• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ytterligare en dieseltanksfråga

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Hej
Vår, för oss nya, Knaus sunliner 700 (2010 års modell) är 'svårtankad'. Pumpen slår av många gånger under en tankning så det blir liksom 5-8 liter, paus, 5-8 liter, paus, osv. Dessutom vet vi ju aldrig om pumpen slår ifrån för att det faktiskt är fullt i tanken eller bara trögt i röret. De 5-8 lirarna per gång minskar ju längre man tankar.
Har provat med alla möjliga vinklar och djup på påfyllningshandtaget utan större skillnad.
Killgissar på att avluftningen inte funkar som den ska. Killgissar eftersom jag inte hittar nån info på om det finns nån avluftning eller ej. Hittar inte heller nån info om/var/hur jag kommer åt tanken och ev avluftning.
Fiat med Alko AMC chassi som grund.
Tips/idéer mottas tacksamt
Anders

ekarna56

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hej
Vår, för oss nya, Knaus sunliner 700 (2010 års modell) är 'svårtankad'. Pumpen slår av många gånger under en tankning så det blir liksom 5-8 liter, paus, 5-8 liter, paus, osv. Dessutom vet vi ju aldrig om pumpen slår ifrån för att det faktiskt är fullt i tanken eller bara trögt i röret. De 5-8 lirarna per gång minskar ju längre man tankar.
Har provat med alla möjliga vinklar och djup på påfyllningshandtaget utan större skillnad.
Killgissar på att avluftningen inte funkar som den ska. Killgissar eftersom jag inte hittar nån info på om det finns nån avluftning eller ej. Hittar inte heller nån info om/var/hur jag kommer åt tanken och ev avluftning.
Fiat med Alko AMC chassi som grund.
Tips/idéer mottas tacksamt
Anders
Hej,
Vår Dethleffs Globetrotter årsmodell 2022 gör likadant. Byggd på Alko lågchassi.
Vet inte om det kan bero på olika tryck i pumparna.
Funkar jättebra på Preem i Åkersberga. Känns lite långt att åka o tanka varje gång när vi bor i Skurup.
Kenneth

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
MB Sprinter klarar av lastbilsläget på pumpen. Det gjorde inte Fiat-Kaben vi hade förut. Där fick jag ta det lugnt de sista 10-15 litrarna.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
detta är ett problem på många bilar, det rent för högt tryck i pumpen
lite krumelurer på soppa röret så hinner soppan inte rinna ner i tanken o då slår pumpen ifrån
har haft flera bilar vart jag fick stå o tanka på halv kraft

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om vi diskuterar helintegrerade bilar så har detta inte så mycket med chassietillverkaren att göra, eventuellt har husbilstillverkaren ändrat
påfyllningens läge, och därigenom skapat problemet. På vår helintegrerade måste jag rikta pipen bakåt i påfyllningshålet och dra ut den några centimeter, då går det att tanka på halvfart tills tanken är full.

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Om vi diskuterar helintegrerade bilar så har detta inte så mycket med chassietillverkaren att göra, eventuellt har husbilstillverkaren ändrat
påfyllningens läge, och därigenom skapat problemet. På vår helintegrerade måste jag rikta pipen bakåt i påfyllningshålet och dra ut den några centimeter, då går det att tanka på halvfart tills tanken är full.
Det är så som du skriver att man får hitta ett eget läge, jag har haft en bil, jag tror att det också var en helintintegrerad där det bara var ett läge som gällde. Körde man in handtaget helt så slog det bara av, men till slut fann man ett läge som fungerade, fördelen på den tiden att jag kom ihåg hur det skulle vara mellan tankningarna.

Toppen