• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre dusch problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som många nog redan vet så är många produkter till en husbil/husvagn av mycket dålig kvalité.... Eller tom fel konstruerats..:eek:

Jag har tidigare skrivit om uteduschen, att den har bla ett rör av järn :eek: som sätter igen vattenflödet med tiden...se bild


Min har jag inte kunnat använda under en längre tid, så en dag monterade jag bort den och tänkte reparera den.

Men nu har själva ventilen/kranen satt sig. :msn_wall:

Jag har fyllt den med bla 5-56 för att se om det löser sig.... Men inte.. :eek:

Så jag lade den i saltsyra ett par dygn.... Men den sitter fortfarande som berget... :eek:

Så nu börjar jag fundera på att köpa en ny ventil (se bild).... Men jag vet inte om dessa ventiler är costumer made då jag aldrig tidigare stöt på denna typ.. Kanske någon här på hbk vet?

Och till de som tycker att jag skall köpa helt ny enhet.... Visst kan jag göra det... Men då har jag inte lärt mig så mycket.:yes::twitcy:;)
IMG_20221029_185852.jpg

IMG_20221029_185338_edit_1038586628706104.jpg

IMG_20221122_121216.jpg
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Det står att röret finns tillgängligt om tre veckor på Fritz Berger. kostar ca 250 kr med frakt.

Jag kan tillägga att min rörläggare böjde till ett 8 mm rör till mig. Jag fick några kopplingar och stödhylsor.Sen fick jag ta befintlig bussning med mutter till utloppet. Men kröken är så snäv så jag kunde inte få ihop det ändå. Där rök 100 kr i "kompispris".
Sannolikt är det enklare/klokare att köpa originaldel. Den ska ju vara komplett med allt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det står att röret finns tillgängligt om tre veckor på Fritz Berger. kostar ca 250 kr med frakt.

Jag kan tillägga att min rörläggare böjde till ett 8 mm rör till mig. Jag fick några kopplingar och stödhylsor.Sen fick jag ta befintlig bussning med mutter till utloppet. Men kröken är så snäv så jag kunde inte få ihop det ändå. Där rök 100 kr i "kompispris".
Sannolikt är det enklare/klokare att köpa originaldel. Den ska ju vara komplett med allt.
Det tänkte jag när jag såg priset, det är förmodligen vad delarna kostar att köpa ihop. :)
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Ser att det är rätt artikelnummer, rätt text och att länken kom från Reich så jag tror bestämt att det är rätt.
Jag har i beställt.

Mest på skoj. men här finns annan en länk med bild för den som kan språket.


Är det någon som kan översätta vore det spännande att få veta vad det står och pris. :)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har hittat bilder hos Dr. Google där man. Mkan se att der är koppar/mässing rör i stället för järn.
Så det Reich beskriver i inlägg #35 verkar stämma
Nu återstår att ta/få reda på var dessa går att få tag på.
Jag skulle aldrig lita på en sådan bild, om ingen förtydligande text finns...
Mitt böjda järnrör var chromat.. Tänk om detta rör på bilden är ett förgylld järnrör.. :eek::swoon:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det står att röret finns tillgängligt om tre veckor på Fritz Berger. kostar ca 250 kr med frakt.

Jag kan tillägga att min rörläggare böjde till ett 8 mm rör till mig. Jag fick några kopplingar och stödhylsor.Sen fick jag ta befintlig bussning med mutter till utloppet. Men kröken är så snäv så jag kunde inte få ihop det ändå. Där rök 100 kr i "kompispris".
Sannolikt är det enklare/klokare att köpa originaldel. Den ska ju vara komplett med allt.

Inkl. Frakt gäller bara i Tyskland och Österrike...
Antagligen kostar det lika mycket att skicka till Sverige som till Grekland... 14:50:-€ :eek::swoon:
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
I Inlägg #39 Skriver Reich själva att röret är i mässing.
Det litar jag på.
Jag har också beställt grejorna från Tyskland för, (se nedan i euro)
Blir ca 250 kr som jag skrev.

Subtotal:12,99 €
Shipping costs:9,50 €
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I Inlägg #39 Skriver Reich själva att röret är i mässing.
Det litar jag på.
Jag har också beställt grejorna från Tyskland för, (se nedan i euro)
Blir ca 250 kr som jag skrev.

Subtotal:12,99 €
Shipping costs:9,50 €
Okey.... Skall kolla vad det kostar ner hit till Grekland...
Annars står det såhär Om frakt till utlandet... Men ingen länk till tabellen..

LIEFERKOSTEN AUSLAND​

Tabelle Portokosten EU & nicht EU
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Nu verkar det som att rördelen i mässing finns att få i Sverige genom Kama också.
Fick nedanstående svar från dom.

Hej Peter.

Denna del ligger inte upplagt i vårt ordinarie reservdelssortiment men vi kan få hem från vår leverantör Reich
Rek pris ink moms 145:-
Beställes hos närmaste Kama återförsäljare.
 
Toppen