• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Ja du Jappe det ár konstigt att det fortfarande finns dom som inte kan ta vara pá energi ifrán solen, nu efter 4,54 miljarder ár som den funnits.Och den kommer att fortsätta ge energi lika láng tid. Och hur länge varar dieseln i tanken ?
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Jag har 100w solpanel på taket och därtill kan jag koppla en bärbar 2 x 50w. Dessa tillsammans ger mellan 7 och 8 ampère i morgonsolen varav den bärbara svarar för 3/4

Jappe

Dina mobila solpaneler såg smidga ut, vad är det för fabrikat på dem?

Ha det bra på din fortsatta färd!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Tack! Den vikbara panelen köpte jag från Kina för ett tag sedan. Enklare och billigare numera är att köpa två 50-wattare från Prevent Gmbh i Tyskland, förse dem med gångjärn, handtag, lås, utfällbara ben och kabel för att kunna koppla dem till regulatorn (MPPT givetvis) och vips har man en fantastisk energikälla! Aluminium är ett väldigt trevligt material att arbeta med! T.o.m. jag kan åstadkomma de mest fantastiska skapelser med det.

Tillsammans med den fasta 100-wattaren på taket försågs batteribanken med upp till generösa 9,5 ampère per timme under hela dagen! Bra grej! 3/4 av energin kom från den vikbara, mycket effektiva solpanelen!

33.jpg

Tack för idag, panelen!

11.jpg

22.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Hej Jappe, det tar sin "lilla" tid att bli bättre, men kämpa på. Du får se till att få ordentligt med bra näring i dig. Det finns förhoppningsvis ngn som kan va dig behjälplig med detta.
Viktigt med bra näringsämnen såsom protein som är läkande. Försök att vila regelbundet, det har du igen framöver. Ha det så gott det går. Hälsar Ulla o Roland.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Du kan faktiskt göra både och, med måtta! ta inte ut dig för mkt, det tar på krafterna.
Vill dig bara väl. Lite vila/siesta/ är inte fel. Ulla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

1985, efter en svår, mycket svår cancer drog jag iväg med droppstativ och alla påhäng ut från avdelningen på JK, Sahlgrenska och fortsatte ner i kulvertarna, gick hela dagarna, dag efter dag! Beskäftiga sjuksköterskor försökte hindra mig men lyckades inte med det! Jag tror jag satte nytt rekord i snabb tillfriskning den gången!

Vad jag hört senare om detta är att det numera har blivit norm. Jag kan kalla mig pionjär! :D:D:D

Jappe
 
Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Jappe i Portugal

Ok, gör det som är det allra bästa för dig, det är ju så till syvende och sist du som känner din kropp allra bäst själv. Förlåt !
Jag är nog lite yrkesskadad.
Men jag är själv inte den som lever som sig bör i alla lägen, när det gäller tillfrisknande. Vet ju själv bäst.:D. Ha det allra bäst Jappe.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Spansk majonnäs innehåller en massa konstigheter så därför tänkte jag försöka göra egen majonnäs. Till det behövs äggula, bra olja och en mixer. Jag torde inte vara ensam om att försöka minska mängden gifter i vardagsmaten och kan därför inte acceptera livsmedelshandelns galanta kemiska hopkok.

Liten resebil ger små möjligheter till stora köksredskap så därför undrar jag om någon känner till någon sorts mixermojäng som kan användas till en batteridriven borrmaskin!

Konstig fråga kanske men eftersom bra smörblandningar, bredbara sådana, är svåråtkomliga här så kan ju mixertillsatsen användas även till det! Två flugor i en smäll!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Spansk majonnäs innehåller en massa konstigheter så därför tänkte jag försöka göra egen majonnäs. Till det behövs äggula, bra olja och en mixer. Jag torde inte vara ensam om att försöka minska mängden gifter i vardagsmaten och kan därför inte acceptera livsmedelshandelns galanta kemiska hopkok.

Äh! köp färdig. Du får den inte bra själv ändå. Skål från Marbella.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Heja Jappe!
Ett litet tag till så har du vänt upp & ner på världen!
Stackars elektronik företag, bl.a.!
Mvh. "Ps" vadå Sisu "Ds"



Spansk majonnäs innehåller en massa konstigheter så därför tänkte jag försöka göra egen majonnäs. Till det behövs äggula, bra olja och en mixer. Jag torde inte vara ensam om att försöka minska mängden gifter i vardagsmaten och kan därför inte acceptera livsmedelshandelns galanta kemiska hopkok.

Liten resebil ger små möjligheter till en stora köksredskap så därför undrar jag om någon känner till någon sorts mixermojäng som kan användas till en batteridriven borrmaskin!

Konstig fråga kanske men eftersom bra smörblandningar, bredbara sådana, är svåråtkomliga här så kan ju mixertillsatsen användas även till det! Två flugor i en smäll!

Jappe
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Fy faan vad jag gillar Dig Jappe! (ursäkta språket, men jag är inte religiös) Nu har jag på min första jungfru-husbilsresa utanför Sverige åkt ner längs Portugalkusten och har "vildcampat" (Fuengirola, campingen var full. Castro Marim var en fin stad med en fin ställplats.) och bl.a. "betalcampat" i Fuzeta och sett mycket av Portugals väst och sydkust och har nu landat på Bahia camping i Santa Pola och tänker under nästa vecka fortsätta åka längs medelhavskusten upp mot Svedala (med ev. mellanlandning i Peniscola) för att fira jul å nyår hemma i Sverige!
Skulle mycket gärna vilja träffa en för mig som husbilsåkare celebritet!:yes:
För det är ju vad Du har blivit med Ditt öppna och briljanta (och med ett fantastiskt inslag av humor) berättande om Dina strapatser under Dina resor! Jag önskar Dig god hälsa under Dina fortsatta strapatser och hoppas som sagt att jag får träffa Dig nå'n gång!!!!!!!

Hjärtliga Hälsningar
Från en Stöllig Värmlänning
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Spansk majonnäs innehåller en massa konstigheter så därför tänkte jag försöka göra egen majonnäs. Till det behövs äggula, bra olja och en mixer. Jag torde inte vara ensam om att försöka minska mängden gifter i vardagsmaten och kan därför inte acceptera livsmedelshandelns galanta kemiska hopkok.

Liten resebil ger små möjligheter till en stora köksredskap så därför undrar jag om någon känner till någon sorts mixermojäng som kan användas till en batteridriven borrmaskin!

Konstig fråga kanske men eftersom bra smörblandningar, bredbara sådana, är svåråtkomliga här så kan ju mixertillsatsen användas även till det! Två flugor i en smäll!

Jappe

Här kommer receptet. Har gjort den i flera år och aldrig misslyckats. Testade dock en gång att halvera det hela. Det gick inte.

MAJONNÄS MED MIXERSTAV

3 dl matolja
1 ägg (både gula o vita)
1 tsk (knappt) osötad senap eller vanlig
½ tsk salt (knappt)
½ krm vitpeppar
2 tsk vinäger
Sätt mixerstaven i botten och kör. Dra den sakta uppåt. Rör ihop det som inte blandats för hand.

REMOULADSÅS

1 dl majonnäs
2 msk fint hackad ättiksgurka
1 msk hackad kapris
1 till 2 msk fint hackad syltlök
2 msk finskuren gräslök
Tunna ut med mellangrädde
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Spansk majonnäs innehåller en massa konstigheter så därför tänkte jag försöka göra egen majonnäs. Till det behövs äggula, bra olja och en mixer. Jag torde inte vara ensam om att försöka minska mängden gifter i vardagsmaten och kan därför inte acceptera livsmedelshandelns galanta kemiska hopkok.

Liten resebil ger små möjligheter till en stora köksredskap så därför undrar jag om någon känner till någon sorts mixermojäng som kan användas till en batteridriven borrmaskin!

Konstig fråga kanske men eftersom bra smörblandningar, bredbara sådana, är svåråtkomliga här så kan ju mixertillsatsen användas även till det! Två flugor i en smäll!

Jappe

Hej Jappe
Visserligen ingen mixerstav men du får i alla fall ett tips om vad du kan använda borrmaskinen till. Blir bilden uppochner så är ju du van att vända på mina bilder.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    90,3 KB · Visningar: 9
Toppen