• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waxa bilen !

F

F.d. 25086

Guest
Tänkte visa er hur vår husbil blev efter att vi använt Turtle wax,som man ser på bilden så är det ett område som är randigt och där är det waxat:mad:
gissa om jag blev förvånad när bilen såg ut så efter att jag tvättat,som ni kan se är det inga ränder där jag inte waxat...
Mailade bolaget som saluför Turtle i sverige 3ggr utan svar, 4 mailet med fråga om jag skulle maila huvudkontoret och kontakta en husbilstidning istället?
blev då uppringd dagen efter och efter några turer blev jag lovad att få bilen åtgärdad utan kostnad.
har i dag 7 månader senare fått det åtgärdat på ett vis som inte ens var värt bränslepengarna :confused:

Turtle wax :( alldrig mer.
 

Bilagor

  • CIMG8253.JPG
    CIMG8253.JPG
    3,6 MB · Visningar: 47

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Waxa bilen !

Fart ränder? :D Men kan inte det vara så att du har kört på grenar så det har blivit djupa ränder i gelcoten ? Då kan det samlas en del smuts i spåren efter trädet . Har du provat detta? Black Streak Remover - Biltema När jag hade båt så funka detta mot svarta sträck på gelcoten :) Hoppas det fixar sig
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Waxa bilen !

Det är inte bara Turtlewax som ger denna effekt.
Som tur är går ränderna lätt att tvätta bort med ett vaxlager under, betydligt svårare utan vax.

PS! Problemet är i regel ett smutsigt tak som vid avrinning torkar in med ränder som följd.

Ytspänningen gör att vattnet och smutsen lättare blir kvar efter vaxning.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Waxa bilen !

Det ser ju ut som nedfall som har runnit av när det har regnat, går det att tvätta bort?
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Waxa bilen !

Det ser ju ut som nedfall som har runnit av när det har regnat, går det att tvätta bort?

när bilden togs hade vi kört bilen 1v efter waxning vi hade rengn de 2 sissta dagarna.
och såhär såg det ut efter jag tvättat bilen,smutsen hade riktigt sugitfast i lacken och gick
inte ens att gnugga bort med svamp.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Waxa bilen !

Ska man verkligen vaxa plastdetaljerna?

Jag har vaxat lackade plastdetaljer. Men på husbilar är det ju oftast olackat.
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Waxa bilen !

Det är inte bara Turtlewax som ger denna effekt.
Som tur är går ränderna lätt att tvätta bort med ett vaxlager under, betydligt svårare utan vax.

PS! Problemet är i regel ett smutsigt tak som vid avrinning torkar in med ränder som följd.

Ytspänningen gör att vattnet och smutsen lättare blir kvar efter vaxning.


Ja fast i mitt fall var ju effekten den motsatta,ränderna försvann där jag inte waxat ;)
blir inga mer Turtleprodukter för min del.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Waxa bilen !

Ska man verkligen vaxa plastdetaljerna?

Jag har vaxat lackade plastdetaljer. Men på husbilar är det ju oftast olackat.
Her er det et godt svar på norsk, tja.
Matte plastdetaljer skal absolut ikke vokses - de blir grå.
Blanke plastdeler og spesiellt deler i glasfiberarmert epoksy eller polyetylen med gelcoat har godt av å mettes med voks. Før de er mettet kan det virke som om overflaten trekker til seg skitt. Deler i blank termoplast er ofte lakkert, selv om en ikke ser det.
 

Rojja67

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8000
Medlemskap
2024
Sv: Waxa bilen !

Hej.

Jag är precis ny på detta forumet, men jag har hållt på en del med poleringar osv. det du har beskrivit låter mkt. märkligt men å andra sidan så har jag aldrig använt turtle. Jag har polerat ett antal vanliga personbilar och beroende av vilket märka och kvaliten på lacken så når man olika resultat. Min erfarenhet säger att om man villa har ett bra resultat till vettiga pengar använd Sonax eller 3M. När det gäller plast detaljer får man vara lite försiktig om man använader maskin och del gäller även svarta vinyl detaljer fast dom kan man tejpa med maskeringstejp.:mcride:
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Waxa bilen !

Hej.

Jag är precis ny på detta forumet, men jag har hållt på en del med poleringar osv. det du har beskrivit låter mkt. märkligt men å andra sidan så har jag aldrig använt turtle. Jag har polerat ett antal vanliga personbilar och beroende av vilket märka och kvaliten på lacken så når man olika resultat. Min erfarenhet säger att om man villa har ett bra resultat till vettiga pengar använd Sonax eller 3M. När det gäller plast detaljer får man vara lite försiktig om man använader maskin och del gäller även svarta vinyl detaljer fast dom kan man tejpa med maskeringstejp.:mcride:
Visst är det så att man kan få olika resultat beroende på lack och vilka produkter man använder,har nu lärt mig att inte använda dåliga produkter :wink:
har även gjort lite efterforskningar och fått reda på att jag inte är ensam
om att fått detta resultat med Turtle.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Waxa bilen !

Visst är det så att man kan få olika resultat beroende på lack och vilka produkter man använder,har nu lärt mig att inte använda dåliga produkter :wink:
har även gjort lite efterforskningar och fått reda på att jag inte är ensam
om att fått detta resultat med Turtle.
Fick samma resultat som du. När jag vaxade en mindre yta, efter att ha tagit bort ett klistermärke. Jag trodde att klisterrester från dekalen, hade blandat sej med vaxet, och bildat en konstig blandning. Jag "lånade" vaxet, möjligt att det var Turtle.
bosse b
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Waxa bilen !

Jag har fått för mig att jag ska vaxa min husbil och har blivit förvånad över hur dåliga vaxerna är nuförtiden. För femtio år sedan när jag var en seriös "bilgullare" så var det ett rejält jobb att vaxa en bil med hårdvax men det blev väldigt bra och effekten satt i bortåt ett år eller så!

Jag har också provat dyra Turtle med nedslående resultat. Man kan lika gärna använda Biltemas billiga vax. Bäst av de flytande "snabbvaxerna" tycks Sonax vara. Det betyder inte att det är särskilt bra dock, i varje fall inte om man jämför med riktiga hårdvaxer! Detta är mina erfarenheter av bilvaxningsproblematiken!

Jappe
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: Waxa bilen !

Håller med dig Jappe,känns verkligen som vissa produkter blivit ren skit rent ut sakt...
jag ska lägga ut lite nya bilder på hur bilen serut nu efter ca 1 månad efter att jag vaxat med Autosol:s båt vax....skillnaden är enorm. bara att hoppas att fler inte gårpå Turtles
undermåliga vax.
och som du skriver så har jag hört från många att Sonax vax är mycket bra så jag testar
det nästa gång :yes:

//Ulf
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Waxa bilen !

Statisk elektricitet kan vara orsaken men svårt att veta utan att undersökt det själv. Har inte detta problem med Lahegas. Fick däremot problem på färjan till Gotland då dom skulle fästa dekalen på gasolluckan att gasolen var avstängd den fastnade inte och dom undrade varför men det var nog lackförseglingen från Rantzow som är så extremt effektiv.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Waxa bilen !

Visst var det så, Jappe!

DÅ hade man en produkt med lösningsmedel och slipmedel, som verkligen kunde göra lackytan riktigt ren och även ta bort vissa mindre repor o dyl. Därefter tog man den andra, dvs en ren vaxprodukt / hårdvax, oftast s k carnubavax, som man lade på den väl rengjorda ytan och polerade till en hållbar vaxyta.

Men det tog tid! Och det var skälet till att dagens "allt-i-ett-produkter" togs fram; de innehåller såväl regöringsmedel, polermedel som vax i en enda halvdålig kompromiss, med vilka man sägs kunna gå på vilken oxiderad och skitig lackyta som helst! Det är ju klart att slutresultatet och hållbarheten inte kan bli lika bra med sådana quick-fix-metoder. Man geggar ju mest ihop allting till något som inte är särskilt bra.

Men - det går ju fort och "enkelt", och det är väl det som är det riktigt säljbara i sammanhanget.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Waxa bilen !

Tidningen Motor testade bilvaxer i förra numret.
Bäst var Sonax, men Biltemas vax var nästan lika bra till halva priset!
//W
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Waxa bilen !

Dom som tävlar i bilputs. Brukar använda ZYMÖLs produkter. Men priset och jobbet på en husbil avskräcker i alla fall mej.
Bosse b
 
Toppen