• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi-repeater och 4G-router i samma "burk"?

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej
När vi är ute med husbilen och behöver Internet av olika anledningar har jag 2 olika "burkar" för detta.
En 3G/4G-router för det mobila nätverket och en Wifi-repeater för att förstärka ev. existerande trådlösa nätverk på platsen vi är.

Nu har Wifi-repeatern "lämnat in" så jag behöver en ny lösning.
Jag vill helst ha en enda enhet för detta (vilket förhoppningvis förenklar för oss...)

.Jag har försökt läsa mig till om ex.vis Teltonika RUT240 klarar detta, men har inte lyckats begripa om det är möjligt.

Jag hoppas att vi har några här på forumet som har egen praktisk erfarenhet och kan svara på denna fråga.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi hade en 4G Huawei-puck som vi köpte via någon webbplats. Kom förmodligen från Hong Kong. Den hade den möjligheten och valde automatiskt om det var ett öppet WiFi-nät. Det var 5 år sedan och den pajade för några månader sedan så tyvärr vet jag inte beteckningen på den. Den hade även dubbel ingång för 4G antenn. Jag kan inte hitta att denna kan kopplas till yttre WiFi i stället för 4G.
 
Senast ändrad:

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Hej
När vi är ute med husbilen och behöver Internet av olika anledningar har jag 2 olika "burkar" för detta.
En 3G/4G-router för det mobila nätverket och en Wifi-repeater för att förstärka ev. existerande trådlösa nätverk på platsen vi är.

Nu har Wifi-repeatern "lämnat in" så jag behöver en ny lösning.
Jag vill helst ha en enda enhet för detta (vilket förhoppningvis förenklar för oss...)

.Jag har försökt läsa mig till om ex.vis Teltonika RUT240 klarar detta, men har inte lyckats begripa om det är möjligt.

Jag hoppas att vi har några här på forumet som har egen praktisk erfarenhet och kan svara på denna fråga.
Teltonika klarar inte wifi reapeter.
GL-X750 gör det. Samt clone Mac.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Enklaste måste väl vara att öka antalet Gb i avtalet och skippa de fria wifi-näten. Kanske ett dyrare alternativ i längden...

Det är inte alltid det hjälper med massor av GB. Jag besökte en camping där min nätoperatör 3 (Tre) inte hade någon täckning.
Då var det bara att ansluta routern till campingens wifi och köra vidare som inget hade hänt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er alltid en fordel med en plan B :D WiFi repeater routere med 4G er absolutt en god løsning i en husbil. Desverre er det ikke veldig mange å velge mellom.

Tittet litt på GL-X750 og den er imponerende samtidig som bruken av OpenWRT gir stor fleksibilitet. Eneste lille begrensning jeg ser er antall wifi radio enheter,men for et lite antall anvendare så er det ikke noe stort problem. Det finnes både større og mindre gateway routere fra GL.iNet.
 
Toppen