• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Webasto El schema

C

Cat3208

Guest
Hei jeg trenger et el schema som viser hvor velger/bryter for valget av motor eller bare bodelen er koblet på et webasto anlegg. Det samme gjelder for hvor den el styrte 3 veis ventilen er koblet inn. På de el schema jeg har sett finner jeg ikke de to komponentene på el schema.
Er det noen som kan gi meg noen tips :confused:

C

Cat3208

Guest
Sv: Webasto El schema

Bildene viser eksakt hva jeg forsøker å beskrive, men det er den elektriske tilkoblingen til bryteren og ventilen jeg ikke finner noe el schema på.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Trevägs ventilen har två lägen, tyvärr vet jag inte i vilket läge den står spänningslös.
Men inte svårt att testa. Strömbrytaren borde matas med plus och sedan en kabel till ventilen. Ventilen skall även ha en minus.

Ser på en bild att brytaren har tre ledare inkopplade.
+12V matning
Out
Minus (för lampan i brytaren).

Ovan är inte helt säkert men en bra gissning.
Det går också enkelt att mäta upp.

C

Cat3208

Guest

Trevägs ventilen har två lägen, tyvärr vet jag inte i vilket läge den står spänningslös.
Men inte svårt att testa. Strömbrytaren borde matas med plus och sedan en kabel till ventilen. Ventilen skall även ha en minus.

Ser på en bild att brytaren har tre ledare inkopplade.
+12V matning
Out
Minus (för lampan i brytaren).

Ovan är inte helt säkert men en bra gissning.
Det går också enkelt att mäta upp.

Bra å ha en å diskutere med Når det gjelder ventilen så kjører den hele krestsen med moter kretsen og varmeregister innkoblet når den er uten spening

Tre leder på bryter stemmer:
Sort med rød stripe
Sort
Sort med hvit stripe

Har ikke tenkt på at det kan være lampe i bryteren så der fikk jeg en god fremdrift i forhold til den tredje lederen. Nå mener jeg også at jeg har sett noe som kan være bryteren på en el tegning Sjekkes :yes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et råtipp er at den helt sorte er jord for kontrollampen og den med rød stripe er innkommende 12V. Med hvit stripe til ventilen. En kjapp kobling av sort og rød til 12V og en spenningsmåling med bryteren i begge posisjoner burde bekrefte dette. Greit at det er snakk om tysk kabling :rolleyes:

C

Cat3208

Guest

Et råtipp er at den helt sorte er jord for kontrollampen og den med rød stripe er innkommende 12V. Med hvit stripe til ventilen. En kjapp kobling av sort og rød til 12V og en spenningsmåling med bryteren i begge posisjoner burde bekrefte dette. Greit at det er snakk om tysk kabling :rolleyes:

Jeg har vel nå litt bedre kontroll på hvordan jeg kan styre ventilen, men el schema og riktig innkoblet bryter og ventil gir også den funksjonaliteten at ikke webasto stopper etter eksempelvis 60 minutter når den står i stilling med kun oppvarming av bodel.

Når jeg har sjekket ut el schema er jeg også nysgjerrig på hva bryter for sommer vinter innstilling skal gjøre for nytte.

Toppen