• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

WiFi och GPS i kameran

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Samsung tar nu det naturliga steget och förser sina lättare systemkameror med inbyggd WiFi.

Det skapar många nya möjligheter som exempelvis fjärrstyrning via mobilen.
Men även studiofotografen blir glad som nu slipper springa med minneskort eller tatta långa kablar.
De aktuella modellerna heter NX20, NX210 och NX1000 där du ser en vit NX1000 upptill.

Samsung vill trycka på tre användningsområden.
Delning till sociala medier som Facebook men även Microsofts molntjänst SkyDrive (som knappast någon privatperson använder men det är en annan historia) och Picasa bland annat.
Fjärrstyrning från smartphone. Placera kameran på en tripod och styr den från din Samsung Galaxy (eller annan Android-lur). Räckvidden är 20 meter.
Automatisk backup flyttar över alla bilder från kameran till din lokala NAS (eller molntjänst) med ett knapptryck.
Hejdå usb-sladden. Funkar även ute på stan eftersom din smartphone lätt blir en WiFi hotspot.

Samsung-NX1000_white.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: WiFi och GPS i kameran

Vi har brukt SkyDrive i mange år allerede, og for mange ting er det bedre en Dropbox. Har og Picasa account + et par andre lagringstjenester på nettet, men for bilder foretrekker jeg faktisk SkyDrive på tross av at det er M$ som står bak.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: WiFi och GPS i kameran

Man kan fundera, jag är absolut ingen motståndare till utveckling, men vad blir nästa steg,Wifi i kameran, hrmm, kanske man har nytta av det!?

Trevlig helg
Pilot
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: WiFi och GPS i kameran

Man kan fundera, jag är absolut ingen motståndare till utveckling, men vad blir nästa steg,Wifi i kameran, hrmm, kanske man har nytta av det!?
Trevlig helg
Pilot

Idag skickar jag bilder direkt från min iPhone till en av mina bloggar ( iKnarrevik ) men resultatet hade naturligtvis blivit bättre med en skarptecknande kamera.

Något som kameran sannolikt saknar är dock avancerad bildbehandling som klaras med iPhone/iPad men det är säkert bara en tidsfråga.
 
Toppen