• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Det här var lite kul - "Farbror Staten" dvs SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) börjar svänga vad gäller LCHF.

"Personer med fetma får i dag ofta råd om att äta mat med mindre fett, medelhavskost, eller mat med lågt glykemiskt index, så kallad GI-mat. Men att äta strikt lågkolhydratkost är inte lika vanligt, och SBU anser att råd om strikt lågkolhydratkost bör förekomma i högre uträckning.

– Just den strikta lågkolhydratkosten är man väldigt försiktig med eftersom man har trott att den kan leda till förhöjda kolesterolnivåer, men vi har inte sett några tecken på att det kan finnas några sådana risker, säger Jonas Lindblom, docent och projektledare på SBU...."

Saxat från netdoktor.se

Kan dessutom tipsa om det ultimata enkla LCHF-"husbils"brödet. Färdigblandat i påsen, bara röra ihop med vatten. Lättbakat i Omnia, o jag har även gräddat det som platt bröd i stekpannan.
Vill jag ha kaffebröd blandar jag i antingen en rejäl dos kardemumma eller kanel.
1kg påse räcker till 3 normala bröd, 1 skiva=1kolhydrat. (skivorna av mina bröd på bilden blir mindre, bara 1/2 kolh. då jag gör plattare bröd) Jättegott att rosta. Köper man storpacket med 4 påsar kostar varje bröd 45-50:-

Brödbak.jpg
Brödmix.jpg
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Ja, man forskar å står i. Nu är det väl dags att etablissemanget ber Jappe och doktor Annika om ursäkt. Det är klar att kan man envist hålla fast vid att det endast gäller kraftigt överviktiga så finns ju fortfarande en jättemarknad kvar för "fettarme"-produkter.

:cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

På kornet, Alve! Business as usual! Profit viktigare än hälsa! Sockersjuka omdöpt till diabetes för livsmedels- sportdrycks- och läkemedelsindustrins m.fl:s. skull. Big money! Socker är billigt!

Jappe
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu har jag hittat tillbaka igen efter nästan ett års frånvaro härifrån. Det jag är mest nyfiken på är hur det går med din KOL, Jappe.
Jag har läst hela tråden men inte hittat någon ny info om det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi har kört 6:1 i 16 år nu, vilket har fungerat ypperligt för oss!

6 dagars varierande kost i balans med förbrukningen (+ 30 min. daglig promenad).
1 dag (lördag) är "fri dag" där allt är tillåtet, dvs man äter även sådant som man vet kanske inte är så nyttigt (kanelbulle, kladdkaka, feta ostar i nybakat rustikbröd, en och annan vinare, pasta med massor av olivolja, m.m...).

Fettdepåerna fylldes (och fylls fortfarande) oftast vid jobbiga perioder i livet som t.ex. sjukdom, jobb-relaterade händelser eller stress av lite olika slag. Detta har lärt oss att även det mentala spelar en stor roll, oavsett vad man stoppar i sig. Eftersom varje dag är en ny dag och gårdagen kommer aldrig tillbaka, då börjar vi 6:1 på nytt för varje dag som kommer! Än så länge har vi sluppit (knack knack i trä) mat-relaterade sjukdomar.
Tack Jappe för dina synpunkter, jag har läst det mesta som du (och andra) har skrivit sen trådets början och hittat en hel del "matnyttigt" och användbart.

Jag säger bara "live long and prosper" som Mr Spock. Hoppas vi ses på vägarna en vacker dag : )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

us.JPG

Jag har vägrat köpa kvällstidningar i flera år nu men via Kostdoktorn (Kostdoktorn - Riktig mat för din hälsa) fick jag syn på den här artikeln om drömlandet USA, så kanske man skulle våga sig på att köpa sådana tidningar igen! Här handlar det om skräpmaten som USA:s fattiga livnär sig på. Socker- och kolhydratindustrin med Coca-Cola och McDonalds i täten firar triumfer!

LÄS OCH BLI UPPRÖRDA! Här ligger offren för fettepidemin | Det feta USA | Nyheter | Aftonbladet

Ruggigt cyniskt! Det handlar om människor!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

För att överhuvudtaget vara trovärdig (och forskningsauktoritet, vilket Dahlström gärna vill framstå som), ska man ha vetenskapliga bevis för ett sådant påstående. Annars bör man nog betraktas - i mina ögon - som vilken pingstpastor som helst dvs en som TROR.

Kul!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Etablissemanget försöker upprätthålla sin prestige mot alla odds!

Samarbetet mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin (en fantastisk mjölkko för varje sann kapitalinvesterare) blir allt tydligare nu när gamla doktriner faller hela tiden! Snart kommer inte den sortens enorma bedrägeri längre att accepteras ens av vanligt folk trots deras stora respekt för auktoriteter! Sportindustrin med alla "lustiga" apparater och hälsodrycker med ofantligt sockerinnehåll ligger också illa till!

Jag ser framtiden an med tillförsikt! Stenen har kommit i rullning!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag gillade slutklämmen starkt!

– Inom lchf finns inga stora pengar inblandade, men det gör det i livsmedelsindustrin och för kostråd som göder läkemedelsindustrin. Det handlar om prestige och pengar. Det finns diabetesmottagningar som har broschyrer om hur man ska äta, som är utgivna av läkemedelsföretag som säljer insulin! Tänk dig att alla dietister som varnat för fett nu skulle gå ut och säga "oj, vi hade fel!" Då erkänner de ju i samma andetag att de med sina råd försämrat levnadsstandarden för hundratusentals diabetiker och överviktiga.
– Men det är bråttom nu. Många människors liv står på spel.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

"Moren har gjort sin plikt, moren kan gå"! Så känns det nu!

Öl- och Coca-Coladrickarna och kolhydratätarna får skylla sig själva om de framhärdar i sin tro att animaliskt fett är farligt och att dagens industrimat är lämplig människoföda! Information om LCHF finns överallt och lyckas man undgå den så får man skylla sig själv!

De som ännu inte är övertygade ska nog kika in lite här: Kostdoktorn - Riktig mat för din hälsa

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe: Jag förstår varåt du syftar, men citatet har en annan och dystrare innebörd:

"Moren har gjort sin plikt, moren kan gå, om person, som efter utförda tjänster mer cl. mindre snöpligt avvisas, bevingat ord, urspr. yttrat av en morisk lönnmördare i Schillers skådespel “Eicsco” (akt3,scen4)."

LCHF-företrädare har under många år förlöjligats för att man ifrågasatt gängse åsikter men nu börjar långtidsutbildade kolhydratkramare och fettskrämda att i allt snabbare takt omgruppera för att inte halka av banan.

Tro när en eller annan av dem hävdar att "sådär har jag menat hela tiden, men ständigt blivit felciterad när jag skrev boken/studien"

/ Erik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

I och för sig har jag verkligen blivit hånad och avvisad när jag har redovisat fördelarna med LCHF. Har jag hjälpt någon till ett friskare liv utan onödiga medikamenter så blir jag glad!

Jag tycker att jag har gjort min plikt! Nu orkar jag inte mer!

Jappe
 
Toppen