Sv: Webasto termo top c
Japp, jag fick svar på min fråga, tack!

Vilket föranleder ny kontakt med Alde för att i detalj få förklarat vilka problem de anser att det skapar. Utifrån deras svar sedan bilar jag mig en uppfattning om hur vi kommer göra den dagen jag monterar en dieselvärmare.
Antingen blir det på bodelsslingan, där jag helst skulle vilja ha den eftersom jag vill värma bodelen men inte motorn (slöseri). Eller om Aldes tekniker/konstruktörer lyckas övertyga mig om att konsekvenserna är för stora för haveri av pannan (kanske på sikt?), då blir det montering på motorsidan.
Jobbet gör jag själv.
// Niklas
OK.
Webasto/Eberspächer är ju egentligen bara en ren dieselbrännkammare som via en värmeväxlare kommer i kontakt med glykolen. Sedan sitter det oftast en extern vanlig 12v cirkulationspump liknande Aldes egen cirkulationspump och i princip kan du använda vilken som helst.
Edit: Så här skriver Webasto:
Fuel (bensin)
When the temperature rises to reach 72° C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5° C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
The circulation pump, the vehicle's own heating air fan,
and the operation indicator light remain on during control
idle.
After cool-down of the coolant to 71° C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5° C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56° C.
Diesel
Heating operation for the Diesel type heater is identical in
the sequence of events. Should the coolant temperature
however not drop within 900 seconds during the control
idle period to below 71° C, a subsequent drop in the
coolant temperature below 71° C causes the heater to
perform a regular starting sequence into full load
operation.
Lite kryptiskt men framgår ju ganska tydligt det man upplever IRL, att värmaren når 76,5 grader och slår av för återstart enligt ovan och/eller när ett extra rumstermostat säger av/på. men rumstermostatet och tillgängligt antal konvektorer kan ju inte trolla utan måste följa ovan nämnda regler.
Står också att den har max gångtid per session på 76 minuter medan Webastos support säger att man via ett vanligt rumstermostat skall få kontinuerlig gång (förutom att glykolen blir för varm).
Arbetstryck i värmeväxlaren 0,4-2,5 bar. Flödet bör vara 250-900 liter per timme i systemet.
Så jag förstår fortfarande inte vad som är problemet att ha den på bodelsslingan. Jag har haft 3 olika Webasto inklusive dagens Thermo top C med 12v externt rumstermostat, samt 10kw och 5 kw Eberspächer i flera olika husbilar och aldrig haft några systemproblem annat än tidigare beskrivna olägenheter med dieselpannor generellt.