• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

...jepp, men verkar vara enda sättet. :twitcy:


Du verkar bo vid sjöar som har fisk du :yes: Välkommen till Ruotsi o prova våra, hjärtligt välkommen. ;)
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Jag bor i Åbo skärgård, så sjön är ganska stor..:D

Är annars ganska dålig/lat fiskare, men brukar slänga i några nät
på våren och hösten.

/Göran_K
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Tänker här avleda uppmärksamheten på alla stora fiskefångster men kommer tyvärr nämna två företagsnamn vilket kanske är emot reglerna men jag chansar mina kollegor får väl radera. Jo till saken, eftersom jag bor i Vargön så hade vi för några år tillbaka i tiden en järnhandel med en stor fiskeavdelning som var känd över halva Sverige den försvann med affärens upphörade efter några turer. En ny sport och fritidsaffär öppnades i Vargön av tidigare föreståndare av fiske avdelningen, men dock inga fiskeutrustningar p.g.a. något avtal. Affären flyttades efter en brand till Vänersborg och jag har glömt att den existerade, jag har inte tyckt att namnet har varit tilltalande den heter "SNÄJK" med en stor gädda och en ål på reklamen, men i dag besökte jag dem i hopp att de skulle ha de där röda kulorna som alla andra får fisk på, jag kom in i affären och fick en mindre "skock" jag har aldig sett något liknande i mängd med fiskegrejer. Gamla järnhandeln var en smutt i förhållande till detta jag hittade stället med "Bajt" men där blev det genast svårt att välja bland alla färger och nyanser. Nåväl på väg ut hittade jag de där ringklockorna man har på spöt vad jag nu har för nytta av dem? men sen råkade jag slänga blicken på alla metspön och där var ett 10 meters för 299:- och jag som såg att Hobbex sålde ett 16 meters för 99 900:- jo det är sant det blir ju 6 243:-/metern och detta blir ju 2:99/ Metern vikten var 1.4 kg och 16 metarn var 1.3 kg så det var bara längden och val av material som skiljer, jag har inte glömt farbrorn som stod vid sidan av mig på fisketävlingen i Åmål förra året och tog fram 10 metarn och tog en brax på 3kg utanför våran räckvidd, men i år skall han få se. Ja jag blev förvånad att denna affär har legat där 7 km från mig med alla fiske grejer utan min vetskap. Jag tror de finns på internet. Om de är billiga vet jag ej men tänk alla onödiga fiskegrejer man kan köpa.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Hallå-Hallå -hallå , det ekar av tomhet i etern PEKKA !!!!!!.
Här sitter man och väntar och väntar, men inte en enda liten rad om den stora begivenheten i fax sjön i helgen ????.
Nu undrar nog många med mig, HUR FAN GICK DET, blev de nån andra vers eller.

Ps, är du ledsen för att du inte fick fisk, så hör av dig, vi allihop skriver några tröstande ord, så blir det nog bättre framöver?.

Många Hälsningar från din FISKEBRODER Hasse.:wink:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Tjae...lessen o lessen, börjar bli van nu...men måtte vara fel på mina fiskeprylar har jag kommit fram till. :cool:

Det enda glädjeämnet förutom vädret o gott sällskap, var när en tös som satt i rullstol borta vid handikappbryggan fick ett påslag av båge, o det glädjetjut hon la ann kunde väckt de döda.
Tyvärr hann jag inte fram med kameran, satt o nicka till på andra sidan.

....så jag får bifoga denna ram ytterliggare en gång (för mört räknas väl inte in som fisk ?)

Men bilen ska packas idag o färden mot Blekinge o Skåne påbörjas på fredag...o då tamigattan ska det bli något inom ramen också ! :yes:

ingenbild.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Jag har besökt Hunnebostrands hamn och parkerat på bryggkanten vi var 12 bilar. Kl: 20:52 såg jag att vattnet fick ett solnedgångsskimmer jag kände att det fanns något under ytan, jag hade kastspöt riggat med en "häckla" ca 5 krok . Jag kastade ut och fick ca 5 blixtsnabba snäpp i reven, vevade och vevade när jag lyfter upp över den höga kajkanten ramlar 2 av, två kast till och sammanlagt har jag 6 cigarrstora makrill ja d.v.s. jättecigarrer. Sen hade de som ramlat av berättat för de andra att om de hugger på den "häcklan" inte har chans att komma tillbaka till friheten. Sänder här med bildbevis.

makrill.jpg
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: GRATTIS Nisse, jag ser att vi har med storfiskare att göra i klubben,så ska dom tas.
Om man ska säga något positivt om fiskare så är det att det finns inget handikapp,vad det gäller rullstolsburen eller inte, med tanke på vad Pecka fick uppleva vid Faxsjön.
Pecka som du vet måste man ha den rätta inställningen till fisket, NU J-ÄVLAR ska dom upp, sen går det inte att nicka till, och ska vi snacka prylar så är det inte en Matrealsport heller .
Jag börjar bli lite orolig när jag läser om att dra not för att få fisk.
Nä det finns bara en lösning på problemet ta Anette och kom till NÄS så får vi ordna en grundlig genomgång på ditt problem.
Ps kan medela att vi var i Eksjö i måndags och tog en båge på 2 kilo i SM gölen liksom.

DS. gråt inte det blir bättre tro mig.;)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Nisse....Grattis ! ..o lyfter på min nyinköpta f-kepa, ser att det blir du som får röka firren på midsommar. :yes:


Hasse min broder...tackar för din support i sorgens tid, får ta o tuffa till mig o lära mig många fler svärord, mod i barm o stålblick är det som gäller framledes.

Självklart kommer vi till Näs, frågan är bara när. Vi drar ju på en 3-veckors turne imorgon. Ska byta ut regnbågstacklet o rigga för abborre o gädda, kanske lite makrill-häckla också.



Ha det bäst o hälsa Marianne !
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjena Pecka .
För kännedom vill jag bara tala om att jag var ute på sjön med Plåtis och hans bror, efter ett par timmar kunde jag sammanfatta fisket så här: jag fick 1 gädda och 8 abborar , Plåtis fick 2 abborrar, Janne hans bror fick NADA =0
Sen var det där med kamera för dockumentation jag har fortfarande NADA , kamera så du får ta mig på mitt ord.

Tjinge Ling.;)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Men det vet du Hasse, tror alltid på dig i alla situationer....förutom när det gäller fiskefångster, då är det bara fotodokumentation som gäller ! Finns inga gräddfiler här, sorry ! :p

Fisket har väl gått sådär, mest tång i havet o i Lindwallska sjön fanns det bara mygg o knort.

Vi har börjat lungt, ökar undan för undan med att vara på topp i midsommar ! ;)

Har föresten fixat en 1: rökare till midsommar( han heter Nisse), så då kan vi hiva upp så mycket vi orkar utan o behöva vara oroliga för o söla ned finkostymen. :twitcy:


Vi syns...o du, skaffa kamera nu ! :yes:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Vad är det för ett "rökte" jag kan bara röka cigarrstora makrillar, men på midsommar får jag göra ett undantag. Får väl dela upp mina fiskar i små bitar och köra många gånger, sen kan jag ta resterande fångade fiskar i en laddning.
 
F

F.d. 4575

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Frågan är om vi inte plockar upp öring till alla som är med på Hörrödsträffen, hoppas dom har nypotatis med sig
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjena boys, Jag har en undran? Det har med att ( FÅ ) fisk att göra, den inbördes tävlingen mellan Marianne och mig har slutat i remi, för inte i hela världen kan det räknas som en fångst att få fisk av en annan fiskare för att man är kvinna,och sen säga att man har fått fisk, händelsen utspelades i helgen när vi var ute och fiskade med ett par kompisar Bernt & Bettan .
Marianne gick och löste ett fiskekort på kvällen för att fiska Regnbåge, väl vid sjön kom hon i samspråk med en manlig fiskare som gav henne 3 st regnbågar som han tagit upp, själv landade hon ingen fisk, men påstog senare på kvällen att HON har fått FISK?
BRÖDER HJÄLP mig så vi kan gå vidare i den inbördes tävlingen.
PS, jag vill ha slut på den här KÄRRINGHISTORIEN, (fniss).:wink:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Inte för att jag är en dålig förlorare, men jag vill bara tillägga att jag tappade två Bågar , men fick upp två pyttesmå abborrar bara så jag slapp att åka hem med det fula namnet, så det så.
;) ;) :twitcy:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hasse P du får nog ge dig.
Marianne hade ju "fått fisk" Spelar ingen roll hur, tycker jag.
Hälsningar från en som inte brukar få något heller.

Ha de
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Nä nu måste jag gå in och förtydliga lite, en förkylning den FÅR du ovsett du vill eller inte, MEN FISK den förtjänar man att få på kroken efter att man använt sina kunskaper för att fånga dom. I en inbördes tävlan lär det gämställas som Dopamin eller steroider att emotaga ej egenfångad fisk, och sen till råga på allt säga att man leder på antal fådd fisk.
Nä nu åker snart Laxnätet fram sen kan vi räkna och sumera hur mycke men har fått,
Jag kan även tala om för er att kompisen Bernta som var med och fiskade vid samma sjö han FICK upp två regnbågar som hade krok och rev i sig som någon annan fiskare hade tappat pga att reven hade gått av, är det INTE hans förtjänst av fångsten eller är det den som har klantat sig med drillningen av dom två fiskarna som tillgodoräknas fångsten??? vem nu det kan vara.
:swoon: :rolleyes: :D :confused:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

OK
Du får rätt Hasse
Klart man ska fiska upp den själv om det ska räknas
Ville bara skoja lite.

Skitfiske på er
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Förstår väl jag med Kingen, det ska ju vara lite skoj på sidorna så vi får oss ett gott skratt i bland, nä nu måste jag sluta för färd mot Skåne och ett glatt midsommarfirande med våra goa glada klubbkamrater, så till dig Kingen och alla andra , en riktigt God och trevlig midsommar.

Hälsar Hasse & Marianne.;)
 
Toppen