• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Webasto'n ger ingen värme till värmeväxlaren i bodelen

F

F.d. 58571

Guest
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: I51
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic I51
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme
Hejsan,
Har Alde vattenburen värme. Fungerar bra när man kör på El o gas.
Webasto'n startar normalt, och ger bra värme in till luft utblåset i kupén.
Centralvärme pumpen i bodelen snurrar. Kranen vid värmeväxlaren är öppen. Kopparrören som lämnar motorrummet, på väg till värme växlaren, är varma ( i alla fall första decimeter'n). När rören kommer fram till värmeväxlaren ( ca 1.5 m senare ) är dem kalla. Dessa ligger under bilen . Allt tyder på ingen cirkulation i rören fram till värmeväxlaren existerar. Min fråga: Vad kan det bero på att jag inte får fram något varmvatten till värmeväxlaren ?
Hälsningar

F

F.d. 58571

Guest
Efter att ha ringt runt, så skall jag fokusera på pumpen som sitter under bilen på röret innan värmeväxlaren. Någon som vet hur den pumpen startas ? Räcker det att slå på den rektangulära brytaren på instrumentpanelen ? Behöver tändningen vara påslagen ?
Hälsningar

F

F.d. 58571

Guest
Har nu kommit en bit på väg. I motorutrymmet, där de 2 kopparrören lämnar motor'n och går ner under bilen ( för att sedan komma in till värmeväxlaren ) sitter en magnetventil. När jag tvingar den att dra med 12 V så kommer värmen fram till värmeväxlaren. Är det någon i detta avlånga land som kan säga vad det är som får denna magnetventil att dra ? Bengt i Örkeljunga kan inte säga det .
Hälsningar

F

F.d. 58571

Guest
"Felet" är nu avhjälpt. Det var så simpelt som att en av de runda strömbrytarna på instrumentpanelen skulle tryckas in. Då startade både magnetventilen och vattenpumpen under bilen !

Toppen