• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Webasto'n ger ingen värme till värmeväxlaren i bodelen

• Startad av Startad av F.d. 58571
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58571

Guest
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: I51
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic I51
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme
Hejsan,
Har Alde vattenburen värme. Fungerar bra när man kör på El o gas.
Webasto'n startar normalt, och ger bra värme in till luft utblåset i kupén.
Centralvärme pumpen i bodelen snurrar. Kranen vid värmeväxlaren är öppen. Kopparrören som lämnar motorrummet, på väg till värme växlaren, är varma ( i alla fall första decimeter'n). När rören kommer fram till värmeväxlaren ( ca 1.5 m senare ) är dem kalla. Dessa ligger under bilen . Allt tyder på ingen cirkulation i rören fram till värmeväxlaren existerar. Min fråga: Vad kan det bero på att jag inte får fram något varmvatten till värmeväxlaren ?
Hälsningar

Efter att ha ringt runt, så skall jag fokusera på pumpen som sitter under bilen på röret innan värmeväxlaren. Någon som vet hur den pumpen startas ? Räcker det att slå på den rektangulära brytaren på instrumentpanelen ? Behöver tändningen vara påslagen ?
Hälsningar

Har nu kommit en bit på väg. I motorutrymmet, där de 2 kopparrören lämnar motor'n och går ner under bilen ( för att sedan komma in till värmeväxlaren ) sitter en magnetventil. När jag tvingar den att dra med 12 V så kommer värmen fram till värmeväxlaren. Är det någon i detta avlånga land som kan säga vad det är som får denna magnetventil att dra ? Bengt i Örkeljunga kan inte säga det .
Hälsningar

"Felet" är nu avhjälpt. Det var så simpelt som att en av de runda strömbrytarna på instrumentpanelen skulle tryckas in. Då startade både magnetventilen och vattenpumpen under bilen !

Tillbaka
Toppen