• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Passivhusbilen

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Och jag som hade tänkt rekommendera dig en Reflex-kamin eller Glembrings som de numera heter, den skulle nog relativt enkelt kunna konverteras till rapsoljedrift.
Jag ser fram emot presentationen av "värmaren", gärna med en funktionsbeskrivning, jag är själv intresserad av sånt.

Beroende på vilket körkort Du har, varför har du inte tittat efter en liten tung lastbil?
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Hur hanteras legionellabakterier? 30-45 grader är väl toppen för dem eller?

Temperaturen är det ja, men de kontrolleras på trefalt sätt:
1) De kräver i princip stillastående vatten och bör därför inte vara något större problem i ett recirkulerande system
2) De har mycket stor mikrobiell konkurrens från andra organismer i biofiltret, vilket i kombination med dåliga livsbetingelser från cirkulerande vatten bör konkurrera ut dem (gäller i viss mån även andra patogener som E. coli).
3) Etomer-anläggningen har ett UV-reningssteg som i vilket fall avdödar mikroorganismer effektivt innan vattnet kommer ut i ledningarna. UV-lampan ska såklart kontrolleras regelbundet så man vet att den lyser.

Och jag som hade tänkt rekommendera dig en Reflex-kamin eller Glembrings som de numera heter, den skulle nog relativt enkelt kunna konverteras till rapsoljedrift.

Kunde säkert vara intressant om man ville ha en större eller mindre välisolerad bodel!

Jag ser fram emot presentationen av "värmaren", gärna med en funktionsbeskrivning, jag är själv intresserad av sånt.

Det är mycket enkelt: En ljuslåga har en effekt på ca 100 W, varav 1 W är synligt ljus och resten värme. Detta föranledde bl.a. en artikel i tidningen där man föreslog att man skulle värma en villa med ett hundratal värmeljus - festligt! Värmeljus är dock rätt kassa för miljön, men här är ett rapsoljealternativ:

Brännare - metall

Denna kompletteras med en värmedriven s.k. kaminfläkt, t.ex. denna som jag införskaffat:
Kaminfläkt med 2 blad | Clas Ohlson

Det räcker med en liten "värmeljusbrännare" under fläkten för att driva den, men den tål absolut 2-3 stycken. Min plan är att göra ett litet stativ i keramik som rymmer tre små brännare och ca 2 dl olja, med en tjock keramikplatta överst som man kan ta loss och diska (sotbildningen är mycket liten, men med tiden blir det lite sot). På keramikplattan står fläkten som således förses med jämn, hög värme. På plattan kan man även varmhålla två kaffemuggar! Har en bekant som är duktig på att göra keramikgrejer som jag kan få hjälp av. Då har du ett värmeaggregat på ca 250-300 W som brinner gott och väl 8 timmar. Fläkten är nästan helt ljudlös, man måste sitta knäpptyst inom en halvmeter för att höra den surra svagt.

Jag beställde fem små oljebrännare, och övriga två kan man med fördel ha som ledljus i badrummet vintertid, då både ljuset och värmen är välkommen.

Beroende på vilket körkort Du har, varför har du inte tittat efter en liten tung lastbil?

Jag har B-körkort.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Du menar väl inte på allvar att du ska ha en öppen oljelampa utan särskild ventilation och med oljan i ett icke slutet utrymme?
Gjorde ett försök själv men fick problem med att den slocknade genom tryckförändringar i skorstenen när det blåste, och löste aldrig det problemet.
Blir nog billigare med biodiesel än rapsolja och förmodligen renare.
 

Bilagor

  • IMG_1003.JPG
    IMG_1003.JPG
    38,3 KB · Visningar: 772

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag har lite funderingar om ditt gråvatten. Normalt brukar det lukta ganska illa av det av bakterieaktiviteten. Även om du renar det med filter är det nog svårt att inte få en obehaglig bakterietillväxt i tanken. Speciellt som du tänker ha det ljummet.
Jag skulle ha lite svårt för att borsta tänderna i det vatten som jag dagarna innan har använt till att tvätta mig i ändan med.
Jag föreslår att du provar hemma förs innan du installerar systemet i husbilen.
Om du planerar att inte ha fönster och takluckor för att spara energi så kommer det att kännas instängt. Ett av nöjena är ju att titta ut och se solen gå ner över landskapet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Lika bra vara ärlig än att gå som katten runt het gröt.. Jag i min tycke menar att du är nog en smula fanatiker vad gäller värmen och fixeringen på miljö tänket, men det skall du inte bry dig om, huvudsaken är att du får som du vill ha det. Jag tänker i fortsättningen följa ditt bygge och bara påpeka teknikaliteter som jag har erfarenheter av...

Jag skulle enbart använda formplywood typ 12 mm i basinredningen. Den tål vad som helst, är flexibel och det går fästa saker på den. Fönster är ett måste, liksom någon typ av ventilation. Utan fönster får du lappsjuka på nolltid. Jag låg en gång inblåst i Bua hamn med flusdäckad seglare under tre veckor och det regnade hela tiden. Det var ytterst nära att de fick komma och hämta mig med tvångströja.

En annan sak jag funderar på är att rent praktiskt är värmen, dvs. för mycket värme, ofta en betydligt vanligare problem än kyla..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Först tyckte jag bygget var intressant men sen föll allt pladask.

Allt från ett passivhus går inte att förverkliga i en rörlig Husbil/låda.
Annars hade en liten LLVP eller en liten bergvärmeanläggning varit toppen.
Den husbil/låda du vill bygga skulle aldrig gå att sälja om man hade samma lösningar till ett hus.


Inga takluckor/fönster eller vettigt vattensystem. Jag skulle aldrig köpa en Husbil/bolåda där vattensystemet cirkulerar. Att behöva borsta tänderna där förra ägarens odörer runnit i ledningarna.

Vet inte om du inte har pengar till en fungerande husbil som du kan förbättra eller om du bara fått en idé i huvudet som du ska fullfölja oavsett slutpriset, som du förmodligen inte har koll på.


Off topic:
Min bror hade en idé som du, han hade dessutom beställde ritningar, leverantören tyckte allt verkade som en toppenidé, förmodligen eftersom dom skulle leverera materialet, som i ditt fall;)

Brorsan var i eld å lågor och hade räknat ut alla lösningar och vissa kostnader, han ville att jag skulle vara med eftersom han visste att jag också ville åka Göta kanal, sen behövde vi bara åka åt ett håll och byta av nere i Göteborg. Kostnadens skulle dessutom halveras.

Tyckte att det var sådär, var inte så jag hade räknat med att åka Göta kanal men frågade vad totalkostnaden skulle bli? 60.000kr för stommen svarade brorsan! Trettiotusenkronor VAR för en FLOTTE, andrahandsvärdet är kanske runt 10.000 om den ens går att sälja svarar jag.:swoon:

Jag sa att vi köper en snipa för 60.000kr, då finns kök och kojplatser och ett bra skydd om det regnar. Åker Göta Kanal och säljer snipan för 40.000kr dagen efter vi är klara eller så hyr vi bara en snipa! Först då insåg han själv hur korkad hans idé var, då är han ändå utbildad jurist.:)

Hoppas du förstår vart jag ville komma.;)
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Vet inte varifrån ni fått att jag inte ska ha fönster?? Har nämnt dörr och fönster i flera tidigare inlägg. Det finns två ljusinsläpp - ett i dörren baktill som lär vara ca 60x60 cm, och ett precis vid bordet där man sitter och tittar ut som är ca 70x50 cm. Detta är inritat i ritningen så ni kan ju kolla på den innan ni kritiserar. :wink:

Du menar väl inte på allvar att du ska ha en öppen oljelampa utan särskild ventilation och med oljan i ett icke slutet utrymme?
Gjorde ett försök själv men fick problem med att den slocknade genom tryckförändringar i skorstenen när det blåste, och löste aldrig det problemet.
Blir nog billigare med biodiesel än rapsolja och förmodligen renare.

Som jag nämnt tidigare så ventileras hela utrymmet kontinuerligt jämt, 24/7. Vid behov kan man öka ventilationen t.ex. vid förbränning av bränslen. De rapsoljebrännare jag använder brinner mycket rent och sotar inte. Man kan säkert använda RME också, men då får man använda en annan brännare.

Jag skulle ha lite svårt för att borsta tänderna i det vatten som jag dagarna innan har använt till att tvätta mig i ändan med.
Jag föreslår att du provar hemma förs innan du installerar systemet i husbilen.

Allt vatten man använder har ju använts för andra ändamål tidigare, fast det tänker man inte på till vardags. Det enda som är intressant är om reningen fungerar - om det du hade i ändan separeras och bryts ner, eller om det följer med till tandborstmuggen. :wink: Självklart kommer jag ta vattenprover o.s.v. för att kolla att det uppfyller kraven, men den data jag sett på reningsanläggningarna hittills verkar lovande.

Från början var min plan att testa systemet utanför bodelen först, men med nuvarande byggplan verkar det enklare att använda avsett utrymme för test. Funkar det dåligt kommer det gå rätt hyfsat att byta ut det till en traditionell vattentank + bdt-tank, utan att jag behöver riva några väggar eller så.

Jag har lite funderingar om ditt gråvatten. Normalt brukar det lukta ganska illa av det av bakterieaktiviteten. Även om du renar det med filter är det nog svårt att inte få en obehaglig bakterietillväxt i tanken. Speciellt som du tänker ha det ljummet.

Bakterietillväxten begränsas av tillgången på näringsämnen. Orenat BDT-vatten är näringsrikt och dessutom väldigt blött - då luktar det. Här går vattnet genom ett dränerat biofilter som tar rätt på 90% av näringen. Här är således också 90% av bakterietillväxten, som fastnar i det dränerade filtermaterialet. I en vanlig husbil/husvagn kan ibland BDT-vattnet tränga upp ur lågt belägna avlopp vid kraftig lutning. Här finns inte den möjligheten eftersom vattnet pumpas upp till biofiltret och därefter bara kan rinna neråt i tanken.

Om allt går som planerat binds återstående näringsämnen i mikroorganismer i vattentanken, t.ex. i biofilmer - är det ljummet går det fortare, och ju fortare desto bättre. De fastnar sedan i partikelfiltret och en del avskiljs vid vattenbyte. Aromatiska ämnen som fortfarande är fritt i lösning därefter tar kolfiltret hand om. Sedan sterliseras ju vattnet av UV-lampan. Om dålig lukt uppstår i tappvattnet är det sannolikt på den "hitre" sidan av kolfiltret, d.v.s. mikroorganismer i ledningarna som kalasar på kvarvarande näringsämnen. Eller så behöver filtren bytas. Men om man inte överskrider filtrens kapacitet så bör detta inte bli ett problem.

Jag skulle enbart använda formplywood typ 12 mm i basinredningen. Den tål vad som helst, är flexibel och det går fästa saker på den.

Detta är absolut ett av de material jag tittar på för att bygga soffor i dinett-modulen t.ex. Jag får se lite mer på tisdag vad som finns i lager på stället jag kommer bygga på också, det kan påverka.

En annan sak jag funderar på är att rent praktiskt är värmen, dvs. för mycket värme, ofta en betydligt vanligare problem än kyla..

Passivhusprinciper såsom rejäl isolering, värmetröga material invändigt, kontinuerlig ventilation etc. är bra för att skapa ett vettigt klimat både på sommaren och vinter. Det finns också andra sätt att undvika värme:
- fläkten kan ställas om till bara frånluft. Funkar fint för tempreglering så länge inte dygnsmedeltemperaturen överstiger önskad rumstemperatur (mycket ovanligt i Sverige, men sommaren 2014 hade vi en del tropiska nätter)
- använda elöverskottet på sommaren för att undvika matlagning och vattenvärmning med gasol. Blir det extremt varmt kan man även överväga AC.
- man kan såklart öppna fönster och dörr.

Värme i husvagn och husbil är mycket takfönstrens fel (och orimlig proportion fönsterarea generellt), p.g.a. de solvinklar vi har på sommaren. Är det vindstilla och man inte har andra möjligheter till luftcirkulation än att öppna fönster/dörr, ja då får man problem i det läget.

Allt från ett passivhus går inte att förverkliga i en rörlig Husbil/låda.

Uppenbarligen! Det är själva principerna jag är ute efter. Så långt de är användbara. Är andra lösningar bättre eller mer användbara vill jag hellre använda mig av dem. Passivhusregler är ingen helig ko, det handlar bara om energieffektivitet, låga driftskostnader och frihet.

Den husbil/låda du vill bygga skulle aldrig gå att sälja om man hade samma lösningar till ett hus.

:confused: Du menar att om man t.ex. hade recirkulerande vattensystem i ett hus skulle det inte gå att sälja? Det känns väl lite som en icke-fråga, eftersom det inte finns någon rimlig anledning som jag kan komma på i alla fall, till varför man skulle vilja ha det i ett hus. Vi har ju för det mesta utmärkta förutsättningar för borrad brunn i Sverige. Jag har dock varit på studiebesök hos en kvinna som inte kunde anlägga något traditionellt avlopp på sin tomt, men hon fick till slut tillstånd från kommunen att rena BDT-vatten och urin m.h.a. ett växthus. Fungerade utmärkt och utloppet från växthuset var långt under gränsvärdena. För mig handlar VVS om att hitta den optimala lösningen i den aktuella applikationen, inte om det skulle gå att sälja i en helt annan applikation eller egentligen om det går att sälja alls, om huvudtanken är att jag själv ska använda det.

Vet inte om du inte har pengar till en fungerande husbil som du kan förbättra eller om du bara fått en idé i huvudet som du ska fullfölja oavsett slutpriset, som du förmodligen inte har koll på.

Du har förmodligen inte koll på vad jag har koll på. :wink:

Hoppas du förstår vart jag ville komma.

Hm. Jag tror att sensmoralen av din lilla berättelse är en kombination av att man inte ska lita blint på leverantörer, och att det mesta i världen skulle gå bättre om alla bara lyssnade mer på dig. Men historien förtäljer inte det viktigaste: kom ni iväg och hade ni trevligt i snipan sen?

Göta kanal är trevligt, men om vi nu skulle ta och återgå till projektet. Två principiella frågor jag funderar på inför mitt studiebesök på tisdag:

1) Stomme av limträ eller stomme av skumfyllda fyrkantsrör? Limträ är lätt att jobba och skruva i. Alurör blir styvare och mer robust, definitivt dyrare dock. Har inte räknat på vilka köldbryggor som blir värst, men spontant tror jag rören är sämre även om de skumfylls. Om godstjockleken är 2,5 millimiter ger två reglar 10 mm genomgående metall som värmen kan ledas tämligen fritt igenom. Får nog räkna på detta. Man kan ju också göra en kompromiss och t.ex. köra alu i golvplattan och limträ i resten.

2) Finns det serviceluckor att köpa färdigt som klarar en väggtjocklek på 50 mm och uppåt? Som det ser ut nu är det svårt att få tag i PU-skum i 40 mm, så det lutar åt genomgående 50 mm tjocklek i väggar, tak och golv. Thetfords luckor (som max klarar 39 mm tjocklek) hade passat precis på limträ med tjocklek 38 mm, som var tänkt ursprungligen. Finns det färdiga luckor som funkar till tjockare väggar vill jag gärna ha tips om det, annars får jag köra på Thetford och göra en övergång vid luckan och acceptera en lite bökigare montering.

Om någon har erfarenhet av vakuumlimning och vill tipsa om vad man bör tänka på som nybörjare är jag tacksam för det också :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Vill du bygga lätt så är ett alternativ att bygga med tunna trälister som epoxibehandlas. Det blir antagligen det lättaste du kan bygga med och mycket starkt, därtill helt vattensäkert. ( trälisterna måste vara av snickeritorrt virke eller max 7% vattenhalt)
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Vill du bygga lätt så är ett alternativ att bygga med tunna trälister som epoxibehandlas. Det blir antagligen det lättaste du kan bygga med och mycket starkt, därtill helt vattensäkert. ( trälisterna måste vara av snickeritorrt virke eller max 7% vattenhalt)

Ett intressant alternativ! Jag gillar konstruktioner i trä + glasfiber + epoxi (har kollat mycket på denna sida t.ex. Om trä, epoxy, glasfiber mm | Björn Thomasson Design)

Frågan är väl bara hur meckigt det blir att först behöva bygga egna reglar att bygga med. Det blir ju ett laminat i laminatet så att säga, laminerade reglar i en laminerad vägg. Enklaste sättet är förmodligen att såga ribbor i konstruktionsplyfa och dra en sån här strumpa över, med epoxi på: glasfiberstrumpa - carbix

Men epoxi/glasfiber är tyngre än man tror - 4ggr densiteten för limträ. Och vanligt limträ är faktiskt såpass fuktsäkert att det är OK att använda utomhus - här blir det dessutom inneslutet i PU-lim. Så det kanske blir mycket skrik för lite ull i slutändan ändå, jämfört med att bara använda lite grövre limträ. Men jag tar med mig tanken i bakhuvet!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Bor du i ett passivhus idag?

För att rätt ska vara rätt, ett värmeljus brukar JAG räkna med avger 50Watt, det finns även dom som ger så lågt som ca 35watt. Vissa ljus med STOR låga kan avge 100Watt.
Mer ljus och trög ström i ledningarna - NyTeknik

Hade återcirkulation på vattnen varit en toppengrej hade det redan funnits på husbilar och inte som nu ca 100liter vatten. Man bör nog inte jämföra husbilens lilla reningsverk med det kommunala som du gör, haltar liiiite.

(givetvis får inga farliga kemikalier någonsin hamna i avloppet, skriver du)
Tvättar du disken med enbart varmvatten och duschar och tvättar händerna likaså utan rengöringsmedel.
Googla: Är det någon som testat Matala BIO FILTER 10 eller ska du bli först?

Den rymmer 75liter ska du dessutom leda ner diskvattnet behöver du ytterligare 50 liters tank. Redan nu är du uppe i en 125 liters tank.

Bara ventilationen kostar ca 10.400kr, då får du ett konstant surrande oavsett årstid som dessutom suger ur batteriet.

Och nej, jag tror inte du har råd att köpa en ny husbil och sen förbättra den, eller förstöra den.

Nej min brors projekt blev aldrig av, han hade vett att inse sitt misstag, allt hamnade i papperskorgen.

Själv är jag oerhört skeptisk när någon icke medlem oavsett forum kommer in och skriver om olika produkter, luktar lite för mycket reklam och har sett det många ggr förr.

En hundring har du väll råd med iallafall så folk får lite mer förtroende för vem du är?

Och lycka till.......
Mvh/Chippen
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Det verkar som alla husvagnar/husbilar som har fuktskador har dem p.g.a. läckage. Så att se till att skalet är tätt torde vara mkt viktigare än material i väggarna. I alla fall så länge den inte används för åretruntboende i kallt klimat, då kanske kondensfukt skulle kunna vara ett potentiellt problem.

Jag har en del erfarenheter från Separett toa som vi tidigare hade i vårt hus.
2 pers som båda jobbar på dagtid betydde byte av tunna ca 1 gång i månaden. Men det som kanske var besvärligast var att vid den typen av dagligt bruk så torkade aldrig fekalierna som tänkt och det skapade en hel del lukt utanför huset. Och detta trots den ganska kraftiga 230 volt fläkt som gick dygnet runt med 70 mm ventrör.

Nu sitter den monterad i en sommarstuga med ganska måttlig användning i stället och då verkar det funka som tänkt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Envisa sura gubbjä****r är vad ni är! Visst kan man ha synpunkter på nya ideer men så fullständigt göra ner någon visar bara att ni har problem att med att se möjligheterna.
Hjälp istället till med vad ni har kunskaper om och därmed se till att projektet blir framgångsrikt!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag kan inte tillföra någonting i tråden som gör att hans projekt ska lyckas och att försöka driva på för att låssas känns ruttet och fegt.

Det jag istället försökt göra är att han ska inse, för att INTE förlora sina pengar.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Intressant idé!
Hur gör man med toapappret? Om damer ska lägga det i kompostavdelningen blir den fort full... (Killar kanske inte tänker på att det går åt toapapper även vid nr 1?)
/Jessika
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Om man inte tycker gula kalsonger är sexigt så är nog vi killar lika papperslösande.:spinny:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Detta blir mitt enda inlägg i den här tråden, skicka gärna pm om det är något som behöver ytterligare förklaring.

Jag har följt tråden sedan sen startades... Du försöker uppfinna hjulet igen...! men du får av mig 10 av 10 möjliga för ditt brinnande intresse, du har ju ändå tänkt några fler steg än dom flesta som ger sig in i ett sånt här projekt, om du surfar runt en stund bla på hbk´s hemsida så kommer du snabbt att se att bara att inreda en plåtis eller bygga om en ambulans på ett bra sätt är ett enormt projekt, att börja utan ytterväggar när man inte verkar ha grundläggande erfarenhet av husbil/husvagns boende är modigt, att inte ens ha ett bestämt chassi att utgå ifrån är som jag ser det "väldigt intressant", här har du över 10000 medlemmar med varierande erfarenhet vissa har 10 tals år, till och med permanentboende under tiotals år bakom sig och ... Grattis om du mot alla odds skulle lyckas men tyvärr ... jag kan inte se det hända... tänkte starta en vadslagning men jag vet inte om det är Ok enligt Hbk stadgar... hoppas du vinner iaf men oddsen är inte till din fördel.
Lycka till iaf du kan vara den frälsaren som vi har väntat på i 2016 år...den förra spikade dom ju som bekant upp på ett kors.

Kommer fortsätta läsa tråden men jag är övertygad om vem som vinner ...
 
Toppen