta är under 2 m på de flesta modeller. Med budget 200 tkr har jag främst tittat på beg.marknaden och där är vettiga objekt ännu mer sällsynta. Hittar man vettig takhöjd så är det nåt annat gravt problem istället :( Men tyska marknaden har jag inte tittat på!

Niesmann + Bischoff Flair 6700 ITA als Integrierter in Ellern og
Niesmann + Bischoff Flair 6700 TA Heckgarage als Alkoven in Wiesloch
er to eksempeler på en vinterisolert biler med sengelengde over 2 m og innvendig takhøyde på 2,05.
I din prisklasse fant jeg over 20 biler i Tyskland med ett søk.

Din användbarhet upphör inte att överraska Knut! Jag har inte tittat på den internationella begagnatmarknaden, eftersom jag förmodat att det då tillkommer en massa kostnader och besvär som gör det ännu mindre sannolikt att jag hittar rätt objekt till rätt pris. Men jag ska undersöka det närmre. Om detta skulle vara ett alternativ i praktiken får jag börja läsa in mig på modeller och göra noggranna jämförelser för att se vad mina slantar och min möda kan köpa mig. Samt borsta av min gymnasietyska. :swoon:

Ellers når det gjelder lastbiler å bygge på med totalvekt 3500 kg så se på Iveco 35Cxx og MB 3xx modeller - xx er motorstørrelsen.

Tack för tipset, har lagt till flakbilar från Iveco specifikt i min bevakning men just nu fanns inget intressant objekt ute.

Jag försöker finna ett samband med dina påstådda kunskaper och resurser parat med ditt intresse för miljön och din förmåga att skriva och uttrycka dej, men jag finner ingen. Det du är bra på är din förmåga att uttrycka dej i text och det är säkert så du tar dej fram i livet.

Du ska inte vara ledsen för att du inte får ihop det bengtic. Det kan ju vara så att jag är överlägsen dig på alla områden (smartare, yngre, snyggare, mer välutbildad etc) men att det bara är den skriftliga förmågan som märks direkt såhär på ett internetforum. Vad tror du om det?

Alles gut! :spinny:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag tror det kan bli svårt att hitta en godtagbar grundbil med totalvikt under 3.5 ton som i realiteten klarar lastvikten.
Gör en beräkning vad det skulle kosta att gå upp en körkortsklass och titta istället efter en "lätt" tung lastbil på 4-7 ton. Här finns en hel del att titta efter från bl.a Iveco, Mercedes och Ford.
Kan du sedan ha bodelen som last och behålla lastbilsregistreringen skulle du tjäna in körkortskostnaden genom att lastbilsskatten är mycket lägre än den för Pb 2.
Det enklaste att bygga på då skulle vara ett lastväxlarchassie eller en bil med containerfästen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jeg glemte meg litt, de to bilene jeg pekte til i Tyskland er over 3500 kg.
Men om du finner en Arto 59 G så er takhøyden litt over 2 m og enkeltsengen på tvers bak er 1 m bred og 210 cm lang, der finnes det 3500 kg eksemplarer, selv om mange er oppveid til 3850. 300 kg lastvikt kan være litt lite.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Något att tänka på vi låga lastvikter är att bilens tjänstevikt anges med + - 5%.
Det kan i värsta fall betyda att den verkliga lastvikten är endast 140 kg.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack Knut, jo jag upptäckte det när jag började titta närmre på mobil.de. Faktum är att när jag gjorde en ny sökning och matade in följande önskade parametrar:

Land: Tyskland
Mätarställning: 5-20 t mil
Pris: 5-20 t euro
Byggår: 2001-2016
Totallängd: 5-6 meter
Totalvikt: 1,5-3,5 ton

Så dök det bara upp 6 objekt - im ganzen Deutschland. Och då har jag inte ens börjat titta på takhöjden eller såna saker som isolering och klimatskal. Så jag tror inte att sannolikheten är så stor att jag finner ett lämpligt objekt där.

Jag tror det kan bli svårt att hitta en godtagbar grundbil med totalvikt under 3.5 ton som i realiteten klarar lastvikten.
Gör en beräkning vad det skulle kosta att gå upp en körkortsklass och titta istället efter en "lätt" tung lastbil på 4-7 ton. Här finns en hel del att titta efter från bl.a Iveco, Mercedes och Ford.
Kan du sedan ha bodelen som last och behålla lastbilsregistreringen skulle du tjäna in körkortskostnaden genom att lastbilsskatten är mycket lägre än den för Pb 2.
Det enklaste att bygga på då skulle vara ett lastväxlarchassie eller en bil med containerfästen.

Ja du kan ha en poäng i detta, men en "lätt" tung lastbil kostar oftast en vacker slant och flera har dyra grejer som jag inte behöver typ vinsch, kran, bilsläp etc.

Dock verkar inte transportstyrelsen så väldigt nitiska på att omregga till pb2 om man utgår från en flakbil. Har inte gjort en direkt fråga på ett specifikt objekt, men har sett andra som varit i en liknande situation och fått beskedet att omreggning inte är nödvändig för att bilen beskattas efter vikten i alla fall.

Men jag har tänkt mycket på hur enkelt och bra det vore med en containerbil. Finns MÅNGA exempel på minihus som utgår från standardcontainer, här t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=2l58L3QEVnc

Men smidigheten i tätorten försvinner ju då och mycket bränsle går det åt att frakta runt allt. Och skippar jag B-körkortskravet så öppnar ju sig också andra husbilsalternativ med potentiellt vettig takhöjd och klimatskal, så då kanske "låda-på-flak"-alternativet i sig inte är lika vettigt utan snarare mest ett kul hobbyprojekt.

Nä, jag tänker hoppas på att en lämplig flakbil dyker upp med totalvikt minst 3300 kg och flaklängd ca 2,7-3,2 meter och sen satsar jag på att bygga lätt med glasfiber, skum och plyfa.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

@jessika: Har tittat på allt jag kunnat hitta, men konstaterat att takhöjden ofta är under 2 m på de flesta modeller. Med budget 200 tkr har jag främst tittat på beg.marknaden och där är vettiga objekt ännu mer sällsynta. Hittar man vettig takhöjd så är det nåt annat gravt problem istället :( Men tyska marknaden har jag inte tittat på!

Alles gut! :spinny:

Har du varit inne i många alkovhusbilar och kollat? Titta tex. på denna bilden så ser du hur luftiga de är: http://www.nice-caravanes.com/libra...ON/CHAUSSON FLASHS1/CHAUSSON FLASH S1 (3).JPG

Angående din sökning på mobile.de tyckte jag att det lät väldigt lite, så jag var tvungen att kolla själv. För att få så få träffar så måste du ha råkat trycka på max 20 000 km istället för 200 000 km. Ändra det så får du fler träffar! :)

/Jessika
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Du ska inte vara ledsen för att du inte får ihop det bengtic. Det kan ju vara så att jag är överlägsen dig på alla områden (smartare, yngre, snyggare, mer välutbildad etc) men att det bara är den skriftliga förmågan som märks direkt såhär på ett internetforum. Vad tror du om det?

Alles gut! :spinny:[/quote]

Utbildad menas inte bara att man gått en utbildning man bör ha lärt sig något också. Yngre ja du är lika gammal som min dotter, ser du ner på äldre?
Snyggare? jag är inte lagd åt det hållet så det får din icke sambo bedöma.
Smartare ja det är nog det som ett antal mej inkluderat är bekymrade för, man får en känsla av att du behöver hjälp med det mesta. En fråga vad kostar det att byta batterier på en gammal prio, borde ju äta upp vinsten med att spara bränsle, explosiva och särskild destruering för miljöfarligt avfall kostar väl men det belastar väl stat och kommun.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

@jessika: Gjorde en ny sökning, 7 objekt, du kan kolla parametrarna själv - tror att det ska vara rimligt. Det verkar som längden/vikten begränsar kraftigt - går ner från 20 objekt till 7 när jag klickar i dem. Annars är det nog kombinationen av miltal och tillverkningsår vs. pris som är det stora begränsningen. Om jag köper en separat lastbil och har möjlighet att flytta bodelen kan jag vara lite mer frikostig med miltalet. Köper jag beg. husbil vill jag inte att den ska ha gått mer än 15 t mil. Då blir det svårt att få så värst mycket för pengarna, vad det tycks.

Jag har varit inne i en del alkovbilar och våldsgästar all typer av mobila hem som inte motar bort mig :D Men mest bygger jag min uppfattning om takhöjden på tillverkarens data - omkring 195 cm ståhöjd verkar vara något av en standard för många bilar på svenska marknaden. Luftigheten är det inget fel på i sig, den är inte ett krav så att säga. Men jag vill kunna stå rak när jag lagar mat och diskar t.ex.

@JonasS: Tack för länken. Att använda BDT-vatten för toaspolning är ett rätt vanligt sätt att spara vatten i "ekobyggen". Jag kör ju med TC, så det är inte aktuellt för mig dock. Intressant dock att han lyckas förebygga dålig lukt i spolvattnet med endast ett kolfilter.

Idag fanns det ett intressant fordon i mailbevakningen:
Fiat Ducato 2.8 JTD Pickup (127hk) | Skåne

Den är optimistiskt värderad av säljaren och kanske snarare värd 30 tkr om den är i bra skick, men det är ju en förhandlingsfråga. Fiat Ducato lär vara vanligaste basen för mobilhemsbyggen i Europa, så det är en beprövad modell. Dessutom 3500 kg totalvikt och perfekta dimensioner på flaket. What's not to like?

Vad tror ni om den? Kan det vara värt ett besök till landets södra delar?
 
Toppen