• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tja, en flaska skotskt och en flaska franskt samt några flaskor danskt så är man nog i hamn. :music-icon:

Det hade varit kul att åka till skutesjön över midsommar och träffa alla forumvänner men jag får hoppas på en resa dit senare, när läget med husbilen har blivit lite mer stabilt. :)

mvh jocke

Med dessa drycker slipper Du problem med belysningen i bilen, tror Du blir på lyset så det räcker för hela bilen:twitcy:
Vi ses förhoppningsvis en annan gång.

Hade Lars
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det ser lite smådystert ut just nu, midsommarfirandet är i fara! Teknikern med behörighet att registrera ringde i kväll och talade om att han var sjuk och det var inte troligt att han skulle gå till jobbet i morgon (idag är det visst)
Det var snällt att han ringde och jag är inte helt nedslagen så jag försöker på ett annat sätt med en annan lösning i morrn. ;) (senare idag förstås) :)

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hoppas det löser sig på nåt vis Jocke!

Trevlig midsommar i vilket fall, bygg bygg!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tack, det löste sig på nåt vis. Jag är precis hemkommen från besiktningen och bilen gick igenom kontrollbesiktningen så nu går det att åka i den. :cool:
Regbesiktningen löser sig nästa vecka om allt går som det ska. :)

Gårdagen var en produktiv dag.
En Kompis hade de paneler på b-stolparna som jag suktat efter ett tag nu och monteringen gjordes omgående.

IMG_3070.JPG


Varför spar man alltid det roligaste till sist? Nya spindelleder och jag lånade riktiga grejer så det gick bättre än väntat.

IMG_3074.JPG


Bok fick bli träslaget i bänkskivan.

IMG_3080.JPG


Nattlig provkörning.

IMG_3082.JPG


Nej, nu ger jag mig inför helgen och tar ut lite kompledigt. Jag ska bara fixa ett par småsaker först...... :D

IMG_3068.JPG

(Almost) Ready for take off Jocke :cool:
Trevlig midsommar på er alla.:music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilket kaos det blev idag, som jag nämnde tidigare så lyckades jag trycka bilen genom en kontrollbesiktning i morse, glad över det så skrev jag förra inlägget här och precis när jag var klar med det ringer min nya bästa kompis: "Den febrige teknikern" och han frågade: kan du komma på en gång?

Jösses vad bråttom det blev helt plötsligt! jag ägnade en stor del av natten till att kunna besiktiga den i ursprungsskick eftersom jag aldrig kunde tro att någon med feber går till jobbet dagen före midsommarafton. Nåja vikingen hade tagit sig till jobbet och alldeles precis nyss så gled jag ifrån bilprovningen med en godkänd husbil!!!
:):D:music-icon::music-icon::mcride::mcride:

mvh jocke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilket kaos det blev idag, som jag nämnde tidigare så lyckades jag trycka bilen genom en kontrollbesiktning i morse, glad över det så skrev jag förra inlägget här och precis när jag var klar med det ringer min nya bästa kompis: "Den febrige teknikern" och han frågade: kan du komma på en gång?

Jösses vad bråttom det blev helt plötsligt! jag ägnade en stor del av natten till att kunna besiktiga den i ursprungsskick eftersom jag aldrig kunde tro att någon med feber går till jobbet dagen före midsommarafton. Nåja vikingen hade tagit sig till jobbet och alldeles precis nyss så gled jag ifrån bilprovningen med en godkänd husbil!!!
:):D:music-icon::music-icon::mcride::mcride:

mvh jocke

Ja det är bara att gratulera Jocke, kan tänka mig att pilsnern smaka extra bra ikväll i skuggan från bilen.

//Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vilket kaos det blev idag, som jag nämnde tidigare så lyckades jag trycka bilen genom en kontrollbesiktning i morse, glad över det så skrev jag förra inlägget här och precis när jag var klar med det ringer min nya bästa kompis: "Den febrige teknikern" och han frågade: kan du komma på en gång?

Jösses vad bråttom det blev helt plötsligt! jag ägnade en stor del av natten till att kunna besiktiga den i ursprungsskick eftersom jag aldrig kunde tro att någon med feber går till jobbet dagen före midsommarafton. Nåja vikingen hade tagit sig till jobbet och alldeles precis nyss så gled jag ifrån bilprovningen med en godkänd husbil!!!
:):D:music-icon::music-icon::mcride::mcride:

mvh jocke

Grattis, & ha en tokbra Midsommar !:wub:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tack.

Jag har nog tagit ut en eller två byggfria dagar verkar det som.:oops:
I söndags kväll gjorde jag ett försök att jobba med husbilen men det enda som hände var att jag tog bort passagerarstolen och lyfte i och ur bodelsbatterierna ett stort antal gånger, i går hände det inte nåt.. men nu är det dags att ordna till saker för färjan är bokad den sjunde och då vore det bra om jag var lite mer klar! :):D

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Premiärturen går till ???

Får man gissa på DK?

Trevlig resa i vilket fall,
ska bli kul att se hur mycket du vill ändra på efter resan! :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Finn, premiären blev campingen Skantzö camping i Hallstahammar i helgen med tre nätter och det gick ungefär som i hade förväntat oss, mycket saker kvar att ordna men den är redan nu något bättre än vw-bussen vi hade tidigare så det kändes som vanligt fast det mesta är en storlek större. En vw transporter t4 var om man ska vara ärlig en aning för liten för två vuxna och två barn, men den var otroligt smidig.

Ingen 12 volt var klar i bodelen och 220 löste jag på plats med några snabba ingrepp på bilens motorvärmare så vi fick lite kräm till kylboxen. :oops:

Självklart går båtresan till Danmark den sjunde, jag har ju längtat dit hur länge som helst nu (sen sist vi var där) och det enda som är hugget i sten är båtresan dit (avbeställningskydd, vad är det?!) och en eller två dagar vid Legoland.
I övrigt så är det hela väldigt öppet med Fur, Mors, En kalkgrotta i närheten av Lund (dk) Hit kanske Ribe mfl.... Listan kan göras lång på ställen vi vill åka till men vi tar nog en dag i taget för skiner solen så vrids ratten mot närmaste strand och all annan planering utgår! :D

Hemresan blir när den blir och kanske blir det broarna på hemvägen och då hamnar vi i Skåne, där borde det väl gå att roa sig också för i Skåne har vi väldigt mycket att utforska. Vi får se hur länge inspiration, barnens humör och pengarna räcker.

Jag är tydligen inne på min tredje byggfria dag om man bortser från en motortvätt och några batterilyft igen för att hitta den optimala placeringen, men nu får det vara slut med denna lathet och från i morgon så gäller det att jobba på, all kompledighet är nu förbrukad! ;)


Bunkring inför lilla premiärturen.

2013-06-20 16.21.33.jpg


En isolerad ytterst provisorisk lastvägg, bortskänkes mot avhämtning om någon tänker bygga en vinterbil,, endast använd en gång i ren desperation och med tanke på tidsåtgången för att malla upp den och såga ut den samt montera den så är den riktigt bra. :oops::)

2013-06-23 16.52.12.jpg


Jahaja, baksmällan efter förra veckans bravader. Det syns ganska tydligt var jag hållit till på verkstan och det tar nog en kväll att bara rensa upp igen. :cool:

2013-06-23 16.56.35.jpg

mvh jocke

Ps, haka inte upp er på min parkering, affären jag parkerade vid är nedlagd så det var tomt på hela parkeringen och då kände jag att jag kunde stå där. Skulle det komma fem bilar med tillstånd att stå där samtidigt till denna nedlagda affär så hade jag givetvis flyttat på mig. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag fick nya registreringspapper idag. Nu har jag officiellt en Personbil klass 2.
Det står lite mer också, "AF fordon avsett för fler ändamål" samt "SA Campingbil" och det för mig så viktigt så står det nu 4 sittplatser inklusive förarplatsen, det räcker till hela familjen. :)
Tjänstevikten hamnade på 2520 kg och totalvikten är oförändrad på 3500 kg, då får vi en lastvikt på 980 kg som väl får anses som helt okej i det här sällskapet! :D
Jag missade att ta ur lådan med öl och jag hade en startbooster med mig vid vägningen samt lite annan dynga som aldrig städades ur. Hade jag inte haft de grejerna med så hade jag nog kunnat få ett ton i lastvikt, det hade man nästan kunnat skryta med,, men å andra sidan så har jag nu 24 ölburkar som ingår i tjänstevikten och det kan inte vara fel.

Batterierna, dessa två batterierna är nog de som har lyfts i och ur flest gånger i en bil av alla tillverkade batterier som finns! jag började plocka med dem hit och dit för över ett år sen.

2013-06-26 22.59.24.jpg

Hur jag än vrider och vänder på dem och laddarna så blir det bara nästan bra och det blir kompromisser som jag helst kunde vara utan, jag kan inte tänka mig att jag kan prova på flera sätt längre men jag lyckades i varje fall bestämma mig för hur batterierna ska sitta och troligtvis har jag bestämt mig för hur dualen ska sitta, den vanliga 220-laddaren får förmodligen inte vara med under stolen och var den ska placeras är ett annat problem som får lösas en annan dag.

2013-06-26 23.01.17.jpg

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej jag fick blankt papper den här gången i kontrollbesiktningen, dessa sprintrar är inte världsberömda för sin sidostabilitet och sånt här glapp påverkar inte situationen positivt.
När grejerna är så slut som det var på min brukar det märkas en tydlig skillnad i körningen efteråt och på ljudet (som inte finns där längre!:D)

Ice-man, jag kontrollbesiktade och reg-besiktade samma dag, det var bara ordningen på dem som blev lite konstig. ;)

Bussningar ligger och väntar till bakändan också. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.
Jag fortsätter att lägga kabel.... och småleende konstaterar jag att nivån på min humor nått en ny lägstanivå, the botten is nådd! :D:D:oops::oops:
(måste ha jobbat för mycket den här veckan)

IMG_3147.JPG


Mercedes verkar ha tänkt på att en husbilsgalning skulle dra kabel kors och tvärs inne i bilen så det finns en fin genomgång in till området under stolen och det går även en kanal i golvet mellan stolarna, gott om plats finns det bakom fotbaljan också.
Det blev några mindre justeringar i golvmattan ute i kanten mot skärmen men nu har jag en 35mm2 kabel från generatorn till batteriutrymmet.

IMG_3150.JPG

mvh jocke

ps, Extrafilm på hur man tar bort locket på luftburken utan att skruva bort varken värmeplåten eller spolarburken, tricket är att vrida locket 180 grader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen