• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det ser interesant ut.
Visaren fungerar som en voltmätare med två olika lindningar. Troligtvis en lindning för att visaren skall gå upp och den andra för att visaren skall gå ner.
Den har en fjäder som tar den till 0 men den går väldigt långsamt. Med en variabel spänning så reagerar den fortare. Lindningen är väldigt kraftig. Full utslag för jag med 1.5 volt med en förbrukning av några uA. detta innebär att man skulle kunna använda sig av en rund magnet som snurrar och en drossel som ger denna ström till hastigheten.
typ en dynamo som driver en voltmätare. trippmätaren drivs av pulser med en snabb titt så ser det ut att vara 800 pulser per 100m men kan ha fel. jag skall mäta det i morgon. jag tror det räcker med att kalibrera den på en medelhastighet av Ca 75 km/h. Med detta så skall den nog gå igenom besiktningen.
 

Bilagor

  • CIMG0046.JPG
    CIMG0046.JPG
    817,6 KB · Visningar: 6

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Imponerande kunskaper, må jag säga.

Ja, verkligen

Imponerande är även med vilken energi en del av våra ”gubbar” här driver sina projekt. Dygnet runt verkar det som och de tappade sugarna verkar lysa med sin frånvaro.

Själv har jag massor med motivation för att jobba när jag är hemma men det rinner av så fort jag kommer till jobbet. På jobbet längtar jag efter att få komma hem å få ta tag i allt roligt hemma men så fort jag kommer hem rinner det av också.

Det märks vilka som får saker och ting gjorda här i livet.
Imponerande är ordet.

Tack Juan, Bror m.fl. för att ni delar med er
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan.
Det verkar vara ett Volvoinstrument du har.
I så fall jobbar en del av instrumentet med 8 Volt, (iallafall för några år sedan). Det finns en spänningsstabilisator "någonstans" kopplad till kretskortet.
Jag vet att temperatur och bränslemätarna jobbar med 8 Volt för att undvika missvisning när spänningen varierar. Jag är osäker på om hastighetsmätaren är 8-volt matad men jag tror inte det. Vägmätaren drivs av en stegmotor. Var försiktig med den, där sitter några VÄLDIGT tunna koppartrådar mellan den och kretskortet som lätt brister.
:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Om jag föstod din beskrivning av intrumenet rätt så är det ett korsspoleinstrument. Dvs det visar kvoten av strömmarna i de båda spolarna. I gamla bilar var tankmätaren ett korsspoleinstrument där ena spolen matades från tankgivaren och den andra direkt från batterispänningen. Detta gjorde att utslaget blev oberoende av den varierande batteri/generator-spänningen. Dvs tiden före LM 317 och 7808..
// Göte J

Stavfel igen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu får man en stark känsla av att man är deltagare/läsare i den verkliga överkursen. Mitt "renoveringsprojekt" just nu är att åka in och få monterat innerskärmar på HB i Kristianstad. Samtidigt ska dom kolla upp ett felmeddelande som ibland poppar upp när jag startar motorn - "Motorns styrenhet är trasig". Men det märks inga fel och allt går som det ska. (Har garanti på HB så det är väl bäst att kolla upp orsak och utebliven verkan)
Det är med stor glädje att få vara med om denna resa Juan och övriga virituoser inom teknikens och elektronikens m.m. olika områden. - TACK!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Om jag föstod din beskrivning av intrumenet rätt så är det ett korsspoleinstrument. Dvs det visar kvoten av strömmarna i de båda spolarna. I gamla bilar var tankmätaren ett korsspoleinstrument där ena spolen matades från tankgivaren och den andra direkt från batterispänningen. Detta gjorde att utslaget blev oberoende av den varierande batteri/generator-spänningen. Dvs tiden före LM 317 och 7808..
// Göte J

Stavfel igen.
Hej igen Juan och Göte. Jag får hoppas att vi inte stör Juan för mycket våra synkunkter så projektet blir lidande.
Signalen till hastihetsmätaren kommer från ABS-systemet så jag är nästan säker på att det inte är en varierande spänning. Det borde vara en fyrkantssignal med varierande frekvens eller en pulsviddsmodulerad TTL-signal. Jag tror pådet förra alternativet.
Jag skulle i och för sig kunna kolla då jag har en signalgenerator för hastighetsmätare.
Jag kan koppla upp den till ocilloscopet och kolla om det kan vara till hjälp.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Rätt Wizard Volvo 850 GLT 1994
ABS varierar i frekvens och pulsvidd då den läses av en hallgivare på en tandad axel som snurrar med olika varvtal.

Ok nu vet jag hur allt fungerar. Spolen skall ha en spänning på den ena spolen för att magnitiseras. sedan fungerar mätaren helt perfekt.
Jag vill bara klargöra att jag inte använder elektroniken ifrån kretskortet av instrumentpanelen utan endast spolen till nålen.
Så om jag använder 12v eller 8v spelar inte någon roll. Spolen vill ha 1.5v till fullt utslag.
Jag kommer bara att tillverka denna mätaren för att kunna besiktiga och kommer att byta när tullen får tummarna loss.
Våxellådan har en mekanisk utgång och elektrisk utgång. Min tanke är att använda den mekaniska utgången och sätta en liten mini DC motor som snurrar av den mekaniska utgången. denna Dc motor fungerar som en generator och ger en spänning till spolen till hastighetsmätaren som ger utslag. Ju fortare man kör så snurrar den fortare och ger en h¤gre spänning och mätaren ger mer utslag. spänningen ifrån DC motorn calibreras med en potenciometer som jag justerar efter GPS i a 75 km/t. Dc motorn är den som man använder till bilbane bilar och säljs i hobbyaffärer.
Km räkneverket bryr jag mig inte om att slösa tid på det blir komplicerat då jag måste ha rätt antal pulser/km.
Så hela detta går endast ut av en minigenerator och en voltmätare.
Nu skall jag bara hitta en lämplig "konservburk" och stoppa in den i

Jag skulle kunna göra en bättre och enklare mätare med en digital voltmätare av samma princip. Men jag undrar vad besiktningen säger.
Ser det ut som vanligt så reagerar dom inte.
 

Bilagor

  • CIMG0050.JPG
    CIMG0050.JPG
    851,5 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Njaaaa, det där med Hallgivare har du nog fått om bakfoten Juan. Hjulsensorerna till ABS-systemet är magnetiska induktionssensorer. Man lägger dock en spänning på ett par volt på induktionsspolen för att höja nivån på signalen och göra den mer okänslig för störningar.
Signalen ut blir alltså en ganska "platt" sinusvåg. (64/varv)
Denna signal används inte direkt av hastighetsmätaren. Den modifieras först i ABS-systemets styrenhet.

Varför inte sätta dit en cykeldator tillfälligt? De går ju att programmera med hjulens omkrets.
Sätter du den så nära att den blir läslig bör de godkänna den.
Kostar bara en 50-lapp, och monteras snabbt. Men de har en maxhastighrt på 99,99 km/h, men fortare har du väl inte tänkt att köra?? :)
Dessutom kan du använda kretsarna sedan för att bygga en digital mätare med större display.

Du börjar väl bli trött på mina kommentare, men jag skall försöka hålla fingrarna i styr. :wink:
Good luck
:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
F'låt, hjärnsläpp, 48/varv skall det nog vara istället.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ja du har rätt det är naturligtvis en induktionsgivare
Det spelar ingen roll den har till uppgift att läsa hjulets hastighet och om det stannar.

Jag är inte insatt i bilelektronik, mer än vad jag kan se på dom prylarna som jag skall koppla in. Så jag blir bara glad av dina komentarer. .
Du som kan det där med bilelektronik, jag har ett problem med RPM mätaren
Den har 4 stift + - W och en som det strår R på.
W generatorn och + - batteriet men vad menas med R ?
Nu till helgen skall jag koppla in instrumenten tank temperatur olja mm
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag kan inte direkt komma ihåg vad R skall kopplas till men jag skall se om jag inte har något kopplingsschema jag kan titta i.
Rent spontant kan jag ränka mig att eftersom W normalt är kopplade till generatorn på dieslar så kanske R är kopplad till tändsystemet på bensinmotorer.
Men som sagt jag skall kolla.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag hade tyvärr inget kopplingsschema för 850 så jag ringde en gammal kollega på Volvos utbildningsavdelningen i Göteborg. Han lovade att kolla upp det, men har inte återkommit ännu.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbygge av buss

................. jag har ett problem med RPM mätaren
Den har 4 stift + - W och en som det strår R på.
W generatorn och + - batteriet men vad menas med R ?
----------------------------------------------------------------------------
Hej Juan. Jag är inte säker men kan R inte vara instrumentbelysningen i mätaren, för den plusingången brukar ligga med separat matning. Eller ligger kanske alla lampor utanför ?

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jancro detta har inte med Volvo att göra det är en gammal MAN RPM meter skall ta ett foto i morgon. Men det är klart hittar du ett schema kan jag kanske använda det fräcka kombi instrumentet som har termometer och klocka, och har man riktigt tur så kanske det går att koppla in bränsleförbrukningen :)
Först skall jag prova att koppla in den utan R och se om den fungerar.
Idag tog jag ut bussen och körde en runda inne på området och upp lite på skogsvägen och den växlade upp till trean och det kändes bra. Jag har haft ett H-vete med att styra lådan men nu verkar det som att det är bra. Efter att bytt X-tal och fått en lägre klockpuls så fungerar det.
Att det kan vara så dyrt med en styrbox till en växellåda.
Så nu äntligen Automatlåda. Hade jag vetat att det skulle vara så här mycket jobb ifrån början så vet jag inte om jag hade gett mig på det. Men nu efteråt så är det värt varje minut. Hade det funnits en buss skrot så hade det gjort livet lättare.
Jag hissade upp hjulen på bussen och körde på och hastighetsmätaren verkar att fungera till belåtenhet. Som jag har fixar det är bara tillfälligt den visar säkert inte rätt logaritmiskt sett och är inte temperatur beständig mm. Den ger bara en ide om hur fort man kör.
Föresten så är originalmätarna inte heller så exakta. troligtvis limmar jag fast den på undersidan och sätter ett plexiglas över och målar kanterna svarta.
Den ena soffan är nu nästan helt klar fattas bara att sätta dit midjebälterna och klä med tyg
 

Bilagor

  • CIMG0053.JPG
    CIMG0053.JPG
    671,3 KB · Visningar: 7
  • CIMG0034.JPG
    CIMG0034.JPG
    823,8 KB · Visningar: 4
  • CIMG0058.JPG
    CIMG0058.JPG
    730 KB · Visningar: 5

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Ahaaaaa. Det är en MAN varvräknare!!!!!!!!!!! Jag trodde det var en Volvo.
Bosch (DIN) använder W för kopplingen till generator. Delco Remy använder beteckningen R för samma terminal.
Kan det vara så att MAN använder både Bosch och Delko generatorer och att dessa tar signalen från olika ställen på statorlindningen??????????? Därav att varvräknaren är anpassad för bägger fabrikaten???????
:confused::confused::confused::confused::confused:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hurra! Provkörning! Jag är glad för din skull, måste ha känts fantastiskt!!!?

Grattis!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det känndes väldigt nervöst. Om någonting skulle hände, någon missberäkning eller att Jag helt enkelt har glömt att skruva fast någonting.
Fortfarande så fattas det att koppla in alla instrument och varningslampor.
Bäst att dubbelkolla och köpa en momentnyckel och dra alla skruvar med rätt moment. Måste tillägga att det är en stor skillnad att starta nu med en nyrenoverad startmotor. Eller är det bara som man tycker.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter att ha satt på mig glasögon så ser jag nu att det inte är R utan det står G istället. (det är inte åldern det beror på, även barn har glasögon).
Koppladein det +- och W men inte r◘rde sig nålen.
Dom andra instrumenten har + - och G som i givare. Utan att ha kopplat in G så visar instrumenten fullt utslag.
Instrumenten kommer ifrån en DAF och är av märket VDO.
Kan det ha någon betydelse givarna är väl standard ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Enligt min Bosch-bok står G för:
"Battery, alternator,rectifying device, battey charger, magneto generator, transformer."
Efter en del letande på nätet hittade jag detta:
http://aftermarket.continental-corporation.com.au/files/97HVLOUM2F/Tachourmeter_80_85_100_mm.pdf
Även om det inte är exakt samma määttare verkar det som att VDO's varvräknare skall ha 2 strömmatningar (batteri B+ tändningslås 15??)
Det stämmer ju även med Bosch (DIN)
Lycka till
//W
 
Toppen