• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wing Teleco Antenn

F

F.d. 50560

Guest
Hej på er gubbar och gummor, pojkar och flickor.

Jag har en enkel fråga. på min HB sitter det en Wing Teleco
själv sökande antenn. Vid väldigt gynnsamma förhållanden får jag bild.

Men väldigt ofta är den inte speciellt bra.

Fråga.
- vad har ni för erfarenheter av denna antenn ?
- Kan man sätta antenn förstärkare på denna ? ( vet ej om jag har det )
- Eller är det ret ut skräp som bara sitter där för synskull ?

Buss och Kram
// Mats
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej

Där finns en ställbar antennförstärkare som följer med(brukar vara vit).
Leta lite, hittar du den så prova att ställa den på högsta plusläget.
Kolla så att den har ström när 12 volt är på inne i husbilen.
Brukar ha en röd lysdiod som visar detta
Och sök kanaler igen, då tror jag det fungerar.

Hade den på min förra husbil (Frankia) med glasfibertak.
Funkade kanon tyckte jag.
Har hört att den fungerar sämre på husbilar med plåt/aluminiumtak,
Pga reflektioner

Med vänlig hälsning Per
 
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej

tack för svaret. kollade precis. lite trångt att komma åt den sitter i en garderob längst bak. den röda lampan lyser så jag förmodar att strömmen finns där och underluckan satt det mycket riktigt en ratt, den stod nästan i fullt läge, Bör ju vara så att med urs är fullt allt annat känns konstigt. Jag skall göra ny kanal sökning lite senare hoppas att det lilla kan göra lite.

// Mats
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej.

Min ser ut så här. Förstärkaren finns beskriven i botten av dokumentet.
 

Bilagor

  • wing22 SE 7_11.pdf
    883,3 KB · Visningar: 381
F

F.d. 50240

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej Per

På vissa platser har vi bra mottagning medan på vissa ställen är det svårt att få någon signal. Hörde av en frände att det kan bero på att den sitter för lågt och skulle behöva höjas någon dm. Har bytt förstärkare en gång men inte bättre resultat och då skruvade vi upp den till max.

Ha en bra HB-sommar
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej. På vår hymer som vi köpte ny 2014 var också en fast antenn men vi fick nästan aldrig bra bild . De byttes ut mot en vanlig justerbar husvagns antenn har kanon bild överallt.Behöver nästan aldrig röra den. Dom sa att en husbil med plåttak är svårare o bra bild än en med plast tak.
 
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

När man öäser PDF-Filen som du bifogade, förstår man det som att det är viktigt att antennen sitter i våg, ( Plant ) kan väl inte va så att den är så känslig att man måste köra upp på klossar så den kommer plant. Verkar lite tokigt.

jag skall kolla alla antenn kopplingar så det inte är något som stör där


// mats
 
S

Stråken

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

Det sitter en sådan antenn på min husbil när jag köpte den, jag klagadepå att det var dålig mottagning, men fick inge hjälp. Efter några månader blev hela bilen spänningslös. Så jag började att felsöka och hittade en grov kabel som hängde lös under förarstolen där elblocket sitter. Det var minus matningen, när
jag skruvade fast den sö fungerade allt, och tv.n gick mycket bra så nu har vi aldrig några problem med mottagningen. det var troligen ett spänningsfall som
orsakade problemet.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

När det gäller mottagningen så kan det variera. Om jag tittar på tv:n i bilen hemma, där jag har ganska dålig mottagning på vanliga antennen på huset och som sitter 8 meter upp och har förstärkare, så är den riktigt bra. Minst lika bra som i huset. På vissa platser har jag ingen mottagning alls. Nu har jag iof alkovbil så det försämrar det garanterat. Har inte så stort behov av tv så jag har inte prövat att vända bilen osv. Men till 90% fungerar den bra.

Då jag inte jämfört den mot något annat just på dessa platser är det svårt att säga om det vore bättre med en annan antenn.

Hälsningar/Hike
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

Min erfarenhet av denna antenn är att den är väldigt känslig för hinder i vägen.
Dessutom är förstärkningen svag vilket innebär att endast mycket starka signaler kan tas emot.
På vår nya husbil sitter också en sådan antenn och vi har också AC på taket.
Antennen är dessutom något lägre än AC´n varför mottagning endast har fungerat bra på tre ställen i Sverige!!!

Nu blir det parabol i fortsättningen.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

Intressant att veta. Har ni prövat att flytta bilen så AC:n inte sitter i vägen? Vore intressant att veta om det gjorde skillnad
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Wing Teleco Antenn

Montera antennen på en höjbar mast, det gör enorm skillnad när det är dåliga förhållanden.:)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Wing Teleco Antenn

Visst, bara att borra hål i taket, eller sätt ner ett rör där den sitter, typ mitt i dörröppningen. Det är ju enkelt. Sen är det frågan om det blir bättre mottagning på tv:n efter det
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Wing Teleco Antenn

Visst blir det bättre mottagning, t.o.m. mycket bättre. Vad är problemet med att flytta antennen till en vettig plats? Ett nytt hål, täta de gamla! :)
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Wing Teleco Antenn

Vi hade en likadan antenn, fick byta ut den för att få bild.
Tror att alla andra fabrikat är bättre.

/PA
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Wing Teleco Antenn

De flesta antenner fungerar om bara den som monterar den använder hjärnan, en antenn som sitter direkt på taket omgiven av diverse prylar (alkov, ac, parabol, solceller m.m. kan inte fungera ordentligt. redan att den sitter nära taket är illa nog..?! Sedan måste man ju som användare göra rätt, vissa antenner behöver strömmatning från tv:n, andra har separat matning o.s.v. läs bruksanvisningen både till tv:n och antennen! ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25777

Guest
Sv: Wing Teleco Antenn

Hej har en Detleffs med stora problem med Teleco ving fast antenn.jag höjde antennen 30 mm med hjälp av en plastdistans som jag limmade.Resultatet blev kanonbild,tydligen kommer man då ifrån att signalen reflekterar mot taket.
 
Toppen