• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wonderbag...kan det vara nå't att ta med i HB?

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Kan detta enkla och viktmässigt lätta hjälpmedel vara en bra sak att ha i husbilen. Om den kan spara gasol genom att man bara behöver göra "uppkok", samt att man efter detta kan koppla av och njuta av tillvaron medan maten "färdigkokar", så kanske det är en vettig investering. är det någon som vet om produkten finns i Sverige, vilket skulle vara bra, då det tydligen tillkommer en väl tilltagen fraktkostnad om man skickar efter från webbsidan/England.

Cooking the Wonderbag Way | Wonderbag
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Wonderbag...kan det vara nå't att ta med i HB?

Tillagningssättet påminner mig om när min mamma och pappa gjorde kruska. Först kokades gröten några minuter, sedan virade man tidningar runt kastrullen och ställde hela paketet i en egenhändigt tillverkad trälåda med lock. Där fick gröten stå en viss tid, hur länge minns jag inte men det smakade mycket gott.
Istället för att använda ovanst. nämnda låda eller Wonderbag går det nog lika bra med en kylväska i frigolit. Jag har provat med att "koka" potatis, det blev bra.
 
H

hianders

Guest
Sv: Wonderbag...kan det vara nå't att ta med i HB?

Tillagningssättet påminer om en "plastgryta" med lock och en insats (m små hål i botten) som jag köpe på ett Tupperwareparty för många år sen. Fungerade väl så där. Bl a skulle man koka risgrynsgröt i den och vi laddade den i Uppsala och trodde att den skulle vara färdig när vi kom till Korskrogen. Måste nog säga att gröten blev bättre om den kokade på spisen. Vi provade även potatis och tja.....

Tror nog mer på traditionella kok- & stekmetoder.

Har läst på olika ställen om Slow Cooker. Någon/några som provat denna? Väl värd pengarna eller?

fru hianders/Inger
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Wonderbag...kan det vara nå't att ta med i HB?

Varför inte använda tryckkokare. Det flesta maträtter tar max 35 min efter uppkok. Vitaminer och näringsamnen bevaras.
Jag har använt tryckkokare i 40 år. Toppen tycker jag. :wub:

Birgitta
 
Toppen