• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

F

F.d. 9519

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hur kraftig lina bör man ha?
Hittar inte storleken på det på hemsidan.
Den lina som nu finns på spöet är förmodligen för svag.
Våra fisketurer har varit i Fjällvärlden så det är lite skillnad på Havsöring och Fjällöring. :)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Linan bör vara O,35-0,40...gärna spunnen/flätad, då kan man också gå ner i dimension.
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Vi har spunnen/flätad på våra linor..
Men på hemsidan står det att du inte får använda: Stum-flätlinor ej tillåtna
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Nejdå....häng på en nylonlina o prova vetja, annars kan du göra som jag gjorde vid Mörrumsån förra året, fotade...var trevligt det med o se alla dessa entusiasster i alla olika pooler. :D
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Ska prova med det.
Då man en gång åker ner och får chans att fiska havsöring så nog måste man prova.. :)
Det är inte ofta vi campar vid kusten.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Jag håller med Pecka tuta och kör med den utrustning du har Ylvis, har du inte förmågan att snacka upp fisken då får det bli med en nylånlina och spö, men du försök med det föregående och återkom med en utförlig rapport. Det kan ju hända att du besitter en kunskap du inte trott dig haft?

SKITFISKE PÅ DIG.:D
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

:)
Tänk om man kunde snacka upp fisken.
Var i Jorm och fiskade en Påskhelg och fick på en stor firre som tyvärr var för stor för hålet..den fick leva ett tag till.
Lärde mig av det så det blev en större isborr.

Jag kommer med en rapport då vi kommit hem.:)
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

IMGP0878.JPG
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Vill bara medela att ett rykte har nått mig om att Postis/Nisse har fått böj på sitt spö vid Kinnekulle/Stenbrottet häromdagen. Att det t.o.m böjde till 7ggr inom en 3-tim period (undras vad de har för regelverk där ?:cool: )...nåväl, jag får be o gratulera Nisse för jag vet att han kämpat länge för detta.

Det sägs att Kingen också var där vid samma tillfälle, ska bli intressant o höra hans fiskerapport...men han kanske hade fullt upp o fota Nisses bravader så tiden inte räckte till för eget fiske ? :twitcy:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjenixen govänner, Nu är premiärturen avklarad med Adriatiken, vi tog oss en tur till Öland där vi kryssade fram lite kors och tvärs över ön. Efter en övernattning i Burums fiskeläge åkte vi upp till Byxelkroks hamn på morgonkvisten där spöt åkte fram, det var ett par grabbar som stog längst ute på piren och fiskade när vi kom och jag kikade intensivt efter några fångster på kajkanten, jag hade hoppats att få se en laxöring men ikke. det vart inget för mig heller, så efter ett antal mil senare så hamnade vi i söndags i Hultsfred för fiske i djupsjön efter regnbåge, söndagen gav inget, så vi fortsatte på på måndagsmorgonen dagen blev jättefin med sol och värme trots blåsten, fram på eftermiddagen tog vi fram en engångsgrill och grillade korv, när korven nästan var färdig hörde jag en bil som kom på gusvägen, och med ett dovt brak tysnade den, vi gick upp på vägen och tittade 50 meter bort och där satt en ung tjej i diket med en bil totalkvaddad, vi sprang dit för att kontrolera hur det hade gått, efter att larmat 112, kunde vi ta hand om flickan som hade haft änglavakt som klarat sig för bilen var bara skrot, Ambulans och Räddningstjänst anlände, och vi återgick något skakiga till att fiska men det ville sig inte. Vi fick åka hem med det fula namnet F-F.
PS. Skam den som ger sig, i eftermiddag bär det av till Tyrislöt i st:Anna Skärgård för fiske efter Strömming.

DS. Nystekt strömming och Potatismos, Vad säger ni om det?.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Ok, Hasse P!
Jaså ni var här i krokarna?
Det var ju synd att fisket var dåligt.
Jag har då legat sjuk i flunsa eller vad det är med 40 graders feber sedan förra fredagen så mej kunde du inte stöta på varken vid Djupsjön eller någon annanstans. Jo här hemma på gatan förståss har jag rört mig men det är först nu senaste 2 dagarna. Har man en liten jycke så måste man ju ut ibland trots att man inte vill.

Bilskrammlet ja, det läste jag om i tidningen, det var väl en röd bil vill jag minnas, det var en bild på en som låg uppochner i diket. Vilken tur hon hade i dubbel bemärkelse när det hände så nära er att ni kunde assistera lite. Hon ville kanske inte ha nån korv va?
Kör sällan den vägen mellan köpingen och St Hammarsjön så jag minns inte om det är grusväg eller oljegrus.

Jag blir lite avis på dej när du snackar om strömming, nystekt "sotare" med potatismos och lingon, finns inget godare.

Om jag känner mig stark nog i helgen så kanske vi också gör ett försök fast det blir ner mot O-hamn i så fall. Är ledig denna helgen och båtklubben har sjösättning i Figeholm och där ska vi vara på lördag men blir tid över på söndag em så tror jag att vi försöker oss på strömming då.

Skitfiske!
;)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjena Loomis, Raap! ursäkta men man blir lite däst av potatismoset,eller om det är av strömmingen jag vet inte men gott var det, strömming och potatismos kan jag äta tills jag blir hungrig. Olyckan fick ju ett bra slut tack och låv. Vi var som sagt var ute i skärgården och ryckte strömmingen och det första jag gjorde när vi kom hem var att steka upp ett halvkilo i SMÖR och gjorde eget potatismos med SMÖR i , mums mums.
fisket fortsätter här hemma i yxningen i veckan med Abborre så vi får se om fångsten blir givande?

Ha ett bra fiske på er alla.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Fjäll fjäll fjäll, tom i öronen hade jag fjäll när vi kom hem i går kväll.
Massor med strömming i Oskarshamns hamn. Vi hade en 10-liters hink nästan halv med strömming med oss hem.
Vi stog på kajen mitt inne i stan, se husbilsplatser.
Rensade och stekte ett 30-tal direkt vid hemskomsten och slukade dom på stående fot.
Då la sig frugan sig i det hela och kom med skorpmjöl och grejor så det blev minst 10 till och dom smakade ändå bättre.
Ska rensa resten idag och sen blir det potatismos och strömming till middag. Färsk persilja har jag i växthuset.
Mums!
:yes:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Strömming o strömming...akvariefisk eller ?....nej makrill o torsk ska de va, skoja bara grabbar. Roligt att ni fått fart på er själva, själv går det på halvfart här...kämpar hårt med o göra mig än mer fattig än vad jag är = inköp av div fantastiska super duper tillbehör typ, never komma hem tomhänt från sjön längre.

Annars har jag inspekterat (o godkänt) lite nya fiskeplatser när ni mot förmodan skulle ha tid o komma o hälsa på en fiskebroder från den vackra sidan utav riket. :p
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Mot förmodan, här har du en fiskebroder som kommer som ett skott när en broder kallar på en utmaning, nämn tid,plats,och saken är klar.
Men jag vill inte stå, och torka tårar på dig efter avslutat förverv av fisketuren,(fniss)
Vi skall åka åt ert håll den 16/5 och kryssa runt lite så pass upp det kan bli en granskning av redskapen du har inköpt.

Hälsa till Annette och ha det bra skälv Pecka.:wink:
 
Toppen