• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi i husbilen

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Hej. Vilken router skall man välja till husbilen som ansluts till 12 volt och en yttre antenn för bästa mottagning?
mvh.
Dan-Ola
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har dessa som täcker mina behov.


 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej. Vilken router skall man välja till husbilen som ansluts till 12 volt och en yttre antenn för bästa mottagning?
mvh.
Dan-Ola

Jag har MR600 men har inte haft behov av yttre antenn, har testat utan att se nån förbättring. MR600 har band28 som gäller utanför tätort i sverige.

Just nu bra pris hos Kjell, gäller tom tisdag 2 nov..
 

matjoh05

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Boden
Jag har MR600 men har inte haft behov av yttre antenn, har testat utan att se nån förbättring. MR600 har band28 som gäller utanför tätort i sverige.

Just nu bra pris hos Kjell, gäller tom tisdag 2 nov..
Kan bara hålla med, har kört med TP-link i sommar och den fungerar över förväntan. Band 28 gör skillnaden mot andra 4G routrar. Har ej haft behov av extern antenn.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har MR600 men har inte haft behov av yttre antenn, har testat utan att se nån förbättring. MR600 har band28 som gäller utanför tätort i sverige.

Just nu bra pris hos Kjell, gäller tom tisdag 2 nov..
Har haft en MR 600, fungerade utmärkt i bilen och hemma. Det som inte funkade och jag och TP (de är oerhört hjälpsamma) inte lyckades lösa var att uppdatera min Garmin över Wi-fi. De gillade inte varandra. Så jag gav den till min son och skaffade en Nighthawk LTE Mobile, klarar band 28. Den funkar klockrent. Har batteri så den håller kontakten med nätet även när jag bär ut den till bilen. MR 600 kunde vara lite tjurig att starta upp efter att den varit strömlös. Fick ställa om till 3G och sedan efter en stund föredra 4G.
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Jag har MR600 men har inte haft behov av yttre antenn, har testat utan att se nån förbättring. MR600 har band28 som gäller utanför tätort i sverige.

Just nu bra pris hos Kjell, gäller tom tisdag 2 nov..
Hur kopplar du denna till 12 volt? Funderar på köpa en ny till husbilen. Haft en liten som går på både 12 volt och uppladdningsbart batteri.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har den kopplad via en regulator för att få stabil 12, men många andra har den kopplad direkt på husbilens 12V, som är 12-14V. Följer ingen 12V kabel, man får fixa det själv. /GB
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Låter enkelt, fungerar detta bra?
Har gjort så för ca 6 månader sedan till en MR600 och det fungerade perfekt. För ca två månader sedan ändrade jag och tog strömmen till routern från USButtaget på TVn via en 5-12 Volt konverter och det fungerar också. Fördelen är att routern nu stängs när jag stänger av TVn.
 
Toppen