• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webbkamera under körning!

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Sitter och lurar på varianter till dash cam.
Har satt in en MIMO anten samt GSM modem I bilen. Har obegränsad surf.
Är det någon som använt eller testat någon webbkamera i drift under körning med husbilen?
Tex skulle frugan hemma kunna se naturen eller vägarna i realtid när jag är ute och far runt.
Webbkamera är jag bekant med då jag har övervakning hemma. Men jag har inte provat något som suttit på något objekt som rör sig och således utsetts för lite skakningar och vibrationer.....
 
F

Fd.47585

Guest
Strömmande video över 3-4g torde bli väldigt dålig bild, på en skala 1-10 så blir bilden typ -3. En bättre lösning är att köra en dashcam och när du sen kommer fram skickar du filerna som sparats på minneskortet till hustrun, då är det bara filöverföring som kan hacka men ändå komma fram i full upplösning.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ja bildkvalitén över GSM blir inte alltid så himla bra, det är helt riktigt/sant. Det är väl något som jag är medveten om. Egentligen så var väl detta mer en kul grej att ha. Inte så att jag tänkte göra film av det utan mer möjlighet att följa med lite......
Har funderat och kikat lite på dash cam men det har ju en tendens att dra iväg ekonomiskt då fort man vill ha bra kvallite mm.... Har själv aldrig haft eller använt dash cam.
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har både i husbilen och personbilen. Bägge av märket Blackvue som ger fantastiskt bra bild. Huvudsyftet för mig är om något händer så har man bevis i filmerna. Att filmerna sen går att spara från semestern är för mig bara bonus. Priset är lite högt men betalar hellre lite mer och blir nöjd än billigt som inte används på grund av bristfällig kvalitet. Har haft min i personbilen herrans massa år. De jag från husbilen sparat är bla från tunnlarna till Nordkap och från Lofoten.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
.... skickar du filerna som sparats på minneskortet till hustrun, då är det bara filöverföring som kan hacka men ändå komma fram i full upplösning.

Hur sänder du filen/filerna med epost? Om du har 3-4 timmar HD-inspelning? Ca 220 MB/minut!
 
F

Fd.47585

Guest
Hur sänder du filen/filerna med epost? Om du har 3-4 timmar HD-inspelning? Ca 220 MB/minut!

Har du gmail (gratis 15 GB lagring) så skickas filerna till gdrive och det blir en länk i mailet.

Med min blir varje minut ca 63 MB /minut.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Varför inte ta med frugan på resan?

Pålle

Enkelt. Någon måste ju se till att det kommer in pengar på banken regelbundet.....! :) Nej skämt å sido. Det var delvis sant. Hon jobbar fortfarande medan jag tillhör den lyckliga skaran som kan ha 52 veckor semester om året numera. Så skall jag få gjort mina planerade resor med "skolådan" jag nyss köpt så blir det tyvärr att jag måste resa ensam. Alternativet hade varit att inte köpt bilen... :( Visst hade jag helst velat ha någon form av resesällskap och någon att dela minnen samt tjöt med. Men så blir det inte i år i alla fall, men man kanske träffar lite kul folk som kompensation under resans gång :) ;) Liftare är jag lite mer osäker på att ta med eller plocka upp. Fast å andra sidan så kanske kameran inte alltid är då bra att ha på då. :) Hahahahahahahaha...
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
En WEBKAMERA är ju trotts all lite kul att kunna ha då vänner kan se var man är samt hur det ser ut just då på den plats man befinner sig! :) Hade en PTZ kamera på det fartyg däe jag jobbade. Den satt längst upp på båten och då kunde man logga in och styra runt kameran i realtid och se hur det såg ut där vi var,,. Det var ju även zoom inbyggt. Detta var ganska uppskattat av besökarna :) Fast en DASH är ju naturligtvis mer optimalt då kvaliten på filmen blir så mycket bättre.... Så skall man filma för att spara och för ev olycka så är ju naturligtvis en sådan mycket bättre investering kan jag tänka mig.
Får googla runt lite och se vad som finna till vettigt pris samt kvalitet! Vill inte köpa något "skräp" heller.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har både i husbilen och personbilen. Bägge av märket Blackvue som ger fantastiskt bra bild. Huvudsyftet för mig är om något händer så har man bevis i filmerna. Att filmerna sen går att spara från semestern är för mig bara bonus. Priset är lite högt men betalar hellre lite mer och blir nöjd än billigt som inte används på grund av bristfällig kvalitet. Har haft min i personbilen herrans massa år. De jag från husbilen sparat är bla från tunnlarna till Nordkap och från Lofoten.
Jag har också en Blackvue där jag kan tanka ned videoklippen till iPad med Bluetooth.
Jag har försökt att ta hem filerna direkt från minneskortet via adapter men misslyckats, antagligen på grund av inkompatibilitet.
Hur gör du?
 
F

Fd.47585

Guest
Jag har också en Blackvue där jag kan tanka ned videoklippen till iPad med Bluetooth.
Jag har försökt att ta hem filerna direkt från minneskortet via adapter men misslyckats, antagligen på grund av inkompatibilitet.
Hur gör du?

Tar alltid ur minneskortet och sätter det i en läsare ansluten med USB till datorn och flyttar sen bara över filerna till hårddisken (i windowsdator), har aldrig haft problem med det. Har tyvärr aldrig testat med varken min iPad eller Mac-dator.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Min nuvarande klarar bara 32GB minneskort, men med flera, så kan man byta snabbt. Sen kan man tanka av filerna hemma. Nu är min dash gammal och jag letar efter en ny, med bra funktioner. Många har lite väl kraftig vidvinkel (>120)
 
Toppen