• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Xtra minusjordning för bodel ?

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Jag har ett EBL 99 i min bil
Har satt in en Waeco inverter 2002PP
2000 watt och den ska kopplas direkt på förbrukarbatteriet även minussidan

Bodelsbatteribanken jordas ju genom electroblocket som tar minus från bilens batt/chassi (om jag fattat allt rätt)

Invertern kräver ju rätt så kraftiga matningsledningar från batt MEN jordkablarna från EBL är riktigt klena som ska sköta jorden mot chassit

Så då är min fråga : Ska jag eller kan jag sätta en tjockare xtra jord till bodelsbatteriet så jag får samma in och ut diameter på minuskabeln

(jag sätter en ny xtra minuskabel till chassit från samma batteri jag anslutit invertern till)
 

Bilagor

  • Schaudt EBL99 lader.pdf
    758,7 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

2000 watt innebär en ström på c:a 160 Amp. vilket kräver rejält grova kablar.

Har själv en Inverter på 1500 watt och den är direktkopplad till batteriet men avsäkrad med en bladsäkring. Tror inte det är lämpligt att blanda in bilens jord mer än nödvändigt.
(det brukar finnas en liten jordanslutning på invertern som man nog bör ansluta till bilens jord.)

Den separata anslutning för jord som finns på invertern är troligen det som är skyddsjord och bör därför anslutas till bilens jord. (påtänkt senare, men är ej helt säker.)
 
Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

Var inne lite på det du säger själv..... men efter snack med grabben min började jag tvivla lite ( han sysslar med montering av stereo,baslådor,förstärkare i bilar)

Han menade på att jorden är viktigast men det är nog inte samma sak med en inverter
Jag här läst instruktionerna och där är det bara batteriets + och - man ska ansluta inget annat snack om att jorda extra i bilen

Har grova kablar 50kvadrats och avsäkrat med 200A
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

Den är lite overkill :wink:
Inhandlade en Waeco frys 110L och trodde den skulle drivas bäst med 220v

Men när jag fick den (importerade från England) så såg jag att 12v var huvudmatningen med 220 volt som backup (frysen omvandlar själv 220v - 12v)

Så då blir det ju kaka på kaka ......
Har nu en Jätte inverter för att driva tv/antenförstärkare som endast går på 220v
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

3A/mm2 är INTE en grov ledning utan kommer att ge spänningsfall, frågan är vad burken förbrukar i tomgångsförluster? Kan vara betydligt mer än de Ampere du tänker ta ut.

Generellt för stora förbrukare är att grova korta kablar till batteriet, med avsäkring förståss.

Testa att montera in den o mät lastströmmen utan att ta någon las (eler känn om den blir varm). Prova sedan att lasta på det du tänkt.

Det KAN vara så att bästa alternativet är att byta aggregat till ett mindre..
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

Har ca 80 cm ledning till invertern från batteriet
"Tomgång" under 1,5A
Kommer bara att köra den när jag ska se tv offline 220v
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

Var inne lite på det du säger själv..... men efter snack med grabben min började jag tvivla lite ( han sysslar med montering av stereo,baslådor,förstärkare i bilar)

Han menade på att jorden är viktigast men det är nog inte samma sak med en inverter
Jag här läst instruktionerna och där är det bara batteriets + och - man ska ansluta inget annat snack om att jorda extra i bilen

Har grova kablar 50kvadrats och avsäkrat med 200A

Vi köpte precis en Inverter med samma set up.
2 rejäla kablar och anslutningar till + och - samt en klen till jord.
Inga säkringar på + eller - kablarna.
Frågade i butiken om jordning behövdes då ingen jordkabel var medskickad.
Fick till slut svaret att denna jordpunkt var till jordpunkterna i själva
230V-stickkontakterna på Invertern och att denna inte måste vara så grov.
Gick hem och skalade en helt vanligt 230V-kabel, kastade blå och grå ledning
och använde den tredje gul-gröna att jorda mellan invertern och jordblocket i
husbilens central med automatsäkringar. I detta blocket fanns sedan tidigare flera
både grövre gul-gröna (12V-jord antar jag) och flera tunnare gul-gröna som jag såg bl a kom från "helt vanliga" 230-kablar som var skalade och uppdelade.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Xtra minusjordning för bodel ?

Tackar...
Kopplat in allt funkar felfritt, ingen överbelastning på kablarna, ingen störning
La jorden från invertern på bilens jord (chassit)
 
Toppen