• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan,
det blir nog inte mycket gjort i husbilssverige
den här helgen p.g.a. "hållna tummar".

Vi hoppas alla på "snedstreck"!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ahh nu trillade slanten ner

Juan, det finns billiga lösa digitala skalor med hög upplösning. 1/1000 dels mm.
Sök digitala skalor eller Startsida Schuchardt Det finns med största sannolikhet i det egna landet.


Du menar till min gamla fräsmaskin. Jag har satt på en sådan visserligen bara med 2 axlar. problemet är att den skall programeras och jag hittar ingen instruktion om hur mangör detta.
Med dessa priser på Schuchardt så är det nog bättre att köpa en helt ny 3 axlad..

Tummarna beh¤ver inte hållas förän den skall till Málaga på bilprovningen.
Dom tittar inte på själva bygget utan kontrollerarr bara att den är trafiksäker.
Ingenjören som skulle ha kommit igår (Mañana) det är han som ändrar papprerna till husbil och kontrollerar att det stämmer med lagar pch förordningar.
 

Bilagor

  • CIMG0041.JPG
    CIMG0041.JPG
    793,4 KB · Visningar: 4
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Eftersom du sa att det var en engelsk maskin så är skalan troligtvis i inch. Jag finner samtidigt att det är troligt att du kan ställa om skalan till metrisk.
MVH. Gunnar S
Kolla baksidan om det inte finns en switch med alternativen inch. eller mm.
vid 0- kalibrering mot känd yta använd tunt papper mellan fräsverktyg ock arbetsstycke plus roterande spindel mata manuellt till fräsen klipper sönder pappret eller matar det ur dina fingrar.
Varning akta dina fingrar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag sitter och dreglar i deras katalog bra priser om man ändo vore rik...
Härliga billiga mätverktyg magnetbord mm mm.
Som Hobbex katalogen när man var barn.

DRO Den har suttit på en gammal stenslip och har tappat minnet nu visar den dubbelt. jag vet inte hur man kommer in i menyn eller vilken kod som skall ändras. Det är bara att tänka hälften så mycket.Till Z axeln kmmer jag att köpa en DRO separat.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ge mig namnet på den digitala enhet du har så skall jag efter bästa förmåga bistå dig med information. Sen ska du veta att ditt kunnande håller hög status. MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Du pratar om hälften så mycket. För mig säger det att skalan är anpassad för svarv.
Eller rundmatningsbord.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan.
Kan denna vara till någon hjälp?
//Jerry
 

Bilagor

  • miniwiz(blackbox)_6.pdf
    4 MB · Visningar: 80
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Ännu ett bevis att HBK är värt mycket mer än medlemsavgiften.

Skall se om jag lyckas med denna manual att programera den.
Och jag har letat på nätet, men det var några år sedan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har inte hunnit med att programera min DRO utan jag har jobbat med husbilen finjustering av det elektriska.
Kupéfläkten fungerade i stort sett inte alls hur jag än kopplade och mätte dom fyra kablarna som kom ut ifrån fläktboxen så blev det bara en svag hastighet.
Det var bara att plocka ut fläkten och undersöka hur den fungerar.
Det visade sig att det satt en ny motor som inte var original utan slarvigt ditsatt med några popnitar.
Den hade en enpolig Dc motor och en kontrollenhet som styr hastighetan av motorn. Enheten består av fyra hastigheter medans bilens strömställare bara har tre lägen. Bara att strunta i den lägsta hastigheten. Motorn var kopplad så att jorden kom ifrån tvåans hastighet och full. detta innebar att den bara gick på halva styrkan dessutom baklänges. Nu sprutar det ut mängder med luft, men det går inte att stänga av värmen. Bara att följa wiren och den slutade helt bar. Letade en bra stund efter en venti att sätta fast den, men hittade ingen. Nästa steg var att följa värmeslangarna samma sak här ingen ventil. Istället hittde jag ett 10 Cm långt kopparrör. troligtvis har det suttit en ventil här. varför såg jag inte detta INNAN jag gjorde instrumentpanelen. Då hade det varit enklare att sätta dit en elektrisk ventil och en termostat. Nu är det uppfräst för en mekanisk reglering. En WV buss på skroten borde ha denna ventil.

Oljetrycket visar 9Kg ? låter som Ca 2 kg för mycket är det någon Wiz som vet? Dessuton så förblir oljetryckslampan släkct ca 1 minut efter att motorn har stängts av. kan det vara riktigt att trycket blir kvar så länge. Det är kanske fel på tryckgivaren.
 

Bilagor

  • CIMG0073.JPG
    CIMG0073.JPG
    1 MB · Visningar: 6
  • CIMG0074.JPG
    CIMG0074.JPG
    1 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej igen.
Jag skall erkänna att jag inte känner till något om MAN, men ett rikvärde på oljetrycket för äldre SCANIA-motorer ligger på 450 - 600 kPa vid 2000 rpm.
9 kg låter på tok för mycket om det stämmer.
I så fall har reduceringsventilen hängt sig. Den brukar sitta på eller i närheten av oljepumpen. Jag har aldrig varit med om att den hängt sig i stängt läge, däremot i öppet när det kommit skit i den.
Som du säger, kolla oljetrycksgivaren först. I en del sitter ett menbran som kan läcka så man får konstiga värden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I det här fallet så är det så att instrumenten är ifrån en DAF buss och givarna är original MAN. Så det är inte kompabilt med varandra. Oljetryckslampan kan det innte vara någon skillnad på.
Jag sätter en resistor och justerar värdet till 6 kg ???. Har inte möjlighet att mäta men spelar eg ingen roll. Det konstiga är oljetryckslampan som tar sin tid att tändas efter att motorn är avslagen.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan, det kan ju vara givaren som kärvar och och inte tänder lampan.
Men varför leva i osäkerhet, byt ut givaren mot en slangnippel med en bit slang på, så kan du tillfälligt använda en enkel manometer för pneumatik, och då får du svar, både vad oljetrycket ligger på och om det verkligen ligger kvar som lampan visar.
Om det är en rätt liten gänga i givaren så brukar det vara en konisk 1/8'' NPT gänga, för den är vanligast som givar gänga.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Trycket kan vara högt vid kall motor, beroende på hur tjock oljan är. Eller vilken kvalitet oljan har. Att oljetrycket hänger kvar länge ska du ta för att motorn är i ett bra skick. (Jag läste om en Finsk åkare som ägde en mindre MAN lastbil som kört 1.000000km utan några reparationer i motorn.)
Jag tycker att du ska ta reda på vilket oljetryck du ska ha. Så att du inte förstör motorn. Jag letar, hittar jag något så återkommer jag.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har idag startade ja motorn och justerade mätaren till 7 kg.
Efter att ha kört den i en halvtimme så sjönk trycket till Ca 5 kg. Efter att ha kopplat mätaren original igen så verkar det som att allt stämmer.
Jag startade efter ca 2 timmar igen och då gick mätaren upp till strax under 8 kg. När oljan var varm så tändes oljelampan fortare. skall köpa helsyntetisk olja och ett nytt oljefilter så kan man känna sig lugnare.

Pasagerarstolen har jag gjort ett nytt och högre underrede till så att den kommer upp i samma höjd som förarstolen. det blir ett fint utrymme under för ett värdefack eller något liknandde.
Har också börjat med att designa en cruisecontrol med en gammal 24v motor som jag har liggande. Kanske är enklare att köpa en, men ingen här i byn har lyckats få tag i någon. och dom här aparaterna är inte så kompliserade.
 

Bilagor

  • CIMG0944.JPG
    CIMG0944.JPG
    899,8 KB · Visningar: 4

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan,
Jag hade nog passat mig väldigt noga för att själv tillverka en farthållare. De som sitter original är mycket mer komplicerade än man först tror.
Förutom att de deaktiveras av kopplings- och bromspedaler har de t ex en deccalerationsfunktion inbyggd som slår ifrån aktivatorn om hastigheten minskar för snabbt. Detta för att undvika att fasthållaren ger gas om man t ex kör av vägen.
Dessutom skall det inte gå att aktivera farthållare under en viss hastighet, oftast runt 50 km/tim, samt helst ha en reset-funktion mm.
Jag hade köpt en tillbehörs farthållare och modifierat denna eller tagit nånon från en skrotad bil.
Farthållare på gamla Volvo 740 jobbar med en vacuumklocka som drar i en wire. En liten vacuumpump med inbyggd reglerventil reglerar vacuumklockan.
En dylik bör gå att lätt anpassa till din motor.
Jag har nog ett kopplingsschema för en sådan om du är intresserad.
Ha det bra.
Jerry
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan Jag tror inte du behöver byta till helsyntetisk olja då den är mer anpassad till vårt nordiska klimat. Har du sedan en turbo så kan det innebära att oljerester lossnar och täpper till oljekanaler, med skjuten turbo som resultat. I natt var här i Stockholms området -24 grader. NO MOSCITOS.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det var här mitt problem uppsod med en vacumbälg. Jag har ju tryckluftsbroms och en dieselmotor. Jag tänke mig att ha en elmotor med en fjäder som drar tillbaka motorn när strömmen slår av. Samma effekt som en Vacumbälg.
styrelektroniken är då anurlunda. Elektroniken skall då anpassas till motorn istället för bälgen. Säkerhetsfunktionerna känner jag väl till hur dom fungerar.
Mina planer är att göra den lite tuffare som att anpassa hastigheten till framförvarande bil.
Problemet är att sådana här saker tar mycket längre tid än vad man tänker sig.
Jag skall leta på nätet och se om det inte finns färdiga universalkit till lastbilar.
Det blir då snyggare med knapparna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Förarkabinen börjar nu att se bättre ut. Det roliga börjar med att dekorera och tillverka lister. Elinstalationen är som gott sett slut fattas bara cruisecontrollen.
Fast jag har blivit avrådd ifrån att bygga den själv så har jag börjat i alla fall.
Vad jag retar mig på dom andra bilarna jag har är att när man närmar sigg ett fordon så sänker inte kontrollen hastigheten. Detta vill jag att den skall göra så därför har jag börjat med att bygga en radar som mäter avståndet till framförvarande bil till Ca 3-4 sekunder. avståndet måste vara i sekunder beroende på hastigheten. Radaren består av en gunn diod som ligger på 9-12 Ghz Ghz. Av en liknande typ som fanns förr till automatiska dörröppnare.
Just denna som jag har här är en rysk typ som jag använde till analog Tv mellan studio och sändare. Har länge funderat vad man skall göra med allt gammalt analogt material som ingen vill ha idag.
 

Bilagor

  • CIMG0950.JPG
    CIMG0950.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • CIMG0948.JPG
    CIMG0948.JPG
    1 MB · Visningar: 11
Toppen