• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Whisky glas för bättre smak

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Hej alla !
Nu har Barbro köpt såna där whiskyglas som Marita visade.
Smaken blev mycket bra, men dom kostade ju en del.
Provade Bushmill och Famous Grouse och det smakade härligt.
Prova själv tycker Barbro och Gert
:wub::music-icon::twitcy:
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Whisky glas för bättre smak

Whisky glas för bättre smak??????????
Hur ser ett sånt ut? är det som en conjak kupa? för att känna röken.
Jag föredrar cigarr på flaska.
Har du en bild?
/Michael T
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Whisky glas för bättre smak

Hej !
Det ser mera ut som jättestora snapsglas med fot , och som kragar ut ordentligt upptill. Riedel heter dom.
Barbro köpte dom på Cervera, 264:-/st. Är maskingjorda. dom handgjorda är ju "finare" men något dyrare över 600:-
Skall ta en bild, ber att få återkomma.
gert8
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Whisky glas för bättre smak

600 hundra för handblåsta Whiskey glas:swoon:
Måste vara ett sjuhel..................s fint glas!

Hälsningar: Glasarbetaren ifrån de mörka skogarna i Småland, dvs Glasriket!!!!!!!!!!:D
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Whisky glas för bättre smak

Ja Crystal det är väldigt mycket.
Men en annan sak i det här med smak. Många ogillar whisky, tycker det är för starkt. Fick ett råd att späda whiskyn med 1/3 vatten, detta för att få ner procenten. Annars påverkas smaklökarna för mycket om alkoholhalten är för hög. Att aldrig ha is i glaset, on the rock´s. Utan rumstempererat skulle vara bättre för att uppleva whiskyn på ett bra sätt.
En tanke bara
gert8
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Whisky glas för bättre smak

Som glasarbetare blir man rätt bortskämmd med glas och priser! Man betalar inte gärna fullt pris, Snålläning som man är!Många Glasbruk tar in glas från andra länder för att komplettera sitt egna sortiment,man kan tycka vad man vill om det!.Så gör även vi på vårt bruk,vi är nog det enda bruket i Sverige som endast har pressat,gjutet och centrifugerat glas och därmed har vi alltså inte blåst(eget)glas.Vi lagerför ett sortiment från SchottZwiesel med en hel massa olika typer av glas,däribland Whiskeyprovar glas som har blivit ganska populära!Ser ut ungefär som er bild,håller med om att en liten skvätt vatten gör att smaken kommer fram bättre

Hälsn. från ett inte fullt lika mörk Småland idag,men kallt!:)
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Whisky glas för bättre smak

jag föredrar virren outspädd, utan is i ett lågt glas mmmmums:p
 
P

Pelle

Guest
Sv: Whisky glas för bättre smak

Vatten i wisky har det förtalts mig är till för att många av de smakämnen som finns i wiskyn inte är lösliga i alkohol uttan bara i vatten. Att då tillsätta lite vatten framhäver smaken.
Vad jag kommer ihåg från skolkemin var de vanligaste "lösningsmedlen" för smakämnen vatten, fett och alkohol eller var den siste för doftämnen?
Man kanske skulle tillsätta lite stekfett i wirren för att förhöja sensationen på smaklökarn:p
Pelle
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Whisky glas för bättre smak

Det där sista, fy vad äckligt. Som detta med att blanda Wiskey med Cola. Man ska inte förstöra en ädel dryck, eller hur?

Eva HBK 9
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Whisky glas för bättre smak

Det talas ibland om spritmissbruk.
Skulle nog vilja påstå att späda ut wiskeyn med vatten är spritmissbruk.
Hmmmmm...rumstempererad naturell i ett lågt glas kanske med lite jordnötter på sidan om.
Gert, snygga glas.

Tror jag tar en till.........................
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Whisky glas för bättre smak

En skvätt vatten frigör smakerna i Whisky, det fick jag lära mig när jag besökte Skottland härom året (Husbil förståss...). Jag beställde i min vanliga stil rumsvarm utan vatten o is.
Blev "upptuktad" av bartendern och avslutade kvällen med att prova alla (Ljuger, bara några...) rökiga med och utan och det var skillnad ska jag säga.
För "Billig" Whisky spelar det inte så stor roll men går man ut på Öarna så märks det tydligt.
Det vi kallar Whisky glas är inte de man får serverat i Skottland, där får man glas liknande Gert's eller nästan vanliga vinglas.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Whisky glas för bättre smak

Glasets form och färg har lika lite att göra med smaken på drycken som en eventuell linneservett ger smak åt tallrikens delikatesser. Nu höjer ni säkert på ögonbrynen och tänker tanker kring: ”Hur mycket whisky har farbror Claes druckit idag?” Jag kan hålla med om att silverkandelabrar med tända vackra handstöpta ljus kan skapa stämning kring bordet, men inte ändrar det smaken på det värdinnan med sådan möda har tillrett. I så fall hade det varit ett enkelt sätt att kryddsätta maten. OK, sinnestämningen kan göra våra sinnen extra känsliga för i detta fallet hur whiskyn smakar. Men den mest exklusiva sinnesstämning kan man skapa genom att blunda och med fantasins hjälp framkalla exakt den miljö man önskar inför whiskypinnen. Alltså, vi tror att whiskyn smakar bättre i just det egna proffsglaset, men denna tro eller inbillning är individuell som allt annat.
:p
Som ni förstår har detta varit ett försök att få igång andra sinnen hos er.

Jag avslutar med att spåna till det lite kring ett välfyllt whiskyglas – utan vattenstänk.

Whisky, du himlasände saft
Alla åldrars mannakraft
Alla dryckers givne konung.
Sorgernas uppslukare;
kapitalförbrukare.
Vettets vändkors;
vitsens amma
och många hemmafruars gamla flamma.
Livsuppväckare i natten;
och amourpilars slipstensvatten.
Du gamle kopparslagarfader
du är även bra till spader
och nu när HBK ställer till fest,
Ja, då är du som allra allra bäst.
Dock gäller att glasets form och höjd
är rätt för såväl smak som fröjd
njut av dryck och höj glaset högt i skyn
för i morgon är du säkert ingen fin och vacker syn.
 
Toppen