• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Webasto dieselvärmare felkod H15

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2026
Vi får felkoden H15 på panelen till vår Webasto dieselvärmare. Felkoden betyder "Fläkten i värmaren är blockerad." Vi fick för cirka tre månader sen tid hos Bilteknik Autoexperten i Lund för att de skulle göra en felsökning och reparera felet. De fick all information om husbilen och det skulle inte vara några problem. Idag lämnade jag in husbilen och efter en kort tid hörde de av sig och meddelade att de inte gör service på den här typen av Webasto dieselvärmare. Så tillbaka på ruta 1.

Med hopp om att någon kan ge oss svar på några frågor.

1. Känner någon till en verkstad i Skåne som du med säkerhet vet gör en service på en Webasto dieselvärmare i en husbil?
  2. Har någon en aning om var fläktdelen brukar monteras?
  3. Har någon en aning om var luftintaget brukar monteras?

Vår husbil är en 2019 Benimar Tessoro 481 Northautokapp med ett Ford Transit 170 hk 2,0 chassi.

Vilken Webasto har du? Det finns många modeller på marknaden.
Bra fråga. Den enda manual jag har som rör Webasto är en bruksanvisning för Webasto SmartControl / MultiControl. I bruksanvisningen till husbilen står Webasto luftvärmare Air Top 55 och Air Top 40. Vet då inte vilken av dem som faktiskt sitter i vår husbil.

Bra fråga. Den enda manual jag har som rör Webasto är en bruksanvisning för Webasto SmartControl / MultiControl. I bruksanvisningen till husbilen står Webasto luftvärmare Air Top 55 och Air Top 40. Vet då inte vilken av dem som faktiskt sitter i vår husbil.
AI anser detta

Felkoden Webasto H15 betyder i praktiken att värmaren uppfattar ett fel i fläktmotorn eller dess styrning – oftast kortslutning, avbrott eller blockerat/flödigt fläktpaket. Det är en kod som dyker upp på flera modeller

AI anser detta

Felkoden Webasto H15 betyder i praktiken att värmaren uppfattar ett fel i fläktmotorn eller dess styrning – oftast kortslutning, avbrott eller blockerat/flödigt fläktpaket. Det är en kod som dyker upp på flera modeller
Tack men som jag skrev inledningsvis så vet vi vad felkoden betyder. Problemen sitter i de punkter jag skrev.

Nu har vi hittat något om att göra en återstart av systemet genom att ta bort den största av säkringarna till dieselvärmaren. De borde, enligt uppgift, sitta i en plastdosa vid bodelsbatteriet. Blir att utforska imorgon när det är ljust.

Tillbaka
Toppen