• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto-värmare

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Funderar på att montera en Webastovärmare i vår husbil (Ducato-06) Mest för att värma motorn men även som komplement till gasolen när temperaturen faller. Fick ett kostnadsförslag idag inkl. montering. (även telemodul) 27000:-. Lite dyrt så jag funderar på att köpa grejorna och montera själv. Finns faktiskt begagnade till hyfsade priser. Skulle vara intressant att höra om någon monterat en sådan och om det var väldigt komplicerat.

mvh

Johnerik
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Webasto-värmare

Kikade här lite : eBay: Webasto Diesel, Auto Motorrad Teile, Sport, Business Industrie men sen om man står och fricampar så vet jag inte hur länge batteriet klarar sig för dom drar ju också en del ström .

Annars så finns ju denna under köp&sälj : Sälj Dieselvärmare/vattenvärmare - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Tydligen är skillnaden i strömförbrukning mellan en gasolpanna som går för fullt och en dieselvärmare med motsvarande effekt i stort sett försumbar.:rolleyes:
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Hittade ett par stycken på www.lagabasen.se. 2500 resp 4800 men man vet ju inte skicket. Min tanke var inte att utnyttja värmaren för direkt uppvärmning av bodelen utan mest för att slippa alla kallstarter vintertid. Har den kallförvarad också när vi inte använder den. Kändes väldigt aktuellt i morse när jag plågade igång den i -23.

Har inga problem att hålla värmen i bodelen med gasolen så därför känns kostnaden väl hög för en ny värmare.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Webasto-värmare

Hittade ett par stycken på www.lagabasen.se. 2500 resp 4800 men man vet ju inte skicket. Min tanke var inte att utnyttja värmaren för direkt uppvärmning av bodelen utan mest för att slippa alla kallstarter vintertid. Har den kallförvarad också när vi inte använder den. Kändes väldigt aktuellt i morse när jag plågade igång den i -23.

Har inga problem att hålla värmen i bodelen med gasolen så därför känns kostnaden väl hög för en ny värmare.

Jag fick monterat en eberspächer i höstas, pris 19.700 kr med tidur (för 3 st tider) jag ångrar inte denna installation som jag har skrivit om på några trådar.
Jag använder inte min för att värma bilen heller (även om det går) då den tar mer ström än en vanlig endast luftburen dieselvärmarem, men som du sade hur kul är det att plåga motorn som när vi var i Finland i julas i - 30 grader..nej numera är det som att sätta igång bilen när den varit varmkörd på sommaren.......

//Pilot:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Webasto-värmare

Kanske det helt enkelt vore enklare att bara montera en motorvärmare?

Ett alternativ kunde vara att montera en värmeväxlare med fläkt som kan användas för att använda varmt kylvatten för att värma upp bodelen under körning och i detta system även montera en cikulationspump som använder bodelens värme för att öka motortemperaturen.:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Webasto-värmare

Jag fick monterat en eberspächer i höstas, pris 19.700 kr med tidur (för 3 st tider) jag ångrar inte denna installation som jag har skrivit om på några trådar.
Jag använder inte min för att värma bilen heller (även om det går) då den tar mer ström än en vanlig endast luftburen dieselvärmarem, men som du sade hur kul är det att plåga motorn som när vi var i Finland i julas i - 30 grader..nej numera är det som att sätta igång bilen när den varit varmkörd på sommaren.......

//Pilot:)

Hm Tänk på att oljan i växellådan inte är lika varm som i motorn när du drar iväg:cool:

Gurra
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Webasto-värmare

Jag installerad en Webasto ThermoTop C själv i min bil. Inga direkta problem. Satte den i dubbelgolvet och i serie med värmeväxlaren i bodelen. Värmer bodel + motor.

Klockrent att ha en varm motor när man skall starta vintertid utan att vara beroende av 230 V
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Webasto-värmare

Kikade här lite : eBay: Webasto Diesel, Auto Motorrad Teile, Sport, Business Industrie men sen om man står och fricampar så vet jag inte hur länge batteriet klarar sig för dom drar ju också en del ström .

Annars så finns ju denna under köp&sälj : Sälj Dieselvärmare/vattenvärmare - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

På tyska eBay finns en hel del begagnade värmare som suttit i lastbilar och då drivits på 24 volt. Tappar man något i effekt om man vill driva en sådan på 12 volt i husbilen?
/Challe
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Webasto-värmare

Hm Tänk på att oljan i växellådan inte är lika varm som i motorn när du drar iväg:cool:

Gurra

Gurra...nu var du där igen detta med att utnyttja husbilen året om...jag vet att du är superallergisk mot att använda husbilen vintertid, men vi är många som tycker att det är Jätteskönt/kul/avkopplande att bara dra iväg när vi tycker och känner för det, så därför lät jag montera en dieselvärmare i min husbil för att underlätta det för både mig själv och för husbilen...detta är min och min hustrus lilla ventil till rekreation så att man kan ta sej an allt annat med jobb och stress under vardagarna....så därför skall inte lite kall växellådsolja hindra oss från att uttnyttja en annars helt uppvärmd husbil som är varmare i motorn när jag startar den på vintern än din bil är när du startar den på sommaren!!!!

//Pilot
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Webasto-värmare

Tydligen är skillnaden i strömförbrukning mellan en gasolpanna som går för fullt och en dieselvärmare med motsvarande effekt i stort sett försumbar.:rolleyes:
tror snart du säljer dieselvärmare :)

beror på hur man ser det och om
man har batterier så det räcker..

d4 camper 79 ah/dygn på högsta effekt-tillverkaruppgifter.
alde 3010 ca 24 ah/dygn-tillverkaruppgifter.
alde ger även mer effekt,nån kw mer iaf sen får väl
var och en fundera på om dom klarar elförbrukningen.

men klart ni ska ha en dieselvärmare på motorn,skönt med varm motor,att via värmeväxlaren värma motorn tar lite längre tid och kräver en varm bodel.
vi har fjärr på d-värm som funkar på 1km,skönt o slippa hoppa in i kalla bilen och jag har bilen en bit bort ibland och då slipper jag åka dit o sätta på den.

dieselvärmaren till motorn kan man använda om man sedan kör en del,eberspäch rekommenderar att man kör lika långt tid med bilen som dieselvärmaren gått för att inte köra slut batteriet
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Webasto-värmare

Helt klart är det enklast och billagast med en vanlig motorvärmare men då är man ju beroende av 230V-uttag, vilket jag vill undvika.

//. Johnerik

Sätt in en värmeväxlare i bodelens varmvattenkrets, och med en cirkulationspump värmer du upp motorns kylvatten. Växlaren kostar c:a 2000:- hos Hjärtmans.:D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Webasto-värmare

tror snart du säljer dieselvärmare :)

beror på hur man ser det och om
man har batterier så det räcker..

d4 camper 79 ah/dygn på högsta effekt-tillverkaruppgifter.
alde 3010 ca 24 ah/dygn-tillverkaruppgifter.
alde ger även mer effekt,nån kw mer iaf sen får väl
var och en fundera på om dom klarar elförbrukningen.

men klart ni ska ha en dieselvärmare på motorn,skönt med varm motor,att via värmeväxlaren värma motorn tar lite längre tid och kräver en varm bodel.
vi har fjärr på d-värm som funkar på 1km,skönt o slippa hoppa in i kalla bilen och jag har bilen en bit bort ibland och då slipper jag åka dit o sätta på den.

dieselvärmaren till motorn kan man använda om man sedan kör en del,eberspäch rekommenderar att man kör lika långt tid med bilen som dieselvärmaren gått för att inte köra slut batteriet

En Eberspächer D4 (4 kw) drar på full effekt 40 watt (3,3 A)
Truma 3402 drar 2,4 A, så skillnaden är 0,9 A men D4 ger 1kw mer.
(och för att värma motorkylvattnet går det nog inte många A.:))
 
Toppen