• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ystad kommuns satsningar på oss med husbilar möter kritik

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

168E18D0-9727-480F-B330-F8B38173CB24.jpegDebatt: Fler husbilsplatser går ut över oss andra Ystadsbor​

Är rubriken på en insändare på Ystads Allehandas debattsida:

”Jag har inget emot turister eller husbilar, men vad har ni för planer för parkeringsplatser till vanliga bilar? Ni är väl medvetna om hur svårt det är med parkeringsplatser i centrala Ystad?
Husbilar kan väl inte ha förväntan på centrala parkeringar? Ordna med sådant utanför centrum istället. Där det finns bättre plats. Kanske i byarna i kommunen?”


Tyvärr en vanlig konflikt mellan fast boende och besökande turister. Det uppstår som amen i kyrkan, när orten blivit ett populärt besöksmål. Då vi besökare börjar upplevas mera som konkurrenter än berikande besökare, för de på orten som inte ser någon vinning med den ökande turismen i deras hemort.

Här har Husbilsklubben en uppgift, en utmaning att ta tag i.

Tommy
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Ja, jag har faktiskt blivit uppriktigt förvånad över hur mycket negativt jag hunnit läst och upplevt på den korta tid vi haft husbil, fast nästan än mer över hur sällan insändare, artiklar, förbud och beslut verkar bestridas, i synnerhet då de enligt min uppfattning ofta bygger på ensidigt och missvisande faktaunderlag. Skulle kommuner och regioner införa omfattande ankringsförbud och hänvisa till ett fåtal gästhamnar, då skulle det garanterat bli högljudda protester på barrikaderna med artiklar och insändare om hur viktigt båtlivet är för invånarna och den lokala näringen, men husbilslivet - tvärt emot husbilsförsäljningen - förefaller snarare nästan självmordsbenäget passivt?! :(
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025

Visa bilaga 215815Debatt: Fler husbilsplatser går ut över oss andra Ystadsbor​

Är rubriken på en insändare på Ystads Allehandas debattsida:

”Jag har inget emot turister eller husbilar, men vad har ni för planer för parkeringsplatser till vanliga bilar? Ni är väl medvetna om hur svårt det är med parkeringsplatser i centrala Ystad?
Husbilar kan väl inte ha förväntan på centrala parkeringar? Ordna med sådant utanför centrum istället. Där det finns bättre plats. Kanske i byarna i kommunen?”


Tyvärr en vanlig konflikt mellan fast boende och besökande turister. Det uppstår som amen i kyrkan, när orten blivit ett populärt besöksmål. Då vi besökare börjar upplevas mera som konkurrenter än berikande besökare, för de på orten som inte ser någon vinning med den ökande turismen i deras hemort.

Här har Husbilsklubben en uppgift, en utmaning att ta tag i.

Tommy
Jag förstår debatten, varför skall invånarna subventioner husbilsåkandet om det är en stor brist på parkeringsplatser så att folk har svårt att hitta parkeringar när de skall jobba eller handla i sin egen stad?

Det går ju att också att tillämpa marknadsekonomi, att sätta avgiften på parkerings- och ställplatserna så att platserna räcker till alla som är villiga att betala.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Då blir det bara diskussioner om att dom enda som har råd att parkera är dom redan rika.
Då lär vi få läsa : Ensamstående Stina 32 med fyra barn har inte råd att parkera för att kunna handla mat.

Gnäll och avundsjuka är starka krafter som har kommit för att stanna. Man får försöka manövrera runt dom så gott man kan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Detta kommer bara bli värre och värre , en kommun jag ofta besöker har en parkeringsnorm på nybygge i centrum en 5 km cirkel med krav på NOLL
parkeringar. Boende i dessa lägenheter skall alltså hyra parkering någonstans eller kriga runt och leta på gatorna.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Detta kommer bara bli värre och värre , en kommun jag ofta besöker har en parkeringsnorm på nybygge i centrum en 5 km cirkel med krav på NOLL
parkeringar. Boende i dessa lägenheter skall alltså hyra parkering någonstans eller kriga runt och leta på gatorna.
Undra på att centrumhandel dör och dessa stora öar av köpcentra, lika personliga som asfaltsöken mellan dom, uppstår till och med på områden man undrar om det ens finns invånare. Det kanske är kommunernas strategi numera? Avlusa mysiga butiker från stan, ersätta med sportbarer med uteserveringar. Jag väljer att använda trevliga ställplatser utanför centrum personligen, de jag besökt i stan är oftast oväsen kring kvällstid och en pilsner smakar nästan bättre under en flik markis, i lugn och ro, med en hjulhusgranne, eller solokvist med frugan under fri-camp. Kulturpoäng ligger nästan aldrig mitt i en stad heller. Men, det är synd om man vill se sportevenemang, konserter, eller andra stadsarrangemang. Då blir det "te å nue ta trôtralla te stan" ...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det går ju att också att tillämpa marknadsekonomi, att sätta avgiften på parkerings- och ställplatserna så att platserna räcker till alla som är villiga att betala.

En lösning som inte alls är främmande för politiker, istället för att ta tag i problemen så tror dom att dom har löst problemet genom att införa skyhög taxa och på så sätt frigjort parkeringsplatser till alla.
Vem vet snart kanske det kommer komma liknande system för att lösa bostadsbristen, där man betalar skyhög hyra per dygn för att bo och sen kan politikerna slå sig för bröstet och påstå att det finns bostäder till alla som är villiga att betala.


Det är visserligen inte bara politikerna som är knäppa, en markägare som ex har 100 parkeringsplatser säljer 300-400 parkeringstillstånd för dessa platser som man får ta i mån av plats. Man kan tycka att det låter som ett skämt men det är det inte.
 
Toppen