• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

StorDansk

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

1 minut och 26 sekunder att ta bort och sätta tillbaka locket till luftfiltret,
arbetskostnad på verkstad törs jag inte ens gissa på :), men inte blir det billigt,
tur man kan göra lite själv!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ja det går rätt fort om man gör på det här viset, slangklamman var visserligen redan lös och lägg till 20-30 sekunder på själva filterbytet också, jag brukar även dammsuga under filtret om det behövs och då kan det gå en viss tid innan man listat ut var dammsugaren gömt sig nånstans. ;)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tack.
Batterikabel och polskor köpte jag i båtaffären och det gick bra att hyra presstången för sexkantspressning av dem för en hundring över en helg.
Jag passar även på att korrigera mig själv, batterikabeln är 25 mm2 inte 35 som jag skrivit och trott tidigare, jag mindes fel helt enkelt.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Min storfilm är redo, fast så värst stor är den inte! :D

Jag provkör min Dual och i början testade jag Knuts variant, sen går jag vidare med att starta motorn och slutligen testar jag solcellsingången.

En ännu större storfilm - YouTube

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska koppla in min 220 laddare än, kopplar jag den till startbatteriet så mister jag recondfunktionen till bodelsbatterierna.
Men jag får laddning av startbatterierna och en lättare montering. :)

Kopplar jag den till bodelsbatterierna behåller jag reconden men får ingen laddning av startbatteriet (vilket inte är ett krav) och jag har ingen bra lösning på var den ska placeras då,, det börjar bli rätt fullt under stolen. Vi får se vad det blir och om det blir nåt alls! ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det är bara jag som tjötar igen! :D

Det blev däckservice idag, behovet var stort.


There is the problem!

IMG_3190.JPG


Inte bra.

IMG_3192.JPG


Mycket bra. :)

IMG_3194.JPG

Gummiventilerna bytte jag själv men jag hittade inte mitt däcksreparationskit så det blev en tur in till gummigubben.

mvh jocke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Min storfilm är redo, fast så värst stor är den inte! :D


Jag har inte bestämt mig för hur jag ska koppla in min 220 laddare än, kopplar jag den till startbatteriet så mister jag recondfunktionen till bodelsbatterierna.
Men jag får laddning av startbatterierna och en lättare montering. :)

Jocke, låt det inte gå troll i det här med rekond, rekond på startbatteri är väl inget man
gör kontinuerligt som jag förstått, måste väl räcka med ett par tre ggr. per år.
Du har ju en Ctek modell större, montera den på bodelens batterier, men så den lätt
kan flyttas till start de få gånger du behöver det!
Men med solceller lär du inte behöva ladda från 230V så ofta, du har ju redan allt
överdimentionerat från start, hur stor panel har du tänkt dig?
Bara en tanke. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej det är inte livsviktigt att reconda startbatteriet, men jag får inte till nån bra placering av laddaren om jag kopplar den till bodelsbatterierna, kopplar jag in den på startbatteriet så blir det lite enklare och enkla lösningar är de som gillas bäst just nu! :D:D Jag har tex en kabeldragning till kylboxen som jag aldrig kommer visa upp en bild på offentligt! :twitcy:

Jag har en mackapär med på bilderna och filmen tidigare som blinkar grönt, det är en ctek-kontakt med olika lampor som är kopplad till bobatterierna och den vägen kan jag reconda om jag vill ibland,, vi hade en sån laddare på jobbet... tills "någon" körde över den..:oops: jag får skaffa en sån igen om det behövs så löser det sig. :)

Frågan är om jag ens monterar laddaren till den här semestern, det är kylboxen som drar mest och i förra bilen klarade vi fyra dagar utan laddning via 220 eller via laddning vid körning,,, så länge har vi nog aldrig bosatt oss någonstans och det är inte mycket annat inkopplat i övrigt.

Solceller har jag dålig koll på, det enda jag gjort är att kolla måtten på ett kit med två på 100 watt styck hos 24volt och prevent verkar ha samma grejer men jag tar det lugnt med dem, när husbilen blir lite mer klar får jag ta reda på strömbehovet vi har och ha det som beslutsgrund.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Solceller har jag dålig koll på, det enda jag gjort är att kolla måtten på ett kit med två på 100 watt styck hos 24volt och prevent verkar ha samma grejer men jag tar det lugnt med dem, när husbilen blir lite mer klar får jag ta reda på strömbehovet vi har och ha det som beslutsgrund.

mvh jocke

Hej! Jocke

Eftersom du har barn som ska följa med i bilen, så kan du aldrig få för mycket solceller. Mosa på så mycket du har råd och plats med. Kolla Luddes inlägg om solceller. Ungar slukar ström idag.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jo, ungarna kommer att behöva en del watt på sikt, än så länge klarar de sig med ett par nintendospel och vi kommer att ha en liten dator med oss nu, sen blir det väl tv och xbox mm.

ca 4*1,5 meter takyta har jag tillgodo i nuläget, det borde räcka... En taklucka kommer till på sikt som begränsar en del och när det gäller taklucka så skulle jag gärna montera den största som går att uppbringa! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Min storfilm är redo, fast så värst stor är den inte! :D

Jag provkör min Dual och i början testade jag Knuts variant, sen går jag vidare med att starta motorn och slutligen testar jag solcellsingången.

En ännu större storfilm - YouTube

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska koppla in min 220 laddare än, kopplar jag den till startbatteriet så mister jag recondfunktionen till bodelsbatterierna.
Men jag får laddning av startbatterierna och en lättare montering. :)

Kopplar jag den till bodelsbatterierna behåller jag reconden men får ingen laddning av startbatteriet (vilket inte är ett krav) och jag har ingen bra lösning på var den ska placeras då,, det börjar bli rätt fullt under stolen. Vi får se vad det blir och om det blir nåt alls! ;)

Men tar du nått av startbatt. när du parkerat ? Annars tycker jag nog att du ska koppla laddarn till bodelsbatt. du får ju all laddn. via motorn när du kör...:yes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nej, nja, det beror på hur man ser på saken. :)
Som det är nu så tar jag inget från startbatteriet när bilen är avslagen,, förutom att det verkar som ctek-dual fortsätter en stund att ta kraft ur startbatteriet efter man stannat motorn. Nån minut eller två eller så och tidsrapport kanske kommer senare, förmodligen inget att bry sig om och jag utgår att den slutar stjäla ström vid nåt visst volttal men att det kanske tar några minuter tills det stabiliserat sig i startbatteriet.
Hade jag haft en amperetång hade jag kollat hur mycket den tar men det har jag inte.

Radion sitter fortfarande ansluten till startbatteriet och likadant med ett cigguttag, skulle vara fixat men... :oops:

Vi får se hur jag löser det, 220 laddaren jag har ger 25 ampere så den räcker till alla tre batterierna om jag kopplar den till startbatteriet.

Recond eller inte, Far min lärde mig en gång hur man kan göra ett sista upplivningsförsök och kanske få hjärtat att slå ett par slag till i ett bibatteri som dött, med den största filen vi hade.;):msn_lightning:
Hur det gick? jag minns inga detaljer! :cool:

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Toe-in kontroll a la Hedenhös, visst det finns moderna prylar men det här fungerar också. :wink:
Vipparmen försvann från toe-inbågen redan förra seklet men det går bra med ett måttband istället och piggehjulet var bara tillfälligt... jag hoppas fortfarande på fint väder till semestern! :)

IMG_3199.JPG

mvh jocke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Jocke!
Amperetång har du väl ingen glädje av då det gäller likström? Är jag fel ute?
Har en som jag fick i julklapp för två år sedan. Har ännu inte haft någon glädje av den.

Ha de!
Alve
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det finns nog de som bara klarar växelström men biltema har några varianter som fungerar till likström: TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - Biltema

Både Bredo och Jappe har såna och jag är själv sugen på att investera i en.
Det skulle kanske underlätta när man dimensionerar säkringarna,,, då slipper man tänka så mycket om man tex börjar med en för stor säkring och mäter över kabeln för att se amperetalet, sen kan man ju byta ut 40:amperesäkringen mot nåt mer lämpligt till ledlamporna. :)

Jag tror även att det kan var ett bra hjälpmedel vid felsökning och kontroll av solpaneler mm, vi får se det kanske finns som tillbehör till min Fluke-mätare till dubbla priset (eller nåt i den stilen) jämfört med en från biltema.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

hejsan :)
Vi er redan fler i Danmark som har investert i denna Svenska Biltema pryl.

En stor fördel är att du kan mäta obalansen mellan batterierna, hur mycket som används i allt, hviket batteriet är dåligt och förhindrar att andra batterier som laddas fullt, etc.
Mitt batteri intresset ökat mer än 1000% - före jag gissade - nu vet jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jo, men då måste man väl använda kablarna och göra en vanlig mätning av strömstyrkan. Den bekväma tånganvändningen fungerar väl bara på ena ledaren i växelström?

:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen