• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag kopplat in delar av instrumentpanelen.

Tankmätaren: den visar nästan halv tank så det ser bra ut.

Voltmätaren: den mäter ju bara volt så den är det inga problem med.

Motortemperaturen: den står i topp och vill inte ned. Jordar jag G så går den ner i botten. Jag har noll ohm mellan jord och pol på givaren med kall motor. Den varkar vara trasig. ¿är det samma för 24v som 12v ?

Växellådans temperatur: kommer ifrån växellådans multikontakt och verkar vara i något digitalt format. Det blir att sätta en analog temperaturgivare på något lämpliogt ställe.

Hastighetsmätaren Fungerar, men skall sättas fast mekaniskt.

Varvräknaren: nu fungerar den tycker att den visar för lite, men det går att justera med en potensiometer. Måste låna ett storboscope eller liknande instrument.
G stiftet visade sig att det är en utgång som aktiveras när varvräknaren kommer igång. Troligtvis till en timmräknare som mäter motorn timmar för service. många maskiner och fordon servas efter tid och inte km

Helljuslampan och Laddlampan: Inkopplad

Oljetryckslampan: ej inkopplad skall leta upp troligtvis en oljetrycksgivare. har för mig att det är en typ bult med ett flatstift.

Hazarden: Den består av en tvåpolig strömbrytare med lampa. Jag tror att det enklaste är att köpa ett 24v industrirelé med flera poler och koppla ihop alla blinkers lamporna + permanent spänning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu får man snart en känsla av att projektet närmar sig fulländning - viken resa!
Skulle bara ge ett tips kring komfort - försök att bygga in innerskärmar på bussen/HB.
Fick mina på plats i veckan - vilken skillnad i kupèn på min Ford Transit med extra ljuddämande "massa". Jag är förvånad av resultatet - våga prova!
Och GRATTIS!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Motortemperaturen: den står i topp och vill inte ned. Jordar jag G så går den ner i botten. Jag har noll ohm mellan jord och pol på givaren med kall motor. Den varkar vara trasig. ¿är det samma för 24v som 12v ?
Brainstorming: Om du jordar ingången på mätaren (= insignal 0 ohm) och den går ner, och du samtidigt har noll ohm (= jord) på signalen från givaren så har du väl ett kabelbrott eller dålig kontakt?
:confused:
Dum fråga kanske, men noll ohm på tempgivaren verkar väldigt lite, du har inte förväxlat tempgivare med oljetryckskontakt?
:confused:
Varför funkade inte varvräknaren tidigare?
:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Förlåt inte noll ohm jag menar oändligt avbrott misslyckades med den liggande 8ªn ºº

Temperaturgivaren sitter där kylvattnet kommer in i motorn så det är inte olja.

Det sitter en skruvad kontakt till 2 stift som är uppfrätna med grön sörja. det ena stiftet verkar vara av. Darav 0 ohm

Varvräknaren fungerar nu efter att jag har bytt hela kabeln ifrån W. Innan hade den en skarvhylsa tillsamans med D+ och temperaturgivaren.
Är alla temperaturgivare samma eller har dom olika resestivitet beroende av fabrikat eller Volt?

Sedan har jag en oljetrycksmätare och en oljetryckslampa går dessa över samma sensor?

Oljetemperatursmätaren har 4 stift + - G och ett sift vid sidan av som jag inte vet vad det skall vara till.

Detta betyder att det är 3 saker som kopplas till oljan
Varningslampa, temperatur och tryck och jag som bara har hittan 1 givare.
Oljetemperaturen hade jag tänkt att ha till växellådan eller...
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Det sitter en skruvad kontakt till 2 stift som är uppfrätna med grön sörja. det ena stiftet verkar vara av. Darav 0 ohm
Då skall kanske mätaren jordas på ett av stiften. Det är vanligt för att undvika fluktation på mätaren p g a spänningsvariationer när generatorn laddar mm.

Är alla temperaturgivare samma eller har dom olika resestivitet beroende av fabrikat eller Volt?
De har oftast olika värden mellan olika fabrikat. De flesta är NTC-motstånd, men det finns de som använder PTC.

Sedan har jag en oljetrycksmätare och en oljetryckslampa går dessa över samma sensor?
Det förekommer.

Oljetemperatursmätaren har 4 stift + - G och ett sift vid sidan av som jag inte vet vad det skall vara till.
??
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av MAN, men jag jobbade förr i tiden med Scania och Volvo så jag försöker brainstorma rent allmänt. (Där stormar det ofta)
:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Alla dessa instrumente kommer ifrån en DAF Buss och är VDO 52mm.
Förutom RPM mätaren som är 100mm.
Det var av denna anlednngen som jag gjorde om hela instrumentpanelen som satt original med Man instrument samma som i en LT 28-35
 

Bilagor

  • CIMG0841.JPG
    CIMG0841.JPG
    22,5 KB · Visningar: 1.657
  • CIMG0844.JPG
    CIMG0844.JPG
    51,1 KB · Visningar: 1.656
  • CIMG0022.JPG
    CIMG0022.JPG
    39,9 KB · Visningar: 1.649
  • 14-17-52-26-08-094.jpg
    14-17-52-26-08-094.jpg
    41,4 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan,
motortemp-instrumentet med +-G och som visar fullt utslag med öppen G-kontakt samt min utslag vid kortsluten G, är säkert ett korsspoleinstrument (kallas även kvotinstrument).
Ett korsspoleinstrument har två spolar. Båda spolarna är ihopkopplade till + i ena ändan, den ena gjordas med ett fast motstånd medan den andra spolen går till G och jordas via givaren. Instrumentutslaget= kvoten I(fast)/I(givare). Vitsen med detta instrument gentemot vanligt vridspoleinstrument är att det blir ganska oberoende av matningsspänningen.
Man kan även se funktionen på korsspoleinstrument som att spolen med fast resistans har ett medurs vridmoment på visaren medan spolen med givaren har moturs vridmoment. Vid kortsluten G tar momenten ut varann och visaren ger min utslag.
Alltså kan man dra slutsatsen att givaren ska vara av PTC-typ dvs resistansen ska öka med temperaturen. Du borde kunna få fram vilken resistans givaren ska ha vid normal motortemperatur genom att simulera fram lämpligt utslag med en pot. Sen är det tråkiga att olika PTC-givare kan ha olika reststans/temperaturkurvor även om de stämmer på ett ställe.
// Göte J
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Göte det stämmer som du säger om dessa instrumenten.
Efter lite Googlande upptäckte jag att Asiatiska bilar använder NTC och Europeiska bilar PTC. Eller var det tvärt om.
Jag köpte en temperaturgivare till en BMW som passar med gängerna drog en jordkabel runt och sl 132ngde ner den i 70º vatten.
Instrumentet visade då exakt 70º.
Jag startade motor under ca 15 minuter och visaren steg mycket lite under 50º den gick inte upp mer. jag tog bort den och stack ner termotetern som visade 48º.

Temperaturen till växellådan har ett annat instrument som jag skall undersöka i morgon. Jag funderar på att ta bort en plugg som sitter på ena sidan av sumpen och borra ett hål gänga den och sedan sätta fast temperaturgivaren där.

När det gäller oljetrycket och oljelampan så tittade jag närmare på givaren. den sitter i oljepumpen och har tre stift. Säkerligen Jord lampan och oljetrycket.
 

Bilagor

  • CIMG0062.JPG
    CIMG0062.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
  • CIMG0071.JPG
    CIMG0071.JPG
    907,2 KB · Visningar: 2
  • CIMG0074.JPG
    CIMG0074.JPG
    951,5 KB · Visningar: 3
  • CIMG0065.JPG
    CIMG0065.JPG
    1.017 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har idag inte hunnit att koplls så mycket, men nu är allt som besiktningen tittar till färdigt. Hittade en 18 polig kontakt som jag har satt 2 stycken till instrumentpanelen för att kunna ta loss den om det skulle behövas. Den ena är vänd så att det inte skall gå att förväxla.
Jag har slösat på säkringarna dels för att det skall bli säkrare men också för att om det uppstår ett fel så är det lättare att felsöka. Det syns dåligt på bilden, men alla kabelskor har en transparent krympslang för att förhindra kortslutning. Detta med det elektriska är ett jättejobb som är nödvändigt.
Fortfarande fattas det massor av kablar. men jag tar det bit för bit annars så tappar man kontrollen med ett orbo av kablar.
Skickar med ett förr och nu foto.
 

Bilagor

  • CIMG0078.JPG
    CIMG0078.JPG
    1,6 MB · Visningar: 20
  • CIMG0639.JPG
    CIMG0639.JPG
    1,7 MB · Visningar: 15

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej!
Föredömlig kabelstam. Liknar dem Boeing 747. Men hur klarar du dig utan att ha olikfärgade?

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Att ha olika färger är väl ingen sport:p:

Det skulle bli väldigt dyrt att köpa en massa olika färger, det skulle kosta långt över 1000€. Dom flesta färgerna gick bara att beställa i minst 100m rullar
Att reparera det gamla till hälften uppbrunna skulle bara ge problem i framtiden
Det hade nog varit lättare om man hade en annan bil brevid och transplantera över. På dom bilar som fanns på skroten hade dom redan klippt sönder kablarna, sedan så kanske det inte stämmer i alla fall. Och dessutom 12v med andra rele och lampor.
Och att plocka över bara elcentralen skulle vara ett enormt detektivarbete att hitta rätt med alla kablar utan schema.
Det enklaste är att ta varje krets för sig.
Först starten sedan positionsljuset, Halvljuset,helljuset blinkers O.s.v.
Att inte börja med någonting annat förrän det första fungerar.
Nu har jag fullständig kontroll över varenda kabel och kan reparera om det skulle behövas. Nu är det inte mer kompliserat än vad det är på en gammal PV
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det ser mycket proffigt ut Juan, men glöm nu inte att göra ett säkrings och kopplingschema. Det kommer du att ha mycket glädje av i framtiden. Passa på medan allt är färskt i minnet.
Leffe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I kväll så har jag lagt all eneri att få sittplatserna färdiga med bälte .Stommen sitter nu fast med fem stycken M10 bultar direkt i balkarna.
Midjebälterna sitter på plats, men trepunktbälterna har jag problem att fästa. Det blir att tillverka någon annordning. när detta är gjort så kan insienjören komma och slutbesiktiga. Under tiden han gör alla pappren så kan jag göra klart alla smådetaljer och det sista elektriska.
Denna helgen hade jag planerat att åka ut på flygtävling, men som vädret ser ut nu så kommer det nog inte att bli något flygande.
Blir det fint så får jag låna en husbil som står startklar. Annars så är det husbilsjobb
 

Bilagor

  • CIMG0079.JPG
    CIMG0079.JPG
    920,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag hunnit med lite haft mycket att göra på jobbet.
Och det skall regna i morgon så det blir inget flygande.
Det elektriska är nu nästan helt färdigt Oljetrycket,lampan och oljetemperaturen kom ifrån samma 3 poliga kontakt. Så nu när jag startar så kan jag känna mig lugnare. Oljetemperaturen till växellådan fungerar tvärt om så jag måste ha en annan givare.
Har till och med kopplat in en gammal bilradio som jag hade liggande den får duga tills jag köper en kombi med navigator och telefon och annat kul.
Nu har jag i mitt huvud löst problemet med att fäst säkerhetsbälterna så det blir at rita och se hur det blir. Lilla soffan börjar att ta form så nu kan jag snart sätta fast köks skivan. I morgon får jag hjälp med att tillverka ett nytt avgasrör i rostfritt det måste f¤rlängas en meter nu sitter det precis under dörren och med bara en ljuddämpare. skall se om jag kan få den tystare med en längre ljuddämpare.
 

Bilagor

  • CIMG0082.JPG
    CIMG0082.JPG
    870,7 KB · Visningar: 6

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan!

Jag är mycket imponerad av ditt bygge. Ska bli kul att se när det är klart.

Jag blev bara lite fundersam på din sista bild på soffan. Undrar hur bekväm den blir att sitta i med 90 graders vinkel och (när dynorna är på plats) kort sittdyna.
Jag skulle vinklat ryggstödet och förlängt sittdynan för bättre komfort. Har du plats för det?

Ska bli kul att se fortsättningen
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Vakna nu Juan
ordningsman.gif
Jag får inget grepp på hur planlösningen är i bussen
typotux_102.gif

Har du någon ritning på den...
staff_36-1.gif
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Sittdynan är 55 Cm lång och ryggstödet är vinklat med skummgummit. Man sitter riktigt bekvämt. Det hade naturligtvis varit gott att kunna luta ryggstödet bakåt, men i vilken husbil går det?
Planlösningen ser du på första sidan lite små ändringar är gjorda av div problem.

Denna buss eller som den nu är en husbil skall användas för 2 ändamål dels för att åka ut med familjen på helger och på semester och dels att åka iväg och flyga paramotor med kompisar. Därför har den 8 sittplatser + förare max vad ett C körkort får ta.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jaha.. där ser man :D jag letade igenom alla utom dom fem första :oops:


Det hade naturligtvis varit gott att kunna luta ryggstödet bakåt, men i vilken husbil går det?

Svar : I våran
new_impress.gif


by334.jpg
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, om du sätter dubbel ryggskiva med glidfunktion i överkant och dubbel sittskiva som kan glida på sittstommen så fungerar det. Rygg och sittskiva är sammanbundna med gångjärn. Stoppfunktion löser du i sittskivan.
På sittskivans framkant kan du även montera en osymetrisk list som du kan fälla ner som höjer framkanten några centimeter.
 
Toppen