• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

T

Teddi

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Up in the. Air . Ower Paris. Är så nervös för teddi han setter under oss. Skål
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Spanska livsmedelshanterare använder minst lika mycket nitrit och andra gifter i sina skinkprodukter som sina svenska kolleger. Här finns användbar skinka men det tar tid att preparera den innan den blir ätlig. Den måste torkas först på hushållspapper och då blir den ganska god, faktiskt! Himla krångel, dock!

ski.jpg

Lika god som den kokta skinkan var "på min tid", när handlarna var hederliga, blir den antagligen aldrig mer! Utom i vissa affärer i Frankrike, förståss!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Dagen började fint med massor av upplevelser efter kusten mot Cadiz, där jag är nu. Ställplatsen som jag siktade på var tyvärr ett garage med maxhöjd 2 meter! Fortsätter norrut mot en vettig ställplats någonstans. Slut på vatten, nästan. Solen skiner som bara den, varmt och skönt men spanjorerna har vinterkläderna på!

Den nya kameran Olympus XZ-1 presterar rätt bra men eftersom den saknar optisk sökare (obegripligt) så byter jag ut den mot min gamla trotjänare Nikon P7000 som har en riktig sökare som fungerar även i solljus!

Massor med bilder tagna idag dock, ännu oredigerade men till kvällen ska jag väl få ihop någonting om denna fina kuststräcka. Cadiz tyckte jag om direkt!

Jag väjde inte ens för Vejer idag:

Vejer.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Jag tycker att Olympusen tar bättre bilder men det kan ju vara tillfälligheter förstås!

En skärmmössa kan vara bra för att skugga både ögon och skärm men det duger väl bara med Vegaversionen antar jag.

Kul att du verkar vara på hugget ibgen!

PS! Om det finns något IKEA i närheten så titta efter en sådan här kamera för uppskattningsvis 2€.
Den har genomsiktssökare och obegränsad zoom om man använder benen.

image.jpg

Använde den igår på Koberg:

image-733074.jpeg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nu är jag i Portugal! Äntligen! Det var inte meningen eftersom jag hade tänkt övernatta i Sevilla men jag lyckades inte hitta en enda vettig ställplats. Arg och förbannad fortsatte jag i stället till Manta Rota!

Det var samma sak förra gången jag försökte "komma åt" Sevilla! Jag hatar den staden! Streberindex i stan ligger skyhögt över normal nyrikenivå! Staden är fullständigt förstörd av horder av biltokar som far fram som galningar överallt! Luften består huvudsakligen av bilavgaser! Den här gången hamnade jag dessutom i någon sorts fotbollshuliganeri som krävde massor med poliser, t.o.m. ridande sådana! Det må finnas någon sorts kultur i Sevilla men den är inget för mig! Jag ger upp! Jag hatar Sevilla!

DSCN4287.JPG
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Nu är jag i Portugal! Äntligen!
Gott att en stor djurvän som du äntligen har lämnat det skamliga landet!
Visste du att den spanska regeringen, förra veckan, har beslutad att tjurfäktningen skall betraktas och skyddas som ett nationellt kulturarv? Syftet är att öka skattesubventionen av detta barbariska tidsfördriv. Skattemedel används för att medvetet plåga oskyldiga djur till döds. Personligen sätter jag inte min fot i det landet mer, så länge detta pågår.
Ha det så trevligt i Portugal som är ett mycket trevligt och rent land med vänliga invånare.:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Jappe, Jappe; du har bråttom, det finns ställ/övernattningsplatser i Sevilla, mitt i city t,ex, det viktiga är ju stan! En absolut sevärd andalusienshuvudstad!

Då har du ju blåst förbi El Puerto de Santa Maria, Rota, Chipiona, San Lugar de Barrameda, El Rocio osv alla mycket sevärdä och trevliga ställen med sina maträtter och drycker, saluhallar med atlantfisk....

Och i Portugal, stanna först i Castro Marim, precis över gränsen och hämta månadens händelsekalender där alla marknaderna på Algarve är uppsatta, Helt annan upplevelse än solkustens turistmarknader, dessa är folkfest för lokalt folk, mat, verktyg, vin, ost, djur, växter, kläder, allt mellan himmel och jord.

Sen i sakta mak via Vila Real de San Antonio (ställplats i hamnen och trevlig stad och första plats att skaffa internetkort, därefter till Monte Gordo med ställplats vid havet med campingplats bredvid, billig men trevlig, stad annars lite turistiskt.

Därefter till Altura med många platser att stanna, sand, asfalt eller vad man nu vill, sen via Cacela Velha (värt att ströva runt) till Fabrica, en plats inte många vet om,med vatten och avlopp, lugn och trevlig!

Sen kommer Manta Rota, större med massor av husbilar med ordnat ställplats, stannar man nära bommar så har man bra wifi från närmaste baren... och stränderna tar inte slut. Ta en promenad till nyare delen av byn och njut en lokal kaffe med bakelse, hittar ingen bättre..

Mellanåt till någon marknad i närheten, din bil är ju lätt att parkera, inga problem. Ät inget före, det finns både mat och dryck i olika former.

Hoppas du får det soligt och varmt, ser att vädret skulle kunna vara kanske lite varmare för er där nere.

hälsning:)
jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Camping Olhao!

ol1.jpg

Jag letade länge med min WiFi Analyzer (app) och hittade en plats där signalen var hyfsat stark så nu kommer jag ut på nätet igen. Antennerna finns i tornet. Signalen ändå tveksam och ojämn.

ol2.jpg

Är det inte Kurt Haarfagre som sitter där borta på den mycket trevliga campingrestaurangen. Ett glas gott rödvin 1€ o.s.v.

khol.jpg
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Jappe
Nu blir jag avundsjuk på dig. Där skulle jag varit nu och resten av vintern men blev förhindrad på grund av en så enkel operation som en gallstensoperation. Komplikationer tillstötte så kan det gå. Kompisen står kvar där nere och har nog en av dom största husbilarna där. Du får väl hälsa honom från mig om du stöter på honom.
Han har två hundar så det är nog lätt att känna igen honom.
Hoppas det går bra för dig nu fortsättningsvis.
AFFEZELL
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det enahanda campinglivet börjar redan trötta ut mig! På restaurangen fick jag till en fin motljusbild (tycker jag själv) på Onkel Zeb och hans kompis.

zeb.jpg

Jag cyklade ner i byn och det var en ovanligt trist håla. Bara fiskproduktlador överallt; ingenting värt att ta fram kameran för. Asfaltbeläggningen eller snarare f.d. asfaltbeläggningen gjorde cyklandet äventyrligt eller rentav farligt. Jag fick en bild av gratisställplatsen som låg vid hamnen. "Duger väl för övernattning", var min tanke när jag såg den!

stpl.jpg

Campingen är trevlig med en bra restaurang men själva Olhao var en besvikelse. Alla de byar och städer som jag hittills sett i Portugal har varit väldigt mysiga! Men jag kanske har missat de positiva sidorna med stan!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Kul att se att du är på nätet igen. Det blev för tyst någon dag. Jappe utan Internet är ingen Jappe alls. Kul att du hittade Kurt. Du får hälsa.

Pt-olh5.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Kul att se att du är på nätet igen. Det blev för tyst någon dag. Jappe utan Internet är ingen Jappe alls. Kul att du hittade Kurt. Du får hälsa.

Pt-olh5.png

Tack, men du menade väl: Internet utan Jappe är inte Internet! :D:D:D

Jappe

PS. Förmodligen kan ni inte förlänga husbilsreseförsäkringen genom att flyga till Sverige några dagar. Ni måste ta med husbilen på flyget!
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Tack, men du menade väl: Internet utan Jappe är inte Internet! :D:D:D

Jappe

PS. Förmodligen kan ni inte förlänga husbilsreseförsäkringen genom att flyga till Sverige några dagar. Ni måste ta med husbilen på flyget!

Naturligtvis. det var bara en formuleringsmiss. :) Inget Internet utan dig. Husbilen har vi naturligtvis med oss. Om inte annat i tanken.
 
Toppen