• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wynen gasoltank

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Har tänkt att låta montera en Wynen gasol tank.
Vill ha tips om var man kan få detta gjort.

Är för närvarande i Spanien,tänkte få det gjort på hemvägen i vår.
Om någon har någotsånär aktuellt pris vore bra.

Tar tacksamt emot alla tips.:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Wynen gasoltank

Jag skulle vilja veta vad detta "oren LPG-gas" är som man kan få t.ex i Spanien? i vilka andra länder finns den? LPG i Sverige t.o.m.!!! Kanske...

Vem har testat gasen, är det en hörsägen, vem har blivit drabbad? Finns det en dokumenterad rapport om detta? Vilken spansk firma, Repsol eller?

Detta är viktigt för oss då vi har Alugas-tankflaskorna i bilen och spenderar hela vintern här och i Portugal. Tredje vintern här nu med LPG-tankning och aldrig någon som helst problem, gjorde installationen själv och har ingen "filter", aldrig hittils hört om!

Vore trevligt att lära mer så vet jag om vi måste installera ett sånt filter.

Hälsning
anita&jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Wynen gasoltank

Jag har inte heller uplevt "oren" LPG någonstans i Europa. Har tankat i Holland, Tyskland, Portugal, Sicilien, Sardinien, Sverige, m.fl. Jag har inga "filter". Gas skall lukta illa, det är en säkerhetsdetalj!!! Tills vidare har jag haft en ren förbränning utan sot. Vid mera butan i blandningen kan lågan vara lite mer orange-gul och något kraftigare men fortfarande ingen sot. Så t.v. betraktar jag "orent LPG", vara en skröna, tills någon kommer med motbevis. Att "skrönan" har tillkommit kan ju vara ett försälningsargument för att sälja mera utbytes propanflaskor, m.a.o. skrämselpropaganda! Vissa länder i Europa har/haft ett LPG-gasbils-bestånd över 50%, betänk vilka skadeståndsanspråk bolagen skulle få om de sålde oren LPG. Det ända "orena" som mig veterligen har tillförts LPG är ett smörjmedel och det förbränns uppenbart fullständigt i min anläggning. Jag lyssnar och lär dock gärna av den som kan mer om detta.
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Wynen gasoltank

Vi har kört med fast tank utan filter (under bilen) sedan 2007, och aldrig haft några problem, vi kör hela året. Jag tror mest att det är en skröna. :)
 
Toppen