• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Wifi Performance 5G

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Är det någon som hunnit installera och testa wifi.se's nya Wifi Performance 5G paket med takantenn.
Det är ju ett fett pris på detta paket så man vill gärna veta om det fungerar som de säger innan man beställer.

Har i dag TP-LINK 600 router utan takantenn och den funkar hyggligt för det mesta, men var en tur ovanför dalälven i juli och där var det större problem.

/Kjell

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Prova med Wifi.se s utvändiga antenn. Den tillsammans med TP Link 600 har fungerat klanderfritt för oss mellan Skurup och Nordkap under 4 månader. 5G har du ingen direkt nytta av utanför tättbebyggt område ännu.

Udden1

HBK Medlem
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22692
Medlemskap
2026
Hej
Har Wi-Fi.se Performance 5g med takantenn, hade tidigare en netgear M1 utan takantenn, jämförde dessa i Ekeby utanför Helsingborg, Wifis router nedladdning ca 160 Mbit/s Netgear M1 ca 25Mbits/s. Wi-Fi.se håller vad de lovar väl värt sitt pris.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej
Har Wi-Fi.se Performance 5g med takantenn, hade tidigare en netgear M1 utan takantenn, jämförde dessa i Ekeby utanför Helsingborg, Wifis router nedladdning ca 160 Mbit/s Netgear M1 ca 25Mbits/s. Wi-Fi.se håller vad de lovar väl värt sitt pris.

Var det med samma operatör/abb.?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
5G har du ingen direkt nytta av utanför tättbebyggt område ännu.
I Jämtlandsfjällen så är det 5G, i alla fall med Telia, norr om Åre. Och det är betydligt snabbare än det gamla 4G-nätet på samma plats.
Har märkt att man använder 5G-tekniken även i andra glesbygdskommuner - killgissar att det är det som ersätter 2G/3G-nätet.

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2025
Är det någon som hunnit installera och testa wifi.se's nya Wifi Performance 5G paket med takantenn.
Det är ju ett fett pris på detta paket så man vill gärna veta om det fungerar som de säger innan man beställer.

Har i dag TP-LINK 600 router utan takantenn och den funkar hyggligt för det mesta, men var en tur ovanför dalälven i juli och där var det större problem.

/Kjell
Hej. Köpte för en månad sen. Varit ute nu 14 dagar och allt varit perfekt.
Takantennen har legat i soffan under kuddar, men inga motagningsproblem.
Har inte monterat pga att vi tänker byta.
Så nu har vi bytt till ny Kabe Imperial så nu är nästa problem då jag fick veta att det sitter router original.
Hur gör jag nu? Hur bra är den mot Wifi.se.
Tacksam för info.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tittade på wifi.se's hemsida, såg att de inte säljer någon lös antenn - till den routern.

Är man sugen på bara routern, så köper man den från Loh Electronics för knappt 5600kr - med HBK-rabatt (7995kr på Wifi.se).
Och drygt 2000kr för en takmonterad 4x4 Mimo-antenn.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har TP-Link i husbilen med takantenn. Jag har nu VIMLA men även använt Tele2 och Telia. Jag har inte testat nedladdningshastigheterna någon gång men däremot testat att streama TV med/utan externa antennen och de påmonterade pinnantennerna. På alla de platser vi varit på i Skandinavien så har det inte varit någon skillnad på streamingkvaliteten med/utan takantenn. Intressantast i detta är att jag har Telenor i mobilen som har signal när någon av de tidigare nämnda är i "skugga". Avståndet emellan router och takantenn är ca 1m. Vår Nordic har plasttak. Det materialet och det korta avståndet ut gör nog att det inte är någon skillnad emellan de olika antennvarianterna. Plåttak torde ha en viss dämpande effekt...

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2025
Tittade på wifi.se's hemsida, såg att de inte säljer någon lös antenn - till den routern.

Är man sugen på bara routern, så köper man den från Loh Electronics för knappt 5600kr - med HBK-rabatt (7995kr på Wifi.se).
Och drygt 2000kr för en takmonterad 4x4 Mimo-antenn.
Vad menar du med att de inte säljer lös antenn, till vilken router menar du?
Jag tror att wifi.se är bland det bästa du kan köpa, komplett med allt ca 9 600 kr.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vad menar du med att de inte säljer lös antenn, till vilken router menar du?
Jag tror att wifi.se är bland det bästa du kan köpa, komplett med allt ca 9 600 kr.
Paketet som wifi.se säljer med en Teltonika RUT-X50 (Brandad till Wifi Preformance 5G) säljs i paket med en antenn.
Kollar man under antenner (vilket jag letar efter) så har de ingen antenn (4x4 MIMO) som man kan köpa till 5G-routern.

Men för liknande antenner, som den i paketet kan man köpa för drygt 2000kr och uppåt hos HBK's samarbetspartner.
Tillsammans med samma router (som Wifi.se säljer) blir summan ~7600kr (8200kr om man vill köpa Wifi.se 100GB för Sverige) - 2000kr (1400kr o man köper 100GB wifi.se) man kan ha till abonnemang eller annat.

(Råkade citera ditt inlägg, det var inte meningen, med inlägget ville jag bara belysa att det fanns pengar att spara för samma prestanda)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Paketet som wifi.se säljer med en Teltonika RUT-X50 (Brandad till Wifi Preformance 5G) säljs i paket med en antenn.
Kollar man under antenner (vilket jag letar efter) så har de ingen antenn (4x4 MIMO) som man kan köpa till 5G-routern.

Men för liknande antenner, som den i paketet kan man köpa för drygt 2000kr och uppåt hos HBK's samarbetspartner.
Tillsammans med samma router (som Wifi.se säljer) blir summan ~7600kr (8200kr om man vill köpa Wifi.se 100GB för Sverige) - 2000kr (1400kr o man köper 100GB wifi.se) man kan ha till abonnemang eller annat.

(Råkade citera ditt inlägg, det var inte meningen, med inlägget ville jag bara belysa att det fanns pengar att spara för samma prestanda)
Jag har kört genom Europa med Rut-X50 och en 2x2 mimo puck på taket, är måttligt imponerad, sällan full signalstyrka,seg uppkoppling, just nu kör jag på telefonen som går bätte,jag kör Telenor.
Wifi.se säljer antenn löst, är 4x4 mimo bättreIMG_1199.png

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Rut-X50 och en 2x2 mimo puck på taket, är måttligt imponerad, sällan full signalstyrka,seg uppkoppling, just.
Wifi.se säljer antenn löst, är 4x4 mimo bättre
Jo, läste på lite när vi köpte vår X50 - och det rekommenderades inte att köra med 2x2 då det skulle hämma funktionaliteten rätt kraftigt.
Kopplade därför aldrig in vår 2x2-takantenn. Vi har relativt bra signal på vår med originalantennerna. Men finns ställen då,de inte riktigt räcker till. Men då har mobilen inte heller haft täckning.

Måste besitta en rätt kass kunskap när det gäller hemsidor, för när jag klickade på antenner - då fanns det enbart 2x2 mimo.
Stort tack för infon!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jo, läste på lite när vi köpte vår X50 - och det rekommenderades inte att köra med 2x2 då det skulle hämma funktionaliteten rätt kraftigt.
Kopplade därför aldrig in vår 2x2-takantenn. Vi har relativt bra signal på vår med originalantennerna. Men finns ställen då,de inte riktigt räcker till. Men då har mobilen inte heller haft täckning.

Måste besitta en rätt kass kunskap när det gäller hemsidor, för när jag klickade på antenner - då fanns det enbart 2x2 mimo.
Stort tack för infon!
Dom har nyligen lagt upp denna antenn så det är nog förklaringen,det blir nog att byta antenn för mig till 4x4

Toppen