• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Webbläsare

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Jag har nu ett tag använt Google Chrome webbläsare har då haft
vissa problem med text och bild när jag skriver här.

När jag ska ändra texten så kommer det upp
en massa text runtomkring och jag kan inte se vad som jag har gjort.
När jag kollar på förhandsgranska så kan jag se hur det blir.
Det är helt annorlunda när jag använder IE8

När jag vill ha en bild så blir det inte heller likadant som när jag
använde IE8. Nu så kommer det en hel ruta med Bif.bild.

Är lite svårt att förklara men någon kanske fattar vad jag menar.
Min fråga är egentligen så här: är det/blir det skillnad på IE8 och Chrome

Eva

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Webbläsare

Just det problemet som du berättar om har jag inte upplevt, men däremot att Chrome är ett betydligt snabbare och enklare program att hantera.

En webbläsare som jag kan rekommendera att testa är Firefox, jag använder det ibland, tycker inte att det är lika bra som Chrome, men betydligt enklare och snabbare än IE8.

Använde alltid Microsofts program förut, men nu blir det allt färre av den varan, har en känsla av att datorn blir betydligt segare med allt som de integrerar i sina program.

//Tommy

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Eva!

Jag kör Crome sedan i nästan 1 år. Känner inte igen de problem du beskriver. Borde vara någon inställning bara. Klicka på skiftnyckel och pröva.

Som fler skriver så upplever jag Crome som mycket snabbare än IE8. Jag är nöjd.

F

F.d. 14324

Guest

Är det texten runt omkring det du skriver som du menar?
Typ det som kommer fram när man ändrar storlek, centrerar text och liknande, som sedan försvinner när man förhandsgranskar.

Provar med en bild,

Inlägg.jpg

Jag har själv gått från explorer till chrome för ett par månader sen, men jag kan inte komma ihåg att det blev någon skillnad när jag skriver ett inlägg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Precis så är det Sjöberg med texten runtomkring.
Ska testa lite av tipsen.
Jag tycker också att Chrome är snabbare och bättre.
Ska även kolla andra webbläsare, finns ju en del.
Tycker bara att det blir lite jobbigt med nya och
andra funktioner, kan ta lite tid att lära sig.
Är ju lite lat och trög ibland.

Eva

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man har en hopplöst långsam dator är Safari att rekommendera men annars tycker jag Chrome är att föredra. Idag är andelen IE-användare endast drygt 20% och minskar.

Ang. den underliga texten blir det så när man avviker från det normala med textstorlek, färger m.m.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Så här ser andelen webläsare ut på Husbilsklubben.se senaste månaden:

Internet Explorer 59.65%
Firefox 14.09%
Chrome 12.30%
Safari 11.31%

Jag använder också mest Chrome och känner inte igen problemen.

F

F.d. 4220

Guest

Jag använder också mest Chrome och känner inte igen problemen.

Problemet är att Chrome inte visar inlägg man skriver i "previewläge" av någon anledning. Man ser BB-koderna istället för resultaten av dem.
Detta är inget som stör mig alls, men jag kan förstå problemet.

Jag misstänker att det är nått med den wysiwyg-editor som forummotorn använder. Detta är inget unikt för HBKs forum...

Knappen för att växla redigeringsläge visas inte i Chrome (eller windows safari).
Mellersta bilden är från Firefox.
Den nedersta visar en variant av redigeringsplugin som finns på ett annat vbulletin forum (och som fungerar i Chrome som synes). Det har troligen andra svagheter, men det kan vara intressant som jämförelse.

//Stefan

Bilagor

• Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    26 KB · Visningar: 1
  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    26,9 KB · Visningar: 3
  • Capture3.JPG
    Capture3.JPG
    21,3 KB · Visningar: 1

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det var inte bra. Testar just nu chrome på nytt och det stämmer att textformateringen inte dyker upp på riktigt, bara som formateringskoder före och efter. Irriterande!

Då är det kanske lika bra att fortsätta med Explorer. Där har åtminstone jag aldrig några problem.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu är jag tillbaka i min gamla invanda Explorermiljö, eller är det Explorerträsket?

Här ser jag i alla fall formateringarna av texten direkt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det var inte bra. Testar just nu chrome på nytt och det stämmer att textformateringen inte dyker upp på riktigt, bara som formateringskoder före och efter. Irriterande!

Då är det kanske lika bra att fortsätta med Explorer. Där har åtminstone jag aldrig några problem.

Tydligen ser man olika på saken. Jag tycker att det är en fördel att man kan se och ev. ändra i koderna direkt för att sedan förhandsgranska.

bild.jpg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker det är enklare att bara markera det ord jag vill formatera och sedan klicka på knappen ovanför textrutan. Samma sak när jag vil ändra en formatering. Då behöver jag bara stryka över ordet och klicka på lämplig knapp. Alternativet är väl att markera eller radera kodbokstaven mellan klammerparantesen och byta den mot något annat som jag inte kommer ihåg, dessutom göra detta både före och efter aktuellt ord.

Men visst, det händer vid enstaka tillfällen att jag klickar på knappen "Växla redigeringstyp".

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man har en hopplöst långsam dator är Safari att rekommendera men annars tycker jag Chrome är att föredra. Idag är andelen IE-användare endast drygt 20% och minskar.

Ang. den underliga texten blir det så när man avviker från det normala med textstorlek, färger m.m.

Den siffran är jag mycket tveksam till, siter som jag har till gång till statistik på visar att 55-65% av användarna använder Explorer, medan övriga webbläsare delar på resterande. Kanske inte så konstigt eftersom ca 85% använder Windows som operativsystem?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag läste förra veckan att ca 22% använder IE men det är väl globalt. Att Safari har nästan lika stor andel beror ju på Mac- och iPhone/iPadanvändare. Men det är Chrome som ökar mest. IE och Firefox tappade enligt den undersökningen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

På samma siter står firefox för 17%, Crome för 13,5%, Safari för 9,6%. Övriga har andelar som är ointressanta. Av Operativ har Windows som sagt 85%, Iphone 5%, Mac drygt 4%, övriga har så små andelar att det inte är värt att diskutera!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Här är en annan sajt under en dag, där har IE 33%, Chrome 49%, Safari 11% och Firefox 6%.

bild.jpg

F

F.d. 14324

Guest

Man lär så länge man lever, jag visste inte att man kunde ha det så att man kunde undvika formateringskoder före och efter det man skrivit.:msn_embarrassed:
Nåja, ett nytt område att kolla upp för att se om jag gillar det ena sättet mer eller mindre än det andra.
Jag kommer dock inte att gå tillbaka till explorer, så därför håller jag på att kollar upp den här: vBulletinWYSIWYG
Ett tillägg som ska göra så att det fungerar som Michael vill, tyvärr trilskas den lite med mig och den verkar fungera när den själv vill, men det skulle kunna vara ett handhavandefel så jag provar en stund till.:msn_wink:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag verkar tillhöra en tynande skara som håller fast vid Internet Explorer.

Vad är det som gör att jag skall byta till något annat? De flesta gånger jag får frågor om problem med visning av denna hemsida eller andra så är det andra webbläsare än IE, oftast Firefox, som används och som är upphov till problemen. Därför ser jag inte behovet att byta.

Toppen