• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Morgonsolen i Rincon väckte mig efter en lugn natt. Härligt! Jag har haft en svår tid, faktiskt!

mo.jpg

Den massiva veckolånga behandlingen på privatsjukhuset i Benalmadena har fått livsandarna att vakna igen. Tankar och funderingar uppstår. Varför finns inte den behandlingen i Sverige? Eller gör den det? Allmän sjukvård i Spanien påminner mycket om den allmänna sjukvården i Sverige! Lång väntan på behandling, undersökning, lite livsuppehållande behandling, möjligen en sjukhusnatt i bästa fall, sedan ut i kylan med ett recept i näven!

Säkerligen finns motsvarande privatsjukvård i Sverige men den gäller för den sortens folk som har privata sjukförsäkringar av olika slag!

Jag anser att om den sortens skillnader i sjukhusvården även finns i Sverige så bör alla upplysas om detta så att alla har tillgång till denna privata sektor om de är beredda att betala för den! Jag trodde den allmänna sjukvården i Sverige var förstklassig. Nu vet jag bättre! Det är skillnad på folk och folk! Pengastrecket gäller fortfarande!

mo2.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Jag har faktiskt motsatt uppfattning!

Det omhändertagande jag har fått av den allmänna sjukvården för diverse åkommor kan inte bli så mycket bättre.

Kanske har jag haft turen att läkare och annan vårdpersonal haft lite att göra just när jag behövt deras omsorg?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jappe i Portugal

Hej

Först vill jag tala om att det första jag läser på forumet är alla inlägg där du figurerar. Både jag & frugan uppskattar dina berättelser med bilder men framför allt dina härliga uttryck & din jargong som lockar oss till skratt. Mer utav den varan emotses med förväntan. Det du skriver om sjukvården i Sverige stämmer på pricken. Privat sjukförsäkring är väldigt bra men dyr. Att vården på privatkliniker är skall vara bra är ju själva affärside'n. Den allmänna sjukvården präglas av kostnadsbesparingar & neddragningar i form av sämre bemanning & nedläggningar av avdelningar som drabbar patienterna. Där jag bor är det NÄL (Norra Älvsborgs Sjukhus) som gäller. Ständiga flyttningar av avdelningar fram & tillbaka mellan Uddevalla & Trollhättan. Detta tillsammans med högt betald sjukhusledning, dåligt betald vårdpersonal med sjuksköterskebrist som följd vilket i viss mån kompenseras med personal från bemanningsföretag. Detta slöseri med pengar & resurser kan ju bara påverka vården negativt. Känn dej lyckligt lottad som fick den fina vården i Spanien.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag ska inte gnälla på svensk allmän sjukvård! Efter 3 cancrar och en hjärtinfarkt så vore det väl magstarkt! "Slaktarna" och "pillertrillarna" utförde förstklassigt arbete på mig! Jag hade lite tur eftersom jag kände en läkarsekreterare vid den tiden så hon ordnade att jag fick "de bästa gubbarna" på Sahlgrenska!

Kol är en sjukdom som på något vis inte attraherar svensk sjukvård! Man tycks anse att om man rökt en massa cigaretter så får man skylla sig själv.

Den fantastiska vården i Benalmadena, där läkarna lovade att öppna och rensa mina lungor och också höll vad de lovade, öppnade också mina ögon litegrann när det gäller hur olika KOL-behandlingar det finns. Jag har anledning att tro att KOL-patienter, inte bara i Spanien utan även i Sverige får bättre, mycket bättre behandling på privata sjukhus. Jag har haft liknande symptom i Sverige och då inte kommit i närheten av den magnifika vård som jag fick här! Kolossal skillnad! Hälsa heter pengar! Inget nytt under solen! Nu ska jag gå ut i solen och njuta! :)

Viva spansk privatsjukvård! Viva Folksams fina husbils- och reseförsäkring! Grande! "Tillbaka till livet"! Jag känner mig som en ny människa!

Jappe
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Jag har faktiskt motsatt uppfattning!

Det omhändertagande jag har fått av den allmänna sjukvården för diverse åkommor kan inte bli så mycket bättre.

Kanske har jag haft turen att läkare och annan vårdpersonal haft lite att göra just när jag behövt deras omsorg?

Måste hålla med Knarrevik, både min sambo och jag har råkat ut för ett antal livshotande sjukdomar och vi har behandlats av allmänna sjukvården i Sverige. Vi är otroligt tacksamma för den proffessionalitet vi bemötts med inom vården. En stor eloge till de vi haft som tagit hand om oss i Karlstad, Uppsala och Örebro.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Måste hålla med Knarrevik, både min sambo och jag har råkat ut för ett antal livshotande sjukdomar och vi har behandlats av allmänna sjukvården i Sverige. Vi är otroligt tacksamma för den proffessionalitet vi bemötts med inom vården. En stor eloge till de vi haft som tagit hand om oss i Karlstad, Uppsala och Örebro.

Jag håller med om mycket men när det gäller KOL så gäller privat sjukvård. Punkt!

Jag vet! Jag har studerat ämnet ingående i många år! Äntligen vet jag vad adekvat (dyr) behandling kan åstadkomma med denna trista sjukdom!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Lidl har ju aldrig tillhört mina favoritlivsmedelsaffärer men ibland får man offra sig eftersom Mercadonorna här nere har så dåliga och små parkeringsplatser. Idag hittade jag en stor och ovanligt välsorterad Lidl i Rincon.

Inne i affären fick jag mina värsta farhågor besannade! Lidl har nu sänkt sig till den allra lägsta krämarnivån och min bojkott av detta företag kommer att bestå tills de rensat bort den här "skamfläcken" från sitt banér!

Foie.jpg

Visserligen sker detta i djurplågarlandet Spanien men det hjälps inte! Detta är lågt Lidl, mycket lågt! Självklar bojkott! Hoppas jag inte blir ensam!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

EU-fråga för 13 år sedan! Det har inte hänt mycket sedan dess!

Paté de foie gras är en extremt dyr delikatess, vars produktion kräver att man tvångsmatar gäss vilka därmed erhåller en fettlever.
Fettlevern är en patologisk förändring av levern. Med de nuvarande tvångsmatningsmetoderna förstoras organet tio gånger och väger vid tvångsmatningens slut cirka 1 000 gram. Den består till 85 procent av fett och innehåller dessutom mycket höga halter kolesterol.

För att producera en fettlever måste gäss och ankor genomlida en fasansfull tortyr. Vid denna procedur trycks stora metallrör flera gånger om dagen ända ner i magen genom svalget på djuren. Eftersom röret förs ner så ofta uppstår ofta skador på näbb och matstrupe. Hundratals ankor och gäss matas efter varandra på detta bestialiska sätt.

Tvångsmatningen är redan förbjuden i Tyskland och Österrike. Trots detta råder det i Tyskland en stor efterfrågan på gåsleverpastej. Exempelvis importerades under 1992 enbart från Frankrike, Ungern och Israel 100 ton (vilket motsvarar mer än 15 miljoner DEM). Världsproduktionen per år är cirka 14 000 ton. 14 miljoner ankor och gäss måste därför genomlida tvångsmatningsproduktion av fettlever.


Det här skrev jag om Frankrike för något år sedan. Det gäller tydligen även Spanien, Ungern och Israel!

Foie gras

Hur kan någon så bete sig
blott för att fresta gommen
det är att skämma ut sig
och kanske hela nationen

I ett land som hyllar
frihet jämlikhet och broderskap
djurplågeriets fula nyllar
syns i månget fint gemak

Jappe

PS. Måtte kunderna sätta gåsleverpastejen i vrångstrupen så att de långsamt kvävs! På så vis blir ju någon sorts rättvisa skipad i alla fall!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Självklart är Nestlé involverade i sådana här skumma hanteringar:

In 2003, Nestle received a "Food and Beverage Lifetime Achievement Award" from D'Artagnan, the distributor for Hudson Valley Foie Gras. D'Artagnan was later found by the National Advertising Division of the Better Business Bureau to be making false and misleading claims about the animal care standards in foie gras production. Ariane Daguin, the head of D'Artagnan, then told New York Magazine "animals have no soul" as justification for force feeding. Nestle later appeared on a culinary panel with Daguin and other foie gras chefs.

"Helgonet" Roger Moore tog skarpt avstånd från djurplågeriet! Den här filmen visar hur den barbariska tvångsmatningen går till:

StopForceFeeding.com

Titta på filmen! Detta är en stor skam! Alla inblandade borde skämmas och helst bestraffas! Att behandla djur på det viset är synnerligen förnedrande för "Jordens herrar"! En veritabel skam!

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Jappe i Portugal

har du ett långt telenummer som börjar på 0039?? 6-7 stycken har ja fått,,haha,,
ja ringde 3 ock lokalisera VATIKANSTATEN:twitcy:troode i min enfald att det var bluffsamtalen som är på tapeten,,slutar ditt nummer på 17?

då kan de vara du som ringt janne,,ber så mycke om ursäkt,,men du får inte tänka KANSKE HÄLSA PÅ,,det godtar vi inte,,
nu kommer du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hela december har du på dej,,, bettan kollar blodtrycket,,o jag står för det sänkande medlet,,

va sägs om lite whiskey? bra mot allt,,sen spetsar vi de med våran SANTA POLA FAVORIT,,blodtrycksgin;;

ock lite vila,,ihop med en o annan barrunda,,VARMT VÄLKOMMEN!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen