• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag hämtade ett par nya ventilatorer idag, helt klart bättre än Biltemas då skruvarna till kåpan kommer att kunna dras åt utan att det blir spänningar i plasten.
En annan klar fördel med de här är att rören som möts i taket är gjorda så att det rör som kommer utifrån går i den undre delen, biltemas var tillverkad tvärtom med nån slags extraring och när (inte om!) de blir översköljda med vatten så kommer vattnet kunna tränga ut mycket enklare till isoleringen med biltemas variant. Jag fick ingen rostfri kåpa men det kan jag leva med.

Takventil 002.jpg

Ett säkert vårtecken för mig är när jag hämtar DK-campinguide, jag gillar kartan som finns i den.
Våren kom nog lite senare till mig än till alla andra i år! :)

Extra bild, här stod jag på stegen och drömde iväg lite och såg framför mig två ventiler, en solpanel lång som en måndag, en miniheki, och en solpanel till lika lång som den första. Ingenting bredare än en dryg halvmeter för minsta möjliga luftmotstånd. Sen uppdaterade jag drömmen och såg framför mig den största möjliga Heki-lucka som går att uppbringa istället för ventilerna.... drömma är kul och billigt! :D

IMG_2904.JPG

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har mätit och funderat, mätit igen och funderat lite till men ändå inte fått ihop det.
Pappmallar är en bra grej om man vill få en bild av hur det kan se ut när teorierna och måtten blir övermäktiga för skallen,, för det är inte helt lätt att få till lyckade placeringar på taket när man har invändiga förstärkningar och pressningar i plåten som är med och bestämmer.

Ett utkast på hur det kan bli, ventilen längst bak är bestämd och sen kommer (i drömmen) två solpaneler i rad med måtten 1200*500mm (totalt 2400*500)
Framför dem kan det hamna en taklucka med standardmåtten 400*400.
Så här skulle det gå att ha prylarna placerade utan ingrepp på de inre balkarna men om det blir så är svårare att sia om... :) andra saker som kanske man borde tänka på är ventil i toalettutrymmet och utlopp för en eventuell köksfläkt.

IMG_2950.JPG


Min distansring som fått ett lager epoxi på sig, om jag känner mig själv rätt så kommer den även grundas och målas vit innan jag blir nöjd.

IMG_2958.JPG


Här ska hålet sågas upp! det gick bra men jag glömde ta ett kort på det.

IMG_2956.JPG

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen, dags för en uppdatering.

Jag trodde att det skulle bli en räkmacka att justera handbromsen, det är nog bara justera ut backarna lite så är det snart klart...
Var denna optimism kom ifrån denna gång vet jag inte för som vanligt så var det bara att skruva isär allting och rengöra, smörja och justera på rätt sätt och slutligen kunde jag konstatera att tidigare syndare endast spänt vajrarna i tron att det skulle bli bra. Handbromsbackarna var okej men bromsbeläggen var lite mer än halvslitna, men det lär väl räcka ett tag med tanke på milen vi nyttjat bilen hittills! (men va fa...? detta platsar nästan i gnälltråden... skärpning!) :D

IMG_2977.JPG


Superseriösa klubben kollade i instruktionsboken och drog hjulen med rätt moment! det händer inte varje gång. ;)
190Nm +- 20Nm, med andra ord 19,4 MKg enligt min bok.

IMG_2981.JPG


Takventilatorn färdig. Till er som läste om mitt bekymmer med tårtbiten på locket i en annan tråd kan jag meddela att jag riktade tårtbiten framåt. :)

IMG_2986.JPG


Isolering/sängstativ vid de bakre hjulhusen. Här ska det rostskyddas och någon lämplig ljudisolering åker nog i också.

IMG_3002.JPG


En säng till ena ungen.

IMG_3003.JPG


Jag har nämnt det tidigare om min oro för sängarnas hållfasthet, Barnen slipper nog helst "När du får oväntat besök" och de är för unga för kaffe. :)
Ytterkanterna förstärkte jag med 40'20'2 aluprofiler och på mitten kommer båda sängarna vila på en gemensam fyrkantsprofil,, i aluminium,, som jag glömt måtten på men det börjar bli lite som att jag nyttjar det som finns i närheten.

IMG_2999.JPG


mvh jocke

ps, nästa vecka,,, regbesiktning! :cool::cool::cool:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det tar sig.

Åtta plastbackar under barnens sängar.

IMG_3043.JPG


Sängskivor redo för att sättas fast.

IMG_3045.JPG


Rejäla vikter är bra om man limmar.

IMG_3051.JPG


Min fru köpte en hopfällbar plastpall. Funktionen är bra men vi har vissa tvivel på om den kommer att hålla för en fullvuxen person i längden, men risken är nog stor att man hinner glömma den någonstans innan den går sönder. :)

IMG_3047.JPG

IMG_3048.JPG

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Blir inte diagonalstagen under sängarna väldigt ivägen? Med en något högre profil i tvärstagen behövs de knappast?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jo jag håller med, de sitter väldigt konstigt just nu, inte alls bra, men till nästa år kommer det till ett toalettutrymme till höger (i bilden) och på den andra sidan kommer det att sitta en bänkskiva och ett kylskåp/garderob mot sängarna och det kommer bli en smal gång in till ungarnas rum. Först då kommer de vara placerade rätt. :)

mvh jocke
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Köpte en dylik pall i Tenhult på vad-firman-nu-heter.
Efter 2 dagar så sprack den vid gångjärnet.
Man ville efter 3månaders mailkorrespondens EJ ta det som reklamation !!!
Dåligt !!

I år har jag förstärkt den, kommer igen med bilder.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Min fru har sett en liknade pall i metall, jag vet inte var men det får väl bli en sån när den här brakar ihop.

Ser fram emot bilderna heralue, man kan ju förstärka den innan den pajar.

mvh jocke
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ser ju ut som en komplett husbil nu sängar,toa,stolar,spis vad mer kan man önska!
Ses vi på skutesjön till midsommar?

Hade Lars
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Japp, biltemas bordsstativ, återanvänt från förra bilen och en bordsskiva från segelbåten jag råkade köpa för några år sedan. :)

Bordet är tänkt att vara provisoriskt för jag har några andra ideér, vi får väl se hur det blir med det! :D

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Okej. jag är inne på stativ av den typen för att kunna svänga undan bordet över soffsitsen. Såna där mer eller mindre fasta lösningar som finns i de flesta husvagnar o husbilar är så i vägen när man skall sätta sig och när man skall leta i överskåpen.
Fast det är klart ett visst mått av stabilitet är också bra så man slipper få soppan i knät när nån rör sig.

Far min har nåt liknande i sin båt med fäste både inne o ute och det funkar kanon men hade också en helt annan prislapp. (det var långt innan Feltema började sälja sin kopia)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Stabiliteten är väl inte det bästa i de här stativen men det duger, jag jämförde biltemas med hjertmans variant när jag köpte detta för två år sen och jag kunde inte se eller känna någon skillnad på dem, men ett par hundringar billigare på biltema avgjorde valet. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ser ju ut som en komplett husbil nu sängar,toa,stolar,spis vad mer kan man önska!
Ses vi på skutesjön till midsommar?

Hade Lars

Tja, en flaska skotskt och en flaska franskt samt några flaskor danskt så är man nog i hamn. :music-icon:

Det hade varit kul att åka till skutesjön över midsommar och träffa alla forumvänner men jag får hoppas på en resa dit senare, när läget med husbilen har blivit lite mer stabilt. :)

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen