• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Förstärkningen till bältena är nu klar, 19 skruvat i balkarna skall väl vara nog.
Nu fattas det bara att limma fast panelerna utanför.
Elektroniken till växelväljaren är nu nästan helt klar. Den består i första hand av optokopplare som känner av växelspakens läge och kopplar in rätt växel eller program. Jag skall inte gå in djupare hur detta fungerar då det handlar om avancerad elektronik.
Den nya instrumentpanelen börjar ta form och lyser med sin frånvaro av hastighetsmätaren som fortfarande ligger i Tullen. Nu väntar jag på att dom skall skicka tillbaka den till USA och sedan få den skickad till min Far i Sverige istället. Det går nog både fortare och billigare.
Nu är den i stort sett startklar det fattas bara att sätta fast kylvattenbehållaren och fylla med vatten.
det går att starta någon minut utan kylare, men det är onödigt att äventyra.
Dessutom vill jag kolla att tempmätaren fungerar OK.
 

Bilagor

  • CIMG0021.JPG
    CIMG0021.JPG
    1 MB · Visningar: 4
  • CIMG0022.JPG
    CIMG0022.JPG
    955,9 KB · Visningar: 8

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Vad du gör, starta inte utan kylare och vatten. Motorn klarar nog några minuter, men vattenpumpens tätningar får mycket stryk om dom får gå torrt.
Calle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack det hade jag glömt. Motorn har stått länge utan vatten så risken att packningarna har torkat sönder är stor. Det är nog bäst att jag i morgon ordnar med vattnet och provar att packningarna inte läcker. Hoppas att det är en sådan pump som man kan renovera själv.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej,Juan!Vill höra om toan som du monterat in i bussen!!Är det en elkvarn som mal sönder avföringen eller hur fungerar den?Vilket fabrikat o var köper man den o priset?Vill passa på att tacka för en jättebra tråd med ideer o bra råd!!!Hälsar Uffe:yes:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Heja, Juan,
Nu ser du ljuset i tunnelmynningen! :)

Måste erkänna att jag fick ett gott skratt när jag läste din
fadäs med gånglederna. "Sånt som händer".

Måste även erkänna att jag blev imponerad av din själs-
styrka att du berättade om det hela.

Stå på dig, annars gör någon annan det! :p:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Toaletten är en marin toa i porslin väger ganska mycket.
Den har en elektrisk kvarn. Efter tips som jag har fått av båtägare så är det en god ide att sätta en ströställare för att polvända spänningen till kvarnen om den kör fast. Det brukar lossna om man kör fram och tillbaka lite.
Köpte den på E-bay marine toilet items - Get great deals on eBay Motors, Electronics items on eBay.com!

Idag har jag hällt vatten i systemet och startat bilen.
Jag la in backen och tryckte ner gasen lite och bilen backade mycket mjukt,
Sedan lade jag in D och gjorde likadant, men bilen backade lika mjukt.
Efter en studs felsökande Ca 4 timmar hittade jag felet med elektroniken. Detta kommer att ta en hel del tid att fixa, men kanske i morgon kväll eller Söndag kan jag ta en runda. jag kollade oljan direkt till växellåden och den hade sjunkit med ca 5 liter. Detta innebär att nu är det olja i hela systemet med totalt 21 liter olja precis som tillverkaren rekomenderar.
Allt stämmer nu enligt datablad och tillverkaren.



för den som är lite mer intresserad av hur växelspaken fungerar så skall jag i korthet försöka att förklara.
Orginal så sk¤ter en eller flera motorer växlingen mellan dom olika turbinerna. Man kan säga att det är som två lådor med vardera 6 växlar.
En mikroprossessor sköter hur man vill att bilen skall växla H L tungt/ lätt lastad etc. Denna mikroprossessor går att programera med olika program. Allt detta med en knappsats.
I mitt fall så vill jag inte betala det höga priset för denna funktion Ca 3000€
Så jag har gjort en växelspak som jag manuellt ändrar mellan N D R 1234. P finns inte.
När det gäller D så har jag gjort ett fast program som sköter växlingen beroende på vilken hastighet och varvtal motorn har. Som husbil behövs inte olika program
Därför behöver lådan en mekanisk och elektrisk funktion samtidigt som måste synkroniseras.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Intressant med växellådan Juan! Hjälper du mig med byte till automat på vår Neoplan om jag kommer ner? :)
Hade ju varit guld med automat, men vilket jobb! Jag får nog "vispa" i lådan lite till...

Ditt bygge blir mer och mer intressant för var dag! Var inte rädd för att berätta tekniska detaljer, det gillar vi :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kom du ner Ice-man så skall jag hjälpa dig. Bussmekanikern som har hjälpt mig med bromsarna har flera växellådor som jag tror passar till din buss. dom är helt kompletta med allt. Han erbjöd mig en låda, men dom är alldeles för stora.
Hade min buss varit större så hade jag funnit mycket fler delar nästan gratis.
Kommer du och menar allvar så hör av dig.

I kväll så körde jag bussen i båda riktningarna och det känndes bra. Nu har jag fått den att växla i båda riktningarna. det behövs mycket justeringar b.l.a tomgången så skall den gå utan gas och det gjorde den nästan inte alls. det kändes som om den slirar lite, men det skall gå att justera.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ojoj, sällan får man så intressanta erbjudanden, tackar! :)
Jag ser dock ingen möjlighet att hinna med en sådan manöver det närmsta halvåret i alla fall (jag har ju dessutom 25 år kvar till pension), men det låter enormt lockande att fynda hos din bussmekaniker, kanske får bli en liten semestertripp.
Det sitter en ZF-låda (6 växalar hög, 6 låg) i min buss, denna är i sin tur kopplad till en Mercedes OM423 18,2 lit V10 sugmotor på 356 hk.

Kul att du lyckats få din buss att köra framåt - det måste väl ändå i högsta grad ses som ett steg FRAMÅT i processen :)
Ser fram emot den dagen du tar dig ut på gatan för en liten provtur, och att döma av din berättelse kommer det inte att dröja allt för lång tid!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jo det ðr det, men jag tänkte på Jacob som backade ut på premiären.
Ice-Man det ser ut att vara rätt låda till din buss lådan är en ZF 6 växlad.

Idag när jag startade bussen så förblev startmoton i startläge och jag drog ut alla kablarna men motorn fortsatte at gå tills jag kopplade bort batteriet.
Tog loss startmotorn och kopplade den på golvet och då fungerade den som den skulle. satte fast den igen och kopplade in den med startkablar på samma sätt som på golvet. samma fel igen. Kollar att startkransen ligger rätt. Den ligger 5mm ifrån startmotorns kugghjul. Tänkte att det kunde vara färgen som jag målade startkransen med som gör att startmotorn inte går tillbaka. Jag gör rent ifrån färg och oljkar lite på startkransen. Samma fel. Nu monterar jag startmoton med några brickor så att den inte skall gå så långt in. Samma fel. Till slut så öppnar jag startmotorn och upptäcker att den har bara några mm kolkvar och att axeln sitter med att stort glapp allt är helt utslitet. Fjädern som skall slå tillbaka solinoiden har tappat all kraft.
Skall se om det finns en reparations sats annars så är det bara att beställa en ny.

Kylsystemet är nu helt slutet jag har flyttat vattenbehållaren fram till fronten istället för bakom förarstolen. Passade på att byta alla slangar och slangklämmor. Jag har bestämt mig för att allt som jag rör skall vara nytt inga gamla delar som kan gå i sönder.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ice-Man det ser ut att vara rätt låda till din buss lådan är en ZF 6 växlad.

Idag när jag startade bussen så förblev startmoton i startläge och jag drog ut alla kablarna men motorn fortsatte at gå tills jag kopplade bort batteriet.
Skall se om det finns en reparations sats annars så är det bara att beställa en ny.

Passade på att byta alla slangar och slangklämmor.


Är det en 6 växlad automatlåda? Min nuvarande ZF fungerar ju bra, men automat hade ju varit trevligt!

Tråkigt med startmotorn - alltid är det en massa obehagliga överraskningar...

Smart att byta slangklämmorna när du ändå är igång - inte så kul att bli stående någonstans för en liten slangklämmas skull...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej det är inte tråkigt med startmotorn det är bra. Att bli stående med en trasig startmotor och automat är som sagt inte roligt. Jag skall ändå byta allt som är slitdelar remmar bussningar mm och kontrollera hjullager generator vattenpump servo mm. den enda skillnaden är att jag hade planer på detta efter besiktningen.

Man kan se sådant här på 2 sätt:
1) Det som fungerar skall man inte röra.
Rör man en fungerande sak är risken stor att den går i sönder.
2) Man skall underhålla och förebygga innan en sak går i sönder.
En inte underhållen sak går oftast sönder så att det inte lönar sig att laga.

Vet man vad man gör så tror jag att 2 är det riktiga

Jag lägger ner mycket mera tid och pengar än vad jag hade tänkt ifrån början därför att jag vill nu ha den som om den var näst intill ny.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Det finns en till:
3) Det som är underhållsfritt, går inte att reparera NÄR det går sönder....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

3 Gäller Ex nya bilar
Märkesverkstäderna har ersatt bilreparatörer med personal som byter de delar som datorn indikerar som defekta. (en vecka efter att garanatin har gått ut)

Ex. ett litet hål i kylen förr lödade man nu är det gjort i tunn aluminium/plast och måste bytas.
Men å andra sidan så håller en bilmotor mycket längre idag.

Förr så fanns det renoveringssatser och man kunde byta bussningar och lager

Idag så kör man bilen till skroten när den inte går igenom besiktingen och verkstaden har lämnat en offert.

När det gäller min gamle buss så har jag hittat olika renoveringssatser till startmotorn totalt runt 70€
En ny kostar ca 800€ + moms och frakt. En fabriksrenoverad har jag sett priser mellan 278-387€ + frakt
I morgon skall jag se vad jag får i renoveringssatsen. Vad som behövs är nya fjädrar kol och lager.

Jag kan tillägga att till min XC 70 (06) så fanns det en billig renoveringssats
men till den gamle V70n (98) så svarade dom att det var bara att köpa en ny. Bosch sa att volvo är exclusiv kund på denna modellen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jo den gamle V70n börjar nu att bli inkörd 1.380.000km fast många mil av dom har Fredrik.L kört.

Jag har idag beställt en reparationssats till startmotorn samt en till generatorn + nya remmar. Tillverkningen av metallstrukturen till den andra soffan är nu klar och nymålad i samma färg som den andra.
Elektroniken till växelspaken har jag nu äntligen fått klar skall bara testas så fort jag har fått startmotorn på plats. Undertiden kan jag nu jobba ostört med sittgruppen och klä in den i trä. Nu fattas det väldigt lite för att beställa tid till regestreringsbesiktningen.
 

Bilagor

  • CIMG0025.JPG
    CIMG0025.JPG
    1,2 MB · Visningar: 18
  • CIMG0026.JPG
    CIMG0026.JPG
    894 KB · Visningar: 9

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, angående att startmotrn inte släpper när motorn startas. Jag vet inte om du känner till detta men solenoiden har två lindningar. En kraftig inslagslindning som jordas genom +kolen i startmotorn och (som namnet säger) skjuter in Bendixdrevet i startkransen samt sluter kontakten som ger ström till startmotor. Sedan finns en svagare hållindning som håller drevet inslaget och kontakten sluten så länge solenoiden får manöverström.
Om startmotorn hänger sig är det oftas fel på kontakten till manöverström (tändningslåset?), Bendixdrevet, eller att bommarna på startmotorns axel är skadade.
Du är ju inte "tappad bakom en buss" så jag vet inte om jag förklarar självklarheter för dig. Men det hoppas jag du i så fall står ut med. ;);)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack för förklaringen jag ser hur den fungerar, men det finns andra som läser detta och inte har en startmotor öppen på operationsbordet. så dina förklaringar är mycket välkommna, det ser ut att vara några som läser om detta galna projekt.

Det är det sistnämda bomarna på startmotorn axel som är skadade
Denna kommer i renoveringssatsen. detalj Nº 10 & 11

Om du förstorar bilden så ser du "stoppen" som ligger emellan solinoiden och drevet på mitt fotot i föregående inlägg det är den som gör att drevet fastnar i startläge. Den skall vara betydligt tjockare den har blivit så sliten att den fastnar i drevet.
Själva motoraxeln har ett litet glapp så det är bäst att byta glidlagren.
Fjädrarna kommer i satsen så dom skall också bytas säkerligen så mattas dom
 

Bilagor

  • Motor de aranque.jpg
    Motor de aranque.jpg
    31 KB · Visningar: 45
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu äntligen så fungerar växelspaken som den skall, fast f¤r att prova den riktigt så måsta jag köra ut på vägen. Nu fattas det bara att sätta fast den på ett bra ställe. Där jag hade tänkt mig så fattas det naturkigtvis 3Cm kabel.......
har jobbat lite med sittgruppen och börjat med att klä in den i trä och gjort packutrymme under.

Jag har okså hunnit med att klä motorkåpan med matta, men är inte nöjd därför att mattan är randig och kåpan är lite halvrund och ränderna går inte jämt ut. Jag kom på att jag har en svart matta som jag tror är mera lämplig till detta.
I morgon kommer jag inte att hinna med så mycket vi har mycket att g¤ra på jobbet och dessutom så kommer det en inspektör som skall förebygga olyckor. Förra gången han kom så var vi tvugna att slänga ut en massa maskiner. Det är dom som syns i bakgrunden. Nu skall det vara så mycket skydd run maskinerna att man inte kan använda dom.
 

Bilagor

  • CIMG0029.JPG
    CIMG0029.JPG
    233 KB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Renoveringssatsen kom idag så det var bara att meka och byta lager kol mm. Jag satte fast den och startade och det gick fint sedan tog jag loss den och blästrade och målade den så nu är den nðstan identisk med en ny.

Hastighetsmätaren ligger fortfarande i tullen och dom har inte skickat tillbaka den ännu så jag måste ha en mätare på plats.
Jag hade sparat denna gamla mätartavlan ifrån en gammal bil som jag fick som reservdelsbil, Den hade inte gått mycket, men ägaren hade tappat bort nyckeln och behövde flytta bilen. Jag skall öppna den och se hur den fungerar om den drivs av en liten motor eller om den fungerar med pulser eller kanske som en voltmätare. Det får bli ett kvällsjobb.
 

Bilagor

  • CIMG0035.JPG
    CIMG0035.JPG
    980,8 KB · Visningar: 5
  • CIMG0036.JPG
    CIMG0036.JPG
    71,2 KB · Visningar: 5
  • CIMG0030.JPG
    CIMG0030.JPG
    1 MB · Visningar: 3
Toppen