• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi i husbilen

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hej igen!
Det blev en ZTE, MF971RS Mobile Wifi från Telia, med extra SIM-kort ( från "gubbens" abonnemang) med fri surf.
Vi är nöjda hittills, har kopplat upp min telefon, bärbara datorn, "plattan" och fasta datorn inne. Det funkar hittills med stor belåtenhet;)
Nu ska vi testa i husbilen:) så återkommer senare.
Ha en supertrevlig lördag.
Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
Det blir ni säkert nöjda med. Telia har suverän täckning, det enda som fungerar i Värmland säger min kusin!
 

AniWan

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
28862
Medlemskap
2024
Hej igen!
Det blev en ZTE, MF971RS Mobile Wifi från Telia, med extra SIM-kort ( från "gubbens" abonnemang) med fri surf.
Vi är nöjda hittills, har kopplat upp min telefon, bärbara datorn, "plattan" och fasta datorn inne. Det funkar hittills med stor belåtenhet;)
Nu ska vi testa i husbilen:) så återkommer senare.
Ha en supertrevlig lördag.
Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
Det fungerar även i husbilen, jippi ( iallafall när vi stod utanför huset, haha)
Sonen hjälpte oss att ladda ner Waze på plattan:)
Så nu fyller vi husbilen och snart kan vi ta en tur!!
Inplanerad tur med vänner som har plåtis den 15 - 17/10:mh3:
Hoppas helgen varit trevlig. Våran har varit kanon även om vi inte kört en meter, ännu.

Med vänlig hälsning
Anita & Lennart Wanhainen
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej. Jag har valt bort vimla för dom har dålig täckning på landsbygden dom kör med 3. Har nu valt Karma mobil som använder Telenor som även funkar i Norge för mina fiskeresor.-
Jägarn
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej. Jag har valt bort vimla för dom har dålig täckning på landsbygden dom kör med 3. Har nu valt Karma mobil som använder Telenor som även funkar i Norge för mina fiskeresor.-
Jägarn
Vimla kör på Telenors nät.....

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. Jag har valt bort vimla för dom har dålig täckning på landsbygden dom kör med 3. Har nu valt Karma mobil som använder Telenor som även funkar i Norge för mina fiskeresor.-
Jägarn
3's lågprisalternativ heter Hallon.
Men 3 sambrukar även andras nät, så Hallon brukar fungera bra ändå i "skogen"
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
jag har två simkort i mobilen.
Jobbets Telia och mitt privata Hallon (=3 nätet).

Råkat ut flera gånger i obygden att inte Hallon har täckning, men Telia har oftast då fungerat.
Men aldrig tvärtom, att Hallon har fungerat, men inte Telia.
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Hej jag har en Teltronika networks RUT240, 12v programmeras med Ubuntu som jag har i min dator.
abonnemang tele2 funkar Överallt där jag har varit.
jag har ett extra simkort i min iPad, Hello som reserv om Jag är långt ut i naturen även den går på Telias master jag är nöjd.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har använt Telia i tjänsten i över 30 år, framför allt för deras täckning i Norrland, men privat har jag numera Vimla (Telenor) eftersom de oftast har bättre fart, även i glesbygd. Sitter just nu i Kårehamn på Öland och med samma telefon (iPhone 12 Pro, med dubbla sim) så får jag 150-200 Mbit med Vimla och 35 Mbit med Telia. Telia kan ha bandbreddsbegränsning på företagsabonnemanget.

81CDFC7F-4B76-441B-800B-44381401EEA8.png
 

Andersson’s

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Särö
HBK-Nr
37001
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har en ZTE med fri surf men fungerar inte i Eu tyvärr vi provade i sommar 2022 men skall säga upp detta, kast blev lovade att det skulle fungera
Måste ha bra grejer om man skall resa i Eu. Vi använde som tidigare svarat mobilerna som delning fungerade bra men tyvärr lite surf i dessa för oss.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Har en nyinstallerad

TP-Link MR600 4G+ LTE WiFi router med tele2 och takantenn har haft bra kontakt överallt där vi varit.​

 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hej,
Vi har en ZTE med fri surf men fungerar inte i Eu tyvärr vi provade i sommar 2022 men skall säga upp detta, kast blev lovade att det skulle fungera
Måste ha bra grejer om man skall resa i Eu. Vi använde som tidigare svarat mobilerna som delning fungerade bra men tyvärr lite surf i dessa för oss.
Är ”roaming” aktiverat i modemet? Om inte, fungerar det ej.
Har ni Telias Mobila Bredband i den routern? Telias mobila bredband fungerar bara inom Sverige.
Jag kör med ”familjemedlems”-mobilabonnemang hos Telia. Det fungerar även utrikes (Om roaming är aktiverad förstås).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Detta är ju i grunden en gammal tråd men eftersom router och abonnemangs frågor dyker upp med jämna mellanrum kan det ändå var värt ett inlägg för att delge mina egna erfarenheter.
jag har kört i hela landet sedan långt innan det fanns mobil täckning över huvud taget. När det gäller täckning så var Telia i många år det bolag som hade bäst täckning i glesbygd även om den var bristfällig men den blev bättre allt eftersom. Även Tele2 byggde efterhand ut sitt nät och för några år sedan hade de likvärdig täckning även i Norrlands inland. Jag har kört med både Telia och Tele2 samtidigt och då konstaterat att täckningen får anses likvärdig det finns områden där ingen av dem har täckning och en del platser har bara den ena av dem täckning och det är jämt fördelat över landet.
När det gäller router så har vi i husbilen en vanlig hemrouter, en TP-link MR 600 som drivs över en DC/DC 12-12V transformator men det finns ett flertal andra fabrikat av routrar som fungerar lika bra. När det gäller internetdelning via mobiltelefon så fungerar det bra i områden med bra täckning men i områden med svag signal så är de helt odugliga, en mobiltelefon har bara en femtedels signalkänslighet jämfört med en bra router.
Som avrundning kan sägas att det är dött lopp mellan Telia och Tele2 men att det kan vara en viss skillnad lokalt beroende på var man bor.Vad gäller router så fungerar mobtelefon med internetdelning bra där det finns bra signalstyrka men i områden med sämre signalstyrka (kan lokalt vara var som helst) så är det en router som gäller.
OBS. Detta är egna erfarenheter och gör inga anspråk på att vara heltäckande.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har en enkel Huawei e5572-puck med teliaabonnemang i plåtisen. Tar USB-ström från solcellsregulatorns uttag och ligger i facket ovanför förarhytten utan externa antenner eller annat finlir (innanför plåtkarossen alltså). Funkar oförskämt bra!
Sträckkörde från Malmö - Sundsvall i helgen och lyssnade oavbrutet på SR streamat via SR-appen på Android-stereon, som var uppkopplad via wifi mot Huawei-routern. Hade kanske bara 3-4 korta avbrott (nån sekund) på alla dessa mil.

Har förstås tänkt skaffa något (på papperet) bättre men känns inte så bråttom :).

1660131550521.png
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har en enkel Huawei e5572-puck med teliaabonnemang i plåtisen. Tar USB-ström från solcellsregulatorns uttag och ligger i facket ovanför förarhytten utan externa antenner eller annat finlir (innanför plåtkarossen alltså). Funkar oförskämt bra!
Sträckkörde från Malmö - Sundsvall i helgen och lyssnade oavbrutet på SR streamat via SR-appen på Android-stereon, som var uppkopplad via wifi mot Huawei-routern. Hade kanske bara 3-4 korta avbrott (nån sekund) på alla dessa mil.

Har förstås tänkt skaffa något (på papperet) bättre men känns inte så bråttom :).

Visa bilaga 224672
Faktiskt en sådan som vi använder också och ännu så har det funkat bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen