• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ZTL zoner och Green zone.eu

Peeriskåpet

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
32983
Medlemskap
2025
Dileman med miljösoner i Italien och Green- Zon. App

ZTL zoner fins i över 800 städer i italien och böterna varierar från 80 -150€, och det vil man ju inte utsättas för.
Apple maps klarar att informera om du kommer att passera en ZTL zon, men den klarar inte alltid att omdirigera dig. Man får vara observant så att din rut inte går rakt i zonen.
Denna bilden visar tydligt att med euro2 eller lägre får du inte köra in. Bör man kanske veta redan när man planerar resan. Ruten kan ju gå via flera städer med ZTL utan att man blir observant på det.
IMG_0937.webp

Var medveten om din euro miljöklass på fordonet. Det fins områden som inte godkänner euro 4 och lägre ej heller det man kallar retro fit.

Skyltningen är inte alltid logiskt placerad och det är inte alltid bra möjligheter att vända innan man har passerat skylten eller för dän delen kameran.
Det fins ett par andra skyltar, en med 4 olika färger, representerande olika lokala begränsningar.
IMG_0931.webp

Bifogar svar från Green-zones.eu, där fins en länk till alla ZTL zoner i italien. Hur uppdaterad den är har jag ingen vetskap om.
Hello Peer,

We are working hard to integrate the over 800 environmental zones from Italy into the app. Unfortunately, this requires major technical modifications to the app so that everything continues to run smoothly and well for our customers. We hope to finish it this year.
We currently only offer Italy zone information via our website:

Italy

---
Mit freundlichen Grüßen / best regards

Frau Rosalie Bauer
Key Account Managerin

Det är ett allternativ, som i slutände också kan medföra böter.

Nä! Miljözoner är bra.
Dom måste bara se till att information och skyltning är förståbar.
Är i Parma, skyltar står i utfarten i rondellen, texten så liten att det inte går att läsa från förarplatsen. Pga trafiksituationen är det bara att fortsätta.

Jag ska ner till Skurup idag, vet toker om det finns nån miljözon där som jag måste se upp med?
Ps i Italien kan det finnas zoner där endast boende får köra in i. Toker..I vissa områden ligger det ett svart sotlager...det finns nämligen en väldigt väldigt tät trafik...så det handlar ofta om att kunna få ren luft att andas...för de boende. ( utan att behöva gå omkring med mask).

Till skåpper... ja, du bör se upp...det är lätt att ledas in i fel områden.... och se också upp med det jag skrev...områden som behöver särskilt tillstånd..dvs för boende....men ibland kan t ex små transport bilar få köra om de ska hämta eller leverera..så det går inte att lita på att följa andra... Ps och sitter nog för det mesta kameror...så du kommer knappast undan...Ps men vilka som får böter..ja det funkar inte som i fantastiska Sverige ! Det kan variera...men som utländsk bil... så ! I Italien går det nämligen att se på nummerskylt varifrån en bil kommer! Och det tycks påverka risken för böter!

Jag ska ner till Skurup idag, vet toker om det finns nån miljözon där som jag måste se upp med?
Alltså..., ärligt talat Toyota. Vill du veta något om miljözoner runt Skurup, är kanske inte toker den vassaste kniven i lådan. :applaus: Vi har ett 50 tal medlemmar med Skurupsanknytning. Blaser 338 i spetsen! Sen tror jag det är ganska riskfritt i de trakterna.

Jag lyckades ta mig igenom centrum och tillbaks igen... funkade utmärkt enligt tokers förslag... skruvade bort skylten när jag körde in i Skurup och satte tillbaks den när jag lämnade...det var ingen som märkte nåt eller klagade..
Vasssssaste kniven i låddan... nej, men det de har har de här i Lissabon!

Jag lyckades ta mig igenom centrum och tillbaks igen... funkade utmärkt enligt tokers förslag... skruvade bort skylten när jag körde in i Skurup och satte tillbaks den när jag lämnade...det var ingen som märkte nåt eller klagade..
Vasssssaste kniven i låddan... nej, men det de har har de här i Lissabon!
Anar en viss ironi....

Jag känner en som hade rullgardin på regskylten på sin motorcykel. I början på 60 talet. Den drog han för ibland. Om det funkade vet jag inte men det är sant.

Alltså..., ärligt talat Toyota. Vill du veta något om miljözoner runt Skurup, är kanske inte toker den vassaste kniven i lådan. :applaus: Vi har ett 50 tal medlemmar med Skurupsanknytning. Blaser 338 i spetsen! Sen tror jag det är ganska riskfritt i de trakterna.
Om man letar efter vassa knivar så bör man passa på i Tyskland... I trakterna kring Solingen. Man är helt fel ute om man letar i Skurup, Trelleborg eller Vellinge! Nåja, i Vellinge kan det ev finnas nån enstaka... men de börjar bli gamla..o är nog inte så vassa längre som de har varit! Nej, passa på i Solingen...där finns det vassa knivar..

Om man letar efter vassa knivar så bör man passa på i Tyskland... I trakterna kring Solingen. Man är helt fel ute om man letar i Skurup, Trelleborg eller Vellinge! Nåja, i Vellinge kan det ev finnas nån enstaka... men de börjar bli gamla..o är nog inte så vassa längre som de har varit! Nej, passa på i Solingen...där finns det vassa knivar..

Nu är vi väl väldans OT! :D Tack för tipset men våra 5 Globalknivar är drygt 30 år, slipas regelbundet och har aldrig varit vassare! :cool::bye:

Ibland har jag jävligt svårt att ta dig på allvar! :cool:
det heter civil olydnad
jag är så trött på alla dessa regler som trycks ner i halsen på os
vi får snart inte göra nånting. vi kommer närmare o närmare diktatur
se bara hur det går i usa för tiden
o alla bara bockar sej ner o visar r---- o låter sej bli kn------
husbilen är satt tillsalu så nu blir ni av med mej

Hmm... "alla dessa regler" är i det här fallet åtgärder som skall minska antalet onödiga förtida dödsfall pga av förorenad luft i städer. Att förkasta sådana åtgärder är inte civil olydnad utan något helt annat som jag inte vill skriva här.

det heter civil olydnad
jag är så trött på alla dessa regler som trycks ner i halsen på os
vi får snart inte göra nånting. vi kommer närmare o närmare diktatur
se bara hur det går i usa för tiden
o alla bara bockar sej ner o visar r---- o låter sej bli kn------
husbilen är satt tillsalu så nu blir ni av med mej
Vi är olika toker. Visst finns det regler. Det finns också lagstiftning och det finns grundlagar. Men de är i grunden till för att förenkla vårt umgänge och vår demokrati. Alla regler passar inte alla, men det finns ändå alltid en grund för dem. Jag vill att du ska må bra och du vill att jag ska må bra. Det gäller inte bara dig och mig, det gäller hela landet, det gäller hela Europa och ytterst gäller det hela världen. Då kan inte var och en av oss skapa sina regler. Då blir det fullständig anarki. Vi har ett antal autonoma grupper i samhället, små men livsfarliga, jag tror inte du vill tillhöra någon av dem. Du lever i en av världens mest toleranta demokratier. Enligt mig stundtals för tolerant! Så lyft blicken och njut av din frihet, för den finns där!

Ps i Italien kan det finnas zoner där endast boende får köra in i. Toker..I vissa områden ligger det ett svart sotlager...det finns nämligen en väldigt väldigt tät trafik...så det handlar ofta om att kunna få ren luft att andas...för de boende. ( utan att behöva gå omkring med mask).

Till skåpper... ja, du bör se upp...det är lätt att ledas in i fel områden.... och se också upp med det jag skrev...områden som behöver särskilt tillstånd..dvs för boende....men ibland kan t ex små transport bilar få köra om de ska hämta eller leverera..så det går inte att lita på att följa andra... Ps och sitter nog för det mesta kameror...så du kommer knappast undan...Ps men vilka som får böter..ja det funkar inte som i fantastiska Sverige ! Det kan variera...men som utländsk bil... så ! I Italien går det nämligen att se på nummerskylt varifrån en bil kommer! Och det tycks påverka risken för böter!
personliga påhopp om knivar visar ju verkligen vilken nivå ni ligger på
nu har jag inte tid att sitta här längre, nu ska jag ut o skruva bort skylten o köra till köpenhamn
over and out forever

Vi är olika toker. Visst finns det regler. Det finns också lagstiftning och det finns grundlagar. Men de är i grunden till för att förenkla vårt umgänge och vår demokrati. Alla regler passar inte alla, men det finns ändå alltid en grund för dem. Jag vill att du ska må bra och du vill att jag ska må bra. Det gäller inte bara dig och mig, det gäller hela landet, det gäller hela Europa och ytterst gäller det hela världen. Då kan inte var och en av oss skapa sina regler. Då blir det fullständig anarki. Vi har ett antal autonoma grupper i samhället, små men livsfarliga, jag tror inte du vill tillhöra någon av dem. Du lever i en av världens mest toleranta demokratier. Enligt mig stundtals för tolerant! Så lyft blicken och njut av din frihet, för den finns där!
Ett citat om demokrati dök upp i mitt huvud och efter en AI-dialog framkom följande, som stämmer med hur jag tror att citatet var:

"Demokrati är den sämsta regeringsformen, bortsett från alla de andra former som har prövats då och då."
Detta berömda citat tillskrivs ofta Winston Churchill. Han uttalade det i ett tal i det brittiska underhuset den 11 november 1947.
Citatet sammanfattar en pragmatisk syn på demokratin: Den har många brister, men historien har visat att alternativen (som diktatur, oligarki eller totalitära system) är ännu sämre.

Nä! Miljözoner är bra.
Dom måste bara se till att information och skyltning är förståbar.
Är i Parma, skyltar står i utfarten i rondellen, texten så liten att det inte går att läsa från förarplatsen. Pga trafiksituationen är det bara att fortsätta.
Var ute för detta i Odense för några år sedan. GPS:en gastade om att jag var på väg in i, eller att jag var i en miljözon. Ingen övrig information, inga skyltar, ingenting. Var bara att leta sig ut och så snabbt som möjligt ta oss till motorvägen och Odense slapp ha vår bil av 21 års modell i stan.

Samtidigt missade vi, i och för sig, Odense. :rolleyes:

Var ute för detta i Odense för några år sedan. GPS:en gastade om att jag var på väg in i, eller att jag var i en miljözon. Ingen övrig information, inga skyltar, ingenting. Var bara att leta sig ut och så snabbt som möjligt ta oss till motorvägen och Odense slapp ha vår bil av 21 års modell i stan.

Samtidigt missade vi, i och för sig, Odense. :rolleyes:
Det var otur då missade du Odense, du kan köra i miljözon med din bil.

Her kan du til en anden gang finde oplysninger om Miljøzoner i Danmark

Og på denne side (på engelsk) kan du se om din bil må køre i de 4 byer i Danmark der har miljøzoner, og du kan også registrere din bil her.

Jeg har prøvet reg. nr. på min husbil på en Ducato fra 2019 og den må gerne køre i zonerne i Danmark

Ett citat om demokrati dök upp i mitt huvud och efter en AI-dialog framkom följande, som stämmer med hur jag tror att citatet var:

"Demokrati är den sämsta regeringsformen, bortsett från alla de andra former som har prövats då och då."
Detta berömda citat tillskrivs ofta Winston Churchill. Han uttalade det i ett tal i det brittiska underhuset den 11 november 1947.
Citatet sammanfattar en pragmatisk syn på demokratin: Den har många brister, men historien har visat att alternativen (som diktatur, oligarki eller totalitära system) är ännu sämre.

Demokrati ansåg Aristoteles var det värsta "styrelseskick", förutom tyranni, som mänskligheten kommit på.
Men det var ju för ganska länge sedan (384 - 322 BC). så tankarna har funnits länge.

Tillbaka
Toppen