• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jo, men då måste man väl använda kablarna och göra en vanlig mätning av strömstyrkan. Den bekväma tånganvändningen fungerar väl bara på ena ledaren i växelström?

:confused:

Mätområden
DC likström: 0–400 A
AC växelström: 0–400 A
DC likspänning: 0–600 V
AC växelspänning: 0–600 V
Resistans: 0–40 MΩ
Kapacitans: 0–100 µF
Frekvens: 10–10 kHz
Pulskvot: 0,1–99,9 %
Temperatur: -20,0 till 760,0 °C/-4,0 till 1400,0 °F

Inga sladdar på strömmen - bara tång över kabel - 10 sekunder - gjort - done - finito.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Biltema sine fungerer helt grit på den ene lederen for likestrøm, har selv en eldre slik som har en noe dårligere presisjon enn dagens. Kabel og a-meter er stort sett bare for liten strøm.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Här är en bild på min fina tångamperemeter. Den klarar också både ac och dc. Det är bara det att skall jag mäta strömstyrka dc så får jag ta till kablarna och då är den inte värd mer än mitt vanliga mätinstrument. Må vara att det är i samma paket.

P7040303.JPG


:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Sladder i paket är endast för volt och motstand - titta anslutningar.
Eller hur :confused: menar du Alve.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Du får testa den Alve, häng på den på startbatterikabeln och kör på startmotorn. Ger den inget utslag då så vet vi säkert sen. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Du får testa den Alve, häng på den på startbatterikabeln och kör på startmotorn. Ger den inget utslag då så vet vi säkert sen. :)

mvh jocke

jamm Jocke, om Alve sitter bakom ratten da ser han inta stömstyrkan på startkabel - om den inta har memory funktion :D

OT men kan inta låt bli som Alve skrev:"Får man dessutom stryk i memory av en 6-åring så kastar man sig gärna över skruvdragaren i stället. Hur man använder den minns jag i alla fall." - da kom vatten i ögon :D
Jag är morfar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Dessutom är väl bilen maskerad så det blir jättesvårt att se, man får vara snabbare än ljuset! :D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Om det skulle vara så att jag kan lägga en pluståt till t.ex. vattenpumpen mellan tångkäftarna och jag få reda på hur stor ström pumpen förbrukar. Då. Blir jag otroligt glad. Har för mig att tången mäter i ett magnetfält och att man inte heller kan mäta över en växelströmsmatning om man tar in både fas och 0. Man måste ha endast fasen. Om man mäter ström från bilens generator blir det en annan sak eftersom den generar växelström.

Jag kan vara helt fel ute. Ingen blir gladare än jag i så fall. Då jag skrev min önskelista till julen trodde jag att man kunde mäta likström mellan käftarna.

Det kan man inte.

Vi får snart svar om Göte eller Håkan J. kommer in.

Hoppas jag har fel.

:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag tror att du har fel, hoppas det i alla fall. :)
Det som kommer ut ur generatorn är likström, först är den växelström inuti generatorn men dioderna i generatorn meckar om den till likström.

Trodde du redan var ute vid Ivecon nu... :twitcy:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Är där då o då.

Meckar om, läggar jag på minnet.:D

Lägger.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Jocke!
Amperetång har du väl ingen glädje av då det gäller likström? Är jag fel ute?
Har en som jag fick i julklapp för två år sedan. Har ännu inte haft någon glädje av den.

Ha de!
Alve

Hej!
Vill du bli av med den så skicka ett pm till mig

MVH//Jocko:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Om det skulle vara så att jag kan lägga en pluståt till t.ex. vattenpumpen mellan tångkäftarna och jag få reda på hur stor ström pumpen förbrukar. Då. Blir jag otroligt glad. Har för mig att tången mäter i ett magnetfält och att man inte heller kan mäta över en växelströmsmatning om man tar in både fas och 0. Man måste ha endast fasen. Om man mäter ström från bilens generator blir det en annan sak eftersom den generar växelström.

Jag kan vara helt fel ute. Ingen blir gladare än jag i så fall. Då jag skrev min önskelista till julen trodde jag att man kunde mäta likström mellan käftarna.

Det kan man inte.

Vi får snart svar om Göte eller Håkan J. kommer in.

Hoppas jag har fel.



:)

Hej Alve
Sitter just nu och inmundigar en wiskey på Mali Losinj i Kroatien och kan tyvärr inte svara exakt till 100% förrän jag provat. He he svarar man fel här blir man slagen jäms med knäna. Ska kolla när jag kommer hem men det tar nåon vecka.
Huu va gott det är att leva:D
Lacka på nu det är snart jul Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

He He själv. Måste vara stadiga virrar. Trodde man kunde väcka dig mitt i natten och fråga om såna här grejer. Men har du semester så ska du ha de. Inte ens vi stollar i HBK skall störa dig. Fortsatt trevlig semester önskar vi och välkommen hem sedan för att bekräfta mina farhågor om tången!

:mcride:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Håkan, Livet är hårt ibland... hoppas du står ut! :twitcy:
Ha det skönt där nere!

mvh jocke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Klart man svamlar ju en hel del också. Även kring en likströmsledning finns ju ett magnetfält. Måste testa min tång i morgon. Hoppas fortfarande att man har hittat på en teknik som gör mätningen möjlig.

Försök inte köpa min tång innan jag har utrett detta!!

:mcride:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Senaste nytt!


Det är inte helt lätt att komma på hur man tänkte för flera månader sen.

IMG_3202.JPG


Flätade kablar efter tips här, vi får se hur det funkar.
Jag får alltid ett rejält trassel på mina kablar så det är helt klart värt ett försök. :)

IMG_3204.JPG


Belysningen fungerar, det är ju lysande! :oops::D

IMG_3221.JPG


En del kanske tycker att det här ser lite oorganiserat ut, i min värld blir det oftast inte bättre än så här och det kommer förmodligen att vara fullständig kaos inom en vecka.

IMG_3218.JPG


Saker som ska med i katastroflådan, det blir nog mer saker innan jag är klar med packandet. :cool:

IMG_3219.JPG

mvh jocke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Halloj!

Har läst på och konstaterat att tången även kan mäta likström. Sk-bra.
Om man har möjlighet att lägga ledningen i flera varv i tången får man en exaktare avläsning, kunde jag också läsa mig till. Däremot kan man inte mäta växelström rakt över båda tåtarna. Då blir resultatet 0.

Ha de bra!
Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Prøver en å måle begge ledere sammen så har en strøm den ene veien i den ene og den andre veien i den andre og summen blir null. Samme om du på likestrøm lager en u på ledningen og legger begge beina inn i tangen
:D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

..........
Om man har möjlighet att lägga ledningen i flera varv i tången får man en exaktare avläsning, kunde jag också läsa mig till.
Alve
hejsan
Vad jag tycker Alve menar är att om du tar mer + trådar tillsammans (med gemensam minus) så du får mer exakt avläsning än att ta dem individuellt och sedan räkna ner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen