• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ytbehandling på ny solpanel

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag lopp ut tidigt i morse för att mäta lite på min nya monokristallina solpanel (100w) och jämföra den med min över 10 år gamla polykristallina solpanel på 110 watt. Till min stora förvåning gav den gamla solpanelen mätbart mer ström än den nya. Jag reste en stege mot bilen och kollade på taket.

solp.jpg

Man kan se att vattnet stannar kvar på den nya panelen medan den gamla i stort sett är torr. Är det någon sorts ytbehandling på den nya panelen och hur får man bort den i så fall? Såpa?

Dessa stora vattenpölar på panelen - hindrar de möjligen funktionen och minskar effekten? Någon som känner till detta?

Jappe
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Ytbehandling på ny solpanel

Troligen oljerester på ytan efter produktion och skydd, kan ju även vara vax. Mina nya är likadana, Men det försvinner efter ett tag. Fördelen är att det är smuts avstötande, när du kör iväg så rinner vattnet bort. Medans de på dina gamla redan torkat in med smutsen kvar på panelen. Refraktionen som sker i vattnet har nog ingen större betydelse i detta fall..

/Freddy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ytbehandling på ny solpanel

Freddy - min välgörare i nöden - är du tillbaka i Sverigelandet? Det blev inte så mycket handlat i Mosel på grund av det usla vädret när jag var där. Jag har visserligen inga problem med bilen just nu men du kan väl komma och hälsa på ändå! :)

Att strömmen blev lägre från den nya cellen beror antagligen på regulatorn för 19 dollar inkl.frakt från Kina eller batteriets status. Ny regulator på väg för 100 $ (3000 spänn i Sverige). Förhoppningsvis fungerar den bättre!

Jappe
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Ytbehandling på ny solpanel

Jodå nu är jag i landet igen..

Jag har en del service att göra på bilen och solcellerna skall flyttas på taket samtidigt som jag skall byta alla tätningar (Sikaflex) på bilen. Så jag hör av mig när jag är klar med alla små jobb ;)

Jag har några regulatorer liggande om du hade behövt, men den från Kina är troligen bättre än mina gamla. Jag köpte en 40A MPPT regulator från Kina, Fungerar förträffligt.

/Freddy
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ytbehandling på ny solpanel

På släta solfångare för varmvatten så påstås det att reflexfritt glas ger ca 10% bättre verkningsgrad så det är ju möjligt att panelen kommer att ge mer när filmen från tillverkningen försvunnet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ytbehandling på ny solpanel

Mina solpaneler har alla varit knottriga, dvs små prismor i glaset som ökar effekten. Vattnet pärlar sig aldrig.
 
Toppen