• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Westfalia dieselvärmare

tuxer

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Orust
HBK-Nr
34533
Medlemskap
2023
Hej, funderar på en ny Westfalia Columbus plåtis. Den har dieselvärmare. När jag började googla på det så dök det upp en del trådar kring att trumas dieselvärmare ger ifrån sig ett tickande ljud från bränslepumpen. Som kan upplevas störande för en del.
Ni som har eller har haft Westfalia hur är er erfarenhet från deras system. Är det ett tickande ljud där också?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Vi har en Ebersprächer luftvärmare med samma typ av bränslepump som i princip alla dieselvärmare använder.
Visst tickar den men tycker inte det är särskilt störande. Jag har monterat pumpen på undersidan av bilen. Den är ljudisolerad med ett ljuddämpande material.

Jag tror inte att tickande kommer att bli ett problem för er. Men du kan ljudisolera pumpen så att det blir lite bättre.
OM du fortfarande inte blir nöjd så finns det en helt tyst pump att köpa.
Den kostar ca 2000 kr och beställs ifrån följande adress: jamesbrowningsmith@yahoo.co.uk

Du kan även kolla Youtube på David McLuckie. Han har testat den tysta pumpen.

Bifogar bild på pumpen:
Lycka till /Roy
 

Bilagor

  • Anti Siphon pump IP54.jpg
    Anti Siphon pump IP54.jpg
    2,2 MB · Visningar: 29

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Truma släpper nu i dagarna en ny 6 DE som ska vara tystare, snålare och större effekt på både diesel o elpatron! Kan vara värt att kolla vilken version som sitter i en ny bil om det är Truma.
 
Toppen