• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
sedan några dagar tillbaka startas automatiskt ett nytt fönster med en inbjudan att registrera sig på Yahoo för gratis mail
jag kan inte avhjälpa det med att köra en systemåterställning och Norton hittar inte något virus, jag har använt ett program (freeware) som heter cclean för att rensa registret och avinstallera Yahoo Toobar men det hjälpte inte

operativsystemet är Windows XP Home och datorn är en HP Pavilon

det är olika hur ofta det nya fönstret i webb-läsaren startar upp men ibland handlar det bara om några knapptryckningars mellanrum och det är mycket irriterande, ibland kan man hinna skriva hela meningar som nu, det sker i alla program, excel såväl som outlook och internet explorer

sökvägen som blippar förbi när det nya webfönstret öppnas är följande
Yahoo! E-post – Gratis e-post med obegränsat lagringsutrymme

och sedan övergår den till
Yahoo! E-post – Gratis e-post med obegränsat lagringsutrymme

någon som har en ide hur detta kan avhjälpas?
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Hej Tyvärr kan jag inte hjälpa dej, du har ju provat med stystemäterställning, karnse prova med att starta om dator, Kolla om det går att ta bort spam
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Hej.
ta bort nätverkskablen och sen gör en systemåterstälning så får du se om det hjälper.
 

Håkan o Carina

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2024
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Hej!
Testa att köra en onlinescanning på din dator.
F-Secure har det på sin hemsida under support därefter online service.

MVH
Håkan
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Prova Google pack Spay Doctor på den här länken
Google Pack

eller AD aware på denna
Ad-Aware 2008 - Free software downloads and reviews - CNET Download.com

Båda är gratis men AD kräver en massa info om dig, det fick jag lämna när jag gick i vet inte hur det är i dag

När du ändå är på Google pack kolla deras bildhanteringsprogram Picasa. Bra och gratis jag bytte från Adobe till Picasa.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Har du nyligen installerat något gratisprogram så avinstallera detta.
Ofta följer det med sådana här irriterande saker integrerade med dessa.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

tack för alla tips
ska prova under dagen och återkommer med rapport hur det avlöper
ingen mer än jag som drabbats?
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Öppna "Lägg till eller ta bort program" under "Kontrollpanelen" leta upp Yahoo Toolbar och liknande. Avinstallera dessa. Detta borde hjälpa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Ut i fra lenken som er brukt så er dette noe som HP har lagt inn!!
Det er ikke sikkert at det har noe som helst med webleseren å gjøre, men er en av de mange unyttige sakene som HP legger inn i en preinstallert windows.
Den tiden jeg hadde klargjøringen av alle laptops i firmaet så avinstallerte vi systmatisk 3 til 6 HP programmer som forstyrret vår daglige bruk og som aldri var nyttige uansett. Dette var på HP compaq maskine, har sett at på HP Pavilion så er det ikke færre slike uroelementer. Se igjennom hva som er lagt inn av HP og fjern de du ikke kan finne en fornuftig grunn til at ligger der. Tar du ett for mye så er det normalt mulig å hente det inn igjen :cool:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

det går inte att ta bort Yaho Toolbar genom Kontrollpanelen, däremot lyckades jag få bort det genom att använda gratisprogrammet Cclean, åtgärden hjälpte heller inte så jag har försökt andra sakerna som tipsats om i tråden

verkar som om Spyware Doctor från Google löste problemet, en stor mängd potentiella hot listades när jag scannade med det programmet och lät det lösa och åtgärda alla hot som listades

nu håller jag tummarna för att det ska vara ur världen för min del, en enkel test tyder på det

tycker bara det är konstigt att inte Norton Internet Security klarar av att hålla sånt här stången och varna innan det smyger sig in i datorn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

tycker bara det är konstigt att inte Norton Internet Security klarar av att hålla sånt här stången och varna innan det smyger sig in i datorn

Problemet med "nyttige tjenester" fra maskinleverandøren er at de er installert før NIS og med registerinfo om at de har lov til både det ene og det andre.
En av HP sine tjenester som garantert lager problemer er HP Protection Manager - den fungerer bra for de som virkelig bruker den, men for alle andre så slår den til før eller siden. Hadde en kunde som ringte en dag helt fortvilet, hun kunne ikke lenger lagre dokumenter med word på sin laptop. Det var HP PM som insisterte på at det skulle være passordbeskyttelse i dokumentene som lagres, og at den skulle vite passordet!! Heldigvis gikk det raskt å finne feilen, siden har jeg hatt ca. 20 tilsvarende henvendelser før vi gikk systematisk inn og fjernet produktet på alle interne maskiner.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Eländes elände med såna däringa virusar. Och andra med "snörvel".

Själv fick jag en trojansk häst häromveckan fast jag har AVG virusprogram. Alla spel som jag laddat ner från MSN för länge sedan var plötsligt angripna. Det var bara att ta bort dom och nu får jag aldrig vet hur det går med mina Lost Children in the Village!

Tur som är har jag en dotter som är programmare och gärna hjälper mamma som ligger på Ulla Bella nivå - med vagnretur och pling och smatter ni vet! :) Den duktiga ungen har nu rensat allt och även installerat Spy Bot Search & Destroy - låter såååå effektivt!

Och precis som nämnt av tidigare skribenter ska man tydligen ta bort nätverkssladden när man kör virusprogrammet. Fast jag vet inte varför, det går ju liksom inte att jämföra med strykjärnssladden, hmm.

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Byt ut Norton mot Avast home edition ( Avast Professional antivirus utan krångel) så slipper du bekymmer dessutom är den gratis .
Har använd Avast hemma nu i 3 år och fungerar klockrent inga skumma mejl , inga virus inga popup .
Har Norton på jobbet då IT avdelningen verkar vara sponsrade av dom , och har bara bekymmer (iförsig slipper jag och jobba då och då =) )
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Kolla så att den inte ligger som startsida. det hände mig, att google la in sig själv som startsida jämte min ordinarie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Google börjar visa tydliga busfasoner, tycker jag. Jag behöver en ny epostfunktion eftersom jag äntligen ska överge Telias fasta abonnemang och bredband. Jag kollade lite på Googles gmail och plötsligt hade jag ett konto som jag inte gillade användarnamnet på och därför försökte ta bort, MEN DET GICK INTE!

Förargad Jappe
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Det är inte ett virus utan ett reklamprogram. Gör som Knausen säger, ladda hem Ad-Aware och kör det. Programmet finns i en gratisversion.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

för min del tycks "attacken" ha upphört, kanske var det en tidsbegränsad aktivitet från Yahoo

jag har provat en del av de program och tips som getts här men inget har haft synbar effekt direkt efter installation och exekvering
i går kväll upphörde emellertid de ständigt uppoppande Yahoo-fönsterna i explorer helt och sedan dess har inget nytt liknande hänt

tack alla som bidragit med tips och råd, en del av programmen har jag laddat ned och installerat och kan säkert bidra till att min dator är mera skyddad nu än tidigare

hoppas ingen annan drabbas av detta men om så skulle ske så finns ju lite vägledning om vad som kan göras bevarat i denna tråd
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Yahoo -spam eller virus - jag behöver hjälp

Jag gjorde som JamoSwe i inlägg #15 föreslog, nämligen laddade ner Avasti virusprogram och jag blev imponerad. Avasti röjde verkligen rent i datorn så att den blev liksom pånyttfödd, tog bort eller placerade i karantän flera virusar och andra "infektioner" som Telias F-Secure hade missat.

Programmet, i varje fall det jag laddade ner, är dock inte gratis längre än 60 dagar. Efter den prövotiden kan man köpa det för 360pix + moms och allt tyder på att jag kommer att göra detta.

Norton, McAfee, F-Secure m.fl. som jag har prövat tidigare kan "slänga sig i väggen"! Mycket krångel!

Imponerad av Avasti blev jag! Få se hur länge denna lycka varar! Datorvärlden är lömsk; många faror lurar, men den här gången tror jag att jag har träffat rätt!

Jappe
 
Toppen